Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aasiaan kahdeksi viikoksi heinäkuussa, vauva 2 kk...

22.05.2007 |

...otanko vaunut mukaan vai onko jotain matkarattaita tms.? Tyttö viihtyy liinassa, joten se varmaa käytössä, mutta otanko vaunut mukaan vai pitäisikö hankkia jotain muuta?

Kiitos!

-mooli ja tyttö 3 vk

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
22.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä veisi missään nimessä noin nuorta vauvaa eksoottiselle matkalle. Vauvallahan ei ole vielä rokotteitakaan.

Vierailija
2/10 |
22.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkähihaista, lierihattua, aurinkovarjoa matkarattaisiin, harsoa, jne.

Muuten olen samaa mieltä edellisen vastaajan kanssa: en lähtisi, kun rokotukset eivät ole kunnossa. Esim. 4kk vanhan kanssa on jo toista reissuta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
23.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaunut ovat liian kuumat ja kömpelöt. Kantoliina on todella kätevä, joskin voi olla kuuma.

Aasia on tosi iso alue, jossa on todella erilaista ympäristöä. Minnepäin Aasiaa olette menossa (mikä maa, mikä kaupunki)? Suuri osa paikoista on helppoja ja turvallisia matkakohteita, ja toiset Aasian ääripääthän löytyvät vakuutusyhtiöiden mustilta listoilta, joissa tapahtuvia tapaturmia tms vakuutusyhtiöt eivät suostu korvaamaan...

Monissa paikoissa on kesällä TODELLA kuuma (ja kostea, mikä saa kuumuuden tuntumaan raskaammalta), joten kannattaa miettiä vauvan vaatetus niin, että se suojaa auringolta mutta on ohutta ja ilmavaa. Pitkähihaiset paidat ja väljät housut (tai hame) sekä leveälierinen hattu (myös pojalle).

Laitapa tarkempaa matkakohdetta tiedoksi, niin varmaan saat paremmin vinkkejä.

Vierailija
4/10 |
23.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta kuulostaa hieman tylyltä sanoa, ettei matkustaisi noin pienen vauvan kanssa.

Luulen, että suurin osa matkustaisi, jos kyseessä olisi esim. lähisukulaisen häät Aasiassa, tmv. ainutkertainen tilaisuus! Ja Aasia on tosiaan laaja alue.

Toisaalta, jos kyseessä on " pelkkä" lomareissu, jota olisi mahdollista siirtää hieman myöhemmäksi, esim. syksyyn-talveen, niin kahden lapsen kokemuksella sanoisin, että itse lykkäisin.

Sinänsä vauvan kanssa matkustaminen on helppoa, kun ne ovat yleensä tuiki tietämättömiä, missä mennään ja tyytyväisiä, kunhan kaikki perusasiat toimii kuten kotonakin. Lämpimään vauvat ovat tottuneet jo äidin mahassa, joten ei sekään ongelma ole, kunhan nestettä menee sisään tarpeeksi ja suojataan auringonpaisteelta.

Aasiassa yleisesti on hyvätasoisia hotelleja, joista löytyy säädettävä ilmastointi, ym. joten varmasti reissusta selviää kunnialla. Sekin, nauttiiko siitä itse pikkuvauvan kanssa, on tietysti ihmisestä ja omasta asenteesta kiinni. Arki syöttämiset, vauvanvaihdot, kylvyt ja muut pitää tehdä, kuten kotonakin, eikä voi vain loikoilla paratiisissa, surffata tai sukeltaa. =)

Joka tapauksessa hyvää reissua !

Kevyemmät rattaat aurinkovarjolla ja kantokassilla on varmasti fiksu valinta, myös lentokentillä, jos liina on liian hikinen sekä Sinulle että vauvalle.

Vierailija
5/10 |
23.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa kysyä neuvolasta saisitko vauvalle jo aikaistettuna sen rokotuksen joka annetaan oikeasti vasta 3kk ikäiselle. Meidän kuopus sai sen eka rokotuksen jo reilu 2kk ikäisenä viime joulukuussa koska tulimme kotiin Aasiaan hänen ollessaan 2½kk (siis synnytysreissulta Suomesta tulimme). Muut rokotukset sitten on annettu ihan normaaliin aikaan paitsi että lisärokotuksiakin on kyllä annettu (mm. b-hepatiitti).

