Anne ei ole käynyt missään vuoteen, ei edes kaupassa
Kommentit (371)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En voi millään ymmärtää, miksei Länsi-Savossa asuva ihminen uskaltanut edes viime kesänä kertaakaan ruokakauppaan koronan pelossa.
Hän noudattaa suosituksia. Suositukset kieltävät riskiryhmäläisten kaupassakäynnin.
Mitä ihmettä oikein vouhotat?
Sillä lailla hieman outoa lukea tämmöstä, kun itselläni on jatkuvaa lääkitystä vaativa keskivaikea astma, ja olen ihan koko korona-ajan käynyt normisti töissä kodin ulkopuolella ja tänä aikana myös lääkärillä uusimassa reseptejä, eikä missään vaiheessa ole tullut ohjetta, että kannattaisi pysytellä eristyksissä. Tosin en kyllä voisikaan, ei menisi töissä läpi syynä poissaoloon.
Vierailija kirjoitti:
Eikös tämän pitänyt olla se normaali ja tavoiteltava asia?!?? Missä on nyt ne, jotka tuomitsivat viruksen levittelijät?? Ne jotka eivät "käy missään"??
Päivittäinen itkeminen ei ole normaalia tai tavoiteltavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En voi millään ymmärtää, miksei Länsi-Savossa asuva ihminen uskaltanut edes viime kesänä kertaakaan ruokakauppaan koronan pelossa.
Samaa ihmettelen minäkin. Korona voi tappaa kenet tahansa, mutta silti myös Helsingissä ja Vantaalla moni elää niin normaalia elämää kuin rajoitusten puitteissa pystyy.
Typerää ja lapsellista mollata niitä jotka koettavat selviytyä, ymmärtäisitte hävetä.
Ei ole ilkeämielisyyttä palautella realiteetteihin! Kaikki tässä ketjussa suojautuvat varmasti, mutta rajansa nyt aikuisen ihmisen pelkotiloillakin! Minusta tässä ollaan nätisti ehdoteltu etäterapiaa ja vaihtoehtoja, rohkaistu normalisoimaan arkea, koska täysin ylimitoitettuahan tuollainen ”suojautuminen” on. Olen itsekin monisairas ja todellakin riskiryhmää, elän silti arkea - suojaten itseni.
Juuri niin! Lisäksi täytyy huomata, että Anne on perheellinen eikä muut perheenjäsenet ole eristäytyneet kotinsa suojiin. Annen koronasuojautumisessa on siis isoja aukkoja, vaikka hän itse välttääkin vainoharhaisesti kaikki kauppareissuja sun muita.
Ehkä tuossa ei ole enää suurin huolenaihe korona, keuhkoahtauma ja astma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hän noudattaa suosituksia. Suositukset kieltävät riskiryhmäläisten kaupassakäynnin.
Laitatko minulle pykälän missä ”kielletään riskiryhmäläisten kaupassakäynti”! On jopa aamun erillisiä aikoja käydä riskiryhmäläisenä kaupoilla. Aivan höpöjuttuja taas.
Arvasin, että idiootit tarttuvat tuohon sanaan.
Yritän nyt vielä jotenkin vääntää rautalangasta: Suositus on, että riskiryhmään kuuluvat eivät käy kaupassa. Tajusitko nyt?
Ihme kommentteja täällä. Näinhän meitä on kehotettu elämään. Nyt tulossa ulkonaliikkumiskieltokin. Jutun nainen noudattaa ohjeita. Tälläkin palstalla vaaditaan ihmisiä kantamaan vastuu, no jutun nainen on niin tehnyt.
Tätä se meidän kaikkien elämä tulee kohta olemaan kun ette uskoneet aiemmin. Ulkonaliikkumuskielto tulee ainakin Helsinkiin.
Pandemialla on aika hurjat vaikutukset ihmisten psyykkeeseen. Surullista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä oikein vouhotat?
