Anne ei ole käynyt missään vuoteen, ei edes kaupassa
Kommentit (371)
Vierailija kirjoitti:
Ei kyllä ole ihan kaikki muumit laaksossa. Jos kerran elää täysin karanteenissa niin miksei voi tavata äitiään? Eikä koronanpelko ole syy olla olematta aktiivinen omassa kodissaan. Masennuslääkitys ja terapia etänä voisi auttaa.
Koska vanhoja ihmisiä EI SAA tavata. Sitä on nyt yli vuoden yritetty takoa ihmisten päähän. Mutta kun suomalaiset on niin itsekeskeisiä että ei mitään rajaa.
Vierailija kirjoitti:
Olen 1.riskiryhmäläinen ja paljon nuorempi kuin tämä Anne. Asun pk-seudulla, enkä silti eristäydy noin paljoa.
Olen sikäli onnekas, että olen voinut koko korona-ajan tehdä työt etänä ja täällä kauppakassi palvelut toimivat hyvin, joten saan tilattua ruuat kotiin.
Ihmisiä en vuoteen ole paljoa nähnyt, mutta jos olen nähnyt niin ulkona turvavälein. Käyn joka päivä lenkillä.
Jos asuisin jossain pienemmällä paikkakunnalla, jossa koronaa ei juurikaan ole, en eristäytyisi näin paljoa.
Nyt teen kaikkeni, että välttyisin koronalta. Rokotteen olen saanut ja vielä täytyy jaksaa eristäytyä.
Kertaakaan en ole itkenyt ja pelännyt hysteerisesti koronaa, tuollainen ei ole yksinkertaisesti normaalia.
Toisaalta niitä itkijöitä voi olla myös heissä, jotka eivät eristäydy noin rankasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kyllä ole ihan kaikki muumit laaksossa. Jos kerran elää täysin karanteenissa niin miksei voi tavata äitiään? Eikä koronanpelko ole syy olla olematta aktiivinen omassa kodissaan. Masennuslääkitys ja terapia etänä voisi auttaa.
Koska vanhoja ihmisiä EI SAA tavata. Sitä on nyt yli vuoden yritetty takoa ihmisten päähän. Mutta kun suomalaiset on niin itsekeskeisiä että ei mitään rajaa.
Minä olen kyllä tavannut, KUN vanhus itse sitä haluaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet ihan sekaisin. Annen äidin luonahan ramppaa kotihoidon työntekijöitä. Oikeastiko kuvittelet, että kotihoidon työntekijät elävät puoliksikaan niin eristyksissä kuin Anne? Anne olisi äidilleen sata kertaa pienempi riski kuin kotihoidon työntekijät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisko enemmänkin masennus kuin korona.
Tuskin masennus estää ajattelemasta realistisesti, ja hänellä on todellinen syy välttää ylimääräisiä ihmiskontakteja. Merkillistä mielenterveyshäiriöiseksi leimaamista jos joku joutuu eristäytymään koronan takia, ettei vain oma syyllisyydentunto siellä taustalla koputtelisi.
Jos pelkää noin paljon ja itkee joka päivä niin ei kuulosta enää kovin normaalilta. Mielenterveyden häiriöissä ei ole mitään hävettävää.
Eräällä läheisellä on samat diagnoosit kuin jutun henkilöllä. Hän on ei tapaa muita ihmisiä kuin poikaystävänsä, joka käy säännöllisesti koronatestissä. Vanhempansa hän tapasi jouluna pihalta käsin. Ulkoilu ei kuitenkaan ole poissuljettua, joten hän käy patikoimassa pieniä lenkkejä ja käy kalassa. Mielenterveydestä voi pitää huolta monin keinoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama.
Vierailija kirjoitti:
Eikös tämän pitänyt olla se normaali ja tavoiteltava asia?!?? Missä on nyt ne, jotka tuomitsivat viruksen levittelijät?? Ne jotka eivät "käy missään"??
Minä olen tällainen ei-missään kävijä, mutta olen valjastanut teknologian avuksi. Videopuheluita, chattejä ja tiivistä yhteydenpitoa on työpäivät täynnä ja vapaa-ajallakin ihan tarpeeksi. Kotiin tulee ruokaa, nettiostoksia (myös ne kesäkukat) että ravintola-annoksia. Käytän paljon viihdepalveluja, harrastelen ja puuhailen kotona, opettelen uusia taitoja, luen, ulkoilen ja retkeilen. Tapaan samanlaisessa koronakuplassa asuvaa ystävää ja kesällä riskiryhmäläisvanhempia. Tapaisin nytkin, ellei matkaa olisi taitettava julkisilla. Omalla autolla tekisin jo vaikka mitä. Koronasuojaukseni on silti parempi, koska en voi saada tartuntaa perheenjäseneltä.
