Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Montako saikkupäivää pidät vuodessa!

Vierailija
28.02.2021 |

Oletko sairauslomalla joka kuukausi vai et ollenkaan? Jos et ollenkaan niin miksi?
Mikä ala?

Kommentit (60)

Vierailija
41/60 |
28.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

2017 oli flunssaa ja olin kolme päivää saikulla. Sitä ennen 2013.

Vierailija
42/60 |
28.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko hoitoalalla jotain saikkukiintiöitä?

Ei tietenkään ole, enkä usko hetkeäkään, että nämä ansaituista sairauslomapäivistä puhuvat ovat oikeasti hoitoalalla. Jokainen tietää, että sairausloma kuormittaa työkavereita eli sairastavalla on usein huono omatunto ja huoli työkavereiden pärjäämisestä.

Toinen juttu on sitten se, että hoitolalla kannetaan konkreettisesti potilaiden massa eli tätä kautta hoitajille tulee tuki-ja liikuntaelinten ongelmia huomattavasti enemmän kuin keskimääräiselle toimistotyöntekijöille. Esim. selkävamma taas vaatii pidemmän sairausloman kuin vaikka norovirus. Yksi hoitaja saattaa siis olla vaikka puoli vuotta sairauslomalla satuttaessaan itsensä (lihavaa) potilasta auttaessaan. Tämän vuoksi hoitolalla on laskennallisesti paljon poissaoloja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/60 |
28.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä varmaan sais YTssä kenkää jos olisi 70 päivää vuodesta saikulla.

Itse olin 0 päivää pois töistä saikun takia.

Vierailija
44/60 |
28.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeksi kolme vuotta sitten päivän vatsataudin takia.

Vierailija
45/60 |
28.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuluneen lukuvuoden aikana olen ollut neljä päivää saikulla, kun läheiseni kuoli. Sairauden takia en ole ollut pois. Olen opettaja.

Missä saa saikkua surun vuoksi? Minulle lääkäri sanoi, että suru on normaali tunne, ei sairaus.

Tuskin kukaan surun vuoksi sairauslomalla on, jos joku ihan läheinen kuolee, eiköhän sitä ole seuraavana päivänä henkisesti niin raunioina ja shokkitilassa, ettei ole kykenevä toimimaan normaalisti. Kyllä minä ainakin olin sairaslomalla, kun mieheni kuoli ja jäin lasten kanssa yksin. Vaikea kuvitella, että jossain työpaikassa ajateltaisiin, että seuraavana päivänä töihin vaan ihan entiseen malliin.

Minulle lääkäri ei myöntänyt sairaslomaa kun mieheni kuoli. Sanoi, että suru on normaali tunne tällaisissa tilanteissa ja sen pitää antaa vaan tulla. Onneksi oli 2 pitämätöntä lomapäivää ja ta myönsi vielä 3 palkatonta vapaata.

- Aikaisempi kyselijä

Mitä ihmettä sinä olet sopertanut siellä lääkärin vastaanotolla? Suoraan kun sanot ettet nuku ja ahdistaa niin saikkua tulee 3 viikkoa ja hyvät pillerit päälle.

No, satuin sanomaan ensin, että mieheni kuoli eilen. Sen jälkeen ei auttanut mitkään selitykset sokista, unettomuudesta, ahdistuksesta, itkeskelystä jne. Lääkäri kehotti suremaan surun, antamaan itkun tulla ja ottamaan töissä vähän rauhallisemmin. Muut kyllä ymmärtävät, miksi en ole nyt kaikkein vahvimmilleni. Minun piti myös ymmärtää ottaa vastaan työtovereiden tuki. Olin vuosilomalla 2 pv ja palkattomalla 3 pv (mieheni kuoli su-la yöllä viereeni). Kyseessä ison yksityisen lääkäriasemaketjun töterveyslääkäri. Työpaikallamme on myös sääntö, jos kävi muualla lääkärillä, piti sen lisäksi käydä työterveyslääkärillä, joka arvioi työkunnon. Nyt olen toisessa työpaikassa ja uudelleen naimisissa.

