Riittääkö 6-7 h unta/yö aikuiselle ihmiselle? (jatkuva väsymys)
Varsinainen kysymys otsikossa.
Lapset menevät nukkumaan n. klo 21-22, sen jälkeen katsotaan miehen kanssa jakso jotain sarjaa ja sänkyyn pääsee vaihtelevasti klo 23-24 välillä. Herätys aamulla klo 6-7 aikoihin ja siis MYÖS viikonloppuna, koska nuorimmainen lapsi on aamuvirkku ja herättää aina meidät vanhemmatkin.
Näillä unilla menty nyt vuosia ja kova uupumus alkaa painaa. Olen miettinyt kilpparia, ruokavaliota, rauta-arvoja jne. mutta voiko sittenkin olla, että nukun kerta kaikkiaan liian vähän?
Ajatuksia, kokemuksia?
Kommentit (186)
Mene nukkumaan jo klo 22. Jos mies pokkuroi vastaan, sano sille, että tarviit unta enemmän, että jos seuraasi haluaa, niin nähdään klo 06 🙂
Itselläni meni 35 v tajuta, että ei väsytä, jos menee ajoissa nukkumaan ja että on ok mennä aikaisin sänkyyn. (Mieheni valvotti minua.)
Minulle ei riitä. Tarvitsen 8 t palauttavaa unta joka päivä. Muuten on aivosumuinen ja väsynyt olo. Olen aina tarvinnut paljon unta. Saatan nukkua päiväunet vielä 8 t päälle
D kirjoitti:
Ei riitä lähimainkaan, mutta mitenpä järjestät kun molemmat vuorotyöläisiä eikä onnistu vurojen täsmääminen.
Toinen kun tulee töistä yhdentoista maissa, toinen on jo nukkumassa mutta herää väkisinkin. Uudelleen nukahtamiseen menee taas oma aikansa.
Aamulla taas toinen herää ennen viittä kun toinen lähtee töihin, enkä minä ainakaan saa unta enää.
Paitsi määräajoin, kun on sitten niin väsynyt että nukahtelee jo auton ratissakin.
Ei tämä tästä helpotu, mutta enpä ole keksinyt ratkaisuakaan. Lopettaa työnteko? Nukkua eri huoneissa tai muuttaa eri osoitteisiin? Työn takia?
Noup.
Erilliset makuuhuoneet työpäivinä?
Itse teen ajoittain kolmivuorotyötä ja nukun hyvin katkonaisesti, kun herätys on klo 5.40 ja toinen tulee sänkyyn vasta kahden-kolmen välillä. Yövuoron jälkeen nukun muutenkin huonosti, yleensä vain 3-4h, eikä huonoon uneen yhtään auta, kun puoliso herää parin tunnin päästä minun nukkumaanmenostani.
Se riippuu täysin ihmisestä. Ei voi yleistää. Toisille riittää vähemmän ja toiset tarvitsee enemmän unta.
Vierailija kirjoitti:
Ei riitä. Luultavasti ruudun katsominen illalla myös heikentää unenlaatua. Vaihtakaa sarjat lukemiseen tai muuhun rentoutumiseen ja tunti lisää unta nii se voi jo auttaa.
Ketä kiinnostaa joku lukeminen mä ainakin pidän sitä vapaana jos katson jotain hyvää tv sarjaa jota ei voi katsoa lasten kanssa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle riittää, kun ei vaan nukutua enempää. En koskaan käytä herätyskelloa.
Sulle sitten oikeasti riittää. :)
Tuo on kaikille hyvä testi, että tartteeko herätyskelloa aina / varmistukseksi / ei lainkaan. Jos tarttee vain varmistukseksi tai ei lainkaan, asiat ovat hyvin.
