Asunto katutasossa - ostaisitko
Lehdessä tänään juttua millaiset asunnot saa helposti myytyä. Kuulemma katutason asunto ei mene oikein millään, oli vaikka sijaintina Helsingin Töölö.
Onko todellakin näin?
En nyt väitä että katutaso on parasta mitä rahalla saa, mutta onhan siinä puolensakin (edullisempi hinta, lasten kanssa helppoa, lyhyt matka ulos, varastolle, autolle ym) ja parvekkeella saa olla paremmin näkösuojassa puskien ym takana kuin lattiasta kattoon olevalla parvekkeella.
Oletuksena että katutason asunto on sisäpihalle, niin mielestäni todella outoa että ei menisi kaupaksi.
Tämän vuoden aikana ajatuksena ostaa asunto ja olemme kyllä katutasoakin harkinneet. Onko nyt niin että ei kannata harkita koska voi käydä niin että ei saa myöhemmin tulevaisuudessa myytyä eteenpäin.
Kommentit (91)
Vierailija kirjoitti:
Me asutaan katutason asunnossa ja kuten sanoit hyviäkin puolia on. pääsee helposti ja nopeasti ulos ja sisään, lasten kanssa kätevää. Myös kalusteita tai muuta isompaa hankkiessa on ollut kätevää, oikein hankalat tavarat voisi nostaa vaikka suoraan ikkunasta eikä tarvitsisi mennä rappukäytävän kautta ollenkaan. Lapsiperheenä on myös kiva, ettei kukaan asu meidän alapuolellamme, niin ei tarvitse välittää niin paljoa kaikista kolinoista lattiaan, joita tulee esim. legoilla leikkiessä.
Tässä tuntee jotenkin elävänsä enemmän "maanpinnalla" ja ulkoilma tuntuu olevan lähempänä kuin silloin, kun asuimme kolmannessa kerroksessa. Varsinkin kun meillä on vielä pienenpieni terassi, pääsee oikeasti suoraan olohuoneesta pihalle. Tuntuu vähän kuin asuisi rivitalossa.
Silloin kun ostimme omaamme, tälle olisi ollut montakin ottajaa, kävi kaupaksi päivissä. Toinen katutason asunto oli naapuritalosta pidempään myynnissä, mutta siinä oli hintapyyntö alkuun ihan järjetön. Kun laskivat hintapyynnön oikealle tasolle, meni nopeasti. (Ei siis alihintaiseksi, vaan alueen oikeaan hintatasoon.)
Me ostimme myös hiljattain katutasosta asunnon. Kivalla hiljaisella alueella jossa avaruutta ja iso sisäpiha. Tämä maantasolla oleminen oli alkuun todella outoa, nyt kun siihen on tottunut niin oikeastaan on aika ihanaa. Meillä maahan asti ulottuvat lasit parvekkeella ja tulee kyllä enemmän pihamainen fiilis. Ei tosin ole sellaista terassia mistä pääsisi suoraan ulos, ikävä kyllä. Tuo teidän kuulostaa aivan unelmalta! ☺️
Vierailija kirjoitti:
Kalterit kannattaa ainakin asentaa ikkunoihin, koska sisään pääsee murtautumaan aika helposti. Omaan taloomme murtauduttiin juuri ensimmäisen kerroksen asuntoon.
Yleensähän ensimmäisessä kerroksessa kannattaa olla varastotilat ja vasta katutason ulottumattomissa seuraava kerros.
Hyviä puolia on, että voi meluta esim. soittaa kitaraa vähän enemmän, eikä äänet kuulu niin helposti ylös. Jos ei ole hissiä niin sopii myös paremmin lastenvaunuille ja invalideille. Koiratalouteen myös hyvä, kun ulkona käydään usein.
