Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsi täyttää toukokuussa 15 ja nyt haluaisi

Vierailija
01.03.2021 |

Skootterin ostaa kaverilta valmiiksi ja kesällä käydä mopokoulun.
Minä en haluaisi ostaa koska pelkään jos käy jotain ja menoja tietää lisää.
Lapsen täytyisi etsiä kesätöitä, että saisi omaa rahaa näihin menoihin
Onko teillä lapsilla skootterin tai mopoa? Millaisia kokemuksia?

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
01.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se minusta on vähän "pakko" ostaa skootteri tai mopo. Itse ajattelin pojalleni sellaisen hommata, kun 15v täyttää. Säästetään siihen jo etukäteen. T. Ammattivalittaja

Vierailija
2/33 |
01.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pojalla oli mopo, tytöllä Vespa. Itse ostivat omilla säästövakuutusrahoillaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
01.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästin lapsilisät mopokouluun. Ostettiin käytetty mopo, muistaakseni anoppini rahoituksella.

Mopolla pääsi kesätöihin, joista sai rahaa ja ammattikoulussa opettajan vaatimia lisäpisteitä.

Vierailija
4/33 |
01.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellakin ostan lapselle mopon tai skootterin kun sen aika on. Itselläkin ihan parhaat muistot kesistä kun ajeltiin tyttöjen kanssa rannalle muumilimut skootterin säilytysboksissa :) ja kesätöissäkin pääsi kivasti kulkemaan.

Vierailija
5/33 |
01.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai sellaisilla enää kukaan aja? Ei ainakaan täällä pääkaupunkiseudulla näe mopoja kuin harvoin. Ehkä ne ovat sellaisten tuppukylien muinaisjäännöksiä, noloja sellaisia. :D

Vierailija
6/33 |
01.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kai sellaisilla enää kukaan aja? Ei ainakaan täällä pääkaupunkiseudulla näe mopoja kuin harvoin. Ehkä ne ovat sellaisten tuppukylien muinaisjäännöksiä, noloja sellaisia. :D

Mopoautoillako ne siellä ajelee?

Vierailija
7/33 |
01.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Milläs sitä tuollaisen 15-vuotiaat sitten kulkee jos ei mopolla? Toimivaa joukkoliikennettä kun ei ole kuin juurikin siellä pääkaupunkiseudulla.

Vierailija
8/33 |
01.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vai ei "täällä pääkaupunkiseudulla" ole mopoja? Missä sinä asut? Täällä stadissa on paljon mopoja ja mopoilevia nuoria, eivät noloja.

Vierailija
9/33 |
01.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ajattelet, että pääkaupunkiseutu = koko maailma, suosittelen avartamaaan näkemystä heti kun koronatilanne hellittää. Julkinen liikenne on esimerkiksi muualla Suomessa olematonta. Mutta itse kysymykseen: meillä 15-vuotias sai skootterin ja mopo- sekä traktorikortin. Moottorikelkkakin meillä on. Mopo ollut lähes käyttämätön, kulkee mielummin kuulemma pyörällä. Kelkalla ajaa talvella viikonloppuisin.

Vierailija
10/33 |
01.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle vanhemmat ois ostaneet mopon mutta bensat ois pitäny maksaa ite. En halunnut mopoa niin kovasti :) samaa aion toteuttaa omalle lapselle.

Vierailija
11/33 |
01.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oulussakaan ei näy enää mopoja juuri kellään, onneksi. Sivistys tullut tänne "Lappiinkin". Jo ilmaston takia kaikenlaisten turhien päristimien ja härpäkkeiden ostoa pitäisi välttää. 

Itse en omasta tahdostani hommannut mopokorttia ja mopoa, tämä oli v. 2005 ja yksi syy oli ilmasto. Mulle naurettiin. 

Vierailija
12/33 |
01.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oulussakaan ei näy enää mopoja juuri kellään, onneksi. Sivistys tullut tänne "Lappiinkin". Jo ilmaston takia kaikenlaisten turhien päristimien ja härpäkkeiden ostoa pitäisi välttää. 

Itse en omasta tahdostani hommannut mopokorttia ja mopoa, tämä oli v. 2005 ja yksi syy oli ilmasto. Mulle naurettiin. 

Niin just ja ennemmin säästää ne rahat ajokorttiin tai siihen päivään, kun muuttaa kotoa. Auto on sellainen että sitä valitettavasti suurin osa tulee tarvitsemaan halusi sitä tai ei.

Vierailija
13/33 |
01.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin just ja ennemmin säästää ne rahat ajokorttiin tai siihen päivään, kun muuttaa kotoa. Auto on sellainen että sitä valitettavasti suurin osa tulee tarvitsemaan halusi sitä tai ei.

Mikä logiikka siinä on, että aikuisena auto on sellainen, että sitä ilman ei pärjää, mutta nuori pärjää ilman mitään kulkuvälinettä?

Meillä teinillä tulee olemaan  pidempi koulumatka kuin meillä työmatka ja julkista liikennettä ei ole. Meiädn työt alkaa klo 7, eli kyytiä emme pysty järjetämään!

Vierailija
14/33 |
01.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos skootteria tai mopoa ei taritse töissä käymiseen ei sitä annata hankkia. Mielummin sitten säästää autoa ja autokoulua varten. 

