Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sivut

Kommentit (33737)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa ei vielä edes kunnolla taida delttavariantti olla ja sen takia sairaalassa ei ole "ruuhkaa".
Rajat kun avataan niin delttavariantti pääsee leviämään ja se tietää että sairaaloissa koronapotilaiden määrä nousee koska rokote ei anna sille kovinkaan hyvää suojaa.
Elokuussa tai syyskuussa alkaa sairaalapotilaiden määrä nousemaan ja enemmistö on rokotettuja ketkä sairaalassa on.
Näihin aikoihin alkaa kolmansien rokotteiden jakaminen ja suomeen tulee maskipakko julkisiin tiloihin.
Tämä oli vain minun ennustus ja veikkaus.
Toivottavasti olen väärässä!

Tule sitten kertomaan miten ennustuksesi tällä kerralla meni

Rokottamattomia suurin osa sairaalassa.

Mistä tiedät, että suurin osa on rokottamattomia? 

Israelissa asia on toisin: https://www.jpost.com/health-science/coronavirus-in-israel-what-do-we-kn...

eri

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten hän voi yllättyä juhannuksen aikaan huonontuneesta koronatilanteesta? Olihan hän itsekin EM-kisoissa.

Husin Lehtonen arvioi synkästi rokotekattavuutta: ”Tavoiteltu suoja saavutetaan vasta marras-joulukuussa”

Husin diagnostiikkajohtaja Lasse Lehtonen povasi keväällä Suomen palaavan normaalioloihin kesällä. Deltavariantti ja jäljessä junnaava rokotuskattavuus sotkivat ennusteet.

TOUKOKUUSSA Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin diagnostiikkajohtaja Lasse Lehtonen povasi lukuisten muiden asiantuntijoiden tapaan, että Suomi palaisi normaalioloihin kesällä. Nyt käynnistynyt uusi aalto on kuitenkin pilannut nuo odotukset.

Lehtonen kertoo olleensa juhannuksen aikaan yllättynyt tartuntalukujen kehityksestä. Hän muistuttaa samalla, että suurin osa Suomea on edelleen perustasolla ja ongelmatilanne keskittyy lähinnä Etelä-Suomeen.

– Ajatus oli keväällä se, että jos epidemia-aalto on tullakseen niin se tulee syksyllä kun ihmiset palaavat töihin ja koulut alkavat. Kieltämättä tämä deltavariantin nopea leviäminen kesäkaudella tuli yllätyksenä, Lehtonen sanoo.

IS

Vaikka olen pitänyt Lehtosta fiksuna asiantuntijana niin matka jalkapallon EM-kisoihin vei kyllä hänen pisteet. Nyt hän on vielä yllättynyt, että EM-kisaturistit toivat deltaa Suomeen. Meistä ihan tavallisista suomalaisista useimmat näkivät tämän, sillä niin huono Venäjän epidemiatilanne oli jo ennen kisoja. 

Missä lähteessä lukee, että olis ollut kisoissa?

Olen nähnyt vain twiitin, että kuuluu samaan yhdistykseen, mikä vei faneja kisoihin, muttei itse ollut mukana.

Lehdessä oli juttu, kertoi että lääkärinä osaa kyllä suojautua.

Lehdessä? Ei nyt ihan riitä tuo luotettavaksi lähteeksi.

kaikkien tiedossa FFP2/3. Kädet pestä ja desinfioida. Ei ihoon kiinni. Voi käyttää vielä visiiriä. Hyvä yleiskunto. Laihduttaa jos vatta kumpua. Kotona ei joka paikkaa desinfioida jotta säilyy vastustuskyky.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Husin Lehtonen: tartuntamäärät eivät enää kuvaa koronatilanteen vakavuutta

Lehtosen mukaan olisi tärkeämpää arvioida, kuinka moni saa tartunnasta vakavan tai kuolemaan johtavan taudin.

Voi kun tämä sisäistettäisiin myös tällä palstalla, eikä päivästä toiseen kilpahuudettaisi ja kauhisteltaisi päivän uusia lukuja.

Tiedän, että toiveeni hukkuu jonnekin av:n syövereihin

Ja jos referoisit artikkelin oikeasti, hän puhuu myös LC oireista.

