Riittääkö 6-7 h unta/yö aikuiselle ihmiselle? (jatkuva väsymys)
Varsinainen kysymys otsikossa.
Lapset menevät nukkumaan n. klo 21-22, sen jälkeen katsotaan miehen kanssa jakso jotain sarjaa ja sänkyyn pääsee vaihtelevasti klo 23-24 välillä. Herätys aamulla klo 6-7 aikoihin ja siis MYÖS viikonloppuna, koska nuorimmainen lapsi on aamuvirkku ja herättää aina meidät vanhemmatkin.
Näillä unilla menty nyt vuosia ja kova uupumus alkaa painaa. Olen miettinyt kilpparia, ruokavaliota, rauta-arvoja jne. mutta voiko sittenkin olla, että nukun kerta kaikkiaan liian vähän?
Ajatuksia, kokemuksia?
Kommentit (186)
Itse nukun ainakin sen 8 tuntia, mutta silti olen usein väsynyt. Tuntuu välillä kuin olisi jokin aivosumu ja unohtelen asioita. Unenlaadussani on pakko olla jotain pielessä. Näen uniakin enemmän kuin normaalisti.
Helppo sanoa,et mene nukkumaan aikaisemmin.Mulla yöuni 5-6 tuntia,aikaisemmin nukkumaan mennessä herään vain aikaisemmin.
Yksilöllisiä eroja tietysti on ja laadulla on merkitystä, mutta itse luottaisin sekä asiantuntijoihin sekä omaan tuntumaan - jos olo tuntuu väsyneeltä, niin suosittelen lisäämään nukkumista. Ihan kokeilumielessä. Mutta välillä se tuntuu vaikealta, vaikkei meillä ole edes lapsia - illat venyy helposti. Jos haluan herätä aamulla klo 6 ja olla töissä kahdeksaan mennessä, niin tykkään mennä sänkyyn yhdeksän maissa. Rauhoitun lukemalla ja nukahdan tuolloin piirua ennen kello kymmentä. Tällehän osa naureskelee, että elän ihan eläkeläisen rytmissä. Jos illalla alkaa telkkaohjelma klo 21 ja kestää tunnin, niin sitten en ehdi saamaan riittävästi unta ja mieluummin herään vähän myöhemmin (ja menen töihin vastaavasti myöhemmin).
Minulla toimii myös se, että viikonloppuna rytmi on hyvin pitkälti samanlainen, ehkä tunnilla viivästytän nukkumaanmenoa ja heräämistä, enkä laita kelloa soimaan. Mutta jos nukun vaikka aamuyhdeksään tai kymmeneen, niin sunnuntai-maanantaiyön unet jää lyhyiksi. Yhden yön kehno uni ei haittaa, mutta useamman tuntuu jo.
Tavallaan ymmärrän aloittajaa. Itse olen iltavirkku, tehokkain aikani on klo 19-02. Aamulla sikeimmät ja parhaimmeäat unet ovat klo 7-11.
Arvatkaapas koska olen viimeksi saanut nukkua puolille päivin?
Lapsi herättää kahdeksalta.
Rautakuuri itseäni auttoi kestävämpään nukkumiseen ja vireystilaan - ulkoilu tietty. Ja taas kuuri rautaa tauon jälkeen.
Ei riitä, olen aamun Torkki ja illan virkku, tarvitsen 10 tunnin unet.
Vaimoni on vakavasti sairas. Hän oli viimeisen (kenties?) kuukauden kotona, jossa häntä hoivasin.
Yöunet jäivät tuona aikana vähiin minulta, ehkä kolme - neljä tuntia vuorokaudessa. Siinä kaikki.
Kun hän lopulta joutui sairaalaan, seuraava yö oli täysin uneton. Hänen yhä ollessaan sairaalassa, tuo ensimmäinen viikko meni sentään neljän - viiden tunnin unilla/vrk.
Nyt hän on ollut jo kaksi viikkoa sairaalassa ja kykenen nukkumaan jo kuusi tuntia yössä. Ajatukset pyörivät Hänen ympärillään ja uni ei tule. Saattaa olla, etten näe enää koskaan häntä. Vierailukielto vallitsee ja kyselyni hänen tilastaan on estetty. En tiedä hänen voinnistaan yhtään mitään.
Kunpa saisin edes hetken nähdä häntä kotona.
Tämä on hirveää!
