Riittääkö 6-7 h unta/yö aikuiselle ihmiselle? (jatkuva väsymys)
Varsinainen kysymys otsikossa.
Lapset menevät nukkumaan n. klo 21-22, sen jälkeen katsotaan miehen kanssa jakso jotain sarjaa ja sänkyyn pääsee vaihtelevasti klo 23-24 välillä. Herätys aamulla klo 6-7 aikoihin ja siis MYÖS viikonloppuna, koska nuorimmainen lapsi on aamuvirkku ja herättää aina meidät vanhemmatkin.
Näillä unilla menty nyt vuosia ja kova uupumus alkaa painaa. Olen miettinyt kilpparia, ruokavaliota, rauta-arvoja jne. mutta voiko sittenkin olla, että nukun kerta kaikkiaan liian vähän?
Ajatuksia, kokemuksia?
Kommentit (186)
Mä en jaksaisi noin lyhyillä yöunilla. Nukun joka yö 8-9h ja päivällä en ole väsynyt. Treenaan paljon joten toki sekin tuo unentarvetta, mutta muutenkin tiedostan tarvitsevani unta.
Minulla on huonounisuutta ollut aina ja unettomuutta 2012 lähtien. Huonot unet voivat altistaa rintasyövälle. Sen sairastin vuonna 2019.
pitäkää huolta itsestänne.
Vierailija kirjoitti:
Mulle riittää, kun ei vaan nukutua enempää. En koskaan käytä herätyskelloa.
Sulle sitten oikeasti riittää. :)
Tuo on kaikille hyvä testi, että tartteeko herätyskelloa aina / varmistukseksi / ei lainkaan. Jos tarttee vain varmistukseksi tai ei lainkaan, asiat ovat hyvin.
Ketjun luettuani hämmästyin miten paljon ihmiset oikeasti nukkuvat. Itsellä 3v lapsi, joka ei ole nukkunut vieläkään yhtäkään yötä heräämättä. Olen elänyt hänen koko lapsuutensa 3-5 tunnin yöunilla ja teen täyttä työviikkoa, joten ei ihme jos terveys pettää jonain päivänä.
Herään töihin 3.30 eli monelta te menisitte tilanteessani nukkumaan aina iltaisin?
Ei näköjään riitä. Jos riittäisi, niin järki pelaisi sen verran, että ymmärtäisit asian itsekin. Nyt olet pahassa unuvajeessa ja järkikin seisoo! Mene heti nukkumaan!
Vierailija kirjoitti:
Ketjun luettuani hämmästyin miten paljon ihmiset oikeasti nukkuvat. Itsellä 3v lapsi, joka ei ole nukkunut vieläkään yhtäkään yötä heräämättä. Olen elänyt hänen koko lapsuutensa 3-5 tunnin yöunilla ja teen täyttä työviikkoa, joten ei ihme jos terveys pettää jonain päivänä.
Miten tässä matikka toimii, että nukut NOIN vähän?
Ymmärrän, että lapsesi nukkuu huonosti, mtta ei kai se kuitenkaan oikeasti vain 3 - 5 tuntia yössä nuku? :-o
Tai jos nukkuu, niin tehän saatte heittämällä lähetteen vaikka mihin unitutkimuksiin.
Vierailija kirjoitti:
Herään töihin 3.30 eli monelta te menisitte tilanteessani nukkumaan aina iltaisin?
Hmm, mä varmaan menisin klo 20, ja tarvittaessa päikkärit työpäivän jälkeen.
Tämäpä oli mukava ketju, kun 99% ihmisistä ihan oikeasti halusi auttaa tai jakaa kokemuksiaan.
Trollit pysyivät poissa jotain ihan yksittäistä viestiä lukuun ottamatta.
Tällainen aina palauttaa pienen palan uskoa ihmisiin. :)
Olen aina ollut huonouninen, ja iän myötä se on pahentunut. Viimeiset viisitoista vuotta olen pystynyt nukkumaan 5-7 tuntia yössä, ja se ei todellakaan riitä. Univaje huonontaa elämää valtavasti.
