Koronavirus juuri niin levittynyt kuin huhutaan
Kommentit (52578)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jännä, että alle 50 vuotiaat sairastaa, silti teholla porukkaa riittää
32 teholla, onko tämä sinusta paljon?
On itse asiassa. Influenssan pahimpina aikoinakaan ei ole sen takia yli 30 ihmistä teholla koskaan.
Ok, jokaisella on oikeus mielipiteeseensä. Minun mielestä tuo luku on todella vähän, ja minusta joka muuta väittää on menettänyt suhteellisuudentajunsa ja kykynsä kiitollisuuteen.
Kykynsä kiitollisuuteen? Onko sinulla koskaan ollut läheisiä teholla? Minulla on ollut ja silloin tuntee lähinnä syvää huolta, pelkoa, hätää ja surua, silloin kun omainen kaikesta huolimatta menehtyy.
Minun sympatiani ovat sairaalassa ja teholla olevien ihmisten ja heidän perheidensä puolella. Kiitollisuutta voi tuntea, jos teholta selviytyy hengissä, mutta raskas ja pitkä toipumisprosessi se on siitä huolimatta. Kaikki eivät toivu entiselleen ollenkaan.
Ensinnäkin olen kiitollinen, etä meillä on hyvä tehohoito-systeemi Suomessa <3 Toisekseen olen kiitollinen, että teholla on vain vähän ihmisiä, eikä yli 1000 kuten jossain vaiheessa peloteltiin. Kolmanneksi, nyt on paikkoja vapaina, eli ei tarvitse käännyttää ketään kadulle kuolemaan.
Samat sympatiat täälläkin. Taisit vain ymmärtää väärin=)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On itse asiassa. Influenssan pahimpina aikoinakaan ei ole sen takia yli 30 ihmistä teholla koskaan.
Ok, jokaisella on oikeus mielipiteeseensä. Minun mielestä tuo luku on todella vähän, ja minusta joka muuta väittää on menettänyt suhteellisuudentajunsa ja kykynsä kiitollisuuteen.
Kykynsä kiitollisuuteen? Onko sinulla koskaan ollut läheisiä teholla? Minulla on ollut ja silloin tuntee lähinnä syvää huolta, pelkoa, hätää ja surua, silloin kun omainen kaikesta huolimatta menehtyy.
Minun sympatiani ovat sairaalassa ja teholla olevien ihmisten ja heidän perheidensä puolella. Kiitollisuutta voi tuntea, jos teholta selviytyy hengissä, mutta raskas ja pitkä toipumisprosessi se on siitä huolimatta. Kaikki eivät toivu entiselleen ollenkaan.
Luulen, että han varmaankin tarkoitti, että on kiitollinen siitä, että tehohoidossa olevien määrä on vähentynyt rajusti, ja että siitä on syytä olla kiitollinen, että ihmisiä ei enää joudu teholle niin paljon. Luulen, että olette pohjimmiltaan samaa mieltä.
Juuri näin, oikein ymmärsit, kiitos kun sanoitit!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen ihan tavallinen keski-ikäinen nainen, sain rokotteen pari viikkoa sitten (riskiryhmä 2). Tuttapiirissäni noin kolmasosa ikäisistäni ei aio rokotetta ottaa - enkä liiku ns vaihtoehtopiireissä, ja reilun paprikymppiseb tyttäreni ystävistä ehkä 1/3 ottaa. Onko muilla yhtä karua tilastoa tiedossa, oikein säikähdin 😳
Se on hyvin äänekäs, hyvin aktiivinen, hyvin pieni vähemmistö, joka rokotetta ei aio ottaa. Harva on oikeasti niin itsekäs oman tiensä kulkija, että omasta vapaasta tahdostaan jättää lähimmäisensä suojaamatta. No sitten on tietysti nämä salaliittohörhöt. Mutta suurin osa on hiljaa, ottaa rokotteen, eikä meuhkaa siitä sen enempää.
Tuttavapiiristäni ne, joilla ei ole suojeltavia läheisiä, lähes kaikki jättävät ottamatta. Ja niistä, joilla on suojeltavia läheisiä tiedän useamman, joka olisi halunnut jättää ottamatta mutta otti läheistensä vuoksi.
Tuttavapiirissäni kaikki ottavat ja työkavereista myös. Oikein odotetaan ja valvotaan öitäkin, jotta saadaan rokotusaika netistä varattua, kun uusi ikäluokka aukeaa. En tunne ketään, joka ei ottaisi rokotetta ja tuttava ja työtoveripiirini on erittäin laaja. Helsinki.
