Koronavirus juuri niin levittynyt kuin huhutaan
Kommentit (52578)
Pienestä savolaiskaupungista otetaan kova kiriä, kenties Ohisalon loppukirin innoittamana: muutamana viime päivänä Savonlinnassa ollut kourallinen tartuntoja per päivä, tänään su 15.
Rokotusten osalta tänään taisi mennä 15 %:n raja koko maan rokotekattavuudessa rikki. Vastaavasti Etelä-Savon sairaanhoitopiirissä saavuttin 20 %:n rokotekattavuuden raja. Kummastakaan ei ole tainnut olla erillisiä uutisia, mutta luvut näkyvät Ylen seurannasta.
On nuo tyhmiä, jotka koronaan altistuneina matkaavat Lappiin. Sairastuttuaan eivät välttämättä saa edes hoitoa. Mutta omapa on mokansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000007886586.html
Sairaanhoitopiirit suhtautuvat kriittisesti rokotejaon muuttamiseen.
Itsellekin tästä herää ajatus, ett onko se jotenkin enemmän oikein, jos epidemia roihahtaakin vaikkapa Oulussa niin, että teho on tukossa?
Ja eikö ole niinkin, että rokotehan ei tuo erityisen suurella varmuudella steriloivaa immuniteettia, joten vaikutus tartuttavuuteen on vielä arvailujen tasolla (väheneekö, jos oireet vähenevät, kasvaako, jos rokotettu kantaa tautiaan vähin oirein ja liikkuu siten enemmän?). Ja vaikka toisikin, ei tuo sitä pian, nythän on käytössä vain kahden annoksen rokotteita, ja ne toiset annokset alkaa merkittävä osa kansasta saada joskus kesällä?
Ei, ei tämä rokottamalla tästä tämä pahimpien pesäkkeiden tilanne mene. Koko Suomen tilanne ei kesään mennessä mene rokottamalla yhtään mihinkään.
Oletpas toiveikas, että saat jatkaa hysterisointiasi. Rokotuksissa tehokkaasti edenneissä maissa, kuten USA:ssa, Israelissa ja Britanniassa kuolleisuus ja tartunnat ovat pudonneet roimasti. Miksi toivot että täällä ei päästäisi samaan, kun hyvin todennäköisesti päästään. Ensi viikosta lähtien rokotetahti kiihtyy huomattavasti, kun aletaan saamaan maahan enemmän rokotteita kerralla, vihdoinkin. EU:lla on kyllä peiliin katsomisen paikka miten sössi rokotekaupat näin pahasti.
No vertaa toki tehokkaasti rokottaneisiin maihin, jos haluat. Suomi ei taida tällä kiihdyttämisellään vielä päästä samaan vaikutukseen.
Henkilökohtaisesti jatkan hysterisointiani niin kauan kuin mulla on Pfizerin rokote käsivarteen tökättynä. Ei ole näkynyt, eikä rahallakaan saa. Kun sen saan, jatkan hysterisointiani vielä ihan sinne toiseen annokseen saakka, tai kunnes on varmaa faktaa siitä, että on perusteita sen lopettamiselle. Toki en itse kutsu toimintaani hysterisoinniksi, vaan järkeväksi varautumiseksi. Hysteria on hallitsematonta ja kohtuutonta tunteen vallassa toimimista. Itse en tätä suhtautumistani kutsuisi hysteriaksi, mutta sinun näkemystäsi voi kyllä kutsua yltiöoptimistiseksi.
Suomen rokotustahti on näennäisen vauhdittumisenkin jälkeen niin hidasta, että vertaaminen Israeliin ja USA:han on turhaa, Britannian tulokset nähdään myöhemmin, kun käyttävät valmistetta, joka ei ole ongelmaton.
Ja syksy ja variantit tuovat oman arvoituksellisen lisänsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt rokotetta halajavat äkkiä lihottamaan itseään.
