Pitäisikö rehtoreilla olla rikosoikeudellinen vastuu kiusaamistapauksissa?
En halua keskustella tästä missään Koskela-ketjussa, koska tätä pitäisi käsitellä yleisemmällä tasolla. Mielestäni rehtorille pitäisi antaa sakkoja tai jopa irtisanoa, jos hän ei pysty lopettamaan kiusaamista koulussaan. Ja jos ilmenee, että myös opettaja on tehnyt rikkeitä, pitää rangaista myös opettajaa. Vapaa-ajan kiusaamisesta rehtoria ei tietenkään voi laittaa vastuuseen, mutta koulupäivienkin vastuu olisi paljon.
Työelämässä työnantaja joutuu henkilökohtaisesti vastuuseen työturvallisuusrikoksista. Jos rehtorilla olisi samanlainen vastuu, asiita ei voisi lakaista maton alle. Jos kiusaamista ei saataisi loppumaan koulun omilla toimilla, pitäisi olla selkeä väylä mitä mitkin kiusattu ja vanhemmat voisivat hakea apua. Nyt periaatteessa kukaan ei tiedä, kenen puoleen kääntyä jos koulussa ei tapahdu mitään. Fyysisestä väkivallasta voi ilmoittaa poliisille, mutta henkisestä ei, ellei se sisällä esim. salakuvaamista tai uhkaavia viestejä. Harvalla on jaksamista ottaa yhteyttä tahoihin, joiden toimivallasta ei ole mitään tietoa. Kunnan koulutoimeen nimetty henkilö, joka tietää toimintatavat silloin kun koulu ei suostu selvittämään asiaa tai koulun omat toimenpiteet eivät auta. Henkilö, johon sekä vanhemmat, kiusattu itse tai koulun henkilökunta voi olla yhteydessä. Suuremmissa kaupungeissa näitä henkilöitä voisi olla useitakin. Ja, koska ei suinkaan ole varmaa että nimetyt työntekijät onistuvat tehtävässään, olisi myös tiedossa oleva henkilö tai taho jatkaa oikeuden hakemista.
Eli selkeä polku, minkä toimivaltuudet ovat avoimesti tiedossa, ja missä jokaiselle toimijalle olisi mahdollisuus määrätä sakkorangaistus tai jopa potkut velvollisuuksien laiminlyömisestä. Todistettava toiminta kiusatun hyväksi ja tarvittaessa avun hakeminen ylemmiltä tahoilta vapauttaisi opettajan ja rehtorin henkilökohtaisesta vastuusta.
Viime aikojen tapahtumat ovat osoittaneet, että tilanne on omista kouluajoista ja kiusatuksi joutumisesta vain pahentunut. Tarvitaan siis kivakouluja järeämpiä toimenpiteitä.
Mitä mieltä olette?
Kommentit (180)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua kiusattiin koulussa. Olen myöhemmin ymmärtänyt, että suurin osa johtui siitä, että toimin aika erikoisesti ja sosiaaliset taitoni olivat huonot. Sama toistui eri ryhmissä, joten en lainkaan oleta, että vika olisi kaikissa muissa.
Kiusattua olisi välttämätöntä sosiaalistaa ja opettaa.
Ja muut pitäisi opettaa jättämään oudoimmatkin hiihtäjät rauhaan.
Vikaa on vain kiusaajassa. Olit ehkä erikoinen tyyppi, mutta ei se oikeuttanut mitään kiusaamista.
Eikö ole hienoa, että hän on oppinut toimimaan muiden kanssa? Paljon mukavampi elämä.
Ei se tee elämää paremmaksi, että hakee syyllistä. Etenkään se, että jää iäkseen ilman kavereita ja syyttää siitä muita.
Olen koulupsykologi ja omasta puolestani haluaisin muistuttaa vanhempien vastuusta. Tietäisittepä vaan, miten paljon on vanhempia joiden lapset kiusaa tai muuten aiheuttaa häiriötä ja vanhempien kommentit on tasoa:
- pojat on poikia. Höhhöhhöö. Se oli leikkitappelua.
- mitä sitten jos nicopetteri varasti lippiksen? Ei se ollut edes mikään kallis lippis. Vitsiä se vaan oli.
- Nicopetterin huono käytös opettajalle ei kuulu meille. Hoitakaa koulu hommanne, älkää häiritkö meitä tällaisilla.