Minäkin sanon kaikille ottavani rokotteen sitten kun oma vuoro tulee. Painostus rokotteen ottamiseen on niin suurta että on pakko sanoa noin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tampereella pääsee 50-54 rokotukseen
Koronarokotukset etenevät Tampereella. Seuraavana rokotusvuorossa ovat tänä vuonna 50–54 vuotta täyttävät eli vuosina 1967–1971 syntyneet tamperelaiset, jotka pääsevät varaamaan rokotusajan vappuaattona kello 12 alkaen.
AJAN SAA VARATTUA verkossa osoitteessa www.tampere.fi/koronarokotukset.
Klara vappen! Eikös se ollut niin, että rokotteista ainakin Sputnikin kanssa pitää välttää alkoholia. Miksei näiden muiden rokotteiden kohdalla ole ollut mainintaa?
Muuntuneen koronaviruksen aiheuttamia tapauksia on ilmoitettu yhteensä 5 374:
B.1.1.7 Britannian virusmuunnosta: 4 521
B.1.351 Etelä-Afrikan virusmuunnosta: 852
P.1 Brasilian virusmuunnosta: 1
Yllä mainittujen VOC-virusmuunnosten lisäksi Suomessa ja muualla maailmassa esiintyy myös muita muuntuneita viruskantoja, joissa olevien mutaatioiden merkitystä viruksen tartuttavuuteen tai rokotesuojaan ei vielä tunneta. Näihin ns. seurattaviin koronavirusvariantteihin (variant of interest, VOI) kuuluvat myös Suomesta tällä viikolla raportoidut Intian variantin eli koronavirus B.1.617:n aiheuttamat koronavirustapaukset. THL seuraa, mutta ei raportoi VOI-virusmuunnoslöydöksiä säännöllisesti.
https://thl.fi/fi/web/infektiotaudit-ja-rokotukset/ajankohtaista/ajanko…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensinnäkin olen kiitollinen, etä meillä on hyvä tehohoito-systeemi Suomessa <3 Toisekseen olen kiitollinen, että teholla on vain vähän ihmisiä, eikä yli 1000 kuten jossain vaiheessa peloteltiin. Kolmanneksi, nyt on paikkoja vapaina, eli ei tarvitse käännyttää ketään kadulle kuolemaan.
Joo taisin vain ymmärtää väärin. Hyvä tietenkin, että tehoilla on vähemmän potilaita. Varmaan vaan koskettaa teholla olevien omaisten tilanne omien raskaiden kokemusten takia. Kamala tilanne pelätä pahimmillaan viikkoja selviääkö oma omainen hengissä vai ei.
Toisaalta mun mielestä jo aika monta viikkoa teholla on ollut n. 30 potilasta eikä niiden määrät ole laskanut samaa tahtia kuin tartunnan saaneiden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä. Viime kuukauden ajan ketjulla kirjoittaa vain nämä marmattajat, joille mikään ei riitä. Tekisi hyvää heillekin ottaa vähän etäisyyttä koronasta ja uskaltaa tehdä muutakin kuin lukea muiden maiden koronauutisia ja tehojen potilaslukuja. Nyt pitäisi iloita edes tästä suvannosta epidemiassa.
Laajassa kansainvälisessä tutkimuksessa koronaviruksen todettiin lisäävän aivoinfarktin riskiä. Osan aivoinfarktin saaneista todettiin olevan viruksen kantajia, vaikka heillä ei ollut tyypillisiä koronaoireita.
Riski on kohonnut myös alle 55-vuotiailla, joilla ei ollut mitään muuta tunnettua riskitekijää. Koronavirus saattaa vaikuttaa aivojen verisuoniin ja aiheuttaa niissä pieniä trombooseja:
https://m.jpost.com/health-science/coronavirus-might-lead-to-strokes-ma…
Vierailija kirjoitti:
Laajassa kansainvälisessä tutkimuksessa koronaviruksen todettiin lisäävän aivoinfarktin riskiä. Osan aivoinfarktin saaneista todettiin olevan viruksen kantajia, vaikka heillä ei ollut tyypillisiä koronaoireita.
