Merikarvian poikamiehet ihmettelevät mikä nykyajan naisia vaivaa: "ehkä heillä on korkeammat tavoitteet"
Merikarvialla sataa nuorta miestä kohden on 7180 samanikäistä naista. Samanlainen tilanne on Pomarkussa, Nakkilassa, Karviassa ja Kokemäellä.
Krister Ristimäki arvelee, että naiset lähtevät, koska he eivät löydä Merikarvialta mieleistään työtä.
Ehkä heillä on korkeammat tavoitteet ja he haluavat jollekin tietylle alalle. Täällä ei oikein ole palveluitakaan. Kela on hävinnyt ja nyt on enää pari kauppaa, pankki ja posti.
Me miehet ehkä tyydytään vähän vähempään. Ei niin kiinnosta tuo kaupunkilaiselämä.
Kommentit (1318)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pori kuuluu Pirkanmaan talousalueeseen, eli Tampere on lähin parempia palveluja tarjoava kaupunki.
Ei kuulu vaan satakuntaan.
Satakunta on kyllä jo vanhastaan ollut ja on edelleenkin maakunta mutta talousalueena ei. Talousalueina isommat kokonaisuudet kuten Helsinki/Uusimaa, Tampere/Pirkanmaa, Turku/Varsinais-Suomi ja Oulu/Pohjois-Pohjanpaa/Lappi muut ovat syrjäseutua.
Nyt kannattaa miettiä uudestaan ennen kuin suoltaa puppua nettiin. Satakunta on aina ollut vähän katveessa julkisuudesta vaikka sieltä ne suomalaiset mahtisuvut todellisuudessa ovat ponnahtaneet maailmalle aikanaan. Muun muuassa Helsinkiin. terveisin yhden sellaisen suvun jäsen joka asuu nykyään ihan ulkomailla asti. melkein minkä mahtisuvun historiaa vain kun tutkii niin sieltä löytyy Satakunta, ( Tai Turun alue) Ei suinkaan mikään maalaisten oma Tampere:DDD Nyky-Suomi antaa krediittiä ihan väärään suuntaan mutta, Nyky-Suomen tilan kun näkee niin ymmärtää kuinka huono tuntemus oman maan suhteen on ihmisillä:)
Nyt eletään vuotta 2021. Muistelet jotain mennyttä maailmaa. Kiertelepä pitkin Satakunnan ympäristöä joskus muulloin kuin kesätapahtumien aikaan, niin näet todellisuuden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monikaan ei näytä tajuavan missä merikarvia on. Poriin pääsee alle tunnissa ja suurin osa käy ammattikoulun Porissa. Monet käyvät Porissa töissä. Eli voitte huoletta asua siellä ja käydä käsiä heiluttelemassa Porissa.
Porissa????? Oot hullu. Porihan on vain merenrannalla sijaitseva Kouvola.
Porilaistaustaisena huvituin tästä. Mutta joo, Pori ei varsinaisesti ole mikään akateemisten työpaikkojen keskittymä. Toki siellä on opettajia ja lääkäreitä sen verran kuin tuon kokoinen kaupunki tarvitsee, ja varmasti teollisuuskin työllistää jokusen deeiin. Käsittääkseni yliopistosivupisteessäkin on ihan tutkijoita. Mutta on monia sellaisiakin aloja, joille tuon kokoinen ja tuollaisella elinkeinorakenteella oleva kaupunki ei tarjoa lainkaan töitä. Ja henkinen ilmapiiri on sellainen, ettei akateeminen helposti viihdy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaffepulla kirjoitti:
En päässyt lukemaan Hesarin juttua, kun en ole tilaaja, mutta mua jäi häiritsemään yksi asia: sanottiinko jutussa, tai siis sanoiko Krister, että naisettomuus on hänelle ongelma?
Vai oliko se vain toimittajan tulkintaa?
Töissä käyvä vapaa nuori mies, jolla on työ, auto, kavereita... mikä tässä muka on ongelma?
Sanoiko Krister, että hän epätoivoisesti haluaa tyttöystävän, mutta ei saa?