Vierailija
46/60 |
28.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nolla viimeisen 10 vuoden aikana. Buranan voimalla menty muutama päivä töissä, kun on ollut jotain flunssan poikasta, mutta en oo niin kipeä ollut, että kotiin ois pitäny jäädä.

M45

Vierailija
47/60 |
28.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opetusalalla saikkuja on tosi vähän. Se on muuten outoa, että esim. koulunkäynnin ohjaajat saikuttaa 6-7 kertaa enemmän kuin opettajat. Silti työympäristö sama, samat räkäiset lapset, sama fyysinen rasitus. En ymmärrä.

Olen siis opettaja. Normaalisti 0-4 päivää vuodessa sairaana. Nyt syksyllä olin kolmesti päivän pois koronajuttujen takia. Aika usein on pientä arkuutta kurkussa tai köhäisee. Normaalisti nuo menee ohi samantein, mutta nyt piti olla varovainen ja juosta heti testiin. Testituloksen tuleminen kestää sen päivän täällä ja sen ajan olin aina kotona.

Vierailija
48/60 |
28.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on ankara kielto tulla töihin, jos on vähänkään mitään (korona)oireita. Tänä vuonna olen tämän takia ollut kahdesti saikulla yhteensä viisi päivää, nuhan takia, josta normaalisti menisin töihin vaan. Testi ottaa aikansa..

Vierailija
49/60 |
28.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opetusalalla saikkuja

on tosi vähän. Se on muuten outoa, että esim. koulunkäynnin ohjaajat saikuttaa 6-7 kertaa enemmän kuin opettajat. Silti työympäristö sama, samat räkäiset lapset, sama fyysinen rasitus. En ymmärrä.

Olen siis opettaja. Normaalisti 0-4 päivää vuodessa sairaana. Nyt syksyllä olin kolmesti päivän pois koronajuttujen takia. Aika usein on pientä arkuutta kurkussa tai köhäisee. Normaalisti nuo menee ohi samantein, mutta nyt piti olla varovainen ja juosta heti testiin. Testituloksen tuleminen kestää sen päivän täällä ja sen ajan olin aina kotona.

Jaa opetusalalla vähän sairauspoisssoloja?? Meidän lapsien opettajat ovat olleet paljon poissa.

Vierailija
50/60 |
28.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä en yhtäkään. En vain sairastele, joten ei ole tarvetta. Viimeksi muistaakseni vuonna 2009, kun sairastin influenssan. Olen finanssialalla.

Vierailija
51/60 |
28.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko hoitoalalla jotain saikkukiintiöitä?

Ei tietenkään ole, enkä usko hetkeäkään, että nämä ansaituista sairauslomapäivistä puhuvat ovat oikeasti hoitoalalla. Jokainen tietää, että sairausloma kuormittaa työkavereita eli sairastavalla on usein huono omatunto ja huoli työkavereiden pärjäämisestä.

Toinen juttu on sitten se, että hoitolalla kannetaan konkreettisesti potilaiden massa eli tätä kautta hoitajille tulee tuki-ja liikuntaelinten ongelmia huomattavasti enemmän kuin keskimääräiselle toimistotyöntekijöille. Esim. selkävamma taas vaatii pidemmän sairausloman kuin vaikka norovirus. Yksi hoitaja saattaa siis olla vaikka puoli vuotta sairauslomalla satuttaessaan itsensä (lihavaa) potilasta auttaessaan. Tämän vuoksi hoitolalla on laskennallisesti paljon poissaoloja.

Tuki-ja liikuntaelinsairauksia tulee myös raskailla teollisuusaloilla jossa huonot työasennot ja paljon lämpötilanvaihteluita. Työtapaturmia tapahtuu paljon. Nuo työt on yksityisillä työnantajilla ja sairauspoissaoloihin puututaan hyvin nopeasti.

Vierailija
52/60 |
28.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muista milloin olisin viimeksi ollut saikulla. On siitä monta vuotta.