Riski on kohonnut myös alle 55-vuotiailla, joilla ei ollut mitään muuta tunnettua riskitekijää. Koronavirus saattaa vaikuttaa aivojen verisuoniin ja aiheuttaa niissä pieniä trombooseja:
Koronavirus pääsee itse aivoihinkin aiheuttamaan neurologisia oireita
How COVID-19 Worms Its Way Into the Brain – Explaining Baffling Neurological Symptoms
“Our findings suggest that astrocytes are a pathway through which COVID-19 causes neurological damage,” said Ricardo Costa, PhD, a postdoctoral fellow at the Louisiana State University (LSU) Health Shreveport and the study’s first author. “This could explain many of the neurologic symptoms we see in COVID-19 patients, which include loss of sense of smell and taste, disorientation, psychosis, and stroke.”
Astrocytes are the main gateway to the brain, responsible for shuttling nutrients from the bloodstream to the neurons while keeping harmful particles out. By resisting infection, astrocytes could help keep SARS-CoV-2 out of the brain, but once infected, they could easily pass the virus along to many neurons, according to researchers.
“While astrocytes display a higher resistance to infection, neurons seem to be more susceptible,” said Costa. “This suggests that only few astrocytes getting infected could be sufficient for the infection to quickly spread to neurons and multiply quickly. These observations could explain why while some patients do not have any neurological symptoms, others seem to have severe ones.”
https://scitechdaily.com/how-covid-19-worms-its-way-into-the-brain-expl…
Mielenkiintoinen keskustelu
Vierailija kirjoitti:
Kristallipuolueen kuntavaaliehdokkaan vaalimainos?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koronavirus pääsee itse aivoihinkin aiheuttamaan neurologisia oireita
How COVID-19 Worms Its Way Into the Brain – Explaining Baffling Neurological Symptoms
“Our findings suggest that astrocytes are a pathway through which COVID-19 causes neurological damage,” said Ricardo Costa, PhD, a postdoctoral fellow at the Louisiana State University (LSU) Health Shreveport and the study’s first author. “This could explain many of the neurologic symptoms we see in COVID-19 patients, which include loss of sense of smell and taste, disorientation, psychosis, and stroke.”
Astrocytes are the main gateway to the brain, responsible for shuttling nutrients from the bloodstream to the neurons while keeping harmful particles out. By resisting infection, astrocytes could help keep SARS-CoV-2 out of the brain, but once infected, they could easily pass the virus along to many neurons, according to researchers.
“While astrocytes display a higher resistance to infection, neurons seem to be more susceptible,” said Costa. “This suggests that only few astrocytes getting infected could be sufficient for the infection to quickly spread to neurons and multiply quickly. These observations could explain why while some patients do not have any neurological symptoms, others seem to have severe ones.”
https://scitechdaily.com/how-covid-19-worms-its-way-into-the-brain-expl…
Kiinnostava tutkimus ja selittää, miksi toiset saavat neurologisia oireita ja toiset eivät. Sitten vielä kun kehitetään hoitokeino tai lääke näihin neurologisiin oireisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse oon 34v tavallinen konttorirotta, paljon etäilevä yhden lapsen äiti. En aio ottaa rokotetta. Ei voi sanoa, etten ota koskaan, mutta en ainakaan vielä aikoihin. Kaikkien ystävien aikomuksista en tiedä, mutta lähimmät eivät ota rokotetta. Myöskään about samanikäiset sisarukseni eivät ota.
Koskettaako sieluasi yhtään se mahdollisuus, että joku sinun esimerkkiäsi noudattaen myöskin saattaa olla ottamatta rokotetta ja sitten levittää koronaa tai itse sairastua vakavasti? Eli onko heidän hyvinvoinnillaan sinulle itsellesi mitään väliä? Koskettaako sinua mitenkään?
Wtf? Eiköhän jokainen aikuinen ihan itse osaa päättää, ottaako rokotteen vai ei. En myöskään ymmärrä mitään sosiaalista painetta työpaikoilla tai muualla. Siis onko oikeasti työpaikkoja, jossa työkaverit painostavat ottamaan rokotteen? Mä olen ekan rokotteeni jo saanut, pari työkaveriani odottaa vielä vuoroaan. Mutta jos joku ei ota rokotetta, ei meitä muita asia kiinnosta. Sitten ei ota. Jos joku katsoo, että koronan saamisessa on pienempi riski kuin rokotteen ottamisessa, niin on ihan hänen oma päätöksensä.
Ytterligare 46 dödsfall har rapporterats in senaste dygnet, visar Folkhälsomyndighetens statistik.
Totalt har 14 048 personer med covid-19 dött i Sverige.
Sedan i går har ytterligare 5 926 fall bekräftats, vilekt innebär att den totala siffran nu ligger på 973 604.
46 kuollutta ja 5 926 tartuntaa tänään
naapurissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kristallipuolueen kuntavaaliehdokkaan vaalimainos?
