Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Riittääkö 6-7 h unta/yö aikuiselle ihmiselle? (jatkuva väsymys)

Vierailija
04.03.2021 |

Varsinainen kysymys otsikossa.

Lapset menevät nukkumaan n. klo 21-22, sen jälkeen katsotaan miehen kanssa jakso jotain sarjaa ja sänkyyn pääsee vaihtelevasti klo 23-24 välillä. Herätys aamulla klo 6-7 aikoihin ja siis MYÖS viikonloppuna, koska nuorimmainen lapsi on aamuvirkku ja herättää aina meidät vanhemmatkin.

Näillä unilla menty nyt vuosia ja kova uupumus alkaa painaa. Olen miettinyt kilpparia, ruokavaliota, rauta-arvoja jne. mutta voiko sittenkin olla, että nukun kerta kaikkiaan liian vähän?

Ajatuksia, kokemuksia?

Kommentit (186)

Vierailija
81/186 |
05.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle paras on 9h unta. 8h pärjään, mutta jos jää sen alle niin selvästi huomaan että väsyttää ja olen pahalla tuulella.

Vierailija
82/186 |
05.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi!

Ihmettelen kovasti, että niin monet ovat ehdottomasti sitä mieltä että yhteinen aika miehen ja sarjan parissa pitää kitkeä pois.

Itse priorisoin juuri tuon yhteisen köllöttelyajan sohvalla (ilman nuorison seuraa) todella korkealle. Sarjojen ja leffojen katselu on aina ollut meille yhteinen harrastus ja tuo yhteinen aika muistuttaa meitä paljon myös nuoruudesta.

Itselläni parisuhde menee unien edelle. Pyrin kyllä nukkumaan 7h joka yö, ideaali olisi 8h. Saan helposti unta ja nukun sikeästi, mutta usein otan iltapäivällä pienet 20min torkut, usein yhdessä mieheni kanssa.

Nukkua ehtii vaikka kuinka paljon myöhemminkin, mutta alle 6h unilla en kyllä pärjäisi. Eli toisin sanoen jos aamulla herätys on 6.30, olen sängyssä klo 23, nukahdan hetkessä joten unta tulee se n. 7h.

Meillä isompi ongelma on ollut se, että nuoret valvovat mielellään viikonloppuna myöhään ja tästä johtuen miehen kanssa valvotaan myös. Eli unirytmi menee viikonloppuna sekaisin ja maanantaina olen todella väsynyt.

Mutta elämä on valintoja, itse olen valinnut tässä vaiheessa 7h unet, parisuhdeajan (eli myös seksin!), reippaan liikunnan ja terveen ruokavalion ilman alkoholia. Näillä kompensoin unen vähyyttä.

Haluaisin joskus nukkua 9-10h, mutta se olisi taas pois kaikesta muusta kivasta.

Tsemppiä ap, älä välitä niistä jotka pitävät tuota sarjojen katselua jotenkin hölmönä. Yritä ottaa pieniä torkkuja, jätä sarjan katsominen vaikka 15min aiemmin ja satsaa hyvään unenlaatuun. Lakanat vaihtoon väh. kerran viikossa, pussailua ennen nukahtamista ja stressi pois päivästä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/186 |
05.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sulla on AP jo hyvän kuuloinen suunnitelma, että priorisoit unen n. joka toinen ilta. Peukku sille.

Haluan kertoa omasta unenkorjausprojektistani, jos siitä olisi sulle hyötyä. Olen tästä jossain ketjussa kertonutkin. Eli olin elänyt aikamoisessa univelassa koko vauvavuoden ja osan taaperovuotta. Lapsen ollessa noin puolitoista kyrsiinnyin siihen hirveään väsymykseen ja sumuun ja päätin testata, voiko tilanteen korjata ja onko se vaikeaa.

