Riittääkö 6-7 h unta/yö aikuiselle ihmiselle? (jatkuva väsymys)
Varsinainen kysymys otsikossa.
Lapset menevät nukkumaan n. klo 21-22, sen jälkeen katsotaan miehen kanssa jakso jotain sarjaa ja sänkyyn pääsee vaihtelevasti klo 23-24 välillä. Herätys aamulla klo 6-7 aikoihin ja siis MYÖS viikonloppuna, koska nuorimmainen lapsi on aamuvirkku ja herättää aina meidät vanhemmatkin.
Näillä unilla menty nyt vuosia ja kova uupumus alkaa painaa. Olen miettinyt kilpparia, ruokavaliota, rauta-arvoja jne. mutta voiko sittenkin olla, että nukun kerta kaikkiaan liian vähän?
Ajatuksia, kokemuksia?
Kommentit (186)
Vierailija kirjoitti:
10 h on aika paljon jo, liika nukkuminenkin väsyttää. 8 h riittää.
Totta. Liian pitkät yöunet ovat terveysriski. Jos jostain syystä on pakko nukkua yli 8-9 tuntia, on parempi jakaa se yöuni kahteen noin 6 tunnin jaksoon ja välissä olla pari tuntia jalkeilla.
Mies 76 kirjoitti:
Uni määrä on täysin yksilöllistä, jos olet jatkuvasti väsynyt niin todennäköisesti nukut liian vähän!
Tai sitten vain nukut väärin.
Uni ja sen riittävyys on todella yksilöllistä.
Toisten pitää nukkua 10 tuntia ja jotkut pärjäävät viidellä.
Itse nukun n. 6 tuntia yössä ja jos menee yli, olen ihan sikinsokin koko päivän.
Eli liika uni nukuttaa minua vain yhä enemmän.
Itselläni on miltei sama tilanne. Tällä hetkellä hoidan yksin kotityöt ja lapsen, vaimon sairastelusta johtuen. Illalla voisi katsoa sitten ehkä jotain sarjaakin pään tyhjentämiseksi, mutta joskus nukkuminen vie voiton. Itse olen katsonut joskus jotain sarjaa puolisen tuntia kerrallaan, samoin elokuvia myös. Onneksi lapsi on aamu-uninen joten viikonloppuisin voi pitempään koisia.
Ei riitä. 8-9h ihanteellinen.
Taidan olla harvinaisen pitkäuninen - 9h 45min!
Minulle riittää 6h, on aina riittänyt.
Juurikaan pidempään en pysty edes nukkumaan per yö.
Minkä ikäinen on nuorin lapsi? Pärjäiskö viikonloppuna aamulla muutaman tunnin katsomalla lastenohjelmia? Jos annatte jotain purtavaa?
Voin kokemuksesta sanoa, että ei ne siihen kuole tai traumatisoidu. Ihan on terveitä aikuisia saatu aikaseks vaikka ite tein just noin, kun lapset oli pieniä ja väsytti. Sain kerättyä voimia, enkä ollut ku elävä kuollut. Kyllä lapsetkin ymmärtää, kun sanoo olevansa väsynyt ja tarvii vielä unta mutta on kuitenkin saatavilla.
Ei siitä elämästä tarvii tehdä suorittamista myös vapaalla. Rennosti vaan.
Edellinen jatkaa. Sillo käytiin töissä ja toinen lapsi herätti 7 v. saakka. Katsoin, että on oikeus vkol nukkua edes vähän pidempää koska viikolla käytiin töissä vajailla unilla. Hulluks olisin tullu.
Meillä oli telkkari samassa huoneessa missä nukuttiin ja lapset katto tyytyväisenä lastenohjelmia, kun nukuttiin.
Vierailija kirjoitti:
7-8 h on asiantuntijoiden mukaan minimi aikuiselle. Harva pärjää vähemmällä.
Tuntimäärillä ei ole juuri mitään tekemistä nukkumisen kanssa, vaan unen laadulla.
Äärimmillään 1 tunnin hyvä uni on parempi kuin 8 tai 14 tunnin sekopäinen hourailu.
On tullut koettua kaikki, lähes 50 vuotta vaikeita unihäiröitä ja unettomuutta.
Monesti olen ollut koko yön (7-9h) nukkumisen jälkeen pahemmin väsynyt kuin nukkumaanmennessä.
En tajua miten lääkäritkin höpisevät vain tunneista.
Useimmat tajuavat sentään mainita, että sekin on hyvin yksilöllistä; monet pärjäävät 4-5 tunnilla hyvin, toisille ei riitä edes 9. Ja unen laadun ollessa suht samanlaista.
Uneen vaikuttavia tekijöitä on todella valtava määrä.
Ja hyvä uni on tärkeintä mitä ihmisellä on - sen tajuaa vain kun sen on menettänyt.
Käyttäjä37501 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
7-8 h on asiantuntijoiden mukaan minimi aikuiselle. Harva pärjää vähemmällä.
Tuntimäärillä ei ole juuri mitään tekemistä nukkumisen kanssa, vaan unen laadulla.
Äärimmillään 1 tunnin hyvä uni on parempi kuin 8 tai 14 tunnin sekopäinen hourailu.
On tullut koettua kaikki, lähes 50 vuotta vaikeita unihäiröitä ja unettomuutta.
Monesti olen ollut koko yön (7-9h) nukkumisen jälkeen pahemmin väsynyt kuin nukkumaanmennessä.En tajua miten lääkäritkin höpisevät vain tunneista.
Useimmat tajuavat sentään mainita, että sekin on hyvin yksilöllistä; monet pärjäävät 4-5 tunnilla hyvin, toisille ei riitä edes 9. Ja unen laadun ollessa suht samanlaista.Uneen vaikuttavia tekijöitä on todella valtava määrä.