Mä voin nukkua vaikka 12 h putkeen ilman herätyskelloa, kesällä nukun pari viikko aina ton 12 h yössä vaikka muuten nukun 8 h, enkä ole väsynyt
Vierailija kirjoitti:
Olen tarvinnut koko ikäni unta 8 - 10 h tuntia unta. Se vaihtelee, joskus riittää 8 tuntia, välillä tarvitsen 10 tuntia. Jos menee alle 8 tuntia, olo on väsynyt. Kuuntele itseäsi mitä tarvitset, ihmiset ovat yksilöitä joten mikään joku ihmeen mittari ei voi sanoa paljonko kenenkin pitäisi nukkua yössä.
Nainen50
Minullekin 8-10 tuntia sopii hyvin. Käyn nukkumaan 22 aikaan illalla ja nousen seitsämältä. Joskus saatan mennä jo klo 21 nukkumaan.
Kovin vähäiseltä kuulostaa aloittajan yöunet. Itse tarvitsen noin 8 tunnin yöunet. Jos vain mitenkään voisit mennä vähän aikaisemmin nukkumaan vaikka kokeeksi 1kk ajan ja katsoa sitten tapahtuuko voinnissa muutosta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle riittää, kun ei vaan nukutua enempää. En koskaan käytä herätyskelloa.
Sulle sitten oikeasti riittää. :)
Tuo on kaikille hyvä testi, että tartteeko herätyskelloa aina / varmistukseksi / ei lainkaan. Jos tarttee vain varmistukseksi tai ei lainkaan, asiat ovat hyvin.
Mä voin nukkua vaikka 12 h putkeen ilman herätyskelloa, kesällä nukun pari viikko aina ton 12 h yössä vaikka muuten nukun 8 h, enkä ole väsynyt
Olet jännä tyyppi. Herätyskellotesti toimii silti useimmille.
10 h on aika paljon jo, liika nukkuminenkin väsyttää. 8 h riittää.
Vierailija kirjoitti:
Mene nukkumaan jo klo 22. Jos mies pokkuroi vastaan, sano sille, että tarviit unta enemmän, että jos seuraasi haluaa, niin nähdään klo 06 🙂
Itselläni meni 35 v tajuta, että ei väsytä, jos menee ajoissa nukkumaan ja että on ok mennä aikaisin sänkyyn. (Mieheni valvotti minua.)
Aloittaja taisi kyllä kertoa valvovansa ihan omasta halustaan. Mutta ilmeisesti näitä valvottajamiehiä on enemmänkin, kun sitä on apnkin kohdalla niin monesti epäilty
Vierailija kirjoitti:
10 h on aika paljon jo, liika nukkuminenkin väsyttää. 8 h riittää.
Paitsi siinä vaiheessa kun yrittää korjata pitkäaikaista univelkaa! Silloin mikään määrä ei ole liikaa, siis väliaikaisesti.
Ja kyllä ns. normaalin unentarpeen määrä on välillä 7-9 h, eli jotkut oikeasti tarvitsee yli kahdeksan.
Riittää hyvin jos ei väsytä ja jos taas väsyttää noilla yöunilla niin sitten ei riitä. Olettaen tietysti, että yleiskunto on muuten hyvä.
Ei alakoululaisenkaan pidä valvoa 22:een.
Jätä sarjojen katselu välillä pois, satsaa unen laatuun. Puolen tunnin lenkki ennen nukkumaanmenoa, älylaitteet pois, lue hyvää kirjaa sängyssä. Ja mene samaan aikaan nukkumaan lasten kanssa. Tulet huomaamaan muutoksen!
Nukun nykyisin yleensä oikein hyvin. Ja sen tuntee aamulla herättyään onko ollut hyvä yö. Tarkistan vielä älykellosta unenlaadun ja harvoin ollut alle 90%. Viime yö oli taas hyvä ja unen laatu 100%. Tarvitsen unta vähintään 8, 5h. Nukun yleensä 8- 10 tuntia.
Lomalla sen näkee ja omallakohdalla aikalailla kellotettu aika on 8h 20min
Tarvitsen unta noin klo 22 - 07:15. Ehtii suht ajoissa töihin ja pois.
Ei riitä. Nukuin 7 tuntia ja väsyttää, luonnollinen, virkistävä unimäärä itsellein on 11 tuntia.