Neuvolan stasi kyselyt
Onko näihin todella pakko vastata? Mitä jos kieltäytyy? Koen, että esimerkiksi se mitä laitan leivän päälle ei ole oleellinen tieto heille. Olen jo puhelimessa saanut kahdesti käskyn käyttää runsaasti maitotuotteita (joku Valion maksettu mainos) ja muutenkin outoja neuvoja.
Tuntuu, että neuvola on vain joku kyttäyspaikka nykyään.
Kommentit (244)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Neuvolan kyselyt ym täytettävät laput ovat yleensä ihan vain perheen kokonaistilanteen kartoittamista varten. Neuvola on kuitenkin ennaltaehkäisevää terveydenhuoltoa jossa toimitaan lapsien ja perheiden parhaaksi. Mahdolliset ongelmat halutaan löytää ja tunnistaa ajoissa perheen kanssa yhdessä ja ohjata perhettä hyviin valintoihin.
Aina voi kysyä, miksi lappuja täytetään tai mitä tiedoilla tehdään, kyllä neuvolasta varmasti vastataan.
Ja lappuihinhan saa kertoa mitä haluaa tai olla kertomatta. Neuvola ei ole kuitenkaan mikään auktoriteetti, jokainen vanhempi tekee itse ratkaisut lapsiensa suhteen. Esimerkiksi jos neuvola suosittaa rasvatonta maitoa ja perheessä juodaan kevytmaitoa, niin se ei ole mikään syy millekään toimenpiteelle, ihan voi olla huoletta.
Ohis mutta mua ihmetytti Suomessa miten neuvola suosittelee rasvatonta maitoa kun täällä Englannissa nimenomaan käsketään antamaan pikkulapsille täysrasvaisena maito, se ehkäisee tutkimusten mukaan myöhempää lihavuutta. Taisin Suomessakin vaan hymistä jotain kun kysyttiin..m
Toinen on että täällä terkat käy kotikäynneillä, pari kertaa ihan vauvan synnyttyä, sit puolivuotiaaana ja joskus vähän yli vuoden ikäisenä. Ja jos mitään huolta ei ole niin jättävät muuten rauhaan. Rokotuksissa käydään lääkärissä. Muuten kiva mutta itseä kiinnostaisi kasvukäyrä, vaikka hyvinhän tuo kasvaa ei siinä mitään. Mut kiva et resurssit kohdistetaa sellaisiin perheisiin jotka enemmän apua (tai kyttäystä...) tarvii.
Samaa ihmettelen. Meillä ei käytetä kevyttuotteita, makeutusaineita, teollista margariinia jne. Luomuruokaa pääosin, oikeaa voita jos levitettä kaipaan, oliiviöljyä suositellun rypsin sijaan eikä syödä turhaan viljoja, koska masu ei kestä. Neuvolan täti ei tykännyt ja melkein hermostui kun sanoin, että luotan kansainvälisiin suosituksiin enemmän kuin suomalaisen ruokateollisuuden lobbauksiin. Varmaan joku huolimerkintä tullut siitäkin.
Varmasti tulee joku merkintä jos alat siellä vänkäämään pää punaisena. Nuo kyselythän on lähinnä sitä varten että ne seulovat kuka osaa valehdella sinne asiallisesti. Ne ketkä eivät kykene siihen, eivät välttämättä kykene mihinkään muuhunkaan. Kyllähän tuo on ihan selvä nakki, että sen perusteella seulotaan avun tarvitsijoihin ja niihin, ketkä kykenee omat asiansa hoitamaan.
Vierailija kirjoitti:
Olen neuvolassa töissä ja ihmettelen kovasti tuollaista asennetta. Työtä tehdään lapsen etu edellä - ei vanhemman. Ei vanhemmuus ole mikään itseoikeus ja lapsen etu on aina numero 1. Kyllä huoli herää ongelmista jos ei kyselyyn vastata.
