Onko kukaan joutunut korjausleikkaukseen...?
Kyselin tätä jo tuolla ' Synnytysasiaa' puolella, mutta kysyn nyt vielä täälläkin.
Eli onko täällä ketään kohtalotovereita, jotka ovat joutuneet jonkin aikaa synnytyksen jälkeen korjausleikkaukseen??
Itse olen synnyttänyt 4.5.2006 ja leikkausaika on määrätty 22.9. Nyt on mennyt kolme kuukautta synnytyksestä ja vasta pari viikkoa olo on ollut ihan kohtuullinen, tosin ei vieläkään täysin kunnollinen. Gynekologilla kun kävin niin hän vain totesi että jep, sinne on jäänyt onkaloita - täytyy korjata.
Voitte vain kuvitella kuinka olen äkeissäni ja ahdistunut asiasta. Jos joku ammattilainen olisi tarkistanut minut esim. 3 viikkoa synnytyksestä niin ehkä noi korjaukset olis voitu jo tehdä silloin.
Sen sijaan terveyskeskuksen lääkäri vasta neljännellä (vai olikohan se viidennellä) kerralla totes, että ei hän ole oikein tyytyväinen siihen miten mua on paikattu.
Lääkäri määräsi kaksi kertaa antibioottikuurin välilihaleikkaushaavan tulehduksen johdosta ja kolmannen kun valitin edelleen kovaa pahanhajuista valkovuotoa.
Gynekologi taas väitti valkovuodon johtuvat siitä, että maitohappobakteerikantani oli romahtanut antibioottien johdosta(!!)
Miksi tuo terveyskeskuksen lääkäri ei varoitellut asiasta määrättyään kolmannen antibioottikuurin minulle??
Gynekologi sanoi, että aina silloin tällöin tehdään näitä korjausleikkauksia. Nyt haluaisinkin kuulla, että löytyykö täältä ketään, jolle olisi tehty leikkaus ja kuinka nopeasti synnytyksestä se tehtiin ja kuinka nopeaa oli tuo toipuminen?
Vertaistukea kaipaillen...
Kommentit (27)
mä oon sit venaillu ihan turhaan tän puoli vuotta,kettu. mulla on siis Naistenklinikalle varttu se gyne aika.
Sitä se lekuri sano et kun on jo repale parantunut niin pitää jotain availla ja kursia uudelleen..yrjö. NO perjantaina kaikki selviää.
mutta muistelen, että puhu kuitenki terveyskeskuksesta. Meillä on tässä vieressä pieni terveysasema, mutta muistaakseni sanoi että pitäs mennä Porvooseen terveyskeskukseen, ei tähän meidän terveysasemalle. oiskohan kellään muulla parempaa tietoo näistä asioista?
... ainakin lääkäri anto lähetteen gynekologille, joten leikkauspaikka on Lohjan sairaala.
Sen vain sanon, että turha on mulle antaa mitään laskua tuosta. Väärin mut on tikattu, vaikka synnytyksen jälkeen saivat tikata kaikessa rauhassa leikkaussalissa (2h). Joten mielestäni olen heidän virheensä maksanut 2 kuukautta kestäneillä hirveillä kivuilla ja nyt sit uusilla kivuilla sen korjausleikkauksen jälkeen.
Toisekseen, jos itsekin teen virheen työssäni niin kyllä se mun omasta/työnantajan pussista menee :/
Mut ihana siis kuitenkin kuulla, et meitä on muitakin, jotka ovat joutuneet korjausleikkaukseen, vaikken sitä todellakaan kenellekään toivoisi...
Moi,
eli mulle tehtiin korjausleikkaus. Tosin en asu Suomessa vaan Englannissa, joten en osaa vastata siihen missa ja miten se siella tehdaan. Eli synnytyksessa tehtiin eppari, joka ei jostain syysta koskaan parantunut kunnolla. Oliko syyna tulehdus, vaarin tehdyt tikit, vaarin leikattu vain liian aikaisin sulaneet tikit, sita en yha tanakaan paivana tieda.
