Pitäisikö rehtoreilla olla rikosoikeudellinen vastuu kiusaamistapauksissa?
En halua keskustella tästä missään Koskela-ketjussa, koska tätä pitäisi käsitellä yleisemmällä tasolla. Mielestäni rehtorille pitäisi antaa sakkoja tai jopa irtisanoa, jos hän ei pysty lopettamaan kiusaamista koulussaan. Ja jos ilmenee, että myös opettaja on tehnyt rikkeitä, pitää rangaista myös opettajaa. Vapaa-ajan kiusaamisesta rehtoria ei tietenkään voi laittaa vastuuseen, mutta koulupäivienkin vastuu olisi paljon.
Työelämässä työnantaja joutuu henkilökohtaisesti vastuuseen työturvallisuusrikoksista. Jos rehtorilla olisi samanlainen vastuu, asiita ei voisi lakaista maton alle. Jos kiusaamista ei saataisi loppumaan koulun omilla toimilla, pitäisi olla selkeä väylä mitä mitkin kiusattu ja vanhemmat voisivat hakea apua. Nyt periaatteessa kukaan ei tiedä, kenen puoleen kääntyä jos koulussa ei tapahdu mitään. Fyysisestä väkivallasta voi ilmoittaa poliisille, mutta henkisestä ei, ellei se sisällä esim. salakuvaamista tai uhkaavia viestejä. Harvalla on jaksamista ottaa yhteyttä tahoihin, joiden toimivallasta ei ole mitään tietoa. Kunnan koulutoimeen nimetty henkilö, joka tietää toimintatavat silloin kun koulu ei suostu selvittämään asiaa tai koulun omat toimenpiteet eivät auta. Henkilö, johon sekä vanhemmat, kiusattu itse tai koulun henkilökunta voi olla yhteydessä. Suuremmissa kaupungeissa näitä henkilöitä voisi olla useitakin. Ja, koska ei suinkaan ole varmaa että nimetyt työntekijät onistuvat tehtävässään, olisi myös tiedossa oleva henkilö tai taho jatkaa oikeuden hakemista.
Eli selkeä polku, minkä toimivaltuudet ovat avoimesti tiedossa, ja missä jokaiselle toimijalle olisi mahdollisuus määrätä sakkorangaistus tai jopa potkut velvollisuuksien laiminlyömisestä. Todistettava toiminta kiusatun hyväksi ja tarvittaessa avun hakeminen ylemmiltä tahoilta vapauttaisi opettajan ja rehtorin henkilökohtaisesta vastuusta.
Viime aikojen tapahtumat ovat osoittaneet, että tilanne on omista kouluajoista ja kiusatuksi joutumisesta vain pahentunut. Tarvitaan siis kivakouluja järeämpiä toimenpiteitä.
Mitä mieltä olette?
Kommentit (180)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entäs silloin, kun uhri kokee kiusaamista, mutta sitä ei pystytä todentamaan?
Tai uhrin huoltaja?
Paljon on aikuisten silmiltä piilossa, mutta usein autismin kirjon lapset ja osa mt-oireilijoista kokee kiusaamista. ”Tuo katsoi mua”, äänensävyjen väärin tulkintaa ja joskus myös omalla toiminnalla provoisoimista.
Ja joku muu pitää sitten tätä "uhria" kiusaajana.
Molemmat tai ne 25 osapuolta voudaan lähettää sinne kiusaajien kouluun.
Sama tilanne joka luokassa.
Eihän se näin menisi. Ei oppilaita lähetetä sen takia kiusaajien kouluun, koska joku sanoi tai joltain tuntui, että heitä kiusataan.
Jokainen tapaus käytäisiin lävitse ja niin vanhempien, kuin oppilaiden kanssa keskusteltaisiin erikseen ja yhdessä. Aina pyrittäisiin keskustelun avulla lopettamaan kiusaaminen, mutta jos MIKÄÄN MUU ei auta, niin silloin henkilö, joka selkeästi ja todistetusti kiusaa jotakuta päätyy tänne kouluun.
Entä jos tällaista ei löydetä.