Ei tämä ole niin mustavalkoista, että joko hillutaan baareissa tai lukittaudutaan yhteen huoneeseen kitumaan itkeskellen karanteenissa. Ymmärrän, että jollekin yli 80-vuotiaalle kaupan kassan näkeminen voi olla merkityksellinen sosiaalinen kontrolli, mutta nuoremmilla ihan käsittämätöntä.
Pari tuttavaperhettä joutunut eristäytymään lasten sairauksien takia. Kouluikäisiä riskiryhmäläisiä, käyvät etäkoulua.
On tämä epäoikeudenmukainen maa, aikuiset käy harrastuksissa, ulkomaalaisia työläisiä hyysätään ja samalla suomalaiset lapset elää eristyksissä vuoden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös tämän pitänyt olla se normaali ja tavoiteltava asia?!?? Missä on nyt ne, jotka tuomitsivat viruksen levittelijät?? Ne jotka eivät "käy missään"??
Minä olen tällainen ei-missään kävijä, mutta olen valjastanut teknologian avuksi. Videopuheluita, chattejä ja tiivistä yhteydenpitoa on työpäivät täynnä ja vapaa-ajallakin ihan tarpeeksi. Kotiin tulee ruokaa, nettiostoksia (myös ne kesäkukat) että ravintola-annoksia. Käytän paljon viihdepalveluja, harrastelen ja puuhailen kotona, opettelen uusia taitoja, luen, ulkoilen ja retkeilen. Tapaan samanlaisessa koronakuplassa asuvaa ystävää ja kesällä riskiryhmäläisvanhempia. Tapaisin nytkin, ellei matkaa olisi taitettava julkisilla. Omalla autolla tekisin jo vaikka mitä. Koronasuojaukseni on silti parempi, koska en voi saada tartuntaa perheenjäseneltä.
Ei tämä ole niin mustavalkoista, että joko hillutaan baareissa tai lukittaudutaan yhteen huoneeseen kitumaan itkeskellen karanteenissa. Ymmärrän, että jollekin yli 80-vuotiaalle kaupan kassan näkeminen voi olla merkityksellinen sosiaalinen kontrolli, mutta nuoremmilla ihan käsittämätöntä.
Tietysti kontakti eikä kontrolli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielenterveysongelmat on lisääntynyt kyllä paljon vuodenaikana.
Mitä sössötät? Mikään ei viittaa siihen, että Annella olisi mielenterveysongelmia. Hän kuuluu riskiryhmään, siksi täytyy olla varovainen.
Olipa mielenterveysongelmaa tai ei, hän on silti epärealistinen. Jos mun vanhemmillani ramppaisi kotihoito, silloin vanhempieni luona kävisi myös kaikki lapset ja lapsenlapsetkin. Samalla tavalla kuin kotihoidon työntekijät laittaisivat vain maskin naamalleen ja menisivät vanhempieni luokse. Mutta koska vanhemmillani ei käy, on lähipiirin kanssa sovittu, että vain minä (joka olen eristäytynyt) käyn vanhempieni luona. Anne pelkää vievänsä koronaviruksen äidilleen, mutta häntä ei ilmeisesti pelota lainkaan, että äiti saa tartunnan kotihoidon työntekijöiltä.
Toinen epärealistinen ajatus on, että Annen mies käy kaupassa. Tosin jutussa ei kerrota, millä tavoin Annen mies suojautuu kauppareissuillaan koronavirukselta. Voihan olla, että mies käyttää ffp3-hengityssuojainta. Anne itse ei ilmeisesti keuhkosairauksiensa vuoksi pysty sellaista käyttämään ja sen vuoksi mies hoitaa kauppareissut. Jos taas mies käyttää vain jotain kirurginmaskia, miehen mahdollisuus tuoda kauppareissulta virus kotiin on lähes yhtä suuri kuin jos Anne kävisi itse kaupassa. Jos tuntisin Annen, ehdottaisin hänelle, että hankkisi muutamia eri mallisia hengityssuojaimia ja kokeilisi niitä kotona. Kuulun itsekin riskiryhmään mm astman vuoksi (tosin keuhkoahtaumatautia mulla ei ole, mutta on esimerkiksi sydämen vajaatoiminta) ja mä pystyn käyttämään ulosvirtausventtilillä varustettua hengityssuojainta jonkin aikaa. Esimerkiksi silloin, kun joudun käymään labrassa ja lääkärissä. Voisin käyttää muulloinkin, mutta ei täällä pääkaupunkiseudulla ole tällä hetkellä avoinna mitään sellaisia paikkoja, joihin ilman pandemiaakaan kiinnostaisi mennä.