Vai oliko toimittaja maalannut Kristerin sanomiset omalla värikynällään?
Kommentoikaa te, jotka luitte koko jutun."Merikarvialla Ristimäellä on työpaikka ja kavereita. Elämä on viihtyisää. Ystävät ja perhe asuvat lähellä.
Tulevaisuudelle hän ei ole asettanut mitään erikoisia toiveita.
”Että pysyisi terveenä ja töitä riittäisi. Perheenkin voisi joskus perustaa.”
Nuorten naisten lähteminen aiheuttaa kuitenkin sen, ettei parisuhdetta ole helppo muodostaa.
”Jos parisuhteen haluaa, on melkein mentävä kuntarajojen ulkopuolelle. Kyllä täältä naiset loppuu.”"
.
"”En jättäisi ystäviä tai perhettä sen takia, että menen johonkin töihin. Töiden perässä en lähtisi.”
Entä rakkauden?
”Rakkaus saa kyllä aikamoisia päätöksiä tekemään. Siitä en osaa sanoa. Mies voi lähteä Merikarvialta, mutta Merikarvia ei miehestä.”"
🤢🤮🤮
Mikä saa täysin tuntemattomasi miehen elämän aiheuttamaan tuollaisen reaktion täysin nobody-naisessa?
Voitko avata?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lukaisin ketjun, ja tämä keskustelu on tietenkin, yllätys, yllätys, mennyt tyhjänpäiväiseksi miehet sitä, naiset tätä -kiistelyksi. Relatkaa ihmiset ja ymmärtäkää, että jokainen ei elä eikä halua elää tavallanne, mutta eläkää te ja nauttikaa omasta tavastanne elää, ja ennen kaikkea antakaa myös muiden elää.
Jos mies tykkää rassata autoja, mitä vikaa siinä on? Ei se kenestäkään tyhmää tee. Ikään kuin jokaisen pitäisi elää juuri sillä tavalla, kuten sinä elät. Olen nainen, ja minulla on aina ollut kavereina myös miehiä, ja juuri se erilaisuus yhdistettynä kuitenkin yllättäväänkin samanlaisuuteen on se kiinnostava elementti. Minusta on sivistymätöntä ja jotenkin äärettömän itsetunnotonta vähätellä toisten elämäntapaa. Ikään kuin nousukasmaisesti katsoa alaspäin, kun on vähän kouluttauduttu tai vanhemmat ovat aikanaan muuttaneet Kainuun köyhyydestä pääkaupunkiin ja nyt ollaan "jotakin", kun muutama reppureissukin tekee kosmopoliitin.
Olen Porin seudulta ja tunnen mainitut paikkakunnat. Aivan tavallisia pikku kuntia kaupungin läheisyydessä. Samanlaisia 2-10 000 asukkaan kuntia on koko Suomi ja pääkaupunkiseudun ympärys täynnä.
Ja totta kai maalla eletään eri tavalla kuin kaupungissa, kaikkialla. Ja nekin tuhannet Merikarvialla juurensa omaavat korkeasti kouluttautuneet ja kaupungistuneet haluavat useasti kuitenkin lomillaan palata kotiseudulleen. Tekemään mitä? Kalastamaan merelle, katsomaan auringonlaskua, marjaan suvun metsiin, ottamaan iisisti. Ja sen mä vaan sanon, että ottakaa tekin vähän iisimmin!Vastasin aiemmin tähän viestiin, mutta joku oli halunnut poistaa sen. Kritisoin ylläolevaa kirjoittajaa siitä, ettei hänellä ole mitään käsitystä siitä, millaista on poikamiesten elämä taantuvilla paikkakunnilla. No, jos haluatte vaan puolustella satakuntalaista kunniaa ettekä halua nähdä, miten jotkut siellä oikeasti elävät, niin anti olla.
Joo, luin sen kommenttisi, joka oli ihan asiaa ja realistinen kuvaus todellisuudesta.
On se kumma, ettei totuutta siedetä, kun se heitetään eteen.
-porilaine
Muuttaisin Helsingistä koska tahansa Meri-Karvialle, jos minulle olisi siellä koulutusta vastaavia töitä (tai edes sinne päin).