Seksiin liittyvät kysymykset ovat tärkeitä, sillä niillä kartoitetaan parisuhteen tila. Jos seksiä on harvoin, on syytä epäillä ongelmaa suhteessa. Se taas heijastuu lapseen.
Terveys- ja ravintoasioiden tarkastelun ymmärrän olevan lapsen edun mukaista, mutta vanhempien seksin määrä ei kyllä kuulu neuvolaan. Ei kai neuvolantädin asia ole määritellä, kuinka paljon seksiä on hyvä/sopiva määrä??
Ymmärrätkö, että seksuaalisuus on erittäin henkilökohtainen asia. Toiset haluavat harrastaa seksiä päivittäin, toiset eivät välttämättä ollenkaan. Seksin määrä/seksittömyys ei kerro mitään parisuhteen laadusta. Se on jokaisen pariskunnan oma asia, ja tuollainen luokittelu "vähän seksiä = huono parisuhde" luo aivan turhaa painetta asian ympärille.
Vierailija kirjoitti:
Olen neuvolassa töissä ja ihmettelen kovasti tuollaista asennetta. Työtä tehdään lapsen etu edellä - ei vanhemman. Ei vanhemmuus ole mikään itseoikeus ja lapsen etu on aina numero 1. Kyllä huoli herää ongelmista jos ei kyselyyn vastata.
Seksiin liittyvät kysymykset ovat tärkeitä, sillä niillä kartoitetaan parisuhteen tila. Jos seksiä on harvoin, on syytä epäillä ongelmaa suhteessa. Se taas heijastuu lapseen.
Siitä on miljoona erilaista mielipidettä, että mikä on lapsen etu. Miksi kuvittelet, että juuri sinun mielipiteesi on se ainoa oikea?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siitä on miljoona erilaista mielipidettä, että mikä on lapsen etu. Miksi kuvittelet, että juuri sinun mielipiteesi on se ainoa oikea?
Minulla ei ole oikea mielipide. Olen korkeasti kouluttautunut tähä ja nämä asiat ovat faktoja. Meillä on kattavat tilastot vuosikymmenien ajalta eri asioista ja ne puhuvat puolestaan. Neuvolaan töihin päästäkseen pitää opiskella vuosia ja koulutus on korkealaatuista. Emme me päästä keksi asioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terveys- ja ravintoasioiden tarkastelun ymmärrän olevan lapsen edun mukaista, mutta vanhempien seksin määrä ei kyllä kuulu neuvolaan. Ei kai neuvolantädin asia ole määritellä, kuinka paljon seksiä on hyvä/sopiva määrä??
Ymmärrätkö, että seksuaalisuus on erittäin henkilökohtainen asia. Toiset haluavat harrastaa seksiä päivittäin, toiset eivät välttämättä ollenkaan. Seksin määrä/seksittömyys ei kerro mitään parisuhteen laadusta. Se on jokaisen pariskunnan oma asia, ja tuollainen luokittelu "vähän seksiä = huono parisuhde" luo aivan turhaa painetta asian ympärille.
Ei se seksin määrä yksistään ole huolenaihe, jos kaikki muu on kunnossa mutta, jos on muita huolenaiheita, niin seksin määrä voi olla yksi tekijä, jolla voidaan havaita parisuhteen ongelmakohtia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainoastaan lasu-uhan alla olevalle neuvolan kyselyt ovat "Stasi-kyselyitä".
Kaikille järkeville seksikyselyt on Stasi-kyselyitä. Menee utelut yli rajan ja seksuaalisuus on täysin yksityisasia. On myös laitonta luokitella ihmisiä seksuaalisuuden tai minkään muunkaan ominaisuuden mukaan.
Ei niihin edes kannata vastata, koska ne ovat järjettömiä. Kannattaa ottaa muutenkin asenne, että on asiakas ja kyselet itse mitä palveluita heillä on tarjota. Sitten vaan valitset ne palvelut, jotka haluat. Muista turhista palveluista sanot, ettet ole kiinnostunut niistä. Jos täti korottaa ääntään, niin tee valitus huonosta asiakaspalvelusta, koska sitähän se on.