Lisäksi ajan saatuaan on hyvä varata pientä tyynyä palttoon alle ettei vain tulisi käännytetyksi liian laihana pois.Mä en hyväksy ajatusta, että itse huonoilla elintavoilla riskiryhmään joutuneet saisivat prioriteetin rokotuksissa, oli kyseessä lihavuus tupakointi, alkoholi etc. Terveysriskit ko. ryhmille ovat aina olleet tiedossa kantakoon nyt kitisemättä valintojensa seuraukset.
Olen koko ikäni ollut terveysintoilija ja harrastanut liikuntaa tavoitteellisesti. Olen syönyt niin terveellisesti että olen saanut ihmisiltä vihaa niskaani kaikki nämä vuodet. Nyt, keski-ikäisenä sairastuin syöpään ja hoitojen jälkeen ja hormonilääkityksen alettua olen lihonut puolessa vuodessa yli 20 kiloa. Näen punaista aina kun joku väittää että ylipainoiset ovat liikuntaa vieroksuvia sohvalla makaavia, sipsejä ja siideriä veteleviä.
Tällä hetkellä osallistun 9 h edestä viikossa ohjatuille tunneille online, sen lisäksi treenaan saman 3-4 h päivässä omapäisesti ja käyn kävelylenkeillä. Kalorilaskuri näyttää 1500 kcal miinuksia päivässä mutta paino ei vaan tipu. Toki osa on nestettä, ihoon jää syvät kuopat ihan kaikesta mihin koskenkin, ehkä siitäkin johtuen kun imusolmukkeita on poistettu ja varsinkin sädehoidettu alue on todella turvoksissa nesteestä.
Mutta rokotuksella ei ole minulla kiire, odottelen sitä nenäsuihketta ja muutenkin katselen tilannetta, itselläni jo tuo hormonilääkitys lisää veritulpan riskiä.
Valtaosa ylipainosta johtuu kuitenkin ihan vain huonoista elintavoista, ja sinä taidat kuulua riskiryhmään muutakin kautta, joten vain todella ajattelematon tarkoittaisi kaltaistasi. En minä sinänsä yksilöitä arvioi ylipainon vuoksi mitenkään alemmiksi ihmisiksi, mutta tarkoitin tässä isompaa kokonaisuutta.
Kiitos synninpäästöstä. En virallisesti kuulu riskiryhmään, mutta minulla on hoitojen jälkeen ollut valkosolut viitearvoja alemmalla tasolla(sytot laskee niitä) mutta kukaan lääkäri ei ole niitä kommentoinut. Itse olen päätellyt että mahdollisesti riskini on suurempi. Nyt luin tuon uutisen jossa syövän juuri sairastanut mies oli kuollut koronaan ravintolasta saatuaan. Hänelläkin hoidot oli vasta ohi. Eli en ole ollut ajatuksineni ihan väärässä.
Onneksi asun alueella jossa tosi harvoin tartuntoja ja muutenkin on kovin väljää eikä tarvitse ihmisiä kohdata kuplan ulkopuolelta.
Vierailija kirjoitti:
Kylläpä taas on väsynyttä tää teidän länkytys. Pelkkää lomalaisten syyttelyä ja vanhan toistamista.
Miksipä muuttaa vanhaa hyväksi todettua kaavaa? Otetaan munkkia ja jatketaan samaan malliin!
Tartuntaluvut ovat jämähtäneet paikalleen näillä rajoituksilla. Jos arvoisa eduskunta ei hyväksy uusia rajoituksia, kesästä on kyllä turha haaveilla. Pienikin rajoitusten purku, saa tartunnat kasvuun.
Harmittaa myös hoitajien puolesta. Heidän pitää jaksaa päivästä toiseen, vailla tietoa, milloin tämä loppuu. Siitä näkökulmasta on kyllä varmasti uskomattoman turhauttavaa seurata päätöksenteon hitautta ja esteitä sekä ihmisten biletystä samaan aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Tartuntaluvut ovat jämähtäneet paikalleen näillä rajoituksilla. Jos arvoisa eduskunta ei hyväksy uusia rajoituksia, kesästä on kyllä turha haaveilla. Pienikin rajoitusten purku, saa tartunnat kasvuun.