Vierailija
53/60 |
28.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sairaslomalla silloin, kun en ole kykenevä työhöni eli kaitsemaan pilttejänne/ulkoilemaan 2-4h/pvässä/tekemään suunnittelu-ja paperihommia yms.

Tänä vuonna ollut tähän mennessä 2pv ja ne tulivat itseasiassa juuri, koska oireet vaativat koronatestiä ja viimevuodesta en tarkkaan muista, ehkä n.15pv ja toukokuun jälkeen en päivääkään.

Aikana ennen Koronaa sairastin enemmän, koska asiakkaat joiden kanssa olen lähikontaktissa koko ajan, tulivat hoitoon puolikuntoisina(kin) ja jopa aamuisin lääkittyinä jotta vaikuttaisivat jaksavammilta ja terveemmiltä.

Minä olen tehnyt töitä, ja teen yhä, sen asian kanssa etten ns uhriudu enkä ole työpaikan marttyyri joka sätkättää selkien takana, että "miksi/taas työkaveri se ja se on sairaana, kun minä olen täällä vaikka olisin ihan tukossa ja mittarissa oli 38 astetta". Ei meidän työedut ja palkkaus sentään niin hyvät ole, että työ olisi tärkeämpi kuin oma terveys, päinvastoin. Alallamme vallitsee pitkälti liikatunnollisuus ja äärimmäisen korkea kynnys jäädä pois töistä, sekin sairastuttaa, ainakin psyykkisesti.(psyykkiset syyt s.lomiin muuten kasvaneet räjähdysmäisesti viim.2v aikana varhaiskasvatuksen työntekijöillä, menevät jo ohi tuki-ja liikuntaelinsairauksists mitä tulee poissaoloihin) eli ovat Top2-listalla poissaolosyistä.

T. Varhaiskasvattaja

Vierailija
54/60 |
28.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen erittäin harvoin saikulla. Vain oikeasti kipeänä mikä on laiskuuteni huomioiden outoa. Töistä minut on kahdesti käsketty pois. Lääkärin kautta molemmat kerrat. Jos haluaisin lintsata ja ilmoittaisin olevani kipeä niin aivan varmasti menisi läpi. Aivan naurattaa kuulemani puhe. Pomo selitti yhdelle että x eli minä olen luotettava tyyppi. Hitto mun pitäisi olla näyttelijä. Livenä näköjään olen vetänyt aika uskottavan roolin.

Vierailija
55/60 |
28.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä vuonna AP olet ollut viimeksi töissä?

Vierailija
56/60 |
28.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korona-aikana olen ollut yhden päivän sairaslomalla. En varmaan muutoin muistaisi näin tarkasti, mutta viimeisen vuoden aikana on ollut niin tietoinen terveydentilastaan ja kiinnittää eri tavalla huomiota vointiinsa. Nuorempana sairastelin useinkin, mutta uskon, että työssäni altistun niin paljon kaiken maailman pöpöille, että vastustuskykyni on nykyisin loistava :D Päänsäryistä kärsin usein, mutta en niin pahoista, että joutuisin olemaan töistä pois.

-hoitaja

Vierailija
57/60 |
28.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

10 vuotta putkeen ilman yhtään sairauslomaa 👍

Metallimies34

Wau . Metallimies= Teräsmies !

Vierailija
58/60 |
28.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuluneen lukuvuoden aikana olen ollut neljä päivää saikulla, kun läheiseni kuoli. Sairauden takia en ole ollut pois. Olen opettaja.

Missä saa saikkua surun vuoksi? Minulle lääkäri sanoi, että suru on normaali tunne, ei sairaus.

Tuskin kukaan surun vuoksi sairauslomalla on, jos joku ihan läheinen kuolee, eiköhän sitä ole seuraavana päivänä henkisesti niin raunioina ja shokkitilassa, ettei ole kykenevä toimimaan normaalisti. Kyllä minä ainakin olin sairaslomalla, kun mieheni kuoli ja jäin lasten kanssa yksin. Vaikea kuvitella, että jossain työpaikassa ajateltaisiin, että seuraavana päivänä töihin vaan ihan entiseen malliin.