En mä hirveän huolissani jaksa olla. Olen lapsuuteni asunut omakotitalossa kaupungissa ja vanhemmat asuvat yhä, enkä ole sinne kaltereita miettinyt. Helpommin sinne pääsisi murtautumaan, kun on pihassa pensaiden suojassa katseilta. Kerrostalossa kadun ja toisten kerrostalojen vieressä on taas vähän vaikeampi mennä rikkomaan ikkunaa huomaamatta. Jos meidän ikkunasta joku yrittäisi rappukäytävän oven vierestä sisään, kyllä sen aika varmasti joku näkisi tai kuulisi ja kävisi katsomassa, että mitäs hittoa täällä tapahtuu. Sen sijaan tuttavapiirissä tiedän useamman tapauksen, jossa syrjässä sijaitsevalle mökille tai asuntoon on murtauduttu.
Vierailija kirjoitti:
Itse en uskaltaisi ostaa, nukun ikkuna auki ja sään salliessa aina parvekkeen ovi apposen auki. Kun etsin nykyistä asuntoani, jouduin hylkäämään yhden aivan upean asunnon siksi, että peruskuntoinen ihminen olisi helposti pystynyt hilaamaan itsensä parvekkeelle tai ikkunasta sisään. Päivälläkään en uskaltaisi pitää auki, kun joku voisi tulla sisään minun ollessani toisessa huoneessa. Miljoonakaupungeissa asuneena tullut ehkä vähän paranoidiksi, mutta ei nykyään Suomessakaan ole kovin turvallista enää. Onneksi löysin 8. kerroksen asunnon.
Eli et uskaltaisi asua myöskään pientaloissa, esimerkiksi omakoti- tai rivitalossa?
En ikinä asuisi katutasossa varsinkaan nykyaikana. Syyt:
1. Kaveri asui aiemmin katutasossa ja jalkakäytävä ei ollut edes lähellä ikkunoita, meillä oli pikkuikkuna auki ja ohuet verhot kiinni ja jäin yksin huoneeseen. Joku mies tuli ikkunan taakse ja yritti tunkeutua pikku ikkunasta sisään tai varastaa jotain pikku ikkunan kautta. Näin hänet verhojen läpi ja juoksin pakoon. Pelkään ihan älyttömästi ikkunan takana pyöriviä hiippareita.
2. Muut naapuri kyylät jotka katselevat ikkunoista sisään tai ihan vaan ohikulkijat.
3. En tykkää että asuntooni näkee sisään joten verhot olisi aina oltava kiinni varsinkin iltaisin.
4. Asuntoon helpompi murtatua sisään iskemällä vaikka ikkuna sisään.
5. Jos on piha tai terassi tai muuta niin kaikki siinä oleva voidaan varastaa mitä tapahtuu usein pääkaupunki seudulla.
6. Kerrostalossa oven takana ravaa koko ajan porukkaa kun ylemmän kerroksen asukkaat kulkee ohi.
7. Jos auto ajaa päin rakennusta niin se osuu tietenkin alemman kerroksen asuntoon.
8. Mahdolliset piha ja lumityöt riipuen asuntoon kuuluvasta pihasta tai muusta.
9. Ötökät tulee helpommin sisään.
10. Jossain taloisssa ylemmästä kerroksesta kuuluva töminä.
11. Talon vieressä tupakoitsijat ja niiden savu
12. Jos joku ammuskelee pihalla niin alemmassa kerroksessa voi itse saada osumana.
13. Minua henkilökohtaisesti pelottaa enemmmän alemmassa kerroksessa tai kerroksessa johon pääsee ulkokautta kiipeämään.
Riippuu ihan alueesta. Kerrostalossa missä itse asun, on ihanat, pienet kaksiot katutasossa. Niissä on isot terassit naapuritontille päin, eli ei kadulle. Asuisin mielelläni noissa. Jos siis muuten olisi sopiva. Nyt asun isommassa asunnossa ylemmässä kerroksessa. Vieressä meillä on rivareita, eihän tuossa katutason asunnossa ole mitään eroa rivareihin. Tottakai sitten nämä, jotka pelkäävät murtoa yms. Mutta silloin ei voi asua rivarissakaan.