Et näköjään suostu myöntämään referoinnin pointtia. LC on asia erikseen, yllä olevassa puhuttiin päivän lukujen pakkomielteenomaisesta esilletuomisesta tässä ketjussa. Tuliko tämä nyt selväksi? Pelkään että ei.

Iltalehden artikkelissa Lehtonen toteaa "Tärkeimmät kriteerit, joita rajoitusten ja tilanteen suhteen tulisi Lehtosen mukaan arvioida, ovat kuolleisuus, työkyvyttömyys, long covid -tapaukset ja sairaalahoitoa vaativat tartunnat"

Jos referoit vain, että ainoa mittari ovat sairaalassa olijat, vääristät Lehtosen sanomaa.

• ylös 10
  • alas 0
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eilen näytti olleen vakiopalstailijat liekeissä. Tuli myös semmoisia ylilyöntejä joiltain kirjoittajilta, että alkaa oikeasti huolestuttaa, minkälaisen mt-potilasruuhkan koronakriisi aiheuttaakaan lähivuosina suomalaiselle sote-järjestelmälle. Tämä pandemia iskee niin monilla tavoilla, eikä kaikki löydökset valitettavasti ole pelkästään fyysisiä.

Mä olen ketjun vakiopalstailija ja täytyy myöntää, että alkaa pikkuhiljaa ärsyttää, kun rajoituksista ei vaan päästä eroon. Nytkin taas kiristetään rajoituksia osassa maata.  Rajoitukset ei oikeastaan koske mua ollenkaan,  mutta alkaa jo oikeasti huolestuttaa, milloin pandemian vuoksi työttömiksi tai lomautetuiksi joutuneet pääsevät takaisin töihin. Ja jos rajoitukset jatkuvat vielä pitkään, onko heillä enää työpaikkaa, mihin palata. Monilla on asuntolainoja eikä pankit varmasti vuosikausia anna lyhennysvapaata. Olin perheellinen jo 1990-luvun aikana ja muistan hyvin, millaista inhimillistä kärsimystä se aiheutti monille, kun menettivät työpaikkansa ja sittemmin kotinson? a. 

Mitä rajoituksia nyt on? Ulkomaille pääsee jos uskaltaa lähteä. Opiskelijat saakoot lähiopetusta. Ottakaa piikki kun vuoro on. Tehoste elokuussa.

Esimerkiksi ravintolarajoituksia kiristetään taas osassa Suomea. Tapahtuma-alalla on edelleen paljon työttömiä. Festareita perutaan, kun tartuntaluvut nousevat. Kuten aiemmassa sanoin, nämä rajoitukset eivät kosketa mua. Mutta joitain ne koskettaa. 

Vierailija

Suomen ei pitäisi nyt hätiköidä vaan katsotaan hetken aikaa tuota israelin tilannetta, en nyt sano että vuosia odotellaan vaan vaikka jouluun asti.
Israelissa nimittäin korona ottanut jälleen jalansijaa ja rajoituksia tulossa takaisin. Israelissa siis sairaalapotilaat sekä koronatartunnat nousussa ja enemissä sairaalapotilaista on saannut 2 rokotetta.

• ylös 15
  • alas 1
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huvipuistojen kävijärajoitukset ovat pelkkää silmänlumetta!

En ollut päästänyt meidän kouluikäisiä lapsia näihin rientoihin korona-aikana ennen kuin toissapäivänä, jolloin oltiin Särkänniemessä. Oon ollut tarkka koronajuttujen kanssa ja myönnän, että ainakin vähän minua olivat vakuuttaneet tiedot siitä, että huvipuistot ovat rajoittaneet kävijämääriään ja muutenkin huolehtivat terveysturvallisuudesta. Pitää rekisteröityä, jättää omat yhteystiedot, varata oma käyntipvm jne. 

Omat havaintoni maanantailta 19.7.:

- kävijämäärän olisi voinut päätellä jo parkkipaikkojen perusteella; kaikki lähimmät P-paikat olivat tupaten täynnä eikä tilaa löytynyt lähietäisyydellä Särkänniemestä 

- portilla ketään ei kiinnostanut nähdä QR-koodia tai muutakaan todistetta siitä, että olin varannut käyntipäiväksi juuri kyseisen pv:n

- väkeä oli huvipuistossa pilvin pimein, jonot laitteisiin jopa pidempiä kuin aiemmilla käynneillämme (vuosittain kesinä 2014-2019)

- ruoka-, jäätelö-, metrilakukioskien jonot ennennäkemättömän pitkiä, mikä johtui osittain siitä, että vain osa kioskeista oli auki. Eli kävijämäärien rajoituksia näytetään käytettävän ainakin perusteena vähentää henkilökuntaa. 

