Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Riittääkö 6-7 h unta/yö aikuiselle ihmiselle? (jatkuva väsymys)

Vierailija
04.03.2021 |

Varsinainen kysymys otsikossa.

Lapset menevät nukkumaan n. klo 21-22, sen jälkeen katsotaan miehen kanssa jakso jotain sarjaa ja sänkyyn pääsee vaihtelevasti klo 23-24 välillä. Herätys aamulla klo 6-7 aikoihin ja siis MYÖS viikonloppuna, koska nuorimmainen lapsi on aamuvirkku ja herättää aina meidät vanhemmatkin.

Näillä unilla menty nyt vuosia ja kova uupumus alkaa painaa. Olen miettinyt kilpparia, ruokavaliota, rauta-arvoja jne. mutta voiko sittenkin olla, että nukun kerta kaikkiaan liian vähän?

Ajatuksia, kokemuksia?

Kommentit (186)

Vierailija
1/186 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei riitä. 8-9 tuntia olisi parempi.

Vierailija
2/186 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

osalle riittää, osalle ei.

Mulle ei, mutta en pysty nukkumaan yli kuutta tuntia, kun selkä alkaa vihotella. Sitten torkahtelen päikkäreitä milloin missäkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/186 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

7-8 h on asiantuntijoiden mukaan minimi aikuiselle. Harva pärjää vähemmällä.

Vierailija
4/186 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei riitä useimmille. Itse tarvitsen keskimäärin 8 h. Viikko 7 h yöunilla menee kyllä, mutta ei pidempään.

Vierailija
5/186 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

7-8 h on asiantuntijoiden mukaan minimi aikuiselle. Harva pärjää vähemmällä.

Pienten lasten vanhempien on pärjättävä puolella tuosta uni määrästä, paitsi jos on yönsä nukkuvat lapset.

Vierailija
6/186 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei tunnu riittävän edes 5h yössä. Väsymys on kova.

Vierailija
7/186 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, täysin yksilöllistä. Kuten myös vuorokausirytmi (aamuvirkku vs. iltavirkku).

Itselleni arkena riittää ihan hyvin 6-7 h yössä unta. Olen myös luonnostani iltavirkku, eli viikonloppuna saatan valvoa vaikka klo 02-03 ja herään sitten klo 9-10 aikaisintaan, usein olen jo klo 8 virkeä, mutta aamu-uni on ihanaa ja jos ja kun nukahdan vielä uudestaan, saatan nukkua sikeästi yki klo 11. Unen sopiva määrä on minulla sillä tavalla suht.koht. vakio, mutta luontaisesti ja itse valitsemalla valvon myöhään ja nukun myöhään.

Vaikka nukkuisin 10 h yössä, tulisin aina inhoamaan herätystä klo 6.  Se on aina kidutusta ja epämiellyttävää.

Vierailija
8/186 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei riitä useimmille. Itse tarvitsen keskimäärin 8 h. Viikko 7 h yöunilla menee kyllä, mutta ei pidempään.

Olen elänyt yli vuoden 3-4 h unilla. Yhä elossa, vaikkakin en hyvinvoivana.

Vierailija
9/186 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis miksi ihmeessä katsotte "jotain sarjaa" puolilleöin jos kerran pitää herätä aamukuudelta? Minkähän takia oikein väsyttää? Nyt on kovat mysteerit.

Vierailija
10/186 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä nukut liian vähän, jos olet jatkuvasti väsynyt. Ei tuo riitä! Kokeilepa lisätä tunti joka yöhön. Tulet harmittelemaan, ettet tehnyt sitä jo aiemmin.

Vierailija
11/186 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tarvinnut koko ikäni unta 8 - 10 h tuntia unta. Se vaihtelee, joskus riittää 8 tuntia, välillä tarvitsen 10 tuntia. Jos menee alle 8 tuntia, olo on väsynyt. Kuuntele itseäsi mitä tarvitset, ihmiset ovat yksilöitä joten mikään joku ihmeen mittari ei voi sanoa paljonko kenenkin pitäisi nukkua yössä.

Nainen50

Vierailija
12/186 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alle 7 tunnin yöunilla olen ihan zombie! 8-9h on ihanteellinen ja jos on pari lyhyempää yötä takana, niin viikonloppuna menee helposti 10-11 tuntia nukkuessa.

Vierailija
13/186 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että kaikki mahdolliset verikokeet pitää ottaa, kun nukkuu 6tuntia yössä ja jatkuvasti väsyttää?? Kyllä on arkijärki hukassa.

Vierailija
14/186 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis miksi ihmeessä katsotte "jotain sarjaa" puolilleöin jos kerran pitää herätä aamukuudelta? Minkähän takia oikein väsyttää? Nyt on kovat mysteerit.

En ymmärrä minäkään, että valittaa yöunien vähyyttä, jos kerran katselee tv:tä myöhään. Menisi nukkumaan ja mies voi katsoa sarjoja, jos niin haluaa. Kaikenlaista!!! :(

15/186 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen vuosia nukkunut vain 6tuntia yössä. Ja ajattelen niin, että jos olisin väsynyt sen jälkeen, tilanne olisi huolestuttava. Eli minulle riittää se 6tuntia. Toisille ei.

Vierailija
16/186 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet väsynyt niin ei riitä. Muksut aikaisemmin nukkumaan ja sinä myös.

Vierailija
17/186 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

4-5 tunnin yöunilla on mennyt jo n. 15 vuotta. Ihan ok, en ole havainnut uupumusta tai nuutuneisuutta.

Viikonloppuna voi olla jopa 5-6 tunnin unet, mutta tykkään nousta aamulla, keitellä kahvit ja rauhassa hörppiä, ennen kuin  lapset herää.

Aloitin nuo aikaiset heräämiset kun lapset oli ihan pieniä, eikä hetken rauhaa ollut aamukahville ja lehdelle.

Vaimo nukkuu sitten senkin edestä..

Vierailija
18/186 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei riitä. Luultavasti ruudun katsominen illalla myös heikentää unenlaatua. Vaihtakaa sarjat lukemiseen tai muuhun rentoutumiseen ja tunti lisää unta nii se voi jo auttaa.

Vierailija
19/186 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen tarvinnut koko ikäni unta 8 - 10 h tuntia unta. Se vaihtelee, joskus riittää 8 tuntia, välillä tarvitsen 10 tuntia. Jos menee alle 8 tuntia, olo on väsynyt. Kuuntele itseäsi mitä tarvitset, ihmiset ovat yksilöitä joten mikään joku ihmeen mittari ei voi sanoa paljonko kenenkin pitäisi nukkua yössä.

Nainen50

Sama, ja mieluimmin vähintään 9h. Joskus 8 riittää.

N40+

Vierailija
20/186 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä todennäköisin selitys on, että todellakin nukut liian vähän.  En itse ainakaan pärjäisi tolla enkä kukkuisi mihinkään puoleenyöhön sarjojen parissa. (Ne sarjat eli ruudun tuijottaminen ennen nukahtamista vieläpä heikentää unen laatua.)

Yksi selkeä merkki on, että heräätkö aina sikeästä unesta herätyskelloon (tai herättävään  lapseen), vai heräätkö välillä pirteänä itsestään? Jos ihminen saa suunnilleen tarpeeksi unta, hän herää usein pirteänä itsetään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme viisi