Mielipiteitä häälahjasta
Kaverini on menossa naimisiin kesällä, ja sain kutsun häihin. Ei olla kovin läheisiä ja enimmäkseen ollaan nähty aina harrastusporukalla. Kaverille on nyt suunniteltu koronaturvallisia polttareita loppukevääksi (ellei korona ja rajoitukset estä niitä kokonaan). Nämä ovat ensimmäiset polttarit, joihin osallistun eli ei ole kokemusta, kuinka paljon polttarit yleensä maksavat. Tällä hetkellä suunnitelmissa on kaksi toiminnallista aktiviteettia, lounas, välipalaa aktiviteettien välissä ja illallinen. Hinta tulee olemaan arviolta 150 euroa / henkilö, kun muut osallistujat maksavat myös morsiamen päivän. Olen opiskelija, rahaa ei ole muutenkaan paljoa ylimääräistä ja korona vei osa-aikatyöt, joita olen tehnyt opintojen aikana. Minulle tuo summa on iso yhdestä päivästä. Ehkä olen ikävä ihminen, kun ajattelen myös, että läheisemmän ystävän polttareista maksaisin mieluummin isomman summan, kuin ei niin läheisen. Samalla haluaisin kuitenkin viettää kivan päivän mukavan harrastusporukan kanssa, enkä jättää polttareita välistä.
Tässä yhteisessä harrastusporukassa on ollut jo vähän keskustelua häälahjasta, että annetaanko yhdessä jotain vai haluaako joku antaa oman lahjan. Hääkutsussa lukee, että jokaisen vieraan läsnäolo itsessään on hääparille lahja, ja halutessaan voi muistaa häälahjalla kerryttämällä häämatkatilille matkarahaa. Ennen häälahjakeskustelua olin vähän ajatellut, että veisin kortin ja jotain pientä muistamista, kuten vaikka kukkia. Nyt koen painetta osallistua muun porukan mukana häälahjaan, joka olisi, että annetaan hääparille lahjaksi viikonloppu jossain hienossa vuokramökissä. Kokonaiskulut rupeavat siis olemaan yli 200, kun laskee polttarit, lahjan ja matkat juhlapaikalle ja takaisin. Kampauksen ja meikin voin tehdä itsekin ja asu on valmiina.
Kuinka paheksuttavaa on, jos pysyisin alkuperäisessä suunnitelmassa eli veisin kortin ja jotain pientä häälahjaksi? Jos joku ehdottaa porukalla kimppalahjaa, niin onko siihen ”pakko” suostua, vaikka kulut ovat muutenkin isot omaan budjettiin verrattuna ja vaikuttavat selvästi talouteen? Porukan muilla jäsenillä on kaikilla työt jatkuneet ihan normaalisti koronasta huolimatta.
Kommentit (18)
Polttarit väliin jos ei ole tosi läheinen.
Anna vain rahaa lahjaksi kortin kera. Kutsussa luki mitä haluavat ja noudata sitä. Eivät he halua tarpeetonta kaapin täytettä
Jos tulet yksin niin 20-30€ ok
Avecin kanssa yht. 50€
En lähtisi edes läheisemmän vastaaviin rahastusbileisiin saati osallistuisin yhteislahjaan. Olin kaverin bm ja tonnilla saatiin 12 äijälle koko päivälle toimintaa, ruokaa, juomaa, kuljetukset ja mökki yöpymiseen.
M54
Ohiksena, mutta kukkakimppu ei ole sopiva häälahja. Häihin ei ole tapana viedä kukkia. Ehkä joku ruukkukasvi voisi menetellä, jos on pakko pysyä kasviteemassa.
Itse kysymykseen: eihän kimppalahja välttämättä ole osallistujille kallis. Ota selvää aiotusta lahjasta ja päätä sen perusteella. Se, että hääpari ei toivo lahjaa, on pelkkää sanahelinää. Oikeasti ne toivovat rahaa sinne lahjatilille.
Voiko jokainen osallistua kimppalahjaan oman rahatilanteen mukaan vai onko sekin jaettu sentilleen tasan? Minä en rahoittaisi jonkun harrastuskaverin polttareita noin suurella summalla, mutta tietysti jos itse kerran haluat mukaan ja on hauskaa ohjelmaa tiedossa, niin ei kai siinä.