Aloin systemaattisesti mennä nukkumaan samaan aikaan lapsen kanssa. Lapsi nukkui noin 11-tuntisia öitä, ja niin nukuin minäkin! Heräsin vasta siihen, että lapsi heräsi. Unentarve oli VALTAVA. Ihan käsittämätön. Aloin miettiä, olenko mennyt pysyvästi rikki ja tarvitsenko tästä lähtien 12 tuntia unta.

Ehkä jännintä oli, että mulla oli ekat pari viikkoa PASKEMPI olo kuin ennen kokeilua. Ajattelen näin jälkeenpäin, että keho silloin vasta uskalsi näyttää koko väsymyksensä. Älä AP siis luovuta heti, jos tuntuu, että lisäuni pahentaa oloa.

Paskasta olosta huolimatta päätin jatkaa ja katsoa, mihin kokeilu johtaa. Unimaratoneissa meni noin kolme viikkoa. Sitten koitti se maaginen aamu, kun ding, heräsinkin aamuneljältä kahdeksan tunnin jälkeen täysin VIRKEÄNÄ!!! En ikinä unohda sitä tunnetta! Enkä koko sitä päivää. Tuntui, että maailma se oli täynnä värejä ja yksityiskohtia, joita en sumussa ollut nähnyt. Muistan, miten kävelin kadulla rattaita työntäen ja vaan katselin maailmaa ihmeissäni. Se oli melkein uskonnollinen kokemus. :D Mulla oli skarppi ja levollinen olo, kaikki tuntui helpommalta ja kevyemmältä enkä ärtynyt lapseen(kaan) niin helposti. Tajusin, että tätä on elämä ilman univelkaa, tältä ihmisestä KUULUISI tuntua! 

Sen olen muistanut siitä asti ja muiston voimalla on helppo motivoida itsensä nukkumaan riittävästi ja ottamaan univelat nopeasti kiinni. :)

Jälkikäteen voi laskea, että nukkumani lisäuni vastasi ehkä kahta lisätuntia yössä (koska lapsi yhä herätteli välillä) x kolme viikkoa = n. 40-50 lisätuntia. Elämäni parhaita projekteja, suosittelen NIIN LÄMPIMÄSTI kaikille väsyneille!

Kiitos rohkaisevan kokemuksen jakamisesta! Sehän tässä on, että olen niin tottunut jatkuvaan väsymykseen ja arjen oravanpyörään, että en ole tajunnut nukkuvani todennäköisesti liian vähän. Joten täytyy ihan mielenkiinnosta kokeilla nukkua enemmän.

Sotasuunnitelma on seuraava:

1) koko perheen iltojen rauhoittaminen (mikä toivottavasti tukee ihan jokaisen perheenjäsenen nukkumista)

2) lasten iltojen aikaistaminen niin, että ns. oma aika alkaisi viimeistään klo 21 (joten sänkyyn pääsisi viimeistään klo 22 kaikkina iltoina)

3) miehen nukutusvuoroilla menen itse nukkumaan samaan aikaan kuin lapsetkin, eli jo klo 20-21 aikoihin

Näistä tavoitteelle numero 2 täytyy antaa aikaa varsinkin, kun kuukauden päästä tulee taas kesäaika sotkemaan rytmiä. Mutta tavoitteet numero 1 & 3 ovat ihan itsestä kiinni ja toteutettavissa heti.

Kiitos kaikille kommenteista ja joo, arkijärkeni on tosiaankin hukassa. Sitä se väsymys teettää :-D Tässä kun on pohjalla vielä vuosien yöheräilyt lasten vauva- ja taaperoajalta.

AP

Mahtavaa AP! Tsemppiä! Suunnitelmasi kuulostaa tosi hyvältä ja toivottavasti vaikkapa kuukauden päästä olet kuin uusi ihminen. :)

Mulla oli ainakin just noin, ettei väsymyksen syvyyttä enää tajunnut eikä tiedostanut, ennen kuin se oli poissa. Varmaan tosi yleistä pikkulapsiperheissä.