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa ehdottomasti käydä verikokeissa, jotta tiedät, johtuuko väsymys esimerkiksi matalasta ferritiiniarvosta tai kilpirauhasen vajaatoiminnasta. Jos kaikki arvot ovat ok, niin väsymyksesi johtuu aika todennäköisesti siitä, ettet saa riittävästi levollista unta.
Kofeiinin käyttö voi häiritä unta, vaikka joisitkin sitä aamupainoitteisesti. Jotkut ihmiset saavat herkästi vieroitusoireita, mikä voi häiritä unta.
Siis joo, nämä on minulta mitattu toistuvasti viimeisten vuosien aikana. Ei vikaa kilpirauhasessa, ferritiini on ollut matalahko mutta syön rautaa koko ajan.
Ensimmäinen 8+ tunnin yö takana. Olo ei ole supervirkeä mutta ei myöskään niin kipeän väsynyt kuin yleensä aamuisin. Tällä jatketaan. AP
AP päivittää kuulumisia: olen koko viikon nukkunut 7,5-8,5 h yössä. Olo ei ole varsinaisesti energisempi kuin ennen, mutta väsymys on helpottanut valtavasti. Silti on lisää työtä tehtävänä unen suhteen. AP
Varmaan ensimmäisenä kannattaisi mennä nukkumaan esim klo 22 ennen kuin lähtee lääkäriin. Jätä telkkarin katsominen viikonloppuun. On selvää, että nukut liian vähän.
Kyllä sen kroppa kertoo. Jos päivällä on sellanen olo, että olisi kiva käydä pitkäkseen (vaikkei suoraan ajattelisi haluavansa nukkua), niin voi hyvinkin olla unen puutetta. Kannattaa tehdä kaikkensa saadakseen nukuttua tarpeeksi, se muuttaa koko elämän.
Jos pelkästä nukkumisesta ei tule täysin normaali olo, niin kannattaa vielä tarkista ruokavalio (jotkut ruoat voi väsyttää ja se riippuu osaksi henkilöstä), sekä toki on aina hyvä ottaa perus verikokeita. Esim. B12 puutos voi pitää energian matalalla.
Olen jo useamman vuoden nukkunut maksimissaan 4 tuntia yössä, koska olen työtön ja rahasta stressiä, palkkatukityökin meni lyhyillä unilla, jatkuva aivosumu päällä.
Vierailija kirjoitti:
Olen jo useamman vuoden nukkunut maksimissaan 4 tuntia yössä, koska olen työtön ja rahasta stressiä, palkkatukityökin meni lyhyillä unilla, jatkuva aivosumu päällä.
Tuskin me keski-ikäiset työttömät pitkäikäisiä ollaan, rahat aina loppu, ei saada nukuttua ja todella huono ruokavalio pienillä rahoilla. Taitaa suuret ikäluokat olla pitempi ikäisiä.
Ennen riitti.
Nyt olen eläkkeellä.
Nukun nykyään 9-10 tuntia.
No eipä ole kiirekkään minnekkään.
Ennen lapsia nukuin 8-10h yössä, silloin useinn aivot on sumussa ja olo väsynyt etenkin päivällä, ylivirkeä illalla. Harrastin silloin vähemmän liikuntaa je elintavat muutenkin huonommat. Lasten jälkeen olen nukkunut keskimäärin 6-7h yössä, ja huomaan sen sopivan itselleni hyvin. Oikeastaan tasan 7h taitaa olla se ihanteellisin aika. Elintapani ovat myös petraantuneet paljon, tulee liikuttua ja syötyä paljon paremmin. En siis tiedä onko vähäisempi uni se piristävä tekijä, vaan onko elintavoilla niin paljon suurempi vaikutus, että jaksaa virkeämpänä.
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei tunnu riittävän edes 5h yössä. Väsymys on kova.
😂😂😂
Kokeile ihmeessä nejää tuntia jos auttais
Kannattaa ehdottomasti käydä verikokeissa, jotta tiedät, johtuuko väsymys esimerkiksi matalasta ferritiiniarvosta tai kilpirauhasen vajaatoiminnasta. Jos kaikki arvot ovat ok, niin väsymyksesi johtuu aika todennäköisesti siitä, ettet saa riittävästi levollista unta.
Kofeiinin käyttö voi häiritä unta, vaikka joisitkin sitä aamupainoitteisesti. Jotkut ihmiset saavat herkästi vieroitusoireita, mikä voi häiritä unta.