Vierailija kirjoitti:
1. Kaveri asui aiemmin katutasossa ja jalkakäytävä ei ollut edes lähellä ikkunoita, meillä oli pikkuikkuna auki ja ohuet verhot kiinni ja jäin yksin huoneeseen. Joku mies tuli ikkunan taakse ja yritti tunkeutua pikku ikkunasta sisään tai varastaa jotain pikku ikkunan kautta. Näin hänet verhojen läpi ja juoksin pakoon. Pelkään ihan älyttömästi ikkunan takana pyöriviä hiippareita.
2. Muut naapuri kyylät jotka katselevat ikkunoista sisään tai ihan vaan ohikulkijat.
3. En tykkää että asuntooni näkee sisään joten verhot olisi aina oltava kiinni varsinkin iltaisin.
5. Jos on piha tai terassi tai muuta niin kaikki siinä oleva voidaan varastaa mitä tapahtuu usein pääkaupunki seudulla.
6. Kerrostalossa oven takana ravaa koko ajan porukkaa kun ylemmän kerroksen asukkaat kulkee ohi.
7. Jos auto ajaa päin rakennusta niin se osuu tietenkin alemman kerroksen asuntoon.
12. Jos joku ammuskelee pihalla niin alemmassa kerroksessa voi itse saada osumana.
13. Minua henkilökohtaisesti pelottaa enemmmän alemmassa kerroksessa tai kerroksessa johon pääsee ulkokautta kiipeämään.
Tuo kohta 12 sai aidosti nauramaan, vaikka ehkä olitkin vakavissasi.
Suunnitelluista asuntomurroista noin 40 % epäonnistuu tekijän tultua häirityksi. Eli tekijä hakee siis rauhaa, koska sen järkkyminen on paljon ikävämpi asia kuin se meneekö murtoon minuutti enemmän vai vähemmän aikaa. Silloin tuo "iskemällä vaikka ikkuna sisään" ei ole mikään ideaali murtotapa kerrostalohuoneistosta puhuttaessa. Ennemmin se tekijä hakee turvalukottoman ulko-oven ja menee sisälle sitä kautta. Tai sitten maantasalla avoimesta ikkunasta/ovesta.
Vierailija kirjoitti:
1. Harvassa on asunnot joihin ei näe sisään. Jos niihin ei näe katutasosta (me muuten nähdään talvisin ihan jopa kolmanteen kerrokseen jos siellä on valot päällä) niin sitten usein ainakin on vastapäinen talo mistä näkyy hyvinkin.
2. Tupakansavu myös aika yleinen ongelma - asui missä asui - tämä varmaan enemmän taloyhtiökohtaista siis eikä riipu kerroksesta.
3. Aika hurjaa varmasti pelätä noin. En vähättele siis tässä pelkojasi vaan oikeasti koen myötätuntoa koska ei varmasti ole helppoa jos tarvitsee ihan ammuskeluja pelätä tai sitä että auto ajaa taloa päin.
Vierailija kirjoitti:
No jos sijainti on Töölö niin mieleen tulee katupöly ja se, että vaikka kyseessä olisi sellainen, että olisi joku piha siinä, koska katutasossa, onko siinä kaupunkioloissa mukavaa oleilla, onko siis mitään rauhaa. Jos taas mitään pihaa ei ole niin katutason asunto on enemmän tyrkyllä häiriökäyttäytymiselle ja rikollisille. Että käytännössä kun kuljet kalsareissa asunnossa niin aina joku näkee asuntoon sisään, onko kiva.
Mä asun itse nyt asunnossa, jossa ekan kerroksen parveke on aika matalalla. Asunnon parvekkeelle pääsisi ihan vaan tikkailla tai jos joku nostaisi. Eipä täällä nyt ole oikein mitään, mitä kannattaisi varastaa, mutta jos tosissaan joku asuntomurtoporukka alkaisi tällaisia keikkaamaan, niin eihän ne sitä miettisi. Tämä on onneksi rauhallista seutua.