Sinä tässä vouhotat. En minä. Mitä ihmettä oikein vouhotat?
Pitikö niitä haastateltuja olla viisi?
Hyvä käsihygienia ja riittävät etäisyydet, niin kaupassa voi käydä varsin hyvin. Ei se korona tai influenssa pomppaa sinuun itsestään.
Mikäli mahdollista niin ei käy myöskään ruuhka-aikoina kaupassa. Maskinkin voi laittaa naamalle kunhan ei uskottele itselleen, että se auttaisi enempää kuin edellämainitut tavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kotona on tuhonnut selvästi monelta mielenterveyden ’. Osa on näitä Annen kaltaisia nurkissa itkijöitä. Osa taas niitä jotka pelkää maskeja ja kiljuu toreilla kun joku muu käyttää maskia. Oijoi Suomea!
Luitko sinä edes tuota juttua? Hän oli itkenyt jo koronan alkaessa. Ihan luonnollista, kun kyseessä on vaarallinen kulkutauti, ja kuuluu riskiryhmään.
"Kun korona alkoi, en osannut tehdä muuta kuin itkeä ja pelätä. Joka päivä. Nyt sama toistuu."
Pidätkö tuollaista todella ihan luonnollisena, kun kyseessä on vaarallinen kulkutauti, ja kuuluu riskiryhmään?
Vierailija kirjoitti:
Sääliksi käy esikoinen, jonka lakkiaiset jäi juhlimatta.
Oletko tyhmä?
Vierailija kirjoitti:
Vastuutonta Iltasanomilta tehdä klikkijuttuja selkeästi mielenterveyden häiriöstä kärsivästä ihmisestä. Saisivat nuo mediat muutenkin rajoittaa tuota hysterianhakuista lietsomista. Moni eläkeläinen lukee noita juttuja kuin Raamattua kun ei ole muutakaan tekemistä. Meiltäkin on mummot jo tosissaan kyselleet että uskaltaako ikkunaa enää pitää auki jos sieltä tulee koronaa. Kotoaan eivät astu ulos enää lainkaan. Tätä menoa kuolevat huonoon fyysiseen ja psyykkiseen kuntoon paljon todennäköisemmin kuin koronaan.
Joo tämä on totta. Jotkut lukevat iltapäivälehtiä jatkuvalla syötöllä ja pelkäävät jo ovesta ulos astumista. Ihan sairasta. Mikä vastuu medialla on tästä touhusta?
Miekii on välttäny turhia kontakteja. Mutta Tiktokkii tai Instaa en tietenkään jätä.
Minä kuulun pahempaan riskiryhmään kuin tuo ja olen liikkunut lähes normaalisti. Elämää ei kannata jättää elämättä linnoittumalla kellariin.
Vierailija kirjoitti:
Ihme kommentteja täällä. Näinhän meitä on kehotettu elämään. Nyt tulossa ulkonaliikkumiskieltokin. Jutun nainen noudattaa ohjeita. Tälläkin palstalla vaaditaan ihmisiä kantamaan vastuu, no jutun nainen on niin tehnyt.
Tätä se meidän kaikkien elämä tulee kohta olemaan kun ette uskoneet aiemmin. Ulkonaliikkumuskielto tulee ainakin Helsinkiin.
Ei hyvää päivää.... Ulkonaliikkumiskielto tulee tod.näk voimaan öiksi esim 22-06 väliseksi ajaksi. Yhteiskunnan on pakko pyöriä vaikka kontakteja vältetään ja silloin osa ihmisistä tarvitaan liikkeelle. Se, että eu kotona pysty kuin itkemään, ei ole mitään suositusten mukaista elämää. Mm omassa pihassa ja puutarhassa puuhailu ja riittävä ulkoliikunta on täysin sallittua ja suositeltua.