Seksi kyselyt antaa osvittaa parisuhteeseen ja parantumiseen synnytykestä. Kertoo mm äidin masentuneisudesta.
Ei kerro kaikkea mutta antaa paremmat vastaukset kuin suorat toisilta ihmisiltä.
Sanoo ihminen, joka saa tehtyä jo ensimmäiseen lauseeseen kolme kirjoitusvirhettä.
Ei yhdyntä kuulu kaikkien parisuhteeseen ja on täysin hyväksyttävää olla aseksuaali, olla lesbo tai perustaa kumppanuusperhe. Nämä kyselyt ovat täysin keskiajalta. Neuvolassahan ei saa kysyä seksuaalista suhtautumista. Sen perusteella ihmisen luokittelu on perustuslain vastaista.
Mulle annettiin tuo kysely, täytin sen, mutta neuvola ei koskaan halunnut sitä takaisin. Eli turhaan kulutin aikani sen täyttämiseen.
No mikä sitten mahtaa olla sopiva määrä seksiä neuvolan mielestä, jotta huoli ei herää?
Vierailija kirjoitti:
No mikä sitten mahtaa olla sopiva määrä seksiä neuvolan mielestä, jotta huoli ei herää?
Aina kun mies haluaa. Muuten nainen on uponnut äityiteen ja laiminlyö parisuhdetta ja omii vauvaa eikä huomioi isää (ottamalla poskeen).
Minulta kysyttiin vain onko ruokavalioni tavallinen vai onko jotain rajoitteita ja harrastanko liikuntaa. Vastasin parilla lauseella ja asia oli käsitelty. Näin viime vuonna raskausajan neuvolassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei ole oikea mielipide. Olen korkeasti kouluttautunut tähä ja nämä asiat ovat faktoja. Meillä on kattavat tilastot vuosikymmenien ajalta eri asioista ja ne puhuvat puolestaan. Neuvolaan töihin päästäkseen pitää opiskella vuosia ja koulutus on korkealaatuista. Emme me päästä keksi asioita.
Terveydenhoitaja ei ole korkeasti kouluttautunut. Alempi korkeakoulututkinto, amk-tutkinto ei ole mikään korkea tutkinto. THL on täysin poliittinen yhdistys, joka antaa suosituksia politiikka edellä kansainvälisistä tutkimuksista riippumatta. Saksassakin oli aikoinaan hyvin tarkat määritelmät, minkälainen ihmisen tulee olla. Siksi juuri mitattiin ja luokiteltiin lapsia ja väärin ajatteleville oli tiedossa kes kitys leiri. Tästä ei olla päästy pitkälle, mutta pitäisi päästä. Erittäin vaarallista tällainen mustavalkoinen ajattelu neuvoloissa, mutta lapsimäärä on ainakin saatu laskuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terveydenhoitaja ei ole korkeasti kouluttautunut. Alempi korkeakoulututkinto, amk-tutkinto ei ole mikään korkea tutkinto. THL on täysin poliittinen yhdistys, joka antaa suosituksia politiikka edellä kansainvälisistä tutkimuksista riippumatta. Saksassakin oli aikoinaan hyvin tarkat määritelmät, minkälainen ihmisen tulee olla. Siksi juuri mitattiin ja luokiteltiin lapsia ja väärin ajatteleville oli tiedossa kes kitys leiri. Tästä ei olla päästy pitkälle, mutta pitäisi päästä. Erittäin vaarallista tällainen mustavalkoinen ajattelu neuvoloissa, mutta lapsimäärä on ainakin saatu laskuun.
Minulle jäi neuvolasta tunne, että olen monin tavoin virheellinen ja huono äiti. Tukea en saanut. Toista lasta en hankkinut ja meni pitkään käsitellä neuvolan aiheuttamaa alemmuuden tunnetta.