Minä henk.koht. en veisi vauvaa mihinkään trooppiseen kohteeseen noin pienenä mutta kukin tyylillään. Ollaan mekkin matkustettu vauvojen kanssa mutta vasta niiden 3kk rokotusten jälkeen.

MaryJ ja kolme lasta

Vierailija
6/10 |
23.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me olimme Kanarialla, kun nuorempi oli 3 kk ja terveydenhoitaja juuri hätäili sitten rokotuksen kanssa, että ehditään saada.

Minusta pikkuisen vauvan kanssa on helppo matkustaa ja varsinkin, jos imetys sujuu hyvin. Eli silloin on koko ajan sopivaa juomaa tarjolla ja vauvalla hyvä olla. Lisäksi on helppoa, kun ei tarvitse kiikuttaa korvikkeita, pulloja, steriloida tutteja jne.

Kyselit vaunuista ja ottaisin kyllä jotkut kevyet, mutta suojaiset rattaat mukaan. Lisäksi vaunujen pohjalle kannattaa laittaa vaikka ohut fleecehuopa, joka ei hiosta niin paljon, kuin ihan tavallinen vaunukangas. Vaunut mahdollisimman varjoon aina ja muutenkin ilmanvaihdon pitäisi pelata. Yleensähän siellä on ilmastointi kunnossa hotelleissa, joten päinvastoin sitten joutuu vetämään pitkähihaista päälle, ettei vilustu...

En ole itse ahkera liinailija, mutta joskus käytän kantoreppua ja kuumahan siinä tulee niin äidille kuin vauvallekin. Siksi ennemminkin suosittelen vaunuja (paitsi lentokentillä ja lentokoneessakin liina on aivan todella hyvä). Lisäksi vaunuihin on hyvä vauvan nukahtaa parvekkeelle, hotellihuoneeseen, ravintolaan yms.

Meillä meni kivasti, kun mentiin illalla syömään ja saatiin vauva nukkumaan vaunuihin. Siitä sitten kärräiltiin hotellihuoneeseen nukkumaan ja helppoa siis oli.

Mutta altaalle on hankala vauvan kanssa mennä ja meillä olisi jäänyt altailut tosi vähiin, ellei isovanhempia olisi ollut mukana eli vähän vuoroteltiin. Lisäksi rannalla on helposti liian kuuma, kun rattaille ei meinaa löytää varjoisaa paikkaa. Lisäksi vauvaa on siellä hankala suojata. Mutta kyllähän vaihtelu virkistää, joten menoksi vaan ja vauvan ehdoilla.

Sopiva vaatetus on ihan vain vaippa ja vaikka hihaton body. Mutta auringolta pitää kyllä tarkkaan suojata ja tosiaan riittävästä nesteen saannista huolehtia niin vauvan kohdalla kuin itsensäkin. Eli jos imetät, niin saat tosiaan nauttia nesteitä varmaan yli 4 l päivässä. Koko ajan siis vesipullo lähistöllä...

Oikein hyvää matkaa teille!

Vierailija
7/10 |
23.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen synnyttänyt kaksi lasta Aasiassa --- ja se on todellakin iso alue :-) Joten mua kyllä hymyilyttää nämä varoitukset -- itse pelkään enemmän Suomessa vesirokon saamista vauvalleni kun muualla maailmassa siihen annetaan rokotus 12kk ikäisille! Mihin päin olette menossa? Minulla on kokemusta jo 5 viikoisen kanssa lentämisestä.

Voit hyvin aikaistaa sitä Suomessa 3kk annettavaa rokotetta, WHO:n suositusaikataulu sille rokotteelle on 2, 4 ja 6kk eli yksi pistos enemmän kuin Suomessa (raaskitaan antaa...) Ota B-hepatiittirokotus vauvallekin, sehän annetaan useimmissa maissa jo vastasyntyneellekin. Sitten vaan suojaan hyttysiltä ja hyvin varmasti pärjäätte! Lentokoneessa ym ilmastoiduissa tiloissa on ennemminkin paleltumisen vaara, eli mukaan sekä lämmintä että hellevaatetta.

