Minkä ikäisinä olitte / suunnittelette olevanne lainattomia?
Minulla on ikää 45 vuotta ja asuntolainani viimeisen erän maksu on 10 vuoden päästä. Muut lainat maksettu pois.
Välillä kun lukee näitä AV-juttuja, niin saa sellaisen käsityksen, että joillain asuntolainat on maksettu 40 ikävuoteen mennessä. Onko tämä kuinka yleistä? Minkä ikäisinä te olette saaneet lainanne kuitattua?
Kommentit (477)
Vierailija kirjoitti:
Eipä ole lainaa ollut ikinä.
m55
Täällä toinen, jolla ei ole ikinä ollut velkaa, eikä tule.
Toivottavasti kun eläkeikä alkaa, sitä ennen ei ole kiirettä. Asuntohinnat Hgin kantakaupungissa on pitäneet huolta lainamäärän kasvusta, kun asuntoa vaihdettu, vaikka joka kerta on tehty voittoa edellisestä.
Mikään kiire ei ole näillä koroilla, tarpeen mukaan on pidetty viime vuosina lyhennyksistä vapaata. Lainaa ehtii maksaa sitten kun lapset on lähteneet kotoa.
Hienosti ihmiset on saanut lainojaan maksettua. Itsellä asuntolaina on maksettu pois 60-vuotiaana. Ostettiin omistusasunto vasta 40-vuotiaina. Tähän maksuaikatauluun on laskettu varaa koronnousulle.
39-vuotiaana vasta otettiin ensiasuntolaina joten onhan tässä vielä makselemista. Onkohan se nyt 65-vuotiaana maksettu.
Ei ole lainaa. Asuin opiskeluajan vanhempin nurkissa ja töitä saatuani muutin kaupungin vuokrakämppään.
Olisihan se teoriassa kiva maksaa omaa kämppää, mutta toisaalta näin ei ole niin naimisissa yhden ja saman sijainnin kanssa.
220 000 € lainalla talo yksin, kun olin 39-vuotias. Laina-aika oli 19 vuotta. Aina kun vähänkin oli mahdollisuus, lyhensin ylimääräistä. Onneksi, koska 49-vuotiaana sain viimeisen erän lainaa maksettua ja heti sen jälkeen potkut.
Lirissä olisin ollut, jos lainaa olisi vielä ollut. Tontista olisi pitänyt puolikas myydä, muuten en olisi selvinnyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
m55
Miten olette onnistuneet ilman lainan ottamista? Asutteko omistusasunnossa.
Kunnioitettavaa toki sinänsä.
Emme pelänneet koskaan lainan ottamista ja se kannatti. Olemme kohta 60v. ja kaikki lainat on maksettu pari vuotta sitten. Oman asunnon lisäksi meillä on 3 lainatonta sijoitusasuntoa Helsingin kantakaupungissa, kesämökki ja asunto Espanjassa sekä sijoituksia osakkeissa on noin 200k.
Velkavipua käytimme jonkin verran, mutta pidimme aina huolen siitä, että omaisuutemme arvo oli reippaasti enemmän kuin lainat. Olisimme selvinneet huonoistakin ajoista.
Ostakaa nuoret asunto hyvällä sijainnilla hyvästä yhtiöstä!
Asuntolaina saatiin maksettua nelivitosena, mutta otettiin siihen perään heti 15 v. mökkilaina. Eli 6-kymppisenä ehkä velaton.
Jaa-a. Ollan 50+ ja asuntona kohtuu iso asunto (vajaa 200 m2) pääkaupunkiseudulla, jota aikalailla rempattu viimeisen kymmenen vuoden aikana. Asunnon arvo ehkä 450 000 Eur. Lainaa jäljellä vajaa 100 000 Eur. Kunhan ennen eläkeikää saataisiin maksettua, toki aiemminkin jos downshiftataan reilusti ja muutetaan pienempään, kenties remppaa vaativaan asuntoon. Ei vaan jaksasi enää rempata. Toiveissa myös olisi, että sijoitukset tuottaisivat reilusti tässä muutaman vuoden sisään, niillä lyhentäisi jo kivasti lainaa.
Ollaan 56 v. kun asuntolaina maksettu. Ollaan pidetty myös lyhennysvapaata, ja asuttu välissä ulkomailla. Elämä on elämistä varten!