Harmittaa myös hoitajien puolesta. Heidän pitää jaksaa päivästä toiseen, vailla tietoa, milloin tämä loppuu. Siitä näkökulmasta on kyllä varmasti uskomattoman turhauttavaa seurata päätöksenteon hitautta ja esteitä sekä ihmisten biletystä samaan aikaan.
Ei kenelläkään ole tietoa, milloin tämä loppuu. Kun ei ole edes suunnitelmaa siitä, millainen pitää olla tartuntatilanteen, jolloin tämä voidaan katsoa loppuneeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisäksi ajan saatuaan on hyvä varata pientä tyynyä palttoon alle ettei vain tulisi käännytetyksi liian laihana pois.Mä en hyväksy ajatusta, että itse huonoilla elintavoilla riskiryhmään joutuneet saisivat prioriteetin rokotuksissa, oli kyseessä lihavuus tupakointi, alkoholi etc. Terveysriskit ko. ryhmille ovat aina olleet tiedossa kantakoon nyt kitisemättä valintojensa seuraukset.
Olen koko ikäni ollut terveysintoilija ja harrastanut liikuntaa tavoitteellisesti. Olen syönyt niin terveellisesti että olen saanut ihmisiltä vihaa niskaani kaikki nämä vuodet. Nyt, keski-ikäisenä sairastuin syöpään ja hoitojen jälkeen ja hormonilääkityksen alettua olen lihonut puolessa vuodessa yli 20 kiloa. Näen punaista aina kun joku väittää että ylipainoiset ovat liikuntaa vieroksuvia sohvalla makaavia, sipsejä ja siideriä veteleviä.
Tällä hetkellä osallistun 9 h edestä viikossa ohjatuille tunneille online, sen lisäksi treenaan saman 3-4 h päivässä omapäisesti ja käyn kävelylenkeillä. Kalorilaskuri näyttää 1500 kcal miinuksia päivässä mutta paino ei vaan tipu. Toki osa on nestettä, ihoon jää syvät kuopat ihan kaikesta mihin koskenkin, ehkä siitäkin johtuen kun imusolmukkeita on poistettu ja varsinkin sädehoidettu alue on todella turvoksissa nesteestä.
Mutta rokotuksella ei ole minulla kiire, odottelen sitä nenäsuihketta ja muutenkin katselen tilannetta, itselläni jo tuo hormonilääkitys lisää veritulpan riskiä.
Olen pahoillani tilanteestasi, ja toivon sinulle jatkossa hyvää vointia ja terveyttä.
Suurin osa suomalaisista on ylipainoisia tai lihavia, joka johtuu vain aniharvoin muista syistä kuin huonoista elintavoista. Elintavoilla hankittu ylipaino ei ole mikään kohtalo vaan seurausta omista valinnoista. Tätä ei saa sanoa ääneen, tiedän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valtaosa ylipainosta johtuu kuitenkin ihan vain huonoista elintavoista, ja sinä taidat kuulua riskiryhmään muutakin kautta, joten vain todella ajattelematon tarkoittaisi kaltaistasi. En minä sinänsä yksilöitä arvioi ylipainon vuoksi mitenkään alemmiksi ihmisiksi, mutta tarkoitin tässä isompaa kokonaisuutta.
Kiitos synninpäästöstä. En virallisesti kuulu riskiryhmään, mutta minulla on hoitojen jälkeen ollut valkosolut viitearvoja alemmalla tasolla(sytot laskee niitä) mutta kukaan lääkäri ei ole niitä kommentoinut. Itse olen päätellyt että mahdollisesti riskini on suurempi. Nyt luin tuon uutisen jossa syövän juuri sairastanut mies oli kuollut koronaan ravintolasta saatuaan. Hänelläkin hoidot oli vasta ohi. Eli en ole ollut ajatuksineni ihan väärässä.