Asuin aiemmin tuollaisessa ekan asuinkerroksen eli pohjakerroksen päällä olevassa asunnossa. Kämppä vielä suoraan ulko-oven päällä. Jokikisen kulkijan kuuli päiväsaikaankin. Saati sitten ne, jotka avainta suuremmilla apuvälineillä yritti yöllä päästä rappukäytävään! Parvekkeen kautta asuntoon olisi päässyt jälkiä jättämättä eli kotivakuutuskaan ei olisi menetyksiä korvannut.
Helposti rahaksi muutettavaa omaisuutta minulla ei ole, mutta joku perusnarkkihan vie vaikka 10 vuotta vanhan tietokoneen saadakseen siitä 5€ mömmöihinsä. Tappio uhrille olisi huomattavasti suurempi kuin koneen nykyarvo, sillä tietokoneissa on aina henkilölle itselleen arvokasta tietoa, joka ei kuulu ulkopuolisille.
Olin vuokralla vähän aikaa katutason kämpässä. Patio oli nurmialueelle ja parkkikselle päin. Vieressä lasten leikkipaikka. No arvaatte varmaan mikä vilske siinä oman pation edustalla oli joka hiton päivä kun lapset siinä leikki aina leikkejään. Lisäksi naapuri välillä ajo autonsa siihen parkkiin. Ei siis kovin viihtyisää tai hiljaista hetkeä ollut.
Ehkä tuossa on nimenomaan se sijainti syynä, katutaso TÖÖLÖSSÄ.
Jossain muualla kuin keskustan tuntumassa varmasti menee paremmin kaupaksi katutason asunnot.
Miten ajattelitte vähänkin uudempiin katutason asuntoihin murtauduttavan? Huoneissa on kiinteät ikkunalasit ja vain pienet ritilöydyt tuuletusikkunat. Parvekeovet taas ovat lähes poikkeuksetta lasitusten takana.
Vaikka parvekelaseissa ei ole mitään murtosuojausta, niin kauanko vie aikaa aukoa lasit ulkoapäin? Tai paljonko synnyttää meteliä niiden särkeminen? Ja sama metelikysymys siihen parvekkeen oveen liittyen? Kun jokainen on miettinyt noita asioita, niin sen jälkeen voi miettiä paljonko ammattilaiselta vie aikaa mennä asuntoon käytäväoven kautta ja paljonko se herättää huomiota ulkona touhuamiseen verrattuna.
Vierailija kirjoitti:
Olin vuokralla vähän aikaa katutason kämpässä. Patio oli nurmialueelle ja parkkikselle päin. Vieressä lasten leikkipaikka. No arvaatte varmaan mikä vilske siinä oman pation edustalla oli joka hiton päivä kun lapset siinä leikki aina leikkejään. Lisäksi naapuri välillä ajo autonsa siihen parkkiin. Ei siis kovin viihtyisää tai hiljaista hetkeä ollut.
Me ollaan vuokralla vastaavassa. Tosin parkkikset on toisaalla, mutta lasten leikkipaikka tuossa ihan suoraan terassin edessä ja asunnolta näkee suoraan pihalle.
Ihan täydellistä! Itsellä 5 ja 7 vuotiaat lapset, saavat rauhassa leikkiä pihalla samalla kun itse voin puuhastella sisällä tai lukea kirjaa omalla terassilla. Välillä käyvät pyytämässä terassikaiteen yli vettä tai leluja tai mitä milloinkin. En muuttaisi ylemmäs!!
Vierailija kirjoitti:
Leikkivät lapset varmaan käytti "pihaasi" vessanaan, jos eivät kotiinsa ehtineet.