Summa summarum, väkeä oli silmämääräisesti arvioituna jopa enemmän kuin ns. normikesinä. Tavallaan ymmärrettävää, nyt kun jengi lomailee lähinnä kotimaassa. Mutta ei lainkaan ymmärrettävää, jos ajatellaan huvipuistojen vakuutteluja kävijämääriin kohdistuvista rajoituksista. Samankaltaisia havaintoja teki ystäväni Linnanmäeltä viime viikolla. 

Omaan päätökseeni viedä lapset huvipuistoon vaikutti vähän myös se, ettei niissä tapahtuneista altistumisista ole ollut isoja otsikoita samalla tavalla kuin esim. ravintoloista. (Jälkikäteen googlatessani totesin, että kyllähän ainakin TAYS on myös Särkänniemestä uutisoinut.)

No, nyt tajusin ettei niistä tartte laajemmin julkisuudessa huudellakaan. Kävijät ovat rekisteröityneet ja heidät tavoitetaan suoraan sähköpostitse. Meille tuli tänään viesti, jonka mukaan 19.7. Särkänniemessä käyneet ovat voineet altistua, koska huvipuistossa on tuolloin ollut koronatartunnan omaava vieras. 

Hui kamalaa!
Mekin käytiin vajaa 3 viikkoa sitten Lintsillä. Vaikka se oli keskellä viikkoa niin paikka oli tupaten täynnä väkeä ja oli ihanaa nähdä ihmiset liikkeellä ilman niitä naurettavia maskeja ja vailla koronahössötystä taas nauttimassa elämästä.

Mikä on diagnoosi, jos altistaa lapsensa ehdoin tahdoin long covidille ja elinikäisille neurologisille oireille koska säälittävät huvitukset?

Mikä on diagnoosi, jos ehdoin tahdon lukitsee lapsensa neljän seinän sisälle ja elinikäiselle masennukselle koska säälittävä hysteerinen pelko?

• ylös 2
  • alas 11
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eilen näytti olleen vakiopalstailijat liekeissä. Tuli myös semmoisia ylilyöntejä joiltain kirjoittajilta, että alkaa oikeasti huolestuttaa, minkälaisen mt-potilasruuhkan koronakriisi aiheuttaakaan lähivuosina suomalaiselle sote-järjestelmälle. Tämä pandemia iskee niin monilla tavoilla, eikä kaikki löydökset valitettavasti ole pelkästään fyysisiä.

Mä olen ketjun vakiopalstailija ja täytyy myöntää, että alkaa pikkuhiljaa ärsyttää, kun rajoituksista ei vaan päästä eroon. Nytkin taas kiristetään rajoituksia osassa maata.  Rajoitukset ei oikeastaan koske mua ollenkaan,  mutta alkaa jo oikeasti huolestuttaa, milloin pandemian vuoksi työttömiksi tai lomautetuiksi joutuneet pääsevät takaisin töihin. Ja jos rajoitukset jatkuvat vielä pitkään, onko heillä enää työpaikkaa, mihin palata. Monilla on asuntolainoja eikä pankit varmasti vuosikausia anna lyhennysvapaata. Olin perheellinen jo 1990-luvun aikana ja muistan hyvin, millaista inhimillistä kärsimystä se aiheutti monille, kun menettivät työpaikkansa ja sittemmin kotinson? a. 

Mitä rajoituksia nyt on? Ulkomaille pääsee jos uskaltaa lähteä. Opiskelijat saakoot lähiopetusta. Ottakaa piikki kun vuoro on. Tehoste elokuussa.

Esimerkiksi ravintolarajoituksia kiristetään taas osassa Suomea. Tapahtuma-alalla on edelleen paljon työttömiä. Festareita perutaan, kun tartuntaluvut nousevat. Kuten aiemmassa sanoin, nämä rajoitukset eivät kosketa mua. Mutta joitain ne koskettaa. 