Tule myöhemmin kertomaan, miten homma etenee!

T. Unienkorjausprojektin tehnyt

Vierailija
84/186 |
05.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus nuorempana pärjäsin aika hyvin 6-7 tunnin yöunilla mutta ei enää. Se kahdeksan tuntia olisi saatava että pysyn virkeänä.

Vierailija
85/186 |
05.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moi!

Ihmettelen kovasti, että niin monet ovat ehdottomasti sitä mieltä että yhteinen aika miehen ja sarjan parissa pitää kitkeä pois.

Itse priorisoin juuri tuon yhteisen köllöttelyajan sohvalla (ilman nuorison seuraa) todella korkealle. Sarjojen ja leffojen katselu on aina ollut meille yhteinen harrastus ja tuo yhteinen aika muistuttaa meitä paljon myös nuoruudesta.

Itselläni parisuhde menee unien edelle. Pyrin kyllä nukkumaan 7h joka yö, ideaali olisi 8h. Saan helposti unta ja nukun sikeästi, mutta usein otan iltapäivällä pienet 20min torkut, usein yhdessä mieheni kanssa.

Nukkua ehtii vaikka kuinka paljon myöhemminkin, mutta alle 6h unilla en kyllä pärjäisi. Eli toisin sanoen jos aamulla herätys on 6.30, olen sängyssä klo 23, nukahdan hetkessä joten unta tulee se n. 7h.

Meillä isompi ongelma on ollut se, että nuoret valvovat mielellään viikonloppuna myöhään ja tästä johtuen miehen kanssa valvotaan myös. Eli unirytmi menee viikonloppuna sekaisin ja maanantaina olen todella väsynyt.

Mutta elämä on valintoja, itse olen valinnut tässä vaiheessa 7h unet, parisuhdeajan (eli myös seksin!), reippaan liikunnan ja terveen ruokavalion ilman alkoholia. Näillä kompensoin unen vähyyttä.

Haluaisin joskus nukkua 9-10h, mutta se olisi taas pois kaikesta muusta kivasta.

Tsemppiä ap, älä välitä niistä jotka pitävät tuota sarjojen katselua jotenkin hölmönä. Yritä ottaa pieniä torkkuja, jätä sarjan katsominen vaikka 15min aiemmin ja satsaa hyvään unenlaatuun. Lakanat vaihtoon väh. kerran viikossa, pussailua ennen nukahtamista ja stressi pois päivästä.

Et täysin tunnu tiedostavan, että AP kirjoitti aloituksen, koska kärsii nykytilanteesta...? Eli homma ei toimi, jonkin pitää muuttua. Ei kai kukaan nyt sitä kuvittelekaan, että AP:n pitäisi luopua parisuhdeajasta ja seksistä 100%? :D

Vierailija
86/186 |
05.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uni määrä on täysin yksilöllistä, jos olet jatkuvasti väsynyt niin todennäköisesti nukut liian vähän!

Vierailija
87/186 |
05.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moi!

Et täysin tunnu tiedostavan, että AP kirjoitti aloituksen, koska kärsii nykytilanteesta...? Eli homma ei toimi, jonkin pitää muuttua. Ei kai kukaan nyt sitä kuvittelekaan, että AP:n pitäisi luopua parisuhdeajasta ja seksistä 100%? :D

Arvasin että kun mainitsee seksin, tulee kommenttia siitä että "kyllä täällä muutkin seksiä harrastaa ja viettää parisuhdeaikaa". :)

Tottakai vietätte ja nukutte siitä huolimatta 9-10h yössä, perheelliset ihmiset. Voihan seksiä toki harrastaa myös päivällä.

Vierailija
88/186 |
05.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moi!

Arvasin että kun mainitsee seksin, tulee kommenttia siitä että "kyllä täällä muutkin seksiä harrastaa ja viettää parisuhdeaikaa". :)

Tottakai vietätte ja nukutte siitä huolimatta 9-10h yössä, perheelliset ihmiset. Voihan seksiä toki harrastaa myös päivällä.