- Juteltiin kotona Nicopetterin kanssa ja hän sanoi, ettei oo lyönyt ketään. Mun lapsi ei valehtele. Teidän valvontakamera on vaan epätarkka.
- pidätte mun lasta silmätikkuna, koska oon yh/rikas/köyhä/työtön/korkeassa asemassa
- ette ymmärrä että mun lapsella on ADHD, opetelkaa pärjään ADHD lapsen kanssa, ei se voi sille mitään jos hermot menee ja välillä läppäisee vieruskaveria
Vastaukseni ap:n kysymykseen. Jo nyt rehtorilla on virkavastuu puuttua asioihin. Jos rehtori ei esim suostu hoitamaan koululla tapahtunutta kiusaamistilannetta, on rehtori aika heikoilla. Toisaalta monesti tilanteet on hyvinkin monimutkaisia ja kiusaaminen on niin hienovaraista, esim somessa tapahtuvaa, ettei sitä saada loppumaan. Omat vinkkini kiusaamiseen olisi sosiaalisten taitojen opettaminen moninkertaisella volyymillä, esim 45 min per päivä. Voisi olla vaikka pakollisen kerhon kautta koulun jälkeen yksi ylimääräinen tunti, jossa tehtäisiin erilaisia draama yms empatiaharjoituksia. Haasteena on, että pitäisi olla kokenut ja pätevä vetäjä joka tietää mitä tekee.
Toiseksi vanhempien asennetta pitäisi saada muutettua. Moni vanhempi kasvattaa tiedostamattaan kiusaajaa tai muuten vaan minä minä mulqvistia.
Vierailija kirjoitti:
Sensuroitu kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sensuroitu kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua kiusattiin koulussa. Olen myöhemmin ymmärtänyt, että suurin osa johtui siitä, että toimin aika erikoisesti ja sosiaaliset taitoni olivat huonot. Sama toistui eri ryhmissä, joten en lainkaan oleta, että vika olisi kaikissa muissa.
Juuri näin. Hieno oivallus itseltäsi.
Asia on aina monisyinen ja kiusatut nimenomaan tarvitsevat taitojen oppimista.
Jos rehtori olisi vastuussa ja olisi kunnallinen lapsiasiahenkilö, tähän olisi selkeä polku jota kulkea ja hoitaa asia kuntoon.
Tosi hieno oivallus, vähän sama kuin nainen oivaltaisi, että pukeutumisella voi vaikuttaa siihen tuleeko ahdistelluksi, mutta siinä on se ero, että jälkimmäisessä vastuu ei ole tässä yhteiskunnassa naisella eikä vastuu kiusaamisesta saa myöskään olla kiusatulla. Jos meitä kiinnostaa näin vähän miten kaikista heikoimmassa asemassa olevat lapsemme pärjäävät niin ei meidän aikuistenkaan pidä odottaa armoa, keneltäkään.
Ihmisten väliset vuorovaikutukset perustuu sosiaalisille taidoille. Usein se kiusaaminen on juuri sitä, kun ei osaa olla muiden kanssa. Siihen ei toisia voi pakottaa, mutta on iso asia, jos saa tukea näihin taitoihin. Oppii toimivaan ryhmissä, saa kavereita ym.
Ei ole olemassa toista yhtä hyvää keinoa.
Eli sinä näet niin, että vika on lähtökohtaisesti kiusatun toimissa ja kiusaajat opastavat isällisesti kiusattua muuttamaan antisosiaalisia taipumuksiaan joten heidän päänsisällään ei ole mitään korjattavaa? Kannattaa muistella tätä hetkeä, kun kohtaat työelämässä työpaikkakiusaajan, hänkin vain viestinee sinulle, että käytöksessäsi on jotain pielessä jota muuttamalla vältyt jatkossa kiusaamiselta. Kuulostaako hyvältä? Muista, että niistä nuorista kiusaajista kasvaa aikuisia ja jos heille ei opeteta rajoja, niin ei se käytös mihinkään poistu
Meillä on lähestymiset täysin erilaisia. Sinulle on olemassa hyvä kiusattu ja paha kiusaaja. Minä näen ilmiön vuorovaikutuksessa ja ryhmissä.
Työpaikkakiusaaminen on usein jatkumo samoille vuorovaikutuksen ongelmilla. Eli sama henkilö kokee tulleensa kiusatuksi taas ja taas. Pääosaa meistä ihmisistä ei voi kiusata. Se vaan ei ole mahdollista.
