Tietääkö joku kirjanpitäjä tai asuntoihin sijoittava mitä tarkoittaa
Kun taloyhtiön vuosikertomuksessa lukee taloyhtiölainan kohdalla: ”Pääomavastikkeita ei ole rahastoitu, kerta- ja lainaosuussuorituksista on rahastoitu 100%”
TAI toisen, saman taloyhtiön, lainan kohdalla lukee:
”Pääomavastikkeita ei ole rahastoitu”
Eli taloyhtiöllä on kaksi eri aikaan otettua eri lainaa. Toinen putkiremonttiin, toinen julkisivuun.
Niitä siis lyhennetään jo vastikkeen yhteydessä ja halutessaan lainan voi maksaa kerralla pois kaksi kertaa vuodessa.
Voiko olla, että noiden lainojen, tai ainakin sen, jonka kohdalla sanotaan, ettei vastikkeita ole rahastoitu, kerralla maksetut osuudet saisi laittaa tappioksi pääomatuloverotuksessa????
Kommentit (25)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuokratuloista voit vähentää hoitovastikkeet, sekä sellaiset pääomavastikkeet/rahoitusvastikkeet joita ei ole rahastoitu.
Eli molemmissa tapauksissa saat vähentää kuukausittain maksetut pääomavastikkeet.
Kerralla maksettavat (suuret) suoritukset yleensä rahastoidaan eli taloyhtiö ei kirjaa maksuja tuloslaskelmaansa. Näitä ei voi vähentää vuokratuloista, vaan ne luetaan osakkeen ostohinnaksi ja ovat vähennettävissä vasta siinä tilanteessa kun osake myydään.
Rahastoinnista tehdään päätös yhtiökokouksessa vuosittain.
Kertamaksunkin voi vähentää mikäli yhtiö ei sitä rahastoi.
Näköjään yksi 16 000e kokoinen laina on ei-rahastoitu, onhan sekin jotain... pääomatuloihin tehtävää tappiota, siis.
pääomatuloista tehtävä vähennys on eri asia kuin tappio.
RAAH.
opetelkaa edes alkeelliset talouden termit.
Kyllä siinä _tehdään tappiota_ mun pääomatuloihin, eikä se sun ininälläsi muuksi muutu.
Vierailija kirjoitti:
Oletko sinä ostamassa tuota asuntoa omaksi asunnoksesi vai sijoitusasunnoksi? Et sinä voi mitään vastikkeita vähentää muista pääomatuloistasi, jos asut asunnossa itse.
Mut jos laitat asunnon vuokralle, tilanne on eri.
Ostamassa? En mä mitään ole ostamassa. Asunto on mulla jo vuokralla siis muille ja sillä sipuli.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pystyyköhän tuosta mitenkään neuvottelemaan taloyhtiön kanssa? Voivatko he siis tehdä kirjanpidolle jotain, jos saavat tietää, että asukas NN maksaa osuutensa varmasti seuraavalla poismaksumahdollisuudella?
Hallitushan nuo rahastointipäätökset virallisesti tekee, eli voi. Mutta päätös pitää tehdä ennen kuin tilikausi (useimmiten kalenterivuosi) päättyy. Ei voi (ei saa) takautuvasti tehdä.
Muuten oikein, mutta rahastointipäätöksen tekee YHTIÖKOKOUS, ei hallitus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuokratuloista voit vähentää hoitovastikkeet, sekä sellaiset pääomavastikkeet/rahoitusvastikkeet joita ei ole rahastoitu.
Eli molemmissa tapauksissa saat vähentää kuukausittain maksetut pääomavastikkeet.
Kerralla maksettavat (suuret) suoritukset yleensä rahastoidaan eli taloyhtiö ei kirjaa maksuja tuloslaskelmaansa. Näitä ei voi vähentää vuokratuloista, vaan ne luetaan osakkeen ostohinnaksi ja ovat vähennettävissä vasta siinä tilanteessa kun osake myydään.
Rahastoinnista tehdään päätös yhtiökokouksessa vuosittain.
Kertamaksunkin voi vähentää mikäli yhtiö ei sitä rahastoi.
Näköjään yksi 16 000e kokoinen laina on ei-rahastoitu, onhan sekin jotain... pääomatuloihin tehtävää tappiota, siis.
pääomatuloista tehtävä vähennys on eri asia kuin tappio.
RAAH.
opetelkaa edes alkeelliset talouden termit.
Kyllä siinä _tehdään tappiota_ mun pääomatuloihin, eikä se sun ininälläsi muuksi muutu.
Eli oioin puhekielessä ja tarkoitin, että lopputulos on tappio, pitääkö sinulle vääntää rautalangasta, että tappio syntyy vähennyksistä, vai etkö muuten ymmärrä, typerys? Jolle siis vastasin,
Ap
No haloo, kai se nyt on tappio s**tanan idiootti, jos vuokratuotto on vaikka 12 000e/v ja velka on 66 000e.