Miten kaksisuuntainen mielialahäiriö näkyy tapailussa/seurustelussa?
Kommentit (103)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä minä minä olen maailman mahtavin/surkein koskaan
Oi luoja. Tämä. Aina kaikkein paras, oli sitten hyvästä tai huonosta kyse. Kukaan ei kärsi kovemmin tai loista kirkkaammin.
Tuon lisäksi mun tapaus haki aina seuraavaa, jännää ihastumisen tunnetta.
Se on erittäin eksä nykyään, minusta ei ollut katselemaan tuota menoa. Olin pelkkä rikka, joka ei koskaan ollut oikein tarpeeksi hyvä.
Kuulostaapa tutulta. Aina oli joku ihme kilpailu, kuka kärsii enemmän. Oli myös suorastaan epäilyttävän ihastuksissaan minuun heti alusta asti, ei tosin sinä aikana haaveillut muista mutta epäilen ettei kauaa mennyt ihastua taas uuteen kun se juttu loppui. Ja vielä tuo, etten koskaan ollut tarpeeksi hyvä ja riittävä. Toki hän usein hoki, että olen täydellinen ja paras mutta sitten myös toi hyvin selkeästi ja töykeästi ne mun puutteet esille.
Mulla kokemus bipo-miehestä joka alkuvaiheessa nosti jalustalle ylimaalliseksi ainutlaatuisen ihanaksi olennoksi.( tämä vetosi ilmeisesti moniin, koska henkilöllä oli odottamattoman hyvä vienti naisten keskuudessa.)
Jonkin ajan kuluttua alkoi sitten tiputella sieltä ”korkeuksista” alas eli tuhoava puoli tuli esiin. Vaarallinen mies naisille.( vaikkakin tietenkin oman sairautensa uhri ja vanki myös itse) Onneksi näin kuvion ja säästyin pahemmilta vaurioilta.
-eri
Kerro lisää.
Ilmoittaa yhtäkkiä muuttavansa samaan kaupunkiin, missä asut, parin kilometrin päähän. Jonkin ajan kuluttua ilmoittaa olevansa menossa eksänsä kanssa mökille viikonlopun viettoon eikä eksä saa kuulla sinun olemassaolostasi. Seuraavan kerran kun kuulet hänestä, hän kertoo olleensa jälleen suljetulla.
Been there.
ainainen hämmennys siitä missä mennään, ja tätä kesti siis 1,5 vuotta. lukuisia katoamistemppuja, muihin ihastumisia, jättämisellä uhkailua.. never again.
Vierailija kirjoitti:
Pettää. Jättää. Ihastuu ulkopuolisiin. Anelee takaisin. Pettää. Jättää. Ihastuu ulkopuolisiin. Anelee takaisin.
Kuinka moni julkkis on bipo?!
Hyvää ystävää seuranneena näen kaavan. Hän rakastuu tulisesti, tekee isoja romanttisia eleitä, pitää naista kuin kukkaa kämmenellä. Päätyy pettämään aina. Ja naisiahan sillä riittää joka sormelle kun on komea ja karismaattinen paha poika.
En tiedä miten iso osa tosta on sitä bipoa mihin se ei suostu hakemaan apua, vaikka diagnoosin sai aikaas sitten, ja miten paljon se on vaan "sika" ja idiootti. Varmaan molempia.
On se kyllä ihan aidosti aina rakastunut ja palvoo niitä naisia kun on sellanen vaihe päällä.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu minkäversioinen häiriö, minkälainen ihminen, onko hoitomyönteinen ja lääkehoidossa vai ei, jne. Riippuu myös siitä, missä vaiheessa "bipolaariaaltoa" on, onko masennuksessa/hypomaniassa/maniassa.
Mielialahäiriöt on elämänmittaisia sairauksia ja niitä pitää hallita elämänmittaisella hoidolla. Ei ne bipolaari-ihmiset ole mitään mysteerisiä olentoja, ne on ihmisiä joilla on sairaus. Monet elävät ihan hyvää elämää kunhan hoito on kunnossa. Kyllä se silti vaatii kumppanilta jaksamista ja ymmärrystä kun toisella on häiriö.
Itselläni on ahdistushäiriö ja pakko-oireinen häiriö. Ne ovat iän myötä laantuneet, mutta tulevat silti aina olemaan matkakumppaneita tässä elämässä. Olen ihan onnellisessa parisuhteessa, opiskelen ja käyn töissä.
Olisi tärkeää, että saisimme poistettua stigmaa mielenterveyden häiriöistä ja lisättyä ihmisten ymmärrystä niistä.
Tämä on ihan totta. Totta on sekin että osa mt-hommeleista tekee seurustelukuvioista ihan täyttä helliä. Ei ole bipojen mustamaalausta todeta että se sairaus voi todella kaapata koko suhteen. Ystävyys/tuttavuus sitten on toinen juttu, osa mt-porukasta ei vaan pysty arvostamaan ketään, vähiten itseään. Saa olla itse aika lujapäinen ettei tule vedetyksi mukaan ties mihin.
Sitten jos on jo hoitoa ja sairaudentuntoa ja nöyryyttä niin asiat voivat hoituakin. Onhan näitä kaikenlaisia pariskuntia.