Minulle lääkäri ei myöntänyt sairaslomaa kun mieheni kuoli. Sanoi, että suru on normaali tunne tällaisissa tilanteissa ja sen pitää antaa vaan tulla. Onneksi oli 2 pitämätöntä lomapäivää ja ta myönsi vielä 3 palkatonta vapaata.

- Aikaisempi kyselijä

Mitä ihmettä sinä olet sopertanut siellä lääkärin vastaanotolla? Suoraan kun sanot ettet nuku ja ahdistaa niin saikkua tulee 3 viikkoa ja hyvät pillerit päälle.

No, satuin sanomaan ensin, että mieheni kuoli eilen. Sen jälkeen ei auttanut mitkään selitykset sokista, unettomuudesta, ahdistuksesta, itkeskelystä jne. Lääkäri kehotti suremaan surun, antamaan itkun tulla ja ottamaan töissä vähän rauhallisemmin. Muut kyllä ymmärtävät, miksi en ole nyt kaikkein vahvimmilleni. Minun piti myös ymmärtää ottaa vastaan työtovereiden tuki. Olin vuosilomalla 2 pv ja palkattomalla 3 pv (mieheni kuoli su-la yöllä viereeni). Kyseessä ison yksityisen lääkäriasemaketjun töterveyslääkäri. Työpaikallamme on myös sääntö, jos kävi muualla lääkärillä, piti sen lisäksi käydä työterveyslääkärillä, joka arvioi työkunnon. "

Tuon mainitsemasi yksityisen lääkäriasemaketjun työterveyslääkärin täytyi olla täysi puupää tai joku sadisti.

Olisit tehnyt valituksen , pois tuollaiset alalta, hyi.

Vierailija
59/60 |
28.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- Aikaisempi kyselijä

No, satuin sanomaan ensin, että mieheni kuoli eilen. Sen jälkeen ei auttanut mitkään selitykset sokista, unettomuudesta, ahdistuksesta, itkeskelystä jne. Lääkäri kehotti suremaan surun, antamaan itkun tulla ja ottamaan töissä vähän rauhallisemmin. Muut kyllä ymmärtävät, miksi en ole nyt kaikkein vahvimmilleni. Minun piti myös ymmärtää ottaa vastaan työtovereiden tuki. Olin vuosilomalla 2 pv ja palkattomalla 3 pv (mieheni kuoli su-la yöllä viereeni). Kyseessä ison yksityisen lääkäriasemaketjun töterveyslääkäri. Työpaikallamme on myös sääntö, jos kävi muualla lääkärillä, piti sen lisäksi käydä työterveyslääkärillä, joka arvioi työkunnon. "

Tuon mainitsemasi yksityisen lääkäriasemaketjun työterveyslääkärin täytyi olla täysi puupää tai joku sadisti.

Olisit tehnyt valituksen , pois tuollaiset alalta, hyi.

Matti Nykäsen muija satikutti sen vuoden Matin kuoleman jälkeen. Hyvä suoritus sinänsä. Jaksoi jauhaa kuitenkin suruaan lehdissä. Otti Matista kaikki irti viimeiseen asti ja vähän ylikin.

Vierailija
60/60 |
28.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu vuodesta. Viime vuonna en ollut lainkaan sairaana. Edellisenä vuonna olin alkuvuodesta 2 kuukautta sairaslomalla polven tekonivelleikkauksen vuoksi. Ja saman vuoden joulukuussa 2 viikkoa,  5 päivää siitä sairaalassa antibioottitipassa, kun mulla puheksi umppari. Sairaspäiväraha on huomattavasti pienempi kuin palkka ja lyhyissä poissaoloissa kukaan ei tee mun hommiani vaan ne  on hoidettava poissaolon jälkeen. Stressaavaa, jos on hommia rästissä . It-ala.