Kolmas epärealistinen ajatus oli esikoisen ylioppilasruusu. Koronavirus tarttuu ihan yhtä hyvin kukkakaupassa kuin ruokakaupassakin. Joten Annen mies olisi voinut hakea myös esikoiselle yo-ruusut.
Kyllä tuossa jutussa oli monia asioita, jotka olisi voitu tehdä toisin, mutta pelko esti Annea ajattelemasta järkevästi. Se taas on sinänsä ihan ymmärrettävää, jos pelko hallitsee koko elämää. Ammattiapu voisi auttaa.
Suomeen pitäisi saada täysimittainen ulkonaliikkumiskielto, jossa ulosmenemisestä pitäisi saada viranomaisen hyväksyntä.
Kenenkään ei pitäisi tavata YHTÄKÄÄN ihmistä, jos ei ole TÄYSIN pakko. Sosiaallisuus on pelkkä tekosyy.
Muualla euroopassa tämä on jo tajuttu mutta ei Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Pari tuttavaperhettä joutunut eristäytymään lasten sairauksien takia. Kouluikäisiä riskiryhmäläisiä, käyvät etäkoulua.
On tämä epäoikeudenmukainen maa, aikuiset käy harrastuksissa, ulkomaalaisia työläisiä hyysätään ja samalla suomalaiset lapset elää eristyksissä vuoden.
Suomalaiset lapset eivät ole eläneet vuotta eristyksissä.
Annen puolustukseksi on sanottava tämä:
"Kuulun riskiryhmään, koska sairastan astmaa ja keuhkoahtaumatautia. Viime vuoden helmikuussa juttelin lääkärin kanssa. Hän sanoi, etten saisi oikeastaan mennä minnekään. Totesi, että tavataan sitten, kun tämä virus on mennyt ohi. Mieheni serkku on lääkäri. Hänkin sanoi, että minun kannattaisi nyt pitää huolta itsestäni."
Lainaus on siis suoraan linkistä. Kyllä se varmasti säikäyttää, jos lääkäri käskee pysymään kotona jo ennen kuin korona on kunnolla edes rantautunut Suomeen.
Mun mies kuuluu riskiryhmään. Jos katsoo THL:n sivuilta suosituksia, niin kyllähän riskiryhmäläisiä kehotetaan eristäytymään aika huolellisesti, ja me ollaan kyllä suosituksia noudatettu ja muutenkin oltu tarkkoja koronan kanssa. Se on paitsi itsensä, myös muiden suojaamista, ettei levitä mahdollista koronaansa sellaisissa paikoissa, joissa ei käydä välttämättömyyden pakosta vaan oman huvin vuoksi. Täydellistä ei suojautuminen voi olla, koska minä puolisona olen sellaisessa työssä jota ei voi etänä tehdä, ja tapaan sen takia aika paljon ihmisiä. Mies pystyy etätöihin ja on ollut hyvin varovainen. Erona jutun haastateltuun kuitenkin seuraavat: hän ei ole itkeskellyt koronan takia, on tavannut ihmisiä ulkosalla ja Zoomissa, käy muutenkin ulkoilemassa, hoitaa pakollisia asioita mm. terveydenhuoltokäynnit (tästä ei suoraan jutussa mainittu), kesällä hoitanut myös sellaisia asiointeja jotka eivät varsinaisesti ole pakollisia, ei ole ilmaissut pelkoja koronarokotteen suhteen. Kauppa-asiat kyllä hoidetaan osin nettitilauksilla ja osin minun toimesta, joten ei juuri ole ruokakaupassa käynyt. Mutta ei se mikään kaiken mitta olekaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama.
Kyseiseltä vanhukselta pitäisi poistaa oikeus terveydenhuoltoon kun hän sairastuu.
Minäkin olen ollut lähes tapaamatta ketään, jotta voin tavata niitä vanhuksia. Pyrin pitämään heidät ainoina kontakteinani. Ne kerrat kun tapaan muita, laitan itseni pariksi viikoksi karanteeniin, jotta voin taas tavata riskiryhmäläisiä jotka elävät eristettyinä yksin. Mitä järkeä eristää itsensä ja jättää vanhukset yksin?