Lakukissa kirjoitti:
Moniko täällä oikeasti tietää asiasta jotain? Kommentit taitavat perustuvan vain kuvitelmiin. Tunnistatteko sadut faktoista?
Ei minusta mitenkään, olen hyvin tunteellinen ja pohdiskeleva, parisuhteissa olen kuitenkin varovainen. Huonoista kokemuksista, hyväksikäyttö ja koulukiusaus johtuen minun on vaikea luottaa ihmisiin. Olen varovainen ja etenen varovasti.
Sinä nähtävästi tiedät kaikesta kaiken ja osaat hyvin diagnosoida, silti tulet louskuttamaan muille. Vaan älä huoli, vaikea se on esittää pyhimystä, jokainen siinä epäonnistuu.
Vierailija kirjoitti:
Pettää. Jättää. Ihastuu ulkopuolisiin. Anelee takaisin. Pettää. Jättää. Ihastuu ulkopuolisiin. Anelee takaisin.
No ei kaikki nyt tuollaisia ole. Itselläni on bipo, eikä mieleenkään tulis pettää kumppaniani. Kai tuo pettäminenkin kuuluu luonteenpiirteisiin joillakin ilman bipoakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä minä minä olen maailman mahtavin/surkein koskaan
Oi luoja. Tämä. Aina kaikkein paras, oli sitten hyvästä tai huonosta kyse. Kukaan ei kärsi kovemmin tai loista kirkkaammin.
Tuon lisäksi mun tapaus haki aina seuraavaa, jännää ihastumisen tunnetta.
Se on erittäin eksä nykyään, minusta ei ollut katselemaan tuota menoa. Olin pelkkä rikka, joka ei koskaan ollut oikein tarpeeksi hyvä.
Kuulostaapa tutulta. Aina oli joku ihme kilpailu, kuka kärsii enemmän. Oli myös suorastaan epäilyttävän ihastuksissaan minuun heti alusta asti, ei tosin sinä aikana haaveillut muista mutta epäilen ettei kauaa mennyt ihastua taas uuteen kun se juttu loppui. Ja vielä tuo, etten koskaan ollut tarpeeksi hyvä ja riittävä. Toki hän usein hoki, että olen täydellinen ja paras mutta sitten myös toi hyvin selkeästi ja töykeästi ne mun puutteet esille.
Mulla kokemus bipo-miehestä joka alkuvaiheessa nosti jalustalle ylimaalliseksi ainutlaatuisen ihanaksi olennoksi.( tämä vetosi ilmeisesti moniin, koska henkilöllä oli odottamattoman hyvä vienti naisten keskuudessa.)
Jonkin ajan kuluttua alkoi sitten tiputella sieltä ”korkeuksista” alas eli tuhoava puoli tuli esiin. Vaarallinen mies naisille.( vaikkakin tietenkin oman sairautensa uhri ja vanki myös itse) Onneksi näin kuvion ja säästyin pahemmilta vaurioilta.
-eri
Tuo on narsisti eikä bipo. Miten se on niin vaikea joillekin tajuta.
Vierailija kirjoitti:
Olen bipo ja särjen sydämiä tahtomattani.. En voi sille mitään että tunteet sammuvat niin nopeasti.
Jos tiedät itsestäsi että tunteet sammuu yhtä nopeasti kuin ne alkaa, niin oletko ajatellut pysytellä erossa ihmissuhteista?
Tiedostat kuitenkin toimintasi, mutta silti satutat ihmisiä. Tuo on jo oma valinta eikä mikään tahdosta riippumaton toiminta.
Minulla on bipo diagnoosi. Seurustelussa se näkyy niin, että minä olen aina se tylsä joka haluaa mennä nukkumaan ajoissa. minä suunnittelen elämääni pitkällä tähtäimellä ja pidän lupaukseni, minä olen se kenellä on talous kunnossa ja ei ole rahahuolia, minä otan vastuun aina kaikesta. Sitten on se terveeksi itseään sanova joka elää elämänsä perse olalla ja ero tulee siitä kun en jaksa katsoa sitä sekoilua.
Huom. Kaksisuuntaista mielialahäiriötä on kahdenlaista. Tyypin 1 ja 2.
Numero 2 on paljon lievempi. Jos on lääketasapaino, niin se ei näy missään se sairaus
T. 2 tyypin bipo
Vierailija kirjoitti:
Huom. Kaksisuuntaista mielialahäiriötä on kahdenlaista. Tyypin 1 ja 2.
Numero 2 on paljon lievempi. Jos on lääketasapaino, niin se ei näy missään se sairausT. 2 tyypin bipo
Ei kyllä ole lievempi ja niin sanoo myös 1 tyyppiä sairastava tuttuni. Kaikkein sekoimpia ja lääkitys aina pielessä on kakkostyypin edustajat. Ykkösille yleensä löytyy lääketasapaino.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen bipo ja särjen sydämiä tahtomattani.. En voi sille mitään että tunteet sammuvat niin nopeasti.
Jos tiedät itsestäsi että tunteet sammuu yhtä nopeasti kuin ne alkaa, niin oletko ajatellut pysytellä erossa ihmissuhteista?
Tiedostat kuitenkin toimintasi, mutta silti satutat ihmisiä. Tuo on jo oma valinta eikä mikään tahdosta riippumaton toiminta.
onko tyypillistä että bibojen tunteet sammuu yllättäen?
-eri