Niin. Yhteiskunta _muuttuu_ nyt. Hoitoalalla on pulaa. Sinne.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Ravintola-alalla on työvoimapula, ei työttömyyttä.

Tapahtuma-ala on toki ikävämpi juttu. Mutta jos seuraat taloutta kokonaisuutena, Suomi ei ole ottanut koronasta juurikaan osumaa, koska moni ala on itse asiassa hyötynyt koronasta.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Husin Lehtonen: tartuntamäärät eivät enää kuvaa koronatilanteen vakavuutta

Lehtosen mukaan olisi tärkeämpää arvioida, kuinka moni saa tartunnasta vakavan tai kuolemaan johtavan taudin.

Voi kun tämä sisäistettäisiin myös tällä palstalla, eikä päivästä toiseen kilpahuudettaisi ja kauhisteltaisi päivän uusia lukuja.

Tiedän, että toiveeni hukkuu jonnekin av:n syövereihin

Tähän asiaan voi ottaa kaksi näkökulmaa. Ensimmäinen on se, millä perustein jatkossa hallitus ja viranomaiset tekevät päätöksiä. Vakava ja kuolemaan johtava tauti on se, minkä on tarkoituskin olla em päätösten perusteena. Toinen näkökulma taas on se, miten yksittäinen kansalainen haluaa itse varautua tilanteeseen. Tämä näkökulma on henkilökohtainen ja voi vaikuttaa esimerkiksi siihen, haluaako mennä paikkakunnalla X ravintolaan vai ei. Hallituksen ja viranomaisten tehtävä on ajatella kokonaisuutta, ei sitä, miten koronatartunta  vaikuttaisi yksittäiseen Maija Meikäläiseen. Maijan tehdätä taas on miettiä, miten koronatartunta vaikuttaisi hänen elämäänsä. Ihmiset ovat erilaisia ja ihmisten elämäntilanteet ovat erilaisia. Maija saattaa olla vaikka riskiryhmään kuuluvan lapsen äiti, joten hänelle koronatartunta olisi ihan eri juttu kuin jollekin kolmekymppiselle sinkulle, jolle koronatartunta toisi vain ylimääräisen parin viikon palkallisen loman. 

No mitäs sitten, kun Maijat ja muut työskentelevät töissä, joissa täytyy olla lähinä? Entäpä kaikki lapset, jotka eivät saa valita menevätkö kouluun?

Ei tartuntatauti ole asia, jossa voidaan mennä henkilökohtainen näkemys edellä. Sen voi valita meneekö juhlimaan tai leffaan, mutta monia asioita ei voi.

Tietenkään kaikkia asioita ei voi itse päättää, mutta osan voi. Ja siihen osaan, mihin voi itse vaikuttaa, voi myös vaikuttaa tartuntaluvut. Ei siis pelkästään sairaalahoitoon joutuneiden tai kuolleiden määrä vaan uusien tartuntojen määrä. Eli tosiaan meneekö ravintolaan, juhlimaan, leffaan tms. Lisäksi kevättalvella 2020 yli miljoona suomalaista siirtyi lähityöstä etätyöhön ja osaa heistä varmasti kiinnostaa tartuntaluvut. Tekevät oman elämänsä valintoja sen perusteella, millaisia riskejä haluavat ottaa. Esim lähtiskö viikonloppuna Tallinnan risteilylle vai menisikö sittenkin edelleen mökille. 

• ylös 12
  • alas 1
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Husin Lehtosen mukaan ei pidä katsoa tartuntamääriä. Netti iltis.

"Tärkeimmät kriteerit, joita rajoitusten ja tilanteen suhteen tulisi Lehtosen mukaan arvioida, ovat kuolleisuus, työkyvyttömyys, long covid -tapaukset ja sairaalahoitoa vaativat tartunnat"

(Ja LC tosiaan voi tulla kenelle vain, vaikka tauti olisi lievä, kuten jo useina päivinä on Salminen ja kumppanitkin kertoneet, joten kyllä, tartuntaluvut ovat edelleen ihan olennainen tieto monen muun ohella)

• ylös 11
  • alas 1
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

En ollut päästänyt meidän kouluikäisiä lapsia näihin rientoihin korona-aikana ennen kuin toissapäivänä, jolloin oltiin Särkänniemessä. Oon ollut tarkka koronajuttujen kanssa ja myönnän, että ainakin vähän minua olivat vakuuttaneet tiedot siitä, että huvipuistot ovat rajoittaneet kävijämääriään ja muutenkin huolehtivat terveysturvallisuudesta. Pitää rekisteröityä, jättää omat yhteystiedot, varata oma käyntipvm jne. 