Kyllä, meissä on se ero, että mikään tekosyy ei minusta oikeuta kiusaamista eikä mikään uhrin ominaisuus ole syy vaatia häntä kääntämään toista poskeaan kiusaajan nyrkille. Viidakossa eletään vahvimman lailla, mutta niin pitkään kun haluamme edes yrittää erottua gorilloista niin meidän on vaadittava itseltämme enemmän.
Eli sinusta työpaikkakiusaaminen on ilmiönä valtaosassa tapauksia vain muista asioista johtuvaa uhriutumista? Tämä sisältänee myös esimiesaseman väärinkäytökset, rasismin (laajassa näkökulmassa), tasa-arvokysymykset yms joita tutkitaanmyös kiusaamistapausten yhteydessä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joka lapselle pakollinen koulupuku jossa on pakollinen body camera. Vanhemmille isot sakot jos on kamera peitetty tai toimintakyvytön. tallenteista sitten selvitetään asia ja laitetaan rikoksista korvausvastuuseen.
Miksi vaan lapsille? Eikö voitaisi tehdä sama jokaiselle kansalaiselle?
Aikuisten maailmassa poliisi selvittää rikokset. Koulumaailmassa kiusaamisen selvittäminen on hankalampaa, ei ole selvää kuka oikeassti teki mitä. Sitäpaitsi kiusaamiseksi vesitetään rikokset kuten pahoinpitely, vainoaminen, salakatselu, herjaus, kiristys, varkaus, ryöstö, seksuaalinen ahdistelu jne. Kiusaajat nykyään itse kuvaavat tekemisiään ja jakavat koko maailmalle, tallenteista saisi sen koko kuvan alusta alkaen ja monesta kuvakulmasta. Jos lasten turvallisuus vaatii kovaa valvontaa niin sitten sitä pitää olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vikaa on vain kiusaajassa. Olit ehkä erikoinen tyyppi, mutta ei se oikeuttanut mitään kiusaamista.
Eikö ole hienoa, että hän on oppinut toimimaan muiden kanssa? Paljon mukavampi elämä.
Ei se tee elämää paremmaksi, että hakee syyllistä. Etenkään se, että jää iäkseen ilman kavereita ja syyttää siitä muita.
Kyllä se vaan edistää hyvää ilmapiiriä, että puututaan kiusaamiseen ja saadaan selville, kuka kiusaa. Kiusaaminen on aina väärin. Täällä on joku kiusaajatrolli, joka yrittää vähätellä kiusaamista ja yrittää vierittää kiusaamisen kiusatun syyksi. Ihan tyypillistä kiusaajan toimintaa, kaasuvalottamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi olla hankalaa olla kovin erilainen kuin muut. Mutta ei se ole moraalisesti tuomittavaa.
Kiusaaminen on moniulotteinen rakennelma, joka perustuu jo alle kouluikäisenä omaksuttuihin asenteisiin. Rehtorit ovat aika kaukana ilmiön syistä.
Uhrien syyllistäminen sosiaalisten taitojen puutteesta tarkoittaa, että kasvatamme jo lapsille ekstroverttiyden ihannetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi olla hankalaa olla kovin erilainen kuin muut. Mutta ei se ole moraalisesti tuomittavaa.
Ihan itseään ajatellen, on mukavampi elää, jos osaa toimia muiden kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Kiusaaminen on moniulotteinen rakennelma, joka perustuu jo alle kouluikäisenä omaksuttuihin asenteisiin. Rehtorit ovat aika kaukana ilmiön syistä.
Uhrien syyllistäminen sosiaalisten taitojen puutteesta tarkoittaa, että kasvatamme jo lapsille ekstroverttiyden ihannetta.
Sosiaalisilla taidoilla ei ole mitään tekemistä verttiyden kanssa.
Joustain lapsista näkee jo päiväkodissa, etteivät tule muiden lasten kanssa toimeen. Se ei ole syyllistämistä, jos tällainen lapsi saisi paljon apua jo silloin. Elämä voisi tulla toisenlaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan varmasti. On kai silti kohtuullista edellyttää, että esimerkiksi puhevikaa tai erilaisia vaatteita ei pidetä kyvyttömyytenä toimia muiden kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan varmasti. On kai silti kohtuullista edellyttää, että esimerkiksi puhevikaa tai erilaisia vaatteita ei pidetä kyvyttömyytenä toimia muiden kanssa?