No kun itse kirjoitit, että olet "valinnut parisuhdeajan", niin se kuulostaa jotenkin siltä, että luulisit, että pitää valita uni tai parisuhdeaika...?

Lisäksi liioittelet nyt tahallasi, että useimpien mielestä pitäisi 9-10 tuntia nukkua. 

Vierailija
89/186 |
05.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moi!

Haa, kiitos sinulle! Ja todellakin sarjat, leffat ja videopelit ovat meidän yhteisiä harrastuksia, joista on yritetty pitää kiinni lapsiperhearjessakin. Me ollaan oltu toistakymmentä vuotta yhdessä ja nautitaan edelleen toistemme seurasta ja läheisyydestä, mielellään ihan päivittäin.

Nyt vaan on pakko ottaa pieni aikalisä ja priorisoida nukkuminen, kun uupumus vaikuttaa jo ihan kaikkeen arkielämään.

AP

Vierailija
90/186 |
05.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle riittää seitsemän tuntia.

Vierailija
91/186 |
05.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos herätys on klo 6, pitäisi nukkumaan päästä viimeistään iltakymmenen aikoihin eli teidän tapauksessanne heti sen jälkeen, kun olette saaneet lapset unten maille. Pitäisi siis löytää aikaa vähintään kahdeksan tunnin yöunille, jotta pysyisi terveenä ja toimintakykyisenä. Toki on olemassa ihmisiä, joille riittää se 6h unta yössä, koska unentarve on yksilöllistä, mutta tämä on tavallista harvinaisempaa. Paras indikaattori on se, että tunnetko olevasi virkeä vai väsynyt ja levätä sen mukaan - omaa kehoaan kun kannattaa kuunnella!

Vierailija
92/186 |
05.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle 7,5 h olisi optimi, mutta käytännössä nukun koko ajan 6 -7 yöunia. Joskus vähemmänkin, ja näin on menty tähän päivään asti, niin kauan kuin lapsia on perheessä ollut. Ja mitä olen tähän mennessä oppinut, nyt kun pojat ovat jo täysi-ikäisiä ja lähdössä kotoaan: lyhyillä yöunilla painonhallinta on vaikeaa, vaikka söisikin suurin piirtein terveellistä ruokaa ja normaalin kokoisia annoksia, ilman napostelua. Liikkuminen auttaa ja parantaa aineenvaihduntaa kaiken ikäisenä. Erityisen suurta hyötyä on lihaskunnon ja lihasmassan ylläpitämisestä, koska sillä voi hyvinkin pitää metaboliansa kurissa - varsinkin sitten kun tulee menopaussiin. Sinulla taitaa olla siihen vielä matkaa. Mutta pidä itsestäsi huolta, muista rentoutua ja unohda some - jos pystyt!

Vierailija
93/186 |
05.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei varmaankaan riitä jos oot väsynyt jatkuvasti.

Vierailija
94/186 |
05.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voittehan te vieläkin katsoa sarjoja esim. 1-2 kertaa viikossa, jos menette aina ennen työaamuja aikaisemmin nukkumaan. Ja viikonlopusta kumpikin voi nukkua toisena aamuna pitkään.

Vierailija
95/186 |
05.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen tarvinnut koko ikäni unta 8 - 10 h tuntia unta. Se vaihtelee, joskus riittää 8 tuntia, välillä tarvitsen 10 tuntia. Jos menee alle 8 tuntia, olo on väsynyt. Kuuntele itseäsi mitä tarvitset, ihmiset ovat yksilöitä joten mikään joku ihmeen mittari ei voi sanoa paljonko kenenkin pitäisi nukkua yössä.

Nainen50

Sama, ja mieluimmin vähintään 9h. Joskus 8 riittää.

N40+

Hei täällä myös 40+ ja veit sanat suustani. Jos herätys on seitsemältä, menen nukkumaan viimeistään klo 22.30.