Itse paasin kamalan taistelun ja useamman laakarikaynnin jalkeen leikkaukseen reilu 2kk synnytyksesta. Mulle sanottiin, etta ennemmin sita ei kannata tehda, koska alapaa artyisi liikaa, eli annettiin ensin vanha haava aikansa parantua ja sitten korjattiin. Itse toimempide oli hyvin kivuton, taalla se tehtiin " day surgery" -osastolla, eli aamulle sisaan ja iltapaivalla kotiin. Nukutukseksi kuitenkin meni, silla on kuulemma molemmille osapuolille helpompaa. Toinen haava parani mukavasti ja nopeasti, vaikka stressasin kauheasti, etta mita jos se ei taaskaan parane. Mutta kaikki menii hyvin.
Olen tosi iloinen etta asia korjattiin, silla kaikki ei todellakaan ollut niinkuin piti. Mulla oli onneksi ihana katilo, joka ajoi asiaa mun puolesta (han ei siis tikkeja tehnyt). Kannattaa todellakin hoitaa asia kuntoon, silla se voi vaivata koko loppu elaman ja myos olla ongelma seuraavassa mahdollisessa synnytyksessa. Henkisesti oli toki raskasta, kun halusi vain " takaisin kuosiin" synnytksen jalkeen, mutta joutuikin uudelleen leikattavaksi ja tikattavaksi.
Tsemppia!
Olenkin yrittänyt etsiä tietoa aiheesta..
Minä repesin reippaan puoleisesti viimeisimmässä synnytyksessä (4/06). Jouduin leikkuriin tikattavaksi (ja istukan käsinirroitukseen). Se kesti 2 tuntia. Leikkauskertomuksessakin luki että laajoja repemiä yritetty tikata huolellisesti, mutta kudos niin haperoa että repeää sitä mukaa kun tikataan.
No eihän ne tikit kestäneet ja yksi haavoista repesi auki uudelleen. Nyt minulla ei siis ole lainkaan välilihaa vaan " vako" jatkuu persreikään saakka (toiselta puolelta vielä kiertää pinenen matkan reiän ympärystää). Se on todella ihnhottavan tuntuntuinen, enkä voi kuvitella että joku pystyisi elämään tälläisen repeämän kanssa? (jos joku kuitenkin pystyy niin kerro ihmeessä kokemuksesi) Kiva kun sielä todellakin on ammottava onkalo persauksiin saakka ja se on noin 1-2 cm syvä kauttaaltaan.
No olemme jo neuvolan gynekologin kanssa keskustelleet asiasta ja olen päätökseni nyt tehnyt että korjaukseen haluan. Leikkauksessahan riivitän ne haavan seinämät uudelleen auki ja tikataan kiinni, ainakaan tämän mittasuhteen haavassa se ei terkkarissa onnistu. Laittanee siis lähetteen synnytys-sairaalaan.
Kyllä minuakin kiukuttaa tämä että joutuu uudelleen käymään ne haavakivut läpi (joista kärsin edelleen toisinaan), mutta en pidä sitä kenenkään syynä. Aina vaan ne synnytykset eivät mene ihan putkeen..
No, tsemppiä muille asiasta kärsiville ja sori suorapuheisuus ;)
Meidän esikoinen syntyi 04/03 ja tehtiin eppari, parani ihan ok. Toinen vauva syntyi 05/05 ja entinen eppari repesi synnytyksessä, mutta nyt ei leikattu. Nyt vielä reilu vuosi synnytyksen jälkeen pyöräilyn voi periaatteessa unohtaa, kun " lihat" on tikattu niin, että jonkin asteista repeämistä tapahtuu ed.main. hankauksessa, toki joskus yhdynnässäkin saattaa ikään kuin rapsahtaa pinta rikki.
En ole asiaa nyt sen kummemmin ajatellut, mutta seuraavan kerran gynellä ajattelin asiaa kysäistä. Uudelleen tikkaamisesta ei ehkä olisi kuitenkaan hyötyä, ainakin luulen niin näkemäni perusteella. Kai se on vaan kärsittävä...:(
että näitä sattuu aina sillon tällön ja että tikkaus on nopea ja yksinkertainen toimenpide. Sen saa tehtyä terveyskeskuksessa ja siitä joutuu maksamaan sen normaalitaksan mitä tällanen juttu yleensäkin maksaa. Ei osannut muistaakseni sanoa sitä hintaa. Näin siis tässä minun tapauksessa, jos on jotain onkaloita niin varmaan on monimutkaisempi juttu...?