Vierailija
8/10 |
23.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei,

me asutaan pienen vauvan kanssa hyvin kuumalla USAssa hyvin kuumalla alueella. Taalla rattaisiiin laitettavat uv-suojat ovat suosittuja, ne eivat siis ole mitaan harsoja tai hyttysverkkoja vaan kangasta joka on kasitelty uv-sateilta suojaavaksi. Sen alla on vauvan mukava makoilla eika tarvitse niin paljoa huolehtia muusta auringolta suojaamisesta. Taalla on myoskin kaytannot muuttuneet aurinkorasvojen osalta. Ihan pienillekkin vauvoille voi laittaa voidetta pienille alueille, joidenka suojaaminen vaatteilla on vaikeaa, kuten kasvot ja kammenselat. Aurinko suojan pitaa olla fysikaalista, eli siis joko sisaltaa alumiini tai sinkki yhdistetta (luulen etta kaikki suomessa kaytettavat lasten aurinkovoiteet ovat fysikaalista suojaa. Siis ensisijaisesti vauva pitaisi pitaa pois auringosta ja suojata vaatteilla, mutta jos on tilanteita jolloin pieni osa vauvan ihosta on riskissa palaa niin se kulluu suojata. Uv-suojia loydat varmasti nettikaupoista, jos Suomesta ei saa. Niin kuin monet jo sanoivat oma nesteytyksesi on tarkeaa, jotta vauva saa tarpeeksi maitoa. Vetta ei suositella, kahdesta eri syysta: vauva saattaa saada liian vahan energiaa jos tayttaa mahansa vedella maidon sijaan ja pienen vauvan neste ja suolatasapaino voi vaarallisesti muuttua liiasta vedesta. Tietysti kannattaa tarkistaa rokotukset kuntoon ja ottaa jo tassa vaiheessa yhteys neuvolaan ja omaan laakariin. Ja siis kuumissa maissa yleensa kaikki sisatilat on kylmia ainakin meilla kesalla ilmastoidaan usein selkeesti alle 20 asteiseksi, joten ero ulkolampotilaan suuri ja varmasti joutuu laittaa lamminta vauvalle ja itselle, joskus ilmastointi tekee myos vetoa joten myssy on hyva olla kassissa varalla.

Vierailija
9/10 |
24.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

marja888:

Vaunut ovat liian kuumat ja kömpelöt. Kantoliina on todella kätevä, joskin voi olla kuuma.

Aasia on tosi iso alue, jossa on todella erilaista ympäristöä. Minnepäin Aasiaa olette menossa (mikä maa, mikä kaupunki)?...

Mulla on kokemusta matkasta 2-kuisen kanssa ja itseasiassa sehän on ihana ikä matkustaa vanhempien kannalta. Vauva on viellä niin pieni, ettei tee muuta kun syö ja nukkuu ja toivottavasti syö viellä pelkkää tissiä. Eväätkin on siis kokoajan mukana. Eli vauva rattaisiin, harso päälle ja viettämään normaalia elämää. Kun vauva herää, tissi suuhun ja kuiva vaippa, ehkä vähän seurustelua, ja taas päästään jatkamaan matkaa.

Ja todellakin ei mitään pohjoismaisia vaunuja, vaan kevyet sattarit. Uskokaa tai älkää, mutta noita hyökkäysvaunuja ei käytetä juuri muualla kun pohjoismaissa ja meilläkään kolmosella ei ollu sellaisia, vaan makuuasentoon menevät matkarattaat.

Muuhun vaikuttaa sitten toki kohde, Aasia tosiaan on melko laaja käsite;)!

Vierailija
10/10 |
27.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos asiallisista vastauksista! Kohde on Thaimaan Hua Hin ja Phuket - molemmat meille jo usealta kesältä tuttuja 5 tähden hotellia myöten. Meillä tosiaan Bugaboo Cameleonit ja ajattelin, että matkarattaat olisivat kuitenkin kätevämmät. Onko jollain vielä suositella sopivia matkiksia?

Kiitos!

t.mooli ja tyttö