Mua harmittaa tässä keskustelussa se, että itsensä kehittäminen tarkoittaa jotain pk-seudun museoissa ja kulttuuririennoissa käymistä. Mulle itsensä kehittäminen tarkoittaa ennen kaikkea omien heikkouksien rehellistä myöntämistä ja kehittämistä, ihmistä, joka pyrkii oppimaan elämään viisaasti ja muita kunnioittaen. Ei mitään, että kuinka usein käy Ateneumissa.
Olen 30v sinkkunainen, akateeminen ja asun Töölössä Helsingissä ja teen asiantuntijahommia. Luonteeltani hötkyilevä ja ahdistuva. Jos Merikarvialta löytyisi vakaa, rehellinen mies, joka haluaa rakentaa kunnioittavan ja onnellisen parisuhteen olisi mulle aivan se ja sama onko se sahalla töissä. Päinvastoin koen, että maalta juuri tuommoinen voisikin löytyä eikä mistään Helsingin konsulttitoimistosta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pori kuuluu Pirkanmaan talousalueeseen, eli Tampere on lähin parempia palveluja tarjoava kaupunki.
Ei kuulu vaan satakuntaan.
Satakunta on kyllä jo vanhastaan ollut ja on edelleenkin maakunta mutta talousalueena ei. Talousalueina isommat kokonaisuudet kuten Helsinki/Uusimaa, Tampere/Pirkanmaa, Turku/Varsinais-Suomi ja Oulu/Pohjois-Pohjanpaa/Lappi muut ovat syrjäseutua.
Nyt kannattaa miettiä uudestaan ennen kuin suoltaa puppua nettiin. Satakunta on aina ollut vähän katveessa julkisuudesta vaikka sieltä ne suomalaiset mahtisuvut todellisuudessa ovat ponnahtaneet maailmalle aikanaan. Muun muuassa Helsinkiin. terveisin yhden sellaisen suvun jäsen joka asuu nykyään ihan ulkomailla asti. melkein minkä mahtisuvun historiaa vain kun tutkii niin sieltä löytyy Satakunta, ( Tai Turun alue) Ei suinkaan mikään maalaisten oma Tampere:DDD Nyky-Suomi antaa krediittiä ihan väärään suuntaan mutta, Nyky-Suomen tilan kun näkee niin ymmärtää kuinka huono tuntemus oman maan suhteen on ihmisillä:)
Kun puhutaan menneestä niin kyllä, eikä kukaan kiistä. Jos puhutaan nykyisyydestä ja tulevasta niin Merikarvia ja Porin alue(Satakunta) on ollut jo pitään taantuva ja muuttotappio aluetta. Nuoret naiset muuttavat pois ja passiiviset peräkammarin pojat jäävät ja valittavat naisten puutetta. Näillä Turun ja Tampereen yliopistojen satelliitti koulutuksilla yritetään tekohengittää ja keinotekoisesti pitkittää väistämätöntä.
En jaa käsityksiäsi. Pori on hyvin viriili kaupunki, joka karistaa pois teollisuus- ja työläiskaupungin leimaansa. Korkeamman koulutuksen kasvu ja laajeneminen em. yliopistoista myös Poriin ei ole mitään alueen 'tekohengitystä', vaan liittyy siihen, että koulutuksilla on tarvetta ja kysyntää täällä. Ja fiksua on järjestää sitä Porissa, ettei kaikkien tarvitse lähteä muualle opiskelemaan. Pori on viime vuosikymmenenä profiloitunut nimenomaan kulttuurikaupungiksi. Suomi-Areenan kaltaista viikon mittaista keskusteluttapahtumaa ei ole missään muualla.
Porilaiset ovat kotiseuturakkaita ja mieluusti jäävät, kunhan sille on edellytyksiä.
Kaupunki sinänsä on historiallinen ja kaunis, halki virtaavine jokineen.
On Porissa jotain hyvääkin. Ei ole sellaista hulabaloota kuin Itäkeskuksessa tai Varissuolla.
