Suostuisitko synnyttämään ensimmäisen lapsesi alakautta, jos lapsi olisi perätilassa? Perustelut.
Mulla tällainen tilanne ja olen kahden vaiheilla.
Kommentit (43)
Mulla meni aivan viimeisille ajoille kun lapsi kääntyikin itse raivotarjontaan, tehtiin jo synnytystapa-arviointi ja lekuri koitti kääntää, ei onnistunut. Joku ihme sitten sai vauvan kääntymään ja synnytys meni " normaalisti" .
Kyllä tuossa tilanteessa minulta kysyttiin millaisen synnytyksen haluan ja itse vahvasti totesin että sektio jos ei käänny. Henkisesti jo ehdin valmistautuakin sektioon ja sitten se käännähti...
Tarkoitin vaan sitä, että eppari voidaan toki tehdä alatiesynnytyksessäni (kuten itselläni esikoisen syntyessä).
Muuten epparilla ja ilman epparia synnyttäneenä voin todellakin sanoa että synnytyksestä toipumisella oli eroa kuin yöllä ja päivällä (vaikka toisessa synnytyksessäkin pari " pintatikkiä" laitettiin" !
koska lapsella oli napanuora kahdesti kaulan ympäri eli ei olisi tullut noin vain. Lisäksi sektion jälkeen selvisi vaikea perussairaus, joka olisi aiheuttanut uuden riskin perätilasynnytykselle ja mahdolliselle hetkelliselle hapenpuutteelle. Tyytyväinen olen ratkaisuuni. Ei kai sitä kukaan voi ottaa mitään riskejä vauvansa suhteen. Tottahan tiedän, että myös perätilaisia synnytetään alateitse onnistuneesti, mutta jos vähänkin mietityttää, en suosittele.
Jos joskus tulee tilanne että pitäisi synnyttää perätila lapsi alakautta niin kyllä synnyttäisin ellei lääkäri olisi erimieltä. Avoimin mielin.
synnytyksen rankaksi, niin se oli kuitenkin normaali perätilasynnytys. Ponnistus meni kuitenkin suht nopeasti, vaikka papereissa lukeekin että " uloasautto tiukka" . Vauva sai syntyessään 2 pistettä, napanuora mm. kolme kertaa kaulan ympärillä, mutta virkosi nopeasti. Peppu oli mustelmilla. Lienee enemmänkin sääntö kuin poikkeus, että perätilavauvoja täytyy aina vähän " virvoitella" , näin ymmärsin. Eli on niinkuin normaalia, että on vähän hankalampi alku. Tosiaan tuo eppari tehdään aina, koska tilaa tarvitaan.
Vaikea kuvitella, että jos ois ollut hankala perätilasynnytys ( siis lääketieteellisesti hankala). Kyllä minä koin tuon aika hankalaksi. JOssain vaiheessa tuli jo leikkurin ihmisiäkin synnytyssaliin eli kai siinä sittenkin oli jo joku " esihälytys" tehty hätäsektiota silmälläpitäen. Mutta papereiden mukaan näyttää sujuneen " hyvin" . HUh!
Porista sen verran että minut painostettiin synnyttämään lapsi perätilassa! Sektio toiveelleni NAURETTIIN päin naamaa. Paras pala: poikkitila vauva käännettiin perätilaan jotta alatie synnytys onnistuu. kyllä, luitte oikein! ei olisi ikinä pitänyt suostua kääntöön! lääkärit siellä todella osaavat lytätä omat toiveet. kolmannen asteen repämät, vauva 3700g. tämä oli tammikuussa.
Serkun lapsi syntyi alakautta ja hyvä, kun hengissä selvisi. Oma perätilaiseni (eka lapsi) arvioitiin 3 kiloiseksi ja mietittiin alakautta synnytystä. Lapsi olikin reilusti yli 4 kiloinen ja valtavan kookas pää. Lääkäritkin sanoivat, että olisi saattanut tulla " vähän ongelmia" .
Toki ymmärrän jos on todettu vauva kookkaaksi, synnyttäjän lantio ahtaaksi tai esimerkiksi jokin perussairaus. Mutta kyllä samat seikat voi tulla normaalissakin synnytyksessä eteen!!
aivovaurioon. Napanuora kaulan ympärillä. En ikinä suostuisi. Älä ota turhia riskejä.
Tosin ensimmäinen lapseni ja jalkatarjonnassa, ja sairaalaan tullessa 8cm auki. Jorvissa on kuulemma tapana aina vastaavat leikata.
Siis on ainakin kolme kertaa todennäköisempää, että vauva vammautuu perätilasynnytyksessä kuin " tavallisessa" . Eivät tietenkään kaikki vammaudu, pt-synnytys voi mennä ihan sujuvastikin. Mutta kannattaa miettiä, onko valmis ottamaan tuon riskin. Sektiossa toki taas riskit äidille suuremmat.
Mutta eiväthän kaikki lapset vammaudu äidin raskaudenaikaisesta tupakanpoltostakaan (no vähän kärjistän, joo ;-)
syntyi kans kuolleena napanuora syntyi ekana ja happi loppu muut perätilat on väätämällä saanu sektion oys:ssa sai helpommin mut oulaskankaanlinja on todella tiukka.
vaatisin sektion. Minulle on tehty sektio ja olen synnyttänyt alakautta. Luulin, että perätilassa olevan vauvan vuoksi tehdään aina sektio. Taas av:lta oppi uutta.
