Lapsi täyttää toukokuussa 15 ja nyt haluaisi
Skootterin ostaa kaverilta valmiiksi ja kesällä käydä mopokoulun.
Minä en haluaisi ostaa koska pelkään jos käy jotain ja menoja tietää lisää.
Lapsen täytyisi etsiä kesätöitä, että saisi omaa rahaa näihin menoihin
Onko teillä lapsilla skootterin tai mopoa? Millaisia kokemuksia?
Kommentit (33)
Mopo, kevari, auto. Neljä lasta kasvattanut aikuiseksi ja nuo ajopelit hommasin. Vanhin tyttö jätti kevarin välistä.
Ja rahat tienasin haalarit päällä
Meillä on lapsella traktorimönkkäri. Kulkee kuuttakymppiä ja menee niin maastossa kuin kadulla.
skootterilla ajoin kouluun ja vastaaviin paikkoihin kuten porvooseen. noihan saa tosi halvalla, pari tonnia siitä se bensa sitten joku 30e/kk. Parkkipaikka päälle taloyhtiön maanalaisesta parkkitalosta 20e/kk.
Heh, minun 18 v ei ole halunnut mennä autokouluun, vaikka maksaisin sen sille ja saisi ajaa aika vapaasti jos vain kortin hommaisi. Ei kiinnosta.
No ei oo varaa ostaa mopoa vaikka käytettynä saisikin. Ensinnäkin sun pitäis kaikki teoriakokeet ym läpäistä, ja ne ajotunnitkaan ei oo ihan mitään ilmaisia, ja kun kenties läpäiset ja saat mopon jostain, niin sitten kaikki muut kulut mitä siihen menee. Katsastukset, bensat ja muut huollot jos tarvii ym. Ja jos oot tyyliin huono keskittymään, eikä tuu mitään nii kyl parit kerrat täytyis jotenki yrittää varmaa käydä jos meinaat sen saada.
Eipä mun teini oo paljoo halunnutkaan, kun täällä kaupungissa tykkää mennä bussilla. Hän on luontoystävällinen tyyppi, eikä halua saastuttaa luontoa eikä halua yhtyä ilmastonmuutoksen edistämiseen.
Käpylehmillä tuon ikäiset leikkivät, eikä todellakaan mitään skoottereita sun muita kauheuksia.
Mun teinit ei kumpikaan huolineet mopoa. Kulkevat pyörällä. Tulevana kesänä hommataan opetuslupa kummallekin ja ajatetaan toista noin vuosi ja toista pari vuotta ennen inssiä. Tulevissa töissä pitää olla ajokortit vaikka omaa autoa ei tarvitsisikaan.
Emme aijo ostaa lapsille mopoja tai mopokorttia kustantaa. Meiltä on kouluun 1km ja kaikki palvelut alle 1km päässä. Mielummin sitten avustetaan ajokortin hankinnassa.
Vierailija kirjoitti:
Heh, minun 18 v ei ole halunnut mennä autokouluun, vaikka maksaisin sen sille ja saisi ajaa aika vapaasti jos vain kortin hommaisi. Ei kiinnosta.
Sama juttu. Meillä 19 vuotias kulkee fillarilla ja bussilla, joskus lähtee kyytiin. Hän ei halunnut autokouluun, vaikka rahaakin olisi ollut ja minun auto aika hyvin käytettävissä. Mopoa hän ei edes ajatellut, emmekä mekään.
Keskimmäinen täyttää 18 pari kuukauden päästä ja menee täsmälleen samalla linjalla, eli ei halua autokouluun, ei ainakaan vielä. Ei ole kuulema tarvis ja sanoo, että ajokortti on turhan kallis henkkari.
Asumme pääkaupunkiseudulla ja teinien ystävät ovat täsmälleen samanlaisia fiksuja nuoria. Meiltä menee vartin välein bussi ohi ja käytössä on myös minun sähköavusteinen pyörä, jolla esimerkiksi vanhin kulkee keväällä taas töihin 10 km päähän. Nyt tiet ovat hieman turhan jäiset vielä.
Kyllähän se piti aikoinaan ostaa ja säästin siihen vuosia. Upouuden hankin, kun lähes kaiken muun oli raukka saanut käytettynä. Hymy oli leveä, en unohda koskaan sitä iloista päivää. Turvallinen menopeli uusi skootteri. Hurjat määrät tuli kilometrejä, mutta itse tienasi bensat pääasiassa. 18v sitten meni autokouluun ja osti auton omilla säästöillään, pienen ja edullisen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai sellaisilla enää kukaan aja? Ei ainakaan täällä pääkaupunkiseudulla näe mopoja kuin harvoin. Ehkä ne ovat sellaisten tuppukylien muinaisjäännöksiä, noloja sellaisia. :D
Jos ajattelet, että pääkaupunkiseutu = koko maailma, suosittelen avartamaaan näkemystä heti kun koronatilanne hellittää. Julkinen liikenne on esimerkiksi muualla Suomessa olematonta. Mutta itse kysymykseen: meillä 15-vuotias sai skootterin ja mopo- sekä traktorikortin. Moottorikelkkakin meillä on. Mopo ollut lähes käyttämätön, kulkee mielummin kuulemma pyörällä. Kelkalla ajaa talvella viikonloppuisin.
Onneksi ajaa kelkalla vaan talvella
Jos liikkuminen on vanhempien kyydin, harvoin kulkevan joukkoliikenteen tai mopon varassa, niin ilman muuta mopokortti. Sitten jos asuu sellaisella alueella että kaikki on kävely- tai pyörämatkan päässä, ei ole niin järkevää.
Ainakin jonkun joka asioista jotain tietää, pitäis katsoa sen skootterin kunto. Muukin kuin kaveri ja kaverin isoveli :) Hinnoista pitäisi myös ottaa selvää ettei maksa liikaa.
Arvioikaa käyttö, talvella ajelu on hanurista, mistä nuori saa bensa- ja vakuutusrahat huvipärräilyyn.... Itse en maksaisi euroakaan ellei käytölle ole jotain oikeaa tarvetta, koulumatkat tai kesätyö tms.