Vierailija kirjoitti:
Kaveri muutti juuri uuteen pohjakerroksen asuntoon ,jossa on periaatteessa terassi parvekkeen tilalla. Lattiaan asti ulottuvat ikkunat terassille. Jostain syystä siihen terassille oli läjätty lumikasa ja koko kulmakunnan lapset oli siinä leikkimässä metrin päässä ikkunasta. Tokihan han siihen pääsee aikuisetkin pahemman saa tarkoituksissa. Toivottavasti siihen terassin ympärille tulee joku aita tai muu selvästi rajaavat systeemi.
Vierailija kirjoitti:
Miten ajattelitte vähänkin uudempiin katutason asuntoihin murtauduttavan? Huoneissa on kiinteät ikkunalasit ja vain pienet ritilöydyt tuuletusikkunat. Parvekeovet taas ovat lähes poikkeuksetta lasitusten takana.
Vaikka parvekelaseissa ei ole mitään murtosuojausta, niin kauanko vie aikaa aukoa lasit ulkoapäin? Tai paljonko synnyttää meteliä niiden särkeminen? Ja sama metelikysymys siihen parvekkeen oveen liittyen? Kun jokainen on miettinyt noita asioita, niin sen jälkeen voi miettiä paljonko ammattilaiselta vie aikaa mennä asuntoon käytäväoven kautta ja paljonko se herättää huomiota ulkona touhuamiseen verrattuna.
Paljonko joku narkkari miettii meteliä?
Asun 1. asuinkerroksessa, mutta rakennuksen 2. kerroksessa ja viihdyn. Jalankulkijat eivät näe eivätkä katso tänne.
Katutaso olisi toinen juttu, ja voisivat jopa koputtaa inkunaan.
En ostaisi koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Tämä! Mutta kesällä on pirullista nukkua parvekkeen ovet ja ikkunat kiinni - tulee kuuma!
Tai no, tuli vielä pari vuotta sitten. Nyt on ilmalämpöpumppu ja ei ongelmaa.
Olen kyllä näitä kalteriviritelmiä nähnyt joskus ja sellaista asuntoa en kyllä ostaisi missä kalterit ikkunoissa!! Jos uusi 2000-luvulla rakennettu talo niin ei ongelmaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en uskaltaisi ostaa, nukun ikkuna auki ja sään salliessa aina parvekkeen ovi apposen auki. Kun etsin nykyistä asuntoani, jouduin hylkäämään yhden aivan upean asunnon siksi, että peruskuntoinen ihminen olisi helposti pystynyt hilaamaan itsensä parvekkeelle tai ikkunasta sisään. Päivälläkään en uskaltaisi pitää auki, kun joku voisi tulla sisään minun ollessani toisessa huoneessa. Miljoonakaupungeissa asuneena tullut ehkä vähän paranoidiksi, mutta ei nykyään Suomessakaan ole kovin turvallista enää. Onneksi löysin 8. kerroksen asunnon.
Eli et uskaltaisi asua myöskään pientaloissa, esimerkiksi omakoti- tai rivitalossa?
En ole miettinyt asiaa, koska en aio asua keskustan ulkopuolella, mutta nyt kun kysyt niin ei, en uskaltaisi yksinäisenä naisena. Lapsena asuimme rivitalossa lähiössä, mutta meitä oli monta henkeä ja aika oli aivan toisenlainen. Tuuletusikkunat siinä olivat myös sellaiset, ettei niistä päässyt sisään.
No. 20
Mulle oli uusi palstalta luettu tieto joskus tämä että katutasoa karsastetaan, luulin olevan just toisin päin koska kulkemisen helppous ja vähemmän naapureita! Mutta syyt oli ihan ymmärrettäviä, eli murtouhka, liikenteen melu ja ikkunoista riippuva mahdollinen yksityisyyden puute. Jos nuo seikat on kuitenkin ok sijainnin turvin niin ehdottomasti valitsisin sitten katutason