Ei tietenkään. Eivätkä nämä olekaan kiusaamisen syitä.
Aika monella taisi jäädä huomaamatta aloituksesta, että rehtorille voisi antaa sakot tai potkut silloin, jos kiusaamista ei edes yritetä lopettaa. Tai sitten täällä on pelottavan paljon kiusaamisen hyväksyviä.
Sinulle höpö höpö:
ota selvää nuorten tekemien rikosten motiiveista ja selityksistä, miksi voivat tehdä mitä huvittaa, koska ei vastuuseen alle 15v. Tulet yllättymään. Löytyy netistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tietenkään. Eivätkä nämä olekaan kiusaamisen syitä.
Eivätpä tietenkään. Paitsi että ovat.
Huomaa, että rehtoreilla ja opettajilla on aikaa kamppanjoida vastuun välttelemiseksi.
Olisihan se hirveetä, jos joutuisi ottamaan vastuun tekemättömistä töistään.
Opettajat ja rehtorit ovat paikalla ja heidän kuuluu valvoa työturvallisuutta. Opettajien ja oppilaiden. Työelämässä kiusaamisen sallimisesta saa automaattisesti rangaistuksen.
Vierailija kirjoitti:
Aika monella taisi jäädä huomaamatta aloituksesta, että rehtorille voisi antaa sakot tai potkut silloin, jos kiusaamista ei edes yritetä lopettaa. Tai sitten täällä on pelottavan paljon kiusaamisen hyväksyviä.
En nyt oikein ymmärrä viestiäsi.
Sillä rehtorilla on nytkin virkavastuu.
Sensuroitu kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sensuroitu kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sensuroitu kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin. Hieno oivallus itseltäsi.
Asia on aina monisyinen ja kiusatut nimenomaan tarvitsevat taitojen oppimista.
Jos rehtori olisi vastuussa ja olisi kunnallinen lapsiasiahenkilö, tähän olisi selkeä polku jota kulkea ja hoitaa asia kuntoon.
Tosi hieno oivallus, vähän sama kuin nainen oivaltaisi, että pukeutumisella voi vaikuttaa siihen tuleeko ahdistelluksi, mutta siinä on se ero, että jälkimmäisessä vastuu ei ole tässä yhteiskunnassa naisella eikä vastuu kiusaamisesta saa myöskään olla kiusatulla. Jos meitä kiinnostaa näin vähän miten kaikista heikoimmassa asemassa olevat lapsemme pärjäävät niin ei meidän aikuistenkaan pidä odottaa armoa, keneltäkään.
Ihmisten väliset vuorovaikutukset perustuu sosiaalisille taidoille. Usein se kiusaaminen on juuri sitä, kun ei osaa olla muiden kanssa. Siihen ei toisia voi pakottaa, mutta on iso asia, jos saa tukea näihin taitoihin. Oppii toimivaan ryhmissä, saa kavereita ym.
Ei ole olemassa toista yhtä hyvää keinoa.
Eli sinä näet niin, että vika on lähtökohtaisesti kiusatun toimissa ja kiusaajat opastavat isällisesti kiusattua muuttamaan antisosiaalisia taipumuksiaan joten heidän päänsisällään ei ole mitään korjattavaa? Kannattaa muistella tätä hetkeä, kun kohtaat työelämässä työpaikkakiusaajan, hänkin vain viestinee sinulle, että käytöksessäsi on jotain pielessä jota muuttamalla vältyt jatkossa kiusaamiselta. Kuulostaako hyvältä? Muista, että niistä nuorista kiusaajista kasvaa aikuisia ja jos heille ei opeteta rajoja, niin ei se käytös mihinkään poistu
Meillä on lähestymiset täysin erilaisia. Sinulle on olemassa hyvä kiusattu ja paha kiusaaja. Minä näen ilmiön vuorovaikutuksessa ja ryhmissä.
Työpaikkakiusaaminen on usein jatkumo samoille vuorovaikutuksen ongelmilla. Eli sama henkilö kokee tulleensa kiusatuksi taas ja taas. Pääosaa meistä ihmisistä ei voi kiusata. Se vaan ei ole mahdollista.
