Suostuisitko synnyttämään ensimmäisen lapsesi alakautta, jos lapsi olisi perätilassa? Perustelut.
Mulla tällainen tilanne ja olen kahden vaiheilla.
Kommentit (43)
Mun toinen lapseni oli perätilassa eikä saatu käännettyä. Esikoinen syntyi alateitse normaalisti, joten lääkäri (mies) koetti kovasti houkutella mua synnyttämään tämänkin. Kun kysyin miten synnytys eroaa raivotarjonnasta, sanottiin, että paikalla on aina lääkäri, synnytys tapahtuu gynegologisessa tuolissa (ei puhunut kyllä sitomisesta), epiduraalia ei voida antaa eikä muutakaan vahvaa kivunlievitystä koska ne voivat heikentää supistuksia ja täysi leikkaussalivalmius on päällä koko ajan. Tää Jyväskylässä.
Multa otettiin röntgenkuvat lantiosta (mikä silloin kyllä vähän ihmetytti, saahan se vauva säteilyä) ja onneksi vauva ei olisi mahtunut tulemaan. Painoarvio tosin heitti, arvioitiin lähes nelikiloiseksi mutta oli kolme- ja puolikiloinen. Suunnitellulla sektiolla syntyi terve tyttö.
Vaikka tällä palstallahan en ole tietysti synnyttänyt oikeasti kuin kerran..
kun todettiin vauvan olevan pt:ssa. Leikkuriin mentiin vauhdilla, onneksi. En suostuisi minäkään synnyttämään perätilaa alakautta, vaikka olisi kuinka mones lapsi kyseessä. (siis muut alakautta syntyneet) Riskit on suuremmat niinkuin tässäkin keskustelussa on esiintullut. Tiedän minäkin kaksikin tapausta, jotka synnyttivät esikoisensa alakautta, vaikkakin olivat perätilassa. Heillä ei ollut mitään ongelmia, ei lapsella, eikä äidillä. Toki siinä on lääkäri ja osaava henkilökunta paikalla. Ja valmiudet sektioon nopeasti, jos kaikki ei sujukaan. En halua lietsoa pelkoa, mutta itse en nimenomaan lapsen takia uskaltaisi alakautta pt:aa synnyttää.
Ei ole montaa kuukautta kun meidän kylässä kuoli vauva perätilasynnytykseen. Esikoinen oli kyseessä ja äiti olisi halunnut sektion, mutta hänet saatiin taivuteltua synnyttämään alakautta. Näin olen kuullut, en tunne perhettä tarpeeksi hyvin tietääkseni yksityiskohtia. Se on fakta, että muuten terve vauva kuoli.