Vierailija kirjoitti:
Fiksu nainen muuttaa pois sieltä peräkylästä, koska siellä ei ole:
- hyviä opiskelupaikkoja
- hyviä työpaikkoja
- hyviä sinkkumiehiä
- hyviä julkisia palveluita
- hyvää joukkoliikennettäKautta historian on ollut niin, että naiset lähtevät pois kotiseudultaan paljon useammin kuin miehet. Naiset löytävät paremman aviopuolison naapurikylästä (ja naapurimaasta) ja muuttavat sinne asumaan.
Miten tuo on edes teoriassa mahdollista etä parempi puoliso löytyy aina naapurikylästä tai naapurimaasta?
Eiköhän tuo haiskahda naisten biologiselta vietiltä (=pakkomielteeltä) vaihtaa jatkuvasti maisemaa.
Vierailija kirjoitti:
Mua harmittaa tässä keskustelussa se, että itsensä kehittäminen tarkoittaa jotain pk-seudun museoissa ja kulttuuririennoissa käymistä. Mulle itsensä kehittäminen tarkoittaa ennen kaikkea omien heikkouksien rehellistä myöntämistä ja kehittämistä, ihmistä, joka pyrkii oppimaan elämään viisaasti ja muita kunnioittaen. Ei mitään, että kuinka usein käy Ateneumissa.
Olen 30v sinkkunainen, akateeminen ja asun Töölössä Helsingissä ja teen asiantuntijahommia. Luonteeltani hötkyilevä ja ahdistuva. Jos Merikarvialta löytyisi vakaa, rehellinen mies, joka haluaa rakentaa kunnioittavan ja onnellisen parisuhteen olisi mulle aivan se ja sama onko se sahalla töissä. Päinvastoin koen, että maalta juuri tuommoinen voisikin löytyä eikä mistään Helsingin konsulttitoimistosta
Minäkin voin ihan rehellisesti sanoa, että mulle olisi ihan se ja sama, onko mies duunarihommissa vai ei. Kunhan on itselleen mieluinen työ ja saamme rahaa yhteensä sen verran, että tulemme toimeen. Siinä minun haaveeni miehen ammatista ja tilipussista.
Mutta sen myös haluan miehestä, että hän on älyllisesti utelias ja tykkää oppia uutta. Se monesti korreloi jonkun verran koulutuksen kanssa, mutta ei aina - omassakin suvussani on älykkäitä ja paljon lukevia duunareita, joiden kanssa on ollut hauska jutella, vaihtaa näkemyksiä ja ihmetellä maailmaa. Hesarin jutun mies ei vaikuttanut olevan tällainen, vaikka varmasti muuten tasainen ja hyväluontoinen mies.
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Mutta kun se maalaisduunari on luonteeltaan juntti, eikä arvosta sua ja työtäsi tippaakaan. Rasvaiset, lapselliset jutut ja hengailu toisten samanlaisten kanssa kiinnostaa sitä enemän kuin stadilainen käsienheiluttaja. Naisen hötkyily ja ahdistus menee siltä täysin yli hilseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No täytyy etsiä se muija muualta kuin nurkan takaa
Hyvä niin. Merikarvialla on ollut sisäsiittoisuus muodissa jo 1700-luvulta lähtien. Sen kyllä huomaa. Mun miehen sukua on sielläpäin 😃
Mahtava tsäkä sulla kun siit-tivät sulle tasoises yksilön.
Millä perusteella muuten Krister on leimattu joksikin luuseriksi?
Hänellähän on työpaikka, kavereita ja mieluisia harrastuksia.
Senkö takia ettei hän ole lähtenyt kotiseudultaan? Koska naisilla on pakkomielle että kotiseudulta pitää lähteä, oli tarvetta tai ei?
Vierailija kirjoitti:
On Porissa jotain hyvääkin. Ei ole sellaista hulabaloota kuin Itäkeskuksessa tai Varissuolla.