Onpa surullinen juttu. Niin nuori ihminen vielä, että esikoinenkin kirjoittanut ylioppilaaksi vasta viime keväänä, ja silti eristäytynyt kaikesta eikä pidä edes ystäviinsä mitään yhteyttä vedoten siihen, ettei ole älypuhelinta. Järjettömän yksinäisiä ja ankeita vuosia tiedossa hänelle tuota menoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielenterveysongelmat on lisääntynyt kyllä paljon vuodenaikana.
Mitä sössötät? Mikään ei viittaa siihen, että Annella olisi mielenterveysongelmia. Hän kuuluu riskiryhmään, siksi täytyy olla varovainen.
Olipa mielenterveysongelmaa tai ei, hän on silti epärealistinen. Jos mun vanhemmillani ramppaisi kotihoito, silloin vanhempieni luona kävisi myös kaikki lapset ja lapsenlapsetkin. Samalla tavalla kuin kotihoidon työntekijät laittaisivat vain maskin naamalleen ja menisivät vanhempieni luokse. Mutta koska vanhemmillani ei käy, on lähipiirin kanssa sovittu, että vain minä (joka olen eristäytynyt) käyn vanhempieni luona. Anne pelkää vievänsä koronaviruksen äidilleen, mutta häntä ei ilmeisesti pelota lainkaan, että äiti saa tartunnan kotihoidon työntekijöiltä.
Toinen epärealistinen ajatus on, että Annen mies käy kaupassa. Tosin jutussa ei kerrota, millä tavoin Annen mies suojautuu kauppareissuillaan koronavirukselta. Voihan olla, että mies käyttää ffp3-hengityssuojainta. Anne itse ei ilmeisesti keuhkosairauksiensa vuoksi pysty sellaista käyttämään ja sen vuoksi mies hoitaa kauppareissut. Jos taas mies käyttää vain jotain kirurginmaskia, miehen mahdollisuus tuoda kauppareissulta virus kotiin on lähes yhtä suuri kuin jos Anne kävisi itse kaupassa. Jos tuntisin Annen, ehdottaisin hänelle, että hankkisi muutamia eri mallisia hengityssuojaimia ja kokeilisi niitä kotona. Kuulun itsekin riskiryhmään mm astman vuoksi (tosin keuhkoahtaumatautia mulla ei ole, mutta on esimerkiksi sydämen vajaatoiminta) ja mä pystyn käyttämään ulosvirtausventtilillä varustettua hengityssuojainta jonkin aikaa. Esimerkiksi silloin, kun joudun käymään labrassa ja lääkärissä. Voisin käyttää muulloinkin, mutta ei täällä pääkaupunkiseudulla ole tällä hetkellä avoinna mitään sellaisia paikkoja, joihin ilman pandemiaakaan kiinnostaisi mennä.
Kolmas epärealistinen ajatus oli esikoisen ylioppilasruusu. Koronavirus tarttuu ihan yhtä hyvin kukkakaupassa kuin ruokakaupassakin. Joten Annen mies olisi voinut hakea myös esikoiselle yo-ruusut.
Kyllä tuossa jutussa oli monia asioita, jotka olisi voitu tehdä toisin, mutta pelko esti Annea ajattelemasta järkevästi. Se taas on sinänsä ihan ymmärrettävää, jos pelko hallitsee koko elämää. Ammattiapu voisi auttaa.
Vastuutonta Iltasanomilta tehdä klikkijuttuja selkeästi mielenterveyden häiriöstä kärsivästä ihmisestä. Saisivat nuo mediat muutenkin rajoittaa tuota hysterianhakuista lietsomista. Moni eläkeläinen lukee noita juttuja kuin Raamattua kun ei ole muutakaan tekemistä. Meiltäkin on mummot jo tosissaan kyselleet että uskaltaako ikkunaa enää pitää auki jos sieltä tulee koronaa. Kotoaan eivät astu ulos enää lainkaan. Tätä menoa kuolevat huonoon fyysiseen ja psyykkiseen kuntoon paljon todennäköisemmin kuin koronaan.