Kunnallinen oikomishoito sekundaa
Miettikää vanhemmat oikeasti, että käytätte lapsenne vielä second opinionilla. Kerran aiemmin oon tehnyt tästä aiheesta ketjun. Sillon joku kommentoi, että mun pitäisi olla tyytyväinen, että hänen näkökulmastaan hoitoni on onnistunut, jos purentaongelmat ratkaistiin, ja vain pieni esteettinen ongelma jäi. Ja siis koska hoidon saajina ovat lapset, ja hoito on ilmaista, sitä harvoin kyseenalaistetaan tai siitä valitetaan. Jotenkin itsellenikin vaikea aihe käsitellä.
Ja kenenkään turha sanoa, että älä valita sait ilmaisen hoidon. Kuntalaisten rahoja käytettiin ihan turhaan mun hammaskaluston "pilaamiseen". Ja nyt olen jokatapauksessa uusintahoidon tarpeessa ja uusintahoidossa, yksityishammaslääkärin mukaan purentaongelmani ovat vaikeusasteeltaan 7/10, vaikka lapsuuden oikomishoito takana, eli se siis "lievästi" epäonnistui. Tuo on siis se lievin alkutilanne, jolla kunnalliseen hoitoon pääsee, ja mulla tismalleen sama tilanne 10 vuotta hoidon jälkeen?
Mun kohdalla vaikea tilanpuute ratkaistiin nappaamalla vain yksi hammas pois alhaalta. Tilanpuutetta oli siis 12 mm alakaarella (nyt sitä on jäljellä 6 mm), en ymmärrä miksi ei poistettu niitä premolaareja. Esteettisesti tehtiin ruma lopputulos, vaikka hampaat olisivatkin viivasuorat, kun hampaiden keskiviivat eivät edestä kohtaa.
Heti hoidon päätyttyä alahampaat lähtivät painumaan uudestaan kasaan, koska eivät mahtuneet yläleuan alle. Yksityisen hammaslääkärin mukaan leukojeni koossakin on epäsuhtaa, joten en ymmärrä, miksi hoidettiin näin?
En edes saanut mitään kuminauhavetoja sillon kunnallisella, vain telaketjut. Olen todella pettynyt omaan hoitooni ja lapsuuden oikomishoito on elämäni huonoin päätös.
Nyt 10 vuotta tuon oikomishoidon päätyttyä alahampaissani on edelleen 6mm ahtautta, ne ovat esteettisesti järkyttävät.
Nyt oion yksityisellä niitä monen tuhannen euron hintaan uudestaan, mutta koska toi 1 alahammas on poistettu?! ei purennasta saa enää kuin kohtuullisen yms. Ja mielestäni hampaisto ulkonäöllisesti tuosta syystä ruma, vaikka hampaat suoristuvatkin, ja tämä harmittaa minua eniten rehellisesti.
Miksi näin toimitaan? Onko vain kustannussyyt? Että muuten olisi pidempi ja kalliimpi hoito, tehdään vähän sinne päin ja tilanne kestää ja helpottaa pienen hetken, ei pidä lähteä raskaampiin hoitoihin kunnallisella ennen kuin potilas 18v.
Kommentit (66)
Vierailija kirjoitti:
mikä premolaari?
Hammaslääkärien jargonia välihampaille. Aikuisella on kummallakin puolella suuta, sekä ylä että alaleuassa kulmahampaasta taaksepäin 2 välihammasta, 2 poskihammasta ja mahdollisesti viisaudenhammas (poskihammas) jos sitä ei ole tarvinnut poistaa.
Vierailija kirjoitti:
Ja siis yläetuhampaat olivat ja ovat alaetuhampaiden etuopuolella. Mutta ne olivat siellä takana painuneina ja todella vinosti, koska se oli ainoa tapa, miten ne mahtuivat yläetuhampaideni taakse. Alahammaskaareni on jotenkin rakenteellisesti ja poikkeuksellisesti normaalia suurempi, leukojen koossa on lievää epäsuhtaa näin minulle on sanottu.
No siinä on sinulle vastaus siihen miksi yksi alaetuhammas poistettiin, eikä premolaaria. Koska tilanahtaus oli alaetuhampaissa, sinne tehtiin tilaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja siis yläetuhampaat olivat ja ovat alaetuhampaiden etuopuolella. Mutta ne olivat siellä takana painuneina ja todella vinosti, koska se oli ainoa tapa, miten ne mahtuivat yläetuhampaideni taakse. Alahammaskaareni on jotenkin rakenteellisesti ja poikkeuksellisesti normaalia suurempi, leukojen koossa on lievää epäsuhtaa näin minulle on sanottu.