Kova usko sinulla on tässä. Muttei mitään muuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos näin tehtäisiin (rangaistus reksille) niin silloin pitäisi olla kiusaajan erottamisoikeus ja siihen ei ole mahdollisuuksia. Selkeästä laiminlyönnistä rankaisu voisi tapahtua eli ei olla järjestetty mitään tapaamisia kiusaamisen tultua ilmi.
Mahdollisuuksia rangaista kiusaajaa vaikka toiseen kouluun siirtämisellä pitäisi helpottaa.
Ja sen toisen koulun rehtori sanoo toiselle että älä ny tänne sitä laita. Lähetä se kiltti. Suhteet.
Kyllä minä uskoisin, että riittävät keinot ja henkilökohtainen vastuu ainakin lopettaisivat maton alle lakaisemisen. Mutta mitä ne keinot olisivat, sitä en osaa sanoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entäs silloin, kun uhri kokee kiusaamista, mutta sitä ei pystytä todentamaan?
Tai uhrin huoltaja?
Paljon on aikuisten silmiltä piilossa, mutta usein autismin kirjon lapset ja osa mt-oireilijoista kokee kiusaamista. ”Tuo katsoi mua”, äänensävyjen väärin tulkintaa ja joskus myös omalla toiminnalla provoisoimista.
Ja joku muu pitää sitten tätä "uhria" kiusaajana.
Molemmat tai ne 25 osapuolta voudaan lähettää sinne kiusaajien kouluun.
Sama tilanne joka luokassa.
Eihän se näin menisi. Ei oppilaita lähetetä sen takia kiusaajien kouluun, koska joku sanoi tai joltain tuntui, että heitä kiusataan.
Jokainen tapaus käytäisiin lävitse ja niin vanhempien, kuin oppilaiden kanssa keskusteltaisiin erikseen ja yhdessä. Aina pyrittäisiin keskustelun avulla lopettamaan kiusaaminen, mutta jos MIKÄÄN MUU ei auta, niin silloin henkilö, joka selkeästi ja todistetusti kiusaa jotakuta päätyy tänne kouluun.
Entä jos tällaista ei löydetä.
Kova usko sinulla on tässä. Muttei mitään muuta.
Jos mitään ei löydetä, niin silloin ei varmaan sitä kiusaamistakaan ole.
Olen samaa mieltä. Samanlainen vastuu on yritysmaailmassa ja työnantajalla.
Ennen kuin torjutte hyvän idea, ap tarkoittaa että rehtorin viimekäden vastuu motivoi selvittämään ja ratkaisemaan tehokkaasti näitä ongelmia.
Lisäksi kunnallinen lapsiasiahenkilö on perusteltu rooli jolle pitää antaa kunnolliset ja riittävät toimivaltuudet.
Nuoret tietävät etteivät joudu alle 15 v. rikosoikeudelliseen vastuuseen ja käyttävät tätä surutta hyödykseen. Tähän muutos, jollain keinolla.
Vierailija kirjoitti:
Minua kiusattiin koulussa. Olen myöhemmin ymmärtänyt, että suurin osa johtui siitä, että toimin aika erikoisesti ja sosiaaliset taitoni olivat huonot. Sama toistui eri ryhmissä, joten en lainkaan oleta, että vika olisi kaikissa muissa.
Kiusattua olisi välttämätöntä sosiaalistaa ja opettaa.
Ja muut pitäisi opettaa jättämään oudoimmatkin hiihtäjät rauhaan.
Juuri näin. Hieno oivallus itseltäsi.
Asia on aina monisyinen ja kiusatut nimenomaan tarvitsevat taitojen oppimista.
Jos rehtori olisi vastuussa ja olisi kunnallinen lapsiasiahenkilö, tähän olisi selkeä polku jota kulkea ja hoitaa asia kuntoon.
Vierailija kirjoitti:
Nuoret tietävät etteivät joudu alle 15 v. rikosoikeudelliseen vastuuseen ja käyttävät tätä surutta hyödykseen. Tähän muutos, jollain keinolla.