Ja hyvä uni on tärkeintä mitä ihmisellä on - sen tajuaa vain kun sen on menettänyt.
Niin, tää onki vaikea toteuttaa. Varsinkin ihmisellä, joka on iltavirkku. Koska se uni ei tule ennen 24 millään ja aamulla pitäis nousta 6:30. Kuitenkin luontainen unentarve on 10 h..
Niinku vaikka mulla. Koska tää yhteiskunta on valitettavasti rakennettu aamuvirkuille. Mikä on yhtä suuri vääryys, kuin valitetaan siitä, että ei saa sanoa "Mies tai nainen *koska ei voi tietää mitä edustaa. Pitäis alkaa ajatella, että meitä iltavirkkuja on varmasti lähes yhtä paljon kuin aamuvirkkuja ja alkaa rakentaa tätä yhteiskuntaa siihen suuntaa. Eletään vaikka kahdessa vuorossa vaikka. Meillä lapsetkin on iltavirkkuja.
Eli iltavirkku ei vaan kykene suoritumaan tehtävistä samalla tavalla aamulla /päivällä, kuin aamuvirkku. Puoliteholla käy. Puoliks unessa. Kokeilkaa ite mennä yöllä töihin, jotka on aamuvirkkuja. Onnistuuko? Joo, ehkä. Mutta ei niin hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Minkä ikäinen on nuorin lapsi? Pärjäiskö viikonloppuna aamulla muutaman tunnin katsomalla lastenohjelmia? Jos annatte jotain purtavaa?
Voin kokemuksesta sanoa, että ei ne siihen kuole tai traumatisoidu. Ihan on terveitä aikuisia saatu aikaseks vaikka ite tein just noin, kun lapset oli pieniä ja väsytti. Sain kerättyä voimia, enkä ollut ku elävä kuollut. Kyllä lapsetkin ymmärtää, kun sanoo olevansa väsynyt ja tarvii vielä unta mutta on kuitenkin saatavilla.
Ei siitä elämästä tarvii tehdä suorittamista myös vapaalla. Rennosti vaan.
Pärjäisi kyllä, vaan kun lapsi pelkää yksinoloa ja hänellä on tapana herättää minut aina ensimmäisenä tekonaan aamuisin. Enkä valitettavasti osaa jatkaa unia enää herätyksen jälkeen. Eli ei kyse ole mistään suorituspaineista.
Tätä pulmaa pitäisi myös alkaa jossain vaiheessa ratkoa, mutta otetaan nyt asia kerrallaan.
AP
Ihmisen geenejä kun saisi jotenkin muokattua et ihmiskeho toimii paremmin vähillä unilla niin kelpaisi.
Lääkäri Aki Hintsan mukaan vain pieni osa ihmisistä pärjää alle 8h yöunilla, mutta paljon suurempi joukko luulee kuuluvansa tuohon 6h riittää -porukkaan. Itse myönnän ihan reilusti, että vähintään 8 tuntia on nukuttava.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketjun luettuani hämmästyin miten paljon ihmiset oikeasti nukkuvat. Itsellä 3v lapsi, joka ei ole nukkunut vieläkään yhtäkään yötä heräämättä. Olen elänyt hänen koko lapsuutensa 3-5 tunnin yöunilla ja teen täyttä työviikkoa, joten ei ihme jos terveys pettää jonain päivänä.
Miten tässä matikka toimii, että nukut NOIN vähän?
Ymmärrän, että lapsesi nukkuu huonosti, mtta ei kai se kuitenkaan oikeasti vain 3 - 5 tuntia yössä nuku? :-oTai jos nukkuu, niin tehän saatte heittämällä lähetteen vaikka mihin unitutkimuksiin.
Vuorotyö.
Minkä ikäisi lapset on? Tuo kuulostaa lapsillekin todella vähältä, joten mielestäni kannattaisi koko joukon alkaa mennä vain aikaisemmin nukkumaan. Ja todellakin on myös itsellesi aivan liian vähän unta. Jätä se telkkarin töllötys pois ja mene aikaisemmin nukkumaan.
Ei sellaista sarjaa ole, että lyhentäisin yöuniani. Jos kuudelta herää on syytä olla nukkumassa kymmeneltä. Television tuijottaminen ei ole edes kovin laadukasta parisuhdeaikaa, ennemmin pikainen vaakamambo ja unille ajoissa.
Miksi yöunien tarpeellisuutta vähätellään niin paljon? Ollaan mieluummin väsyneitä, ei jakseta liikkua tai harrastaa ja mieluummin katsellaan sarjoja kuin valitaan tarpeellisen pitkät yöunet. Itse opettelin pois yövalvomisesta hyvinvointini parantamiseksi. Hyvät yöunet vaikuttaa niin moneen asiaan, jos ei nuku kunnon yöunia, ei jaksa mitään mikä auttaa voimaan paremmin.
Ei riitä jos oot väsynyt. Jos meet lääkäriin,ensimmäinen kysymys on,että miten nukut,miten syöt ja miten liikut. Eli koita vaan mennä aiemmin nukkumaan. Pikkuhiljaa uni ja vireystila paranee. Satunnaisesti jaksaa sitten valvoakin ja pärjää lyhemmillä unilla muutaman päivän.
Pienten lasten vanhemmat ovat ihan itse aiheuttaneet sen väliaikaisesti yöuniaan pätkivän asiantilan. Tosin pitäisi ymmärtää käyttää vapaa-aikansa lepäämiseen, eikä somettamiseen ja puhelimensa räpläämiseen.