Kyllä, meissä on se ero, että mikään tekosyy ei minusta oikeuta kiusaamista eikä mikään uhrin ominaisuus ole syy vaatia häntä kääntämään toista poskeaan kiusaajan nyrkille. Viidakossa eletään vahvimman lailla, mutta niin pitkään kun haluamme edes yrittää erottua gorilloista niin meidän on vaadittava itseltämme enemmän.
Eli sinusta työpaikkakiusaaminen on ilmiönä valtaosassa tapauksia vain muista asioista johtuvaa uhriutumista? Tämä sisältänee myös esimiesaseman väärinkäytökset, rasismin (laajassa näkökulmassa), tasa-arvokysymykset yms joita tutkitaanmyös kiusaamistapausten yhteydessä?
Olen eri kuin kukaan aiemmista kirjoittajista mutta kyllä minusta pitäisi olla rohkeutta sanoa, että on olemassa oikeaa ja objektiivista työpaikkakiusaamista ja sitten on olemassa sellaista yhden ja saman ihmisen eri tilanteissa ja työpaikoissa subjektiivisen kokemaa, joka selittyy jollain muulla kuin oikealla kiusaamisella.
Esimerkki omalta työpaikaltani. Tiimiini siirrettiin juuri ihminen, koska hän oli työpaikkani kahdessa aiemmassa tiimissä syyttänyt kollegoita työpaikkakiusaamisesta. Lisäksi aiemmissa työpaikoissa myös oli kertonut joutuneensa kiusatuksi. Nyt kuvio alkaa valjeta minulle. Tuo ihminen on hyvin erikoinen ja raskas, huomionhakuinen ja passiivis-aggressiivinen. En ihmettelisi yhtään, vaikka hän kohta syyttää minua kiusaajaksi.
Hän on ehtinyt jo 1.5 kk aikana suuttua minulle mm siitä, kun kirjoitin yhteen sähköpostiin hänen osoitteensa väärin (hänellä on sellainen sukunimi, josta on myös toinen samanlainen versio ja kirjoitin sen toisen). Tuo sähköposti ei siis mennyt heti perille ja seuraavana päivänä tajusin virheeni ja lähetin uuden. Ko ihminen oli hyvin tuohtunut tästä, koki että häneltä pimitetään tietoa ja että tein sen tahallisesti. Useamman kerran jouduin pahoittemaan ja kertomaan että oli ihan vahinko. Suuttui myös siitä, kun tuli 10 min myöhässä teams kokoukseen, ei vastannut puheluihin kun olisimme kysyneet onko hän tulossa ja olimme jo ehtinyt aloittaa kokouksen. Olisi pitänyt kuulemma odottaa häntä ja tätäkin asiaa valvottiin myöhemmin, miten pahalta hänestä tuntui kun kokous oli ehtinyt alkaa ennen häntä.
Nyt uusin draama hänen kanssaan on tulossa veikkaukseni mukaan siitä kun hän ehdotti ensi viikolle tiimin live tapaamista ravintolalounaan merkeissä (teemme kaikki etää), eikä kukaan ollut koronan takia innokas tähän. Pelkoni on, että olemme hänen silmissään ihan oikeasti kiusaajia ja kohta on joku psykologi selvittelemässä meidän tiimin ilmapiiriä, missä ei siis aiemmin ole ollut mitään ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Huomaa, että rehtoreilla ja opettajilla on aikaa kamppanjoida vastuun välttelemiseksi.
Olisihan se hirveetä, jos joutuisi ottamaan vastuun tekemättömistä töistään.
Opettajat ja rehtorit ovat paikalla ja heidän kuuluu valvoa työturvallisuutta. Opettajien ja oppilaiden. Työelämässä kiusaamisen sallimisesta saa automaattisesti rangaistuksen.
Kyllä he toimivat virkavastuulla joka päivä.
Vierailija kirjoitti:
Ei, vaan vanhemmilla.
Monesti koulu ei ilmoita kotiin asti. Poikaani kiusattiin, otin viimein yhteyttä tämän toisen pojan äitiin ja hän sanoi, ettei koskaan ole kuullutkaan mistään tapahtuneista. Kiusaaminen loppui siihen. Olin ajatellut, että tottakai koulu on ilmoittanut tämän pojan vanhemmille, ei ollut.
Ei ole julmempaa, että kiusaaminen leviää huomattavasti suuremman joukon tietoon kuin ennen älypuhelimia ja somea, eikä niitä nöyryytyksiä saa välttämättä ikinä poistettua? Huh, sanattomaksi vetää.