Ei ole ollut lainaa ikinä, vaan ei ole omaisuuttakaan. Jälkeenpäin ajatellen ihan hyvä, ettei tullut aikoinaan lainoja otettua, koska sekä minä, että puoliso sairastuttiin vakavasti perätysten. Oltais kuitenkin jouduttu myymään mahdollinen asunto ja ties vaikka silti olisi vielä velkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
m55
Tämä on hienoa jos asut velattomassa omistusasunnossa, mutta jos aiot asua ikuisesti vuokralla tulet vain rahoittaneeksi toisten vaurastumista!
Otettiin laina v. 1997, viimeinen erä maksettiin 2001. Olin silloin 27- vuotias. Lainaa oli 100 000 mk.
opintolainaa saa maksella ehkä 5 vuotta jos saa töitä. Jos ei saa, voi mennä semmonen 50 vuotta.
Ahdistuin jo 18-vuotiaana opintolainasta, joka oli otettava kun ei ollut mitään pääomaa, eikä vanhemmat voineet tukea, ja kun kaikki sitä lainaa suosittelivat. Mulla oli jo silloin se selkeä näkemys, että laina on aina maksettava takaisin korkoineen. (Jotkut ei tätä ymmärrä vielä isoina aikuisinakaan, en tajua miten voi olla niin tollo ettei käsitä, mikä on "laina".)
Niinpä olen vältellyt lainojen ottamista siitä lähtien. Maksoin lainan loppuosuuden pois heti kun kykenin, vaikka valmistuin laman kynnyksellä, työllistyminen oli vaikeaa ja palkka pieni. Asuntolainaa en ole koskaan ottanutkaan. Mulla oli parin vuoden ajan hyvä työpaikka ulkomaan projektissa, missä sain lisäksi päivärahat. Elin säästeliäästi ja sijoitin osan rahoista hyvällä korolla. Nämä ja miehen perintörahat kun lykättiin yhteen, saatiin talo ostettua käteisellä. Olin tuolloin 32-vuotias. Näin olen selvinnyt lainatta, vaikka en koskaan ole tienannut mitään huipputuloja ja työttömyydestäkin olen kärsinyt. Ja lisättäköön vielä, että mun osuus talon hinnasta oli suurempi kuin miehen, suhteessa n. 3/5.
Mulla ei siis ole koskaan muuta lainaa ollutkaan kuin se opintolaina 2 vuodelta, nykyrahassa n. 8000 yhteensä plus korot.
Viisikymppisiä ollaan ja nettovelattomia niin että lainat pystyttäisiin maksamaan sijoituksilla. Mutta lyhennellään 2000€/kk ja tähän tahtiin lainat olisi hoidettu 17 vuodessa. En haluaisi maksella lainaa eläkkeistä, joten varmaankin vaihdetaan asunto edullisempaan tässä jossain kohtaa ja kevennetään tasetta.
En halua jättää lapselle perinnöksi mitään, mitä hän ei halua. Miehellä on aso-numero 90-luvulta ja sekin on harkinnassa. Asosta pääsee helposti eroon ja sitten jäisi perinnöksi vain mökki ja sijoituksia. Ja sen mökinkin tilanne katsotaan tässä 20-25 sisällä uudestaan, vaikka alustavasti lapsi on ilmoittanut, että todellakin kelpaa hänelle perinnöksi. Mieltä saa muuttaa ja jos ei oma lapsi mökkiä halua, niin emme me sitä hänelle riesaksi jätä vaan hankkiudumme eroon hyvän sään aikana.
Minulla on kaksi hiukan alle 50v naispuolista kaveria jotka ovat olleet koko aikuisikänsä töissä. Vuokralla ovat asuneet aina.
En ole kehdannut sanoa päin naamaa mutta tyhmyyttähän tuo on.
Itselläni on kaksi asuntolainaa, toinen loppuu kahden vuoden päästä ja toinen todennäköisesti ennen eläkeikää. Ensiksi mainittuun lainaan sidottu asunto ei ole millään hyvällä alueella mutta kyllä siitä vähintään 120k saisi myydessä tällä hetkellä. Seuraan ko. alueen hintakehitystä ahkerasti.
Yleisin asuntolainan pituus näyttäisi olevan 25 vuotta.
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2019/01/03/maksatko-asuntolainaasi-liian-…
Ollaan mitoitettu laina niin, että jonkin aikaa pärjätään, jos sattuu jotain yllättävää. Ei siis eletä ihan kädestä suuhun. Mutta totta on, että yllättävä ja pitkäkestoinen sairaus heikentäisi myös taloutta. Ja molempien työttömyys haittaisi myös pitkittyessään. Hätätilanteessa omaisuus olisi pakko realisoida.