Tämä oli todella arveluttavaa journalismia, tämä nainen on masentunut, ihan selkeästi. Hän tarvitsee apua. Tuollainen lamaantuminen ei ole tervettä. Ei tee hyvää kenellekään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset lapset eivät ole eläneet vuotta eristyksissä.
Kyllä riskiryhmäläiset on. Etkö tajua, että on lapsia, joilla on sairauksia. Näille lapsille korona on erittäin vaarallinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielenterveysongelmat on lisääntynyt kyllä paljon vuodenaikana.
Mitä sössötät? Mikään ei viittaa siihen, että Annella olisi mielenterveysongelmia. Hän kuuluu riskiryhmään, siksi täytyy olla varovainen.
Olipa mielenterveysongelmaa tai ei, hän on silti epärealistinen. Jos mun vanhemmillani ramppaisi kotihoito, silloin vanhempieni luona kävisi myös kaikki lapset ja lapsenlapsetkin. Samalla tavalla kuin kotihoidon työntekijät laittaisivat vain maskin naamalleen ja menisivät vanhempieni luokse. Mutta koska vanhemmillani ei käy, on lähipiirin kanssa sovittu, että vain minä (joka olen eristäytynyt) käyn vanhempieni luona. Anne pelkää vievänsä koronaviruksen äidilleen, mutta häntä ei ilmeisesti pelota lainkaan, että äiti saa tartunnan kotihoidon työntekijöiltä.
Toinen epärealistinen ajatus on, että Annen mies käy kaupassa. Tosin jutussa ei kerrota, millä tavoin Annen mies suojautuu kauppareissuillaan koronavirukselta. Voihan olla, että mies käyttää ffp3-hengityssuojainta. Anne itse ei ilmeisesti keuhkosairauksiensa vuoksi pysty sellaista käyttämään ja sen vuoksi mies hoitaa kauppareissut. Jos taas mies käyttää vain jotain kirurginmaskia, miehen mahdollisuus tuoda kauppareissulta virus kotiin on lähes yhtä suuri kuin jos Anne kävisi itse kaupassa. Jos tuntisin Annen, ehdottaisin hänelle, että hankkisi muutamia eri mallisia hengityssuojaimia ja kokeilisi niitä kotona. Kuulun itsekin riskiryhmään mm astman vuoksi (tosin keuhkoahtaumatautia mulla ei ole, mutta on esimerkiksi sydämen vajaatoiminta) ja mä pystyn käyttämään ulosvirtausventtilillä varustettua hengityssuojainta jonkin aikaa. Esimerkiksi silloin, kun joudun käymään labrassa ja lääkärissä. Voisin käyttää muulloinkin, mutta ei täällä pääkaupunkiseudulla ole tällä hetkellä avoinna mitään sellaisia paikkoja, joihin ilman pandemiaakaan kiinnostaisi mennä.
Kolmas epärealistinen ajatus oli esikoisen ylioppilasruusu. Koronavirus tarttuu ihan yhtä hyvin kukkakaupassa kuin ruokakaupassakin. Joten Annen mies olisi voinut hakea myös esikoiselle yo-ruusut.
Kyllä tuossa jutussa oli monia asioita, jotka olisi voitu tehdä toisin, mutta pelko esti Annea ajattelemasta järkevästi. Se taas on sinänsä ihan ymmärrettävää, jos pelko hallitsee koko elämää. Ammattiapu voisi auttaa.
Suomeen pitäisi saada täysimittainen ulkonaliikkumiskielto, jossa ulosmenemisestä pitäisi saada viranomaisen hyväksyntä.
Kenenkään ei pitäisi tavata YHTÄKÄÄN ihmistä, jos ei ole TÄYSIN pakko. Sosiaallisuus on pelkkä tekosyy.
Muualla euroopassa tämä on jo tajuttu mutta ei Suomessa.
Jos ulkonaliikkumiskielto tarkoittaa sitä, että ei mennä johonkin ostarille nitkumaan niin ok. Muuten Suomessa voi liikkua ihan vapaasti. Suurin osa maasta on niin autiota, että pystyy hyvin välttelemään muita. Nämä liikkumiskieltofantasiat on myös yksi esimerkki äärimmäisistä pelkotiloista.
Tuttava kuoli joulukuussa .Hänellä oli KOL, keuhkotauti. Sairaalasta sai tartunnan.
juu mielenvikainen tai muuten kunnolla syrjäytynyt. Tai sitten joku huomionkipeä joka soitti siihen Iltalehteen, tulkaa tekemään juttua. Ja tehän kauhistelette mutta klikkasitte ja mainostajat kiittää ja paskalehti myös, ihan riippumatta koko jutusta ja sen sisällöstä.