Tämä! 👌
Ja sellaisena pysyköön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Fiksu nainen muuttaa pois sieltä peräkylästä, koska siellä ei ole:
- hyviä opiskelupaikkoja
- hyviä työpaikkoja
- hyviä sinkkumiehiä
- hyviä julkisia palveluita
- hyvää joukkoliikennettäKautta historian on ollut niin, että naiset lähtevät pois kotiseudultaan paljon useammin kuin miehet. Naiset löytävät paremman aviopuolison naapurikylästä (ja naapurimaasta) ja muuttavat sinne asumaan.
Miten tuo on edes teoriassa mahdollista etä parempi puoliso löytyy aina naapurikylästä tai naapurimaasta?
Eiköhän tuo haiskahda naisten biologiselta vietiltä (=pakkomielteeltä) vaihtaa jatkuvasti maisemaa.
Eri mutta onhan se selvää että mitä isommasta määrästä jengiä valitsee, sitä paremmin soveltuvan löytää itselleen. Jos ei omasta kylästä niin etsii kaapurikylistä eikä tosiaan ota sitä serkkua sillä perusteella että maatkin saa sitten niin kivasti yhdistettyä.
Vierailija kirjoitti:
No eikä kuulu. On Satakunnan pääkaupunki ja suunta on Turkuun.
Vierailija kirjoitti:
Alkoholi on suuri ongelma.
Raumalla.
Vierailija kirjoitti:
Tästä samaa mieltä. Enkä ole edes "duunari".
Koko ketju on melkoista naisten itsensä nostamista korokkeelle. Perusteena tälle on lähteminen kotiseudulta (mikä meriitti tämä muka on?) ja käyminen museoissa, kahviloissa ja teattereissa (siis täh?).
On melkoisen koomista että tuollaisilla asioilla yritetään nostaa itseä Merikarvialaisen työssäkäyvän, kavereita ja harrastuksia omaavan ihan asiallisen oloisen sinkkumiehen yläpuolelle.
Tuo on samaa tasoa kuin jos minä pukeutuisin Dressmannin kauluspaitaan ja kävisin businessfoorumissa kuuntelemassa ilmaiseksi kuuntelemassa jonkun gurun pep talkin - ja sitten nyrpistelisin nenääni jokaiselle valkokaulusduunarille, vaikka olen itsekin tavallisessa työssä eikä minulla ole CV:ssä mitään tavallisuudesta poikkeavia saavutuksia.
Se kaupunkiin muuttaminen ja teatterissa käyminen ei ole yhtään mitään. Ei sen kummempaa kuin jos muutat omaan kämppään siellä maalla, haet töitä ja käyt kaljalla. Ihan turhaa uhota sellaisella.
Vierailija kirjoitti:
Selittäkääpä naiset yksi asia.
Naiset eivät kuulemma halua maalle alkeellisiin oloihin.
Ok.
Itse asiassa kyllä haluavat. Tänne maalle muuttaa paljonkin naisia miestensä ja perheidensä kanssa. Tämä on muuttovoittopaikkakunta, nuorten perheiden taloja nousee kuin sieniä satella.
Mutta sinkkunaisia ei täällä juuri ole, ei missään ikäluokassa. Ja ei, kyse ei ole opiskeluistakaan. Eronneet 30+ ja 40+ naisetkin muuttavat kaupunkiin, ja palaavat kun mies on löytynyt.
Miksi kaikki naiset haluavat sinkkuilla kaupungissa mutta hyvinkin monet haluavat asua miehen/perheen kanssa maalla?
Koska ihminen on laumaeläin.
Pois lukien hyvin harvat aidot erakot, ihminen tarvitsee sosiaalista kanssakäymistä, maaseudulla sinkku hyvin mahdollisesti kärsii seuran ja virikkeiden puutteesta, stressaantuen, kenties myös masentuen. Naiset herkemmin hakevat apua mielenterveydellisiin ongelmiin mutta kenties myös pakenevat mahdollisesti vahingollisista olosuhteista. Kyse ei ole siitä että naiset lähtee kaupunkiin toosaansa jakamaan, vaan toteuttamaan lajityypillistä käytöstään ihmisenä. Maaseutu palautuu vaihtoehtovalikoimaan siinä vaiheessa kun sielläkin voi nuo mielenterveyden kannalta lähes välttämättömät perustarpeet tyydyttää.
🤢🤮🤮