Onneksi asun alueella jossa tosi harvoin tartuntoja ja muutenkin on kovin väljää eikä tarvitse ihmisiä kohdata kuplan ulkopuolelta.
Ikävä kuulla. Riskiryhmien määrittelyssä on varmaan tosiaan epäreiluutta, kun on ajateltu isompaa kokonaisuutta. Tsemppiä sinulle, ja yritä pitää positiivisena ohjenuorana sitä, että itse voi paljon riskiinsä vaikuttaa. Onneksi asut rauhallisella alueella.
Koronan brittimuunnos leviää koiriin ja kissoihin. Voiko lemmikki tartuttaa omistajansa?
https://www.kaleva.fi/koronan-brittimuunnos-leviaa-helpommin-kissoihin-…
Koronavirus on aiheuttanut lemmikeissä, lähinnä kissoissa, vain vähäisiä oireita, mutta brittimuunnos saattaa muuttaa tilanteen
Vierailija kirjoitti:
Rokotusten osalta tänään taisi mennä 15 %:n raja koko maan rokotekattavuudessa rikki. Vastaavasti Etelä-Savon sairaanhoitopiirissä saavuttin 20 %:n rokotekattavuuden raja. Kummastakaan ei ole tainnut olla erillisiä uutisia, mutta luvut näkyvät Ylen seurannasta.
Erillistä uutista en ole vielä nähnyt siitäkään, että 14vrk ilmaantuvuus on kääntynyt laskuun. HS:n päivittyvässä seurannassa viimeiset 14 päivää 9134, edeltävät 9197 tapausta. Eihän tuo mikään hyvä tilanne ole, ja voi olla että aiheuttaa sen että liikkumisrajoitukset eivät mene läpi, kun ilmaantuvuus on laskussa ilmankin. Silti mainitsemisen arvoista, että tällainen käännekohta saavutettu. Toivottavasti hyvä suunta jatkuu.
Vierailija kirjoitti:
Sai koronan ravintolasta, menehtyi viikoissa
https://www.verkkouutiset.fi/is-sai-koronan-ravintolasta-menehtyi-viiko…
Elämän kiertokulku. Vanha ja sairas ihminen. Olisi vain fiksuna pysytellyt kotonaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä paitsi ylipainoisia on Suomen väestöstä muistaakseni joku 30-40 % aikuisista, kyseessä on siis valtava ryhmä. Voidaan minusta priorisoida asuinpaikan ja ammattiryhmien mukaan, mutta ei ylipainoisia.
Miksi tuosta ylipainoisten kuulumisesta koronan riskiryhmään ei ole puhuttu kertaakaan näin isosti ennen tätä rokotuksissa priorisoinnin suunnittelua?
Iso osa suomalaista on riskiryhmää, mutta sitä ei sitten viitsitty ääneen mainita vaan sen sijaan huudettiin peräsuoli pitkällä kuinka taudin riskiryhmiin kuuluu vain pitkäaikaissairaat ja ikääntyneet eli ei tästä norminuhasta pidä välittää..
Samoin on kyllä väitetty sitäkin, että ei lapset ja nuoret sairastu eikä edes levitä virusta.
Mikä prkele tämän maan päättäjissä on vialla?!
Vierailija kirjoitti:
Mies ei nähnyt puolisonsa kanssa ketään koko keväänä. Syyskuussa 2020 he päättivät mennä ystäväpariskuntansa kanssa ravintolaan, kun koronatilanne oli helpottanut.
Pian ravintolakäynnin jälkeen koko nelihenkinen seurue sairastui. Korona vei miehen hengen viikoissa, eikä tehohoitoa voitu elimistön heikon yleistilan vuoksi antaa.