Siis haluat kivan päivän harrastuskavereitten kanssa, mutta et halua maksaa siitä euroakaan? Kenen ajattelit maksavat puolestasi, morsiamen?
Vierailija kirjoitti:
Ohiksena, mutta kukkakimppu ei ole sopiva häälahja. Häihin ei ole tapana viedä kukkia. Ehkä joku ruukkukasvi voisi menetellä, jos on pakko pysyä kasviteemassa.
Itse kysymykseen: eihän kimppalahja välttämättä ole osallistujille kallis. Ota selvää aiotusta lahjasta ja päätä sen perusteella. Se, että hääpari ei toivo lahjaa, on pelkkää sanahelinää. Oikeasti ne toivovat rahaa sinne lahjatilille.
Juuri näin, veit kaikki sanat näppiksiltäni =)
Vierailija kirjoitti:
Siis haluat kivan päivän harrastuskavereitten kanssa, mutta et halua maksaa siitä euroakaan? Kenen ajattelit maksavat puolestasi, morsiamen?
Kaasoko se siinä kitisee? Jos luetun ymmärtäminen on noin kateissa, suosittelen palaamaan peruskouluun.
Aikas kalliit polttarit opiselijabudjetille; vaikka en tiedäkään kuinka iso harrastaja porukka on kuluja jakamassa, saati miä kiintoisaa aktiviteetia ollaan aikeissa kokea, mutta silti. - Kenelläkään ns. täyspäisellä ei luulisi näin "corona aikana" olevan kovin suuria vaateia polttareiden ohjlemasta.
Ihan utelaisuudesta miksi kukaan suunnittelee nyt hääparille kimppalahjaa, jos hääpari on selkesäsi ilmaisuut halunsa saada lahjaksi suora lainaus Ap:n avauksesta: Hääkutsussa lukee, että jokaisen vieraan läsnäolo itsessään on hääparille lahja, ja halutessaan voi muistaa häälahjalla kerryttämällä häämatkatilille matkarahaa." - Mitä tuossa oli epäselvää?
Toki jos annetaan kimpassa, niin jos on oikein hyviä ystäviä (/tiivis harrasajaporukka) niin yhteisellä lahjoituksessa joku voi antaa katetta häämatkatilille enemmän kuin joku toinen ja näin saadaan näennäisesti näyttämään sille, etä n. määrä ystäviä on yhdessä antanut näin mahd. enemmän kuin silloin jos jokainen antaisi ja päättäsi antmansa summan itse.
Älkää nyt olko niin pöljiä, että haluaisitte osoittaa j apitää oman päänne siinä, etä haluaisitte ohittaa hääparin toiveen matkakassan kartuttamisesta ja antee heille jotain, mitä mitä ikiniä you neme it mutta, mitä hääpari ei ole toivonut ja kertonut haluavansa, vaikka teistä, tai teistä jonkun mielestä tämä n-n olisi ni-in hyvä ja erinomaien hääparin saada nyt häälahjaksi, vaikka hääkutsuttssaan kertoiva selkeästi ja ymmärrettävästi jotain muuta.
Mutta onko joukossa sellainen tai sellaisia, jotka hyväksyvät sen, että he maksavat kimppalahjasta enemmän kuin joku toinen?
Sinkkumies
PS: Häihin ei ole tapana viedä kukkia lahjaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaasoko se siinä kitisee? Jos luetun ymmärtäminen on noin kateissa, suosittelen palaamaan peruskouluun.
Luepa tämä ääneen, se on ap:n tekstiä "Ehkä olen ikävä ihminen, kun ajattelen myös, että läheisemmän ystävän polttareista maksaisin mieluummin isomman summan, kuin ei niin läheisen. Samalla haluaisin kuitenkin viettää kivan päivän mukavan harrastusporukan kanssa, enkä jättää polttareita välistä."
Kerro sitten omin sanoin, mitä ap kirjoitti.
Jos jätät polttarit väliin? Isompi kulu niistä tulee kuin lahjasta.
Vierailija kirjoitti:
E tvarmaan koskaan ole ollut mahd. tulorajoitteinen "corona-ajan" opiskelija... Ts. tilanteessa, jolloin on ihan perusteltua harkita kahteen kertaan, mihin maksaa tai on maksamatta mahd. noin parisen sataa euroa, joka ei edes vielä kattane kaikkia edessä olevia kuluja.