Vierailija
96/186 |
05.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis miksi ihmeessä katsotte "jotain sarjaa" puolilleöin jos kerran pitää herätä aamukuudelta? Minkähän takia oikein väsyttää? Nyt on kovat mysteerit.

En ymmärrä minäkään, että valittaa yöunien vähyyttä, jos kerran katselee tv:tä myöhään. Menisi nukkumaan ja mies voi katsoa sarjoja, jos niin haluaa. Kaikenlaista!!! :(

Ihme oletus, että AP:n mies pakottaisi tämän katsomaan telkkaria iltaisin! Noinko paljon palstamammat vihaavat puolisoitaan?

Vierailija
97/186 |
05.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lyhyt vastaus ap:lle: Kysymykseen ei oikeastaan voi vastata. Jotkut pärjäävät 5-6 tunnilla, toiset tarvitsevat 8-9 tuntia.

Vierailija
98/186 |
05.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle 7,5 h olisi optimi, mutta käytännössä nukun koko ajan 6 -7 yöunia. Joskus vähemmänkin, ja näin on menty tähän päivään asti, niin kauan kuin lapsia on perheessä ollut. Ja mitä olen tähän mennessä oppinut, nyt kun pojat ovat jo täysi-ikäisiä ja lähdössä kotoaan: lyhyillä yöunilla painonhallinta on vaikeaa, vaikka söisikin suurin piirtein terveellistä ruokaa ja normaalin kokoisia annoksia, ilman napostelua. Liikkuminen auttaa ja parantaa aineenvaihduntaa kaiken ikäisenä. Erityisen suurta hyötyä on lihaskunnon ja lihasmassan ylläpitämisestä, koska sillä voi hyvinkin pitää metaboliansa kurissa - varsinkin sitten kun tulee menopaussiin. Sinulla taitaa olla siihen vielä matkaa. Mutta pidä itsestäsi huolta, muista rentoutua ja unohda some - jos pystyt!

No tässä tulikin toinen syy, miksi unen määrä on arveluttanut. En vaan halunnut laittaa aloitukseen, kun ketju olisi lähtenyt painonhallintateeman myötä ihan väärille raiteille. Mulla on menopaussiin vielä matkaa, mutta viilaan tässä ruokavaliota ja liikuntaa kuntoon eikä liian vähäinen nukkuminen sovi enää 30+ laihduttajalle, jos tuloksia haluaa. Kiitos sinulle!

AP

Vierailija
99/186 |
05.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sulla on AP jo hyvän kuuloinen suunnitelma, että priorisoit unen n. joka toinen ilta. Peukku sille.

Haluan kertoa omasta unenkorjausprojektistani, jos siitä olisi sulle hyötyä. Olen tästä jossain ketjussa kertonutkin. Eli olin elänyt aikamoisessa univelassa koko vauvavuoden ja osan taaperovuotta. Lapsen ollessa noin puolitoista kyrsiinnyin siihen hirveään väsymykseen ja sumuun ja päätin testata, voiko tilanteen korjata ja onko se vaikeaa.

Aloin systemaattisesti mennä nukkumaan samaan aikaan lapsen kanssa. Lapsi nukkui noin 11-tuntisia öitä, ja niin nukuin minäkin! Heräsin vasta siihen, että lapsi heräsi. Unentarve oli VALTAVA. Ihan käsittämätön. Aloin miettiä, olenko mennyt pysyvästi rikki ja tarvitsenko tästä lähtien 12 tuntia unta.

Ehkä jännintä oli, että mulla oli ekat pari viikkoa PASKEMPI olo kuin ennen kokeilua. Ajattelen näin jälkeenpäin, että keho silloin vasta uskalsi näyttää koko väsymyksensä. Älä AP siis luovuta heti, jos tuntuu, että lisäuni pahentaa oloa.