Kansalaisaloite koronan tukahduttamisesta on avattu https://vapaaksikoronasta.fi/
Jutussa asiaa käsiteltiin sen suuntaisesti, että kaikki neljä olisivat saaneet koronan ravintolasta. Yhtä mahdollista tai jopa todennäköisempää on kuitenkin se, että jollain heistä oli korona jo ravintolakäynnin aikana itämässä, ja hän on oireettomana tartuttanut muut. Tällöin ravintola paikkana ei olisi se oleellisin asia, vaan seurueen tapaaminen ilman maskeja ja turvavälejä, vaikka joukossa on riskiryhmäläinenkin.
Eduskunnan istunto areenassa suorana. Puhuvat ravintolasulun jatkosta yms..
Kannattaa kuunnella noita istuntoja niin kuulee kuinka monelta kantilta asioita pohditaan ja koitetaan löytää järkevin ratkaisu.
Helppo on täällä huudella kaikki kii.. rajoitukset pois.. kun ei ole mitään käsitystä kokonaisuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies ei nähnyt puolisonsa kanssa ketään koko keväänä. Syyskuussa 2020 he päättivät mennä ystäväpariskuntansa kanssa ravintolaan, kun koronatilanne oli helpottanut.
Pian ravintolakäynnin jälkeen koko nelihenkinen seurue sairastui. Korona vei miehen hengen viikoissa, eikä tehohoitoa voitu elimistön heikon yleistilan vuoksi antaa.
Kansalaisaloite koronan tukahduttamisesta on avattu https://vapaaksikoronasta.fi/
Jutussa asiaa käsiteltiin sen suuntaisesti, että kaikki neljä olisivat saaneet koronan ravintolasta. Yhtä mahdollista tai jopa todennäköisempää on kuitenkin se, että jollain heistä oli korona jo ravintolakäynnin aikana itämässä, ja hän on oireettomana tartuttanut muut. Tällöin ravintola paikkana ei olisi se oleellisin asia, vaan seurueen tapaaminen ilman maskeja ja turvavälejä, vaikka joukossa on riskiryhmäläinenkin.
Luin nyt IS:n pitempää juttua ja kappas vaan, olin väärässä. Tartuttaja on tiedossa ja oli seurueen ulkopuolinen henkilö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ylipainoisten rokottaminen muiden ohi on naurettava ajatus, kun sitä vähänkään tarkemmin miettii.
Ylipaino on itse hankittu ominaisuus, joka varmasti on luokiteltavissa riippuvuussairauden aiheuttamaksi. Terveysriskit sen suhteen ovat tiedossa, joten ei pitäisi olla sinänsä uusi asia. Äkkiseltään ylipainoisten rokottaminen voi tuntua hyvältä idealta, mutta entä jos sanottaisiin, että rokotamme alkoholistit muiden ohi?
TämäKIN idea perustuu sairaaloiden kantokykyyn. Teholle joutuneista suurin osa ylipainoisia. Koko ajan kaikki rajoitukset ja ratkaisut on tehty sairaaloita ajatellen. Ei tässä palkita niitä, jotka ovat noudattaneet tiukasti rajoituksia tai ovat hoikkia ja terveitä.
Miten edes voi olla mahdollista, että sairaanhoidon kapasiteetin suojelu saa mennä ihmisten hengen ja terveyden suojaamisen edelle? Että sen suojaamiseksi voidaan kyllä uhrata vaikka mitä (myös syöpäseulonnat ym ei-kiireellinen terveydenhoito ja ihmisten mielenterveys sekä toimeentulo) mutta samaan aikaan yleisvaarallinen tartuntatauti saa levitä eikä suomalaisten siltä suojaamiseksi tehdä käytännössä mitään.
Tuolla ei todellisuudessa edes suojata yhtään ketään eikä mitään vaikka hallitus kaiketi näin kuvitteleekin.
Jaa-a. Tuskin olen ainoa joka ei todellakaan lähde kipeänä könyämään testiin joillain julkisilla (tai edes kelataksilla) kun pärjään oireiden puolesta kotonakin. Se testi ei minua paranna vaan sen tekee sairastaminen ja lepo.
Ja jos ei tee niin sitten soitan ambulanssin. Eiköhän silloin samalla saa sen testinkin kun ottavat osastolle.