Joillekin riittää. Tietysti olisi parempi jos saisi nukuttua pari tuntia enemmän, mutta käsittääkseni toi on aika keskimääräinen unimäärä työssäkäyvälle aikuiselle. Sen takia ihmiset kittaavat kahvia viikolla ja nukkuvat viikonloppuisin kellon ympäri.
Riippuu ihmisestä. Itselle 7½ on ihanteellisin, mutta käytännössä viikolla nukun 6½-7h ja vkl 8-9
Unen tarve vaihtelee. Varmista että saat riittävästi D-vitamiinia. Mulla sen lisääminen vei jatkuvan väsymyksen ja aivosumussa elämisen.
Ei riitä lähimainkaan, mutta mitenpä järjestät kun molemmat vuorotyöläisiä eikä onnistu vurojen täsmääminen.
Toinen kun tulee töistä yhdentoista maissa, toinen on jo nukkumassa mutta herää väkisinkin. Uudelleen nukahtamiseen menee taas oma aikansa.
Aamulla taas toinen herää ennen viittä kun toinen lähtee töihin, enkä minä ainakaan saa unta enää.
Paitsi määräajoin, kun on sitten niin väsynyt että nukahtelee jo auton ratissakin.
Ei tämä tästä helpotu, mutta enpä ole keksinyt ratkaisuakaan. Lopettaa työnteko? Nukkua eri huoneissa tai muuttaa eri osoitteisiin? Työn takia?
Noup.
Joillekin kai riittää, mutta minä tarvitsen vähintään kahdeksan tuntia. Jos alla on huonosti nukuttu yö tai useampi, sitäkin enemmän.
Täysin yksilöllinen asia. Itse kärsin kroonisesta uupumuksesta joka liittyy sairauteen. Tarvitsen joka yö 10 h unta ja joskus kellon ympäri.
Joillekin riittää, mutta kuulostaa siltä että sinulle ei riitä. Itse voin hyvin, jos saan joka yö 9 tuntia unta, mutta se on hyvin harvinaista että saisi muuta kuin aika poikkeuksellisesti arkena noin paljon nukuttua.
Kun pitkään nukuin liian vähän se kostautui lopulta vaikka elin muuten terveellisesti (esim ei alkoholia ja paljon liikuntaa). Lopulta iski valtava uupumus jonka kanssa olen kamppaillut jo 10 vuotta. En pystyisi esim tekemään edes vaikka jotain päiväristeilyä, voimat eivät riittäisi. Päällisin puolin olen edelleen urheilullisen näköinen - kuin personal trainer jolla on krooninen väsymysoireyhtymä tai narkolepsia.
Vierailija kirjoitti:
Kun pitkään nukuin liian vähän se kostautui lopulta vaikka elin muuten terveellisesti (esim ei alkoholia ja paljon liikuntaa). Lopulta iski valtava uupumus jonka kanssa olen kamppaillut jo 10 vuotta. En pystyisi esim tekemään edes vaikka jotain päiväristeilyä, voimat eivät riittäisi. Päällisin puolin olen edelleen urheilullisen näköinen - kuin personal trainer jolla on krooninen väsymysoireyhtymä tai narkolepsia.
Näinpä. Ja sitten niinkin päin voi käydä, että nukkumattomuus kostautuu just siinä päällisessä puolessa. Tiedän yhden naisen, joka on nuoruudesta lähtien nukkunut 5-6 h yössä ja oikein ylpeilee sillä, vaikka silmäpusseista näkee, että määrä EI riitä. Aamuyöhön valvotaan koneella ja aamulla, päivällä ja illalla kahvia vaan koneeseen.
Hänelle kävi neljänkympin korvilla niin, että lihoa lösähti ihan järkyttävästi. Merkittävä määrä kiloja (olen varma, että useita kymmeniä) todella lyhyessä ajassa. Aineenvaihdunta ja insuliinintuotanto ei selvästi enää jaksaneet hänen elämäntapaansa.
Mulle riittää, kun ei vaan nukutua enempää. En koskaan käytä herätyskelloa.