Paskasta olosta huolimatta päätin jatkaa ja katsoa, mihin kokeilu johtaa. Unimaratoneissa meni noin kolme viikkoa. Sitten koitti se maaginen aamu, kun ding, heräsinkin aamuneljältä kahdeksan tunnin jälkeen täysin VIRKEÄNÄ!!! En ikinä unohda sitä tunnetta! Enkä koko sitä päivää. Tuntui, että maailma se oli täynnä värejä ja yksityiskohtia, joita en sumussa ollut nähnyt. Muistan, miten kävelin kadulla rattaita työntäen ja vaan katselin maailmaa ihmeissäni. Se oli melkein uskonnollinen kokemus. :D Mulla oli skarppi ja levollinen olo, kaikki tuntui helpommalta ja kevyemmältä enkä ärtynyt lapseen(kaan) niin helposti. Tajusin, että tätä on elämä ilman univelkaa, tältä ihmisestä KUULUISI tuntua! 

Sen olen muistanut siitä asti ja muiston voimalla on helppo motivoida itsensä nukkumaan riittävästi ja ottamaan univelat nopeasti kiinni. :)

Jälkikäteen voi laskea, että nukkumani lisäuni vastasi ehkä kahta lisätuntia yössä (koska lapsi yhä herätteli välillä) x kolme viikkoa = n. 40-50 lisätuntia. Elämäni parhaita projekteja, suosittelen NIIN LÄMPIMÄSTI kaikille väsyneille!

Kiitos rohkaisevan kokemuksen jakamisesta! Sehän tässä on, että olen niin tottunut jatkuvaan väsymykseen ja arjen oravanpyörään, että en ole tajunnut nukkuvani todennäköisesti liian vähän. Joten täytyy ihan mielenkiinnosta kokeilla nukkua enemmän.

Sotasuunnitelma on seuraava:

1) koko perheen iltojen rauhoittaminen (mikä toivottavasti tukee ihan jokaisen perheenjäsenen nukkumista)

2) lasten iltojen aikaistaminen niin, että ns. oma aika alkaisi viimeistään klo 21 (joten sänkyyn pääsisi viimeistään klo 22 kaikkina iltoina)

3) miehen nukutusvuoroilla menen itse nukkumaan samaan aikaan kuin lapsetkin, eli jo klo 20-21 aikoihin

Näistä tavoitteelle numero 2 täytyy antaa aikaa varsinkin, kun kuukauden päästä tulee taas kesäaika sotkemaan rytmiä. Mutta tavoitteet numero 1 & 3 ovat ihan itsestä kiinni ja toteutettavissa heti.

Kiitos kaikille kommenteista ja joo, arkijärkeni on tosiaankin hukassa. Sitä se väsymys teettää :-D Tässä kun on pohjalla vielä vuosien yöheräilyt lasten vauva- ja taaperoajalta.

AP

Mahtavaa AP! Tsemppiä! Suunnitelmasi kuulostaa tosi hyvältä ja toivottavasti vaikkapa kuukauden päästä olet kuin uusi ihminen. :)

Mulla oli ainakin just noin, ettei väsymyksen syvyyttä enää tajunnut eikä tiedostanut, ennen kuin se oli poissa. Varmaan tosi yleistä pikkulapsiperheissä.

Tule myöhemmin kertomaan, miten homma etenee!

T. Unienkorjausprojektin tehnyt

Ja kiitos taas sinullekin! Tällainen vertaistuki ja tsemppi on kyllä AV:n parasta antia. AP

Vierailija
100/186 |
05.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienten lasten perheessä ja kaikissa työpaikoissa ei voi valita heräämisaikaansa, monelle ap:n nukkumaanmenoaika on ihan ideaali, mutta pitäisi saada jatkaa unia noin kasiin. Näin teen itse ja herään ilman herätyskelloa joka aamu töihin luontaisesti levänneenä ja samaan on siirtynyt moni muukin nyt koronan mahdollistaessa vapaamman rytmin. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi kaksi