- kävijämäärän olisi voinut päätellä jo parkkipaikkojen perusteella; kaikki lähimmät P-paikat olivat tupaten täynnä eikä tilaa löytynyt lähietäisyydellä Särkänniemestä 

- portilla ketään ei kiinnostanut nähdä QR-koodia tai muutakaan todistetta siitä, että olin varannut käyntipäiväksi juuri kyseisen pv:n

- väkeä oli huvipuistossa pilvin pimein, jonot laitteisiin jopa pidempiä kuin aiemmilla käynneillämme (vuosittain kesinä 2014-2019)

- ruoka-, jäätelö-, metrilakukioskien jonot ennennäkemättömän pitkiä, mikä johtui osittain siitä, että vain osa kioskeista oli auki. Eli kävijämäärien rajoituksia näytetään käytettävän ainakin perusteena vähentää henkilökuntaa. 

Summa summarum, väkeä oli silmämääräisesti arvioituna jopa enemmän kuin ns. normikesinä. Tavallaan ymmärrettävää, nyt kun jengi lomailee lähinnä kotimaassa. Mutta ei lainkaan ymmärrettävää, jos ajatellaan huvipuistojen vakuutteluja kävijämääriin kohdistuvista rajoituksista. Samankaltaisia havaintoja teki ystäväni Linnanmäeltä viime viikolla. 

Omaan päätökseeni viedä lapset huvipuistoon vaikutti vähän myös se, ettei niissä tapahtuneista altistumisista ole ollut isoja otsikoita samalla tavalla kuin esim. ravintoloista. (Jälkikäteen googlatessani totesin, että kyllähän ainakin TAYS on myös Särkänniemestä uutisoinut.)

No, nyt tajusin ettei niistä tartte laajemmin julkisuudessa huudellakaan. Kävijät ovat rekisteröityneet ja heidät tavoitetaan suoraan sähköpostitse. Meille tuli tänään viesti, jonka mukaan 19.7. Särkänniemessä käyneet ovat voineet altistua, koska huvipuistossa on tuolloin ollut koronatartunnan omaava vieras. 

Hui kamalaa!
Mekin käytiin vajaa 3 viikkoa sitten Lintsillä. Vaikka se oli keskellä viikkoa niin paikka oli tupaten täynnä väkeä ja oli ihanaa nähdä ihmiset liikkeellä ilman niitä naurettavia maskeja ja vailla koronahössötystä taas nauttimassa elämästä.

Mikä on diagnoosi, jos altistaa lapsensa ehdoin tahdoin long covidille ja elinikäisille neurologisille oireille koska säälittävät huvitukset?

Mikä on diagnoosi, jos ehdoin tahdon lukitsee lapsensa neljän seinän sisälle ja elinikäiselle masennukselle koska säälittävä hysteerinen pelko?
ei se oo sen merkki ettei lapsia päästä ulos jne jos ei käydä huvipuistoissa. Kalliitakin.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Hui kamalaa!

Mikä on diagnoosi, jos pitää lapsensa toista vuotta putkeen neljän seinän sisällä nuhan takia?

• ylös 3
  • alas 12
Vierailija

Uusi-Seelanti antoi naisille äänioikeuden 1893, Suomi seurasi vuosia sen jälkeen.

Uusi-Seelanti päätti tukahduttaa koronan 2020, kauanko odotellaan vai voitaisko olla ensimmäisiä Euroopassa muitten saappaitten nuoleskelun sijaan?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Hui kamalaa!

Mikä on diagnoosi, jos pitää lapsensa toista vuotta putkeen neljän seinän sisällä nuhan takia?

Mikä on diagnoosi, jos kaiken saatavissa olevan informaation jälkeenkin puhuu koronataudista nuhana?