No siinä on sinulle vastaus siihen miksi yksi alaetuhammas poistettiin, eikä premolaaria. Koska tilanahtaus oli alaetuhampaissa, sinne tehtiin tilaa.
Siis kun ei toi ole mikään perustelu. Lähes kaikilla se ahtaus on nimenomaan etualueella. Silti poistetaan premolaarit. Sulla on sama logiikka kuin mun kunnallisella oikojalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis kun ei toi ole mikään perustelu. Lähes kaikilla se ahtaus on nimenomaan etualueella. Silti poistetaan premolaarit. Sulla on sama logiikka kuin mun kunnallisella oikojalla.
Ja sinä tiedät tämän koska...? Se että joltakulta toiselta on poistettu välihammas ei tarkoita sitä että se olisi ainoa oikea ratkaisu. Plus että saa olla aika hirveät leukaluun epämuodostumat että KAIKKI välihampaat (niitä on kaikki leuanpuoliskot mukaan lukien yhteensä kahdeksan) jouduttaisiin poistamaan oikomisen mahdollistamiseksi.
Jos ehdotus tekareista ei ottanut tulta, oletko kysellyt sieltä rakkaalta yksityiseltäsi muita vaihtoehtoja kuin oikomista? Implantteja? Kuorikoita? Yms.
Ja edelleen, peilin eteen. Millä luonnollisella hymyllä saat näytettyä alahampaasi? Et millään.
Eipä tällä palstalla kukaan pysty sanomaan, onko ap:n hampaat aikanaan oiottu oikein vai väärin. Ei vaikka olisi millainen asiantuntija, koska ei tässä keskustelussa ole nähtävissä mitään ennen ja jälkeen -kuvia ja tarkkoja tietoja yksittäisestä tapauksesta. Asiasta tietävät voivat antaa yleisiä kommentteja siitä, miksi minkäkin laisia ratkaisuja tehdään, mutta se ei kerro sitä, mikä olisi ollut oikea ratkaisu juuri ap:n kohdalla.
Mutta se on kyllä totta, että kovin huonosti näitä ratkaisuja lapsille tai vanhemmille kunnallisessa oikomishoidossa perustellaan. Oon ollut itse kunnallisen oikomisen asiakas ala-asteella, mulla oli sellainen aktivaattori jota monien muiden kokemuksista poiketen onnistuin käyttämään ihan hyvin enkä kokenut sitä ongelmalliseksi. Mulle oli itselleni kuitenkin kovasti epäselvää, mitä hoidolla oikeastaan tavoiteltiin, ja päästiinkö tavoitteeseen vai ei. Ymmärsin sen verran, että ongelma on se että mun etuhampaat eivät osuneet toisiinsa, ja kovasti sitten yritin työntää leukaani sellaiseen asentoon että ne osuisivat. Jossain vaiheessa aktivaattorin käytön sai lopettaa, ja nyt aikuisena mun etuhampaat kyllä osuvat toisiinsa mutta eivät ne kyllä ihan oppikirjan mukaisilta näytä. Aikuisena on teetetty purentakisko koska puren hampaita yhteen yöllä. Missään näissä vaiheissa mulle ei ole selitetty sillä tavalla että itse ymmärtäisin, onko tilanne nyt ok ja millaisessa asennossa mun leukojen kuuluisi olla. Mulla oli kyllä äiti mukana oikojan käynneillä, mutta eivät he siinä mun kuullen mitään syvällisempiä keskusteluja käyneet eivätkä tietääkseni ilman mua tavanneet, joten äidilläkään ei liene asiasta kovin täsmällistä kuvaa. Voi olla että tähän vaikutti se, että oikoja oli suomenruotsalainen eikä ehkä osannut niin hyvin selittää asioita suomeksi.
Jos ymmärrän ketjusta oikein niin alahampaasi ovat se murheenkryyni. Katso peiliin ja kokeile erilaisia ilmeitö. Alahampaat harvemmin näkyvät muuten kuin irvistäessä, joten tarvitseeko niiden niin kauniita ollakaan?
Ja jos raha ja kivuliaat toimenpiteet eivät pelota, vedätä kaikki pois ja hanki tekarit, niin saat täydelliset hampaat.