Puolue kiistää koronaviruksen haitallisuuden ja sen leviämisen torjumiseen käytettyjen toimien tarpeellisuuden väittäen niiden olevan yhteiskunnallemme vahingollisempia kuin koronaviruksen seurausten.
Tervemenoa valistusmatkalle Brasiliaan tai Intiaan.
Ruotsissa menee ens viikolla miljoonan tartunnan raja rikki.
Hurja tieto: Korona voi muuttaa potilaan geenejä – siitäkö pitkä tauti johtuu?
Viruksen piikkiproteiinille altistuminen muutti tulehdusreaktioon liittyvien geenien ilmentymistä.
Tuoreen tutkimuksen mukaan koronaviruksen pitkäkestoiset oireet voivat olla yhteydessä solujen geneettisiin muutoksiin.
Monilla potilailla on ilmaantunut akuutin infektion jälkeen viikkoja tai kuukausia kestäviä oireita, kuten hengitysvaikeuksia, sekavuutta ja väsymystä. Niin sanotun pitkän Covidin on arveltu olevan yhteydessä kehon liialliseen tulehdusreaktioon.
Viruksen piikkiproteiinit tarttuvat infektion yhteydessä ylähengitysteissä olevien solujen reseptoreihin, joiden myötä virus pääsee syöttämään omaa geneettistä materiaaliaan solun sisälle.
– Havaitsimme, että SARS-CoV-2:n piikkiproteiinille altistuminen riitti muuttamaan ylähengitysteiden solujen geeniekspressiota, Texas Tech -yliopiston tutkija Nicholas Evans toteaa tiedotteessa.
Tutkijat kasvattivat laboratoriossa ihmissoluja ja altistivat ne ilmalle, jotta olosuhteet muistuttaisivat mahdollisimman läheisesti ylähengitysteitä. Piikkiproteiinin vaikutus vaikutti jäävän pidempiaikaiseksi tulehdusreaktioon yhteydessä olevissa geeneissä.
– Työssä selvitettiin potilaissa tapahtuvia geneettisen tason muutoksia. Tämä voi auttaa oikeiden hoitomuotojen löytämisessä, Evans jatkaa.
Tutkijaryhmän tulokset esiteltiin huhtikuun lopulla Experimental Biology (EB) 2021 -seminaarissa.
https://www.verkkouutiset.fi/korona-voi-muuttaa-potilaan-geeneja-siitak…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse oon 34v tavallinen konttorirotta, paljon etäilevä yhden lapsen äiti. En aio ottaa rokotetta. Ei voi sanoa, etten ota koskaan, mutta en ainakaan vielä aikoihin. Kaikkien ystävien aikomuksista en tiedä, mutta lähimmät eivät ota rokotetta. Myöskään about samanikäiset sisarukseni eivät ota.
Koskettaako sieluasi yhtään se mahdollisuus, että joku sinun esimerkkiäsi noudattaen myöskin saattaa olla ottamatta rokotetta ja sitten levittää koronaa tai itse sairastua vakavasti? Eli onko heidän hyvinvoinnillaan sinulle itsellesi mitään väliä? Koskettaako sinua mitenkään?
Wtf? Eiköhän jokainen aikuinen ihan itse osaa päättää, ottaako rokotteen vai ei. En myöskään ymmärrä mitään sosiaalista painetta työpaikoilla tai muualla. Siis onko oikeasti työpaikkoja, jossa työkaverit painostavat ottamaan rokotteen? Mä olen ekan rokotteeni jo saanut, pari työkaveriani odottaa vielä vuoroaan. Mutta jos joku ei ota rokotetta, ei meitä muita asia kiinnosta. Sitten ei ota. Jos joku katsoo, että koronan saamisessa on pienempi riski kuin rokotteen ottamisessa, niin on ihan hänen oma päätöksensä.
No tämäpä juuri. Tuollaisten kommenttien takia moni ei uskalla sanoa, ettei ota rokotetta. Hyi helvetti, mitä moralisointia ja oman sädekehän kiillotusta.
Vierailija kirjoitti:
Ruotsissa menee ens viikolla miljoonan tartunnan raja rikki.
Ruotsin päivittäiset sairastuvuusluvut ovat käsittämättömiä (7000-8000) Suomeen verrattuna. Silti siellä ollaan ihmeen rauhallisia ja pohditaan jo rajoitusten poistamista.
Kannattaa muistaa, että ihmisillä on syitä olla ottamatta tuota rokotetta. Jollain tämä menee näköjään vähän liikaa tunteisiin.
T. Eri