Ja jos meinaa kuitenkin ostaa mopon tai skootterin niin kannattaa tarkkaan miettiä minkälaisen ostaa. Esimerkiksi noin 10-15v vanhat Solifer merkkiset on ihan pommeja. Ne oli uutenakin pommeja. Niistä ei ole ostajalle tiedossa muutakuin kuluja ostajalle. Samaa peetä on myyty myös muilla nimillä mutta ilmeisesti niitä ei tieliikenteessä enää hirveästi ole onneksi. Myös kypärä pitäisi ostaa uutena ihan turvallisuuden vuoksi ja uusi hyvä kypärä on hinnaltaa jopa useampia satasia. 

Näistä faktoista olisi hyvä keskustella lapsen / nuoren kanssa. Ei syyttäen eikä tuomiten vaan kysymällä onko tietoinen mitä kuluja on tiedossa, tietääkö kulkupelin kunnon jne. 

Vierailija
15/33 |
01.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ostanut mopoa enkä osta nuoremmallekkaan. Täällä Oulussa mopoja näkyy joillain nuorillaa, mutta ehdottomasti ovat vähemmeistöä ne joilla mopo tai mopoauto löytyy. Lähinnä ovat noita ympäriinsä rällääviä ja liikennesäännöistä piittaamattomia kaahottajia. Meno on välillä sellaista, että ihan hirvittää. Välillä mietin, että mitä noiden mopolasten vamhempien päässä oikein liikkuu vai sulkevatko ne silmänsä täysin lastensa liikennekäyttäytymiseltä. Omat lapset ovat ainakin minulle niin rakkaita, ettei mopa todellakaan tipu. Vanhempi lapsista ei mopoa koskaan edes halunnut. Nuorempi haluaisi, mutta koska on juurikin sellainen tekee ensin ja miettiin vasta sitten -tyyppi, niin ei todellakaan saa.

Vierailija
16/33 |
01.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä vaihtoehtona on oma mopo tai vanhemman autokyyti. Ilmaston kannata se mopo on varmaan parempi kuin ympäriinsä suhaava vanhempi.

Vierailija
17/33 |
01.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahat oli säästetty lasten säästötileille mutta sanoimme, että bensat pitää maksaa itse. Siihenkin heillä olisi ollut säästöjä. Päättivät molemmat, että pyöräilevät mieluummin ja menevät bussilla, jos pitää kauemmaksi joskus päästä. Säästivät rahat mielestään tärkeämpään eli opiskeluaikojen hankintoihin ja autoajokorttiin.

Vierailija
18/33 |
01.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nolo on se, joka ei näe omaa napaansa kauemmaksi. Elämää on pääkaupunkiseudun ulkopuolellakin. Itse olen 5. polven stadilainen, enkä ikinä ajattelisi muusta Suomesta tavallasi.

Kyllä, ihan varmasti hankkisin lapselleni mopon/kevarin/skootterin, jos asuisimme alueella jossa ei julkinen liikenne pelaa. Jooa täällä Helsingissä on nuorten tosi vaikea saada kesätöitä koronan vuoksi, joten miettikää yhdessä mitä mopo tulee kaikkinensa maksamaan ja miten nuori voisi itse edes jotenkin osallistua.

Pelko on äitinä varmasti aina läsnä. Olen itse opetellut ajattelemaan, että mun on pakko uskaltaa antaa nuoren elää. Toki juttelen asioista etukäteen ja muistuttelen milloin mistäkin, mutta mielestni nuoreen luottaminen ja vastuun antaminen kasvattaa eniten. Nyt on vielä turvallista mokailla ja tehdä virheitä, kun asuvat kotona ja olen sitten pohtimassaa yhdessä juttuja. Mutta ne nuorten onnistumiset ja omat ahaa-elämykset ovat kultaakin kalliimpia.

Joten kyllä, mielestäni tämä käytetyn mopon ostaminen on hyvä juttu. Sopikaa säännöt etukäteen yhdessä ja myös mitä seuraa, jos ei pidä kiinni säännöistä.

Vierailija
19/33 |
01.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vai ei "täällä pääkaupunkiseudulla" ole mopoja? Missä sinä asut? Täällä stadissa on paljon mopoja ja mopoilevia nuoria, eivät noloja.

Ei stadissa ajeta mopolla. En muista sellaisia nähneeni vaikka emme asu ihan keskustassa.

Ruskikselta pääsee keskustaan parilla ratikalla (3 ja 10) sekä lukuisilla busseilla.

Fillarit käyttö lisääntyykoko ajan ja kävellen pääsee.

Stadilaiset nuoret eivät huoli edes auton ajokorttia lahjaksi.

Hyvin ymmärrän että landella tarvitaan jonkinlaista omaa kulkupeliä, kun kuntien päättäjät (en mainitse mitään puoluetta) ovat ajaneet autojen ylivaltaa vuosikaudet. Vanhukset siellä eivät pääse kaupoille, elleivät kerjää naapureilta kyytiä.

Vierailija
20/33 |
01.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni oli mopon tuossa iässä ja se oli ihan mahtavaa. Sai viimein vapauden liikkua vähän itsenäisemmin ja vielä paremmin sitten kun vuoden päästä sai kevarin. Joukkoliikenne oli olematonta ja vanhemmat eivät halunneet kuskailla. Ja kun oli jo silloin joutunut opettelemaan liikkennesäännöt ja tottunut ajamaan liikenteessä niin se helpotti autokortinkin saamista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi kahdeksan