• ylös 15
  • alas 1
Vierailija

Kerrottaisko sitä edes, jos rokotettuja teholla? Jos nyt sairastaa nuoret aikuiset, voisi kuvitella heidän. olevan sairaalassa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei juuri sinä, joka kirjoittelet raivon vallassa ja pyydät baarien ja ravintoloiden sulkemista. Oletko ajatellut, että MaRa-alalla työskentelee 300 000 ihmistä. He ovat aivan samanlaisia veronmaksajia kuin sinäkin, äitejä, isiä, jonkun veljiä, siskoja, läheisiä. Heilläkin on tunteet ja tarve pärjätä tässä kovassa maailmassa. Mietippä sitä seuraavan kerran kun tulet tänne huutamaan mantraasi: räkälät ja juottolat kiinni heti.

Rajoitusten tarkoituksena on suojella ihmisiä tartunnoilta ja estää taudin leviämistä. Korona ei valikoi, vaan se tarttuu Mara-alallakin työskenteleviin ja yhtä lailla hekin voivat levittää tartuntoja eteenpäin niin asiakkaille kuin läheisilleenkin. 

Ok, pysäytetään koko maailma vuodeksi sitten. Kaikki me muutama miljardia ihmistä, joilla on koti, istutaan himassa kuukausitolkulla ja robotit roudaa ruokaa ja lääkkeitä. Muut (kodittomat köyhät) pärjätkööt miten parhaiten pystyvät. Sitten koko maailman väestö voi vuoden kuluttua astua ulos bunkkereistaan ja katso, paha korona on poistunut keskuudestamme. Sen pituinen se.

Noin kuukauden ”täyssulku” riittäisi. Sen jälkeen Uuden-Seelannin malli. Ja kah, koronan aiheuttamat haitat sekä taloudelliset kustannukset olisivat sen jälkeen murto-osa nykyisestä maailman tappiin saakka jatkuvasta hitaan kituuttamisen ”kerätään kaikki haitat”-hybridimallista.

Australiassa on menty nyt kuukausi täyssulkua ja mitään hyötyä ei siitä ole ollut. Siinä faktaa mutuilun sijaan.

Australiassa ei ole täyssulkua. Siinä faktaa mutuilun sijaan.

Kyllä ainakin itse pidän sellaista tilannetta, jossa kotoa saa poistua vain ruokakauppaan, lääkäriin ja välttämättömiin töihin niin lähellä täyssulkua kuin demokratioissa on mahdollista saavuttaa. Kiinan diktatuurit ovien hitsaamisineen sitten asia erikseen.

Pidä vaan, mutta jos rajojen yli saa liikkua ilman Uuden-Seelannin kaltaista karanteenia, niin mistään ”täyssulusta” ei todellakaan ole kysymys, vaan hybridistrategiasta, joka on tuomittu epäonnistumaan juuri tuon enemmän tai vähemmän vapaan liikkuvuuden vuoksi.

Australiassahan näin ei nimenomaan saa tehdä. Maasta poistumiseen tarvitaan lupa ja karanteeni odottaa palaajia. Täyssulku siis kyseessä mutta tulosta ei tule.

Sydneyn karanteenijärjestelyjen ongelmista on uutisoitu jo jonkin aikaa sitten - eivät ole olleet kaikin puolin toimivia.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Hui kamalaa!

ei se oo sen merkki ettei lapsia päästä ulos jne jos ei käydä huvipuistoissa. Kalliitakin.

Niinpä. Me ollaan eletty varovasti mutta on reissattu kotimaassa ja käyty ulkoilma-aktiviteeteissa kuten uimarannalla, retkillä ja eläinpuistossa. Lapset ovat myös tavanneet kavereita mutta ollaan pidetty pieni varoaika tapaamisille, jos toiset ovat reissanneet jossain, missä tautivaara on suurempi.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Uusi-Seelanti antoi naisille äänioikeuden 1893, Suomi seurasi vuosia sen jälkeen.

Uusi-Seelanti päätti tukahduttaa koronan 2020, kauanko odotellaan vai voitaisko olla ensimmäisiä Euroopassa muitten saappaitten nuoleskelun sijaan?

https://www.youtube.com/watch?v=gyRbFNEHMXs

Kokonaista yksi maa on tässä onnistunut, sitten on lisäksi lukuja vääristelevät Aasian roistovaltiot kuten Kiina.

Australiassakin päätettiin tukahduttaa mutta miten kävikään? Delta pääsi maahan ja tukahduttamisstrategian voi lopullisesti haudata.

Sivut