Vierailija kirjoitti:
Sairasta heti epäillä että lapsen vanhemmat eivät osaisi seksinpuutteessakin kasvattaa lasta hyvin. Tai ettei vanhemmat ottaisi itse esille jos on sellaisia ongelmia johon tarvitsee neuvolasta apua.
Sitten ne jotka itse avoimesti ja oma-aloitteisesti kertovat huolistaan, eivät meinaa millään saavan apua eikä oteta tosissaan. Näistä kuulee paljon. Vauvoje allergiat myös ohitetaan kun "vauvat itkee paljon" ja epäillään vanhempaa vaan yliherkäksi.
Vierailija kirjoitti:
Minulta kysyttiin vain onko ruokavalioni tavallinen vai onko jotain rajoitteita ja harrastanko liikuntaa. Vastasin parilla lauseella ja asia oli käsitelty. Näin viime vuonna raskausajan neuvolassa.
Minulla on sama kokemus. Ruokavaliostakaan ei tullut mitään kommenttia, vaikka kasvissyöjänä sitä jopa odotinkin. Sanottiin vain, että kannattaa syödä kalkkitabletteja, jos maitotuotteita ei tule syötyä tarpeeksi, jotta omat luuni eivät haurastu. Sen jälkeen asiaan ei ole palattu.
Vierailija kirjoitti:
syömisestä sanoin vähän ilkeästi. Miten minun (isän) syöminen muka vaikuttaa vauvaan?.
Vaikuttaa sitten kun lapsi kasvaa. Lapsi ottaa esimerkkiä sinun ruokavaliostasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on sama kokemus. Ruokavaliostakaan ei tullut mitään kommenttia, vaikka kasvissyöjänä sitä jopa odotinkin. Sanottiin vain, että kannattaa syödä kalkkitabletteja, jos maitotuotteita ei tule syötyä tarpeeksi, jotta omat luuni eivät haurastu. Sen jälkeen asiaan ei ole palattu.
Kasvissyöjät ovat ns. hyviksiä vallitsevan agendan mukaan, joten neuvolantäti ajaisi itsensä potentiaalisesti aikamoisiin vaikeuksiin jos alkaisi kyseenalaistaa kasvissyöntiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meneeköhän lastensuojeluun tieto, jos käyn vain yksityisessä neuvolassa? Ei tuo kunnallinen ole vakuuttanut.
Meneppä sitten yksityiselle.
Miten jotkut jaksaa narista neuvoloista. Ettekö te tajua, että siellä tahdotaan kartoittaa mahdollisia ongelmia ja tarjota ajoissa apua ja tukea.
Niin. Se voi olla ongelma, jos ei käytä rypsiöljyä leivän päällä, vaan esim. oliiviöljyä (itse tehtyä vieläpä), tai ei sitäkään vaan pelkkää tomaattia. Voi olla kyse sairaalloisen terveellisesti elävästä perheestä, joka Hitlerin tavoin vahtii lapsiaan, että syövät vain salaatin ja porkkanan päivässä.
Vierailija kirjoitti:
Tarkkaa määrää ei voi sanoa, mutta säännöllinen seksi indikoi hyvää suhdetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se seksin määrä yksistään ole huolenaihe, jos kaikki muu on kunnossa mutta, jos on muita huolenaiheita, niin seksin määrä voi olla yksi tekijä, jolla voidaan havaita parisuhteen ongelmakohtia.
Hohhoijaa. Eiköhän ne vanhemmat tuollaisten kyselyjen ja huolen jälkeen ala voimaan oikeasti huonosti ja tule epövarmoijsi itsestään ihmisinä, perheenä ja vanghempina. Mutta jos lapsen vointi onkin vain tärkeää mutta vanhemman ei, sitten ihmettelen kovasti kyllä, miten neuvolat olettavat lasten voivan hyvin, jos käsittelevät vanhempia kuin viallisia lapsia? Onko tarkoitus saada mahdollisimman paljon lastensuojelun työntekijöitä työllisiksi?