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
E tvarmaan koskaan ole ollut mahd. tulorajoitteinen "corona-ajan" opiskelija... Ts. tilanteessa, jolloin on ihan perusteltua harkita kahteen kertaan, mihin maksaa tai on maksamatta mahd. noin parisen sataa euroa, joka ei edes vielä kattane kaikkia edessä olevia kuluja.
Sinkkumies
Jos ei ole rahaa, niin toteaa, että kiitos ei, en pääse polttareihin eikä mieti, että harrastuskavereitten kanssa olisi kyllä kiva mennä, mutta maksamaan en suostu.
Sano vaan, ettei sulla oo rahaa...laitat kympin tilille ja otat juhlista kaiken irti!
Noi on inhottavia, kun itse on työtön/opiskelija/yh/sinkku ja muut hyvätuloisia parillisia. Fiksumpi seurue sanoisi, että opiskelijat/työttömät maksaa vaan vaikka puolikkaan summan. Niin minulle tehtiin aikoinaan. Ei voi olla niin, että varakkaimmat määrittelee hintatason.
Laita muutama kymppi siihen matkakassaan ja lisäksi kaunis kortti. Ei muuta. Ei kukkia eikä mitään. Ja harkitse onko polttarit tuon rahan arvoiset. Jos on, niin hyvä. Jos ei, niin ei.
Miksi häälahjaksi mökkiviikonloppu, jos kerran mieluummin käyttäisivät sen rahan itse valitsemaansa matkaan? Tuntuu melkein kiusanteolta. Mä sanoisin suoraan, että osallistuisin hirveän mielelläni polttareihin, mutta mulla ei ole nyt varaa tuon hintaisiin.
Kiitos asiallisista vastauksista. Tosiaan ensimmäiset polttarit ja häät (aikuisiällä) edessä, niin vähän hakusessa, kuinka tulee toimia. Arvasin, ettei kaikkea katsota hyvällä, mitä kirjoitin. Tilanne on siis se, että muut ovat pari vuotta vanhempia, on työpaikat ja kumppanit, joiden kanssa jaetaan asiat. Itse olen opiskelija, koronan takia ei ole töitä ja lisäksi olen sinkku eli eipä kukaan ole puolittamassa kauppalaskuja tai vuokraa. Oma taloudellinen tilanne on siis tosi hankala. Niin ikävältä kuin tämä kuulostaakin, niin tässä tilanteessa olisin valmiimpi käyttämään tuon summan esim. parhaan ystävän polttareihin, kuin harrastuskaverin, joka on toki mukava kaveri, mutta ei niin läheinen ja hänellä samat ajatukset minusta, että ei olla niin läheisiä.
En tietenkään kuvittele, että en maksaisi yhtään mitään polttareista. Olen kuitenkin sitä mieltä, että olisi paljon reilumpaa suunnitella ohjelma niin, että huomioidaan kaikkien mahdollisuus osallistua. Tästä oli äänestys, mutta porukassa on muutama, jotka aika äänekkäästi ajoivat omaa tahtoaan läpi. Muiden mielestä on reilua, että kaikki maksavat tasapuolisesti saman verran.
Ihmettelin myös mökkijuttua, mutta osa porukasta tuntee toisensa pidempään ja ilmeisesti näillä henkilöillä (morsian kuuluu tähän joukkoon) on ollut joskus puhetta jostain mökin vuokraamisesta saaristossa. Nyt saivat sitten idean, että annetaan mökkivuokra häälahjana. Yllättäen ne muutama äänekäs ovat eniten puhuneet tästä mökistä…
Omat ajatukset selkeni tästä. Annan kortin ja matkakassaan rahaa omien mahdollisuuksien mukaan. Enkä mieti, suuttuvatko muut, jos he toteuttavat yhteislahjan, enkä osallistu siihen. Ainakin teen niin kuin hääpari toivoo.
- ap
Itse jättäisin noin kalliit polttarit väliin vaikka johonkin tekosyyhyn vedoten. Anna hääparille matkarahaa esim. 30-50 euroa, jos rahatilanteesi on heikko.
Teet niin kuin parhaaksi näet. Kuulostaa kalliilta polttareiksikin näin koronan jyllätessä.