Joku kolmatta lasta synnyttävä voi varmaan aika huoletta valita alatiesynnytyksen, mutta mä en uskalla.
T. ap
katso tohtoripistefi ja hakusana perätila.
Mulla eka lapsi perätilassa ja synnytystapa arviossa lääkäri totesi häntäluun kaartuvan synnytyskanavaan joten ei onnistu alakautta synnytys. Asia ei ollut minun päätettävissäni, se päätettiin puolestani. Eli sektio ja poika painoi 3500g. Olen kyllä miettinyt jälkikäteen että kumminko olisin tehnyt jos olisin saanut itse päättää, olisin valinnut sektion kuitenkin.
Mutta mulle jäi sektiosta paha fiilis. Olin helvetin kipee kaks viikkoo. Sängystä nousemien ja kääntyminen oli tuskaa. Kaiken lisäksi sektiohaava tulehtui. En halua sinua mitenkään pelotella, eikä tämä tietenkään tarkoita sitä että sulle käy näin. Toivon sinulle kaikkea hyvää ja olen hengessä mukana.
Perätilavauvoille keisarileikkaus turvallinen
15.11.2000
Perätilassa eli jalat tai takamus edellä syntyvät lapset pitäisi synnyttää
keisarileikkauksella, kirjoittaa Lancet-lehti. Perätilassa syntyneillä
lapsilla on kolminkertainen riski kuolla tai vammautua synnytyksessä, jos
heidät synnytetään alateitse. Nykyisin alatiesynnytys valitaankin vain
tarkoin harkituissa tapauksissa. Kaikkia perätilasynnytyksiä ei ole haluttu
automaattisesti hoitaa keisarileikkauksella, koska se lisäisi äidin
sairastuvuutta. Laajassa kansainvälisessä tutkimuksessa kuitenkin
suositellaan keisarileikkausta perätilassa olevien sikiöiden
synnytyskäytännöksi. Tutkimus keskeytettiin, koska keisarileikkauksella
maailmaan tulleet perätilavauvat syntyivät parempikuntoisina kuin alateitse
synnytetyt. Arviolta 3 - 4 prosenttia täysi-ikäisistä vauvoista syntyy
perätilassa.
Tutkimuksessa oli mukana yli kaksituhatta perätilasynnytystä 26 maasta, ja
mukana oli myös suomalaislapsia. Lapsista puolet satunnaistettiin syntymään
alateitse ja puolet keisarileikkauksella. Kun keisarileikkauksen valinneista
äideistä lähes kaikki synnyttivät lapsensa leikkauksella, alatiesynnytykseen
päätyneistä yli 40 prosenttia päätyi lopussa hätäleikkaukseen. Alateitse
syntyneistä viisi prosenttia kuoli joko synnytyksessä tai pian syntymän
jälkeen tai lapsella oli vakava kallo- ja aivovamma. Leikkauksella
syntyneistä kuoli tai vammautui vain puolitoista prosenttia. Lääkärin pitkä
kokemus perätilasynnytyksistä tai äidin kieltäytyminen
epiduraalipuudutuksesta ei vähentänyt alatiesynnytyksen riskiä. Suunniteltu
keisarileikkaus ei lisännyt myöskään äidin komplikaatioiden
todennäköisyyttä, kun kyse oli perätilasynnytyksestä.
Uutispalvelu Duodecim
(Lancet 2000; 356: 1375 - 1383)
kumpikin syntyneet suunnitellulla sektiolla perätilan takia.
esikoista odottaessa otin aiheesta paljon selvää, enkä suostunut edes kääntöyritykseen. kättärillä annettiin vaihtoehtoina alatie tai sektio, sanoin suoraan sektion.
en ikinä antaisi itselleni anteeksi jos pt-synnytyksessä jotain menisi vikaam ja aiheuttaisin vauvalle jonkun vamman. koska turvallisempi vaihtoehto on saatavilla, miksen sitä käyttäisi. ei tarvitse mielestäni lähteä " urheilemaan" vain voidakseen sanoa " synnyttäneensä" ;-)
toinenkin vauvamme oli perätilassa, häntä en olisi saanut edes alakautta yrittää, vaan automaattisesti tuli sektio. sama jos tätä eteenpäin vielä vauvoja suodaan, sektiolla syntyvät, oli tarjonta mikä tahansa. kolmanteen raskauteen on lupa, ja luultavasti neljäskin vielä menisi.
kummastakin leikkauksesta toivuin nopeasti, kotiin esikoisesta kolmantena ja kuopuksesta toisena päivänä. imetys lähti hyvin käyntiin ja haava parani hyvin.
olihan se jonkinmoinen pettymys alkuun etten " pääsisi" synnytystä kokemaan, mutta vauvan hyvinvointi tässäkin kaiken edelle.
tässä vain oma mielipiteeni, tsemppiä sinulle päätökseen!
eppari tehdään AINA perätilasynnytyksissä