Höpö höpö
Vaihtoehtoisia keinoja:
1. Lisätään lainsäätäjien toimesta lisää valtaoikeuksia opettajille ja rehtoreille.
2. Tuodaan kouluihin vartijoita ja järjestyksenvalvojia.
3. Otetaan edistysaskelia takaisin ja tuodaan takaisin erityiskoulut ja tarkkailuluokat.
4. Poistetaan kiusaajien ympäriltä pumpuli ja tehdään myös hänestä, nykyistä huomattavasti voimakkaammin-, liikkuva tekijä eli kiusaaja voi omalla käytöksellään ajautua tilanteeseen jossa hänen on vaihdettava koulua, kukaan muu ei sitä ratkaise.
5. Lisäisin kuitenkin näissä tilanteissa opettajien ja rehtorien toimien arviointia sillä mahdollinen maton alle lakaiseminen voisi täyttää esim. rikoksen suosimisen määritelmän.
.
Vierailija kirjoitti:
Minua kiusattiin koulussa. Olen myöhemmin ymmärtänyt, että suurin osa johtui siitä, että toimin aika erikoisesti ja sosiaaliset taitoni olivat huonot. Sama toistui eri ryhmissä, joten en lainkaan oleta, että vika olisi kaikissa muissa.
Mutta millä tavalla opettaa kiusattua, jolla saattaa olla heikot sosiaaliset lahjat näitä asioita ilman, että tälle tulee tunne, että hänessä on nyt jotain vikaa ja hän on viallinen?
Vierailija kirjoitti:
Yhteenvetona: Ei tarvitse tehdä mitään jos ei huvita, eikä kenenkään tarvitse olla vastuussa mistään. Loppuelämän mt-ongelmat, työkyvyttömyys, itsemurhat ja kouluampumiset on vain hyväksyttävä.
Hienoa, toivottavasti teillä ei ole omia lapsia.
Sinähän tässä yrität sälyttää vanhemman vastuuta muille, kun vanhempaa ei huvita tai "ei ole jaksamista" hakea apua lapselle tai varmistaa ettei oma lapsi ole se kiusaaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos rehtori olisi vastuussa ja olisi kunnallinen lapsiasiahenkilö, tähän olisi selkeä polku jota kulkea ja hoitaa asia kuntoon.
Tosi hieno oivallus, vähän sama kuin nainen oivaltaisi, että pukeutumisella voi vaikuttaa siihen tuleeko ahdistelluksi, mutta siinä on se ero, että jälkimmäisessä vastuu ei ole tässä yhteiskunnassa naisella eikä vastuu kiusaamisesta saa myöskään olla kiusatulla. Jos meitä kiinnostaa näin vähän miten kaikista heikoimmassa asemassa olevat lapsemme pärjäävät niin ei meidän aikuistenkaan pidä odottaa armoa, keneltäkään.
Vielä yleisemmälläkin tasolla julkisen sektorin johtajilla tulisi olla sellainen vastuu, että selkeissä virheissä (muutakin kuin talouspetos) voisi menettää virkansa. Nämä virheet pitäisi tietysti kirjata auki etukäteen. Toinen hyvä keino olisi tiettyjen johtotehtävien määräaikaisuus. Esimerkiksi toimialajohtajat voisivat aivan hyvin olla vaikka 10v määräaikaisuuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen sitä mieltä, että sinä olet yksinkertainen.
Sinä varmaan sitten keksit jonkun toimivamman tavan lopettaa lasten elämien pysyvä tuhoaminen.
Ei kiusaaminen poistu maailmasta koskaan.
Minä kannatan lasten itsetunnon ja kaveritaotojen rakentamista. Vanhemmuuden tulemista.
Eli käytännössä kannatat kiusaamista ja vastuun pakoilua.
Ap:n ehdotus on juuri oikea ja näin oltaisiin jo toimittu, jos päättäjät eivät olisi itse niitä kiusaajia. Mutta kun tahtoa ei löydy.
Vierailija kirjoitti:
Ei muuta kuin niin, että jos on osoitettu, että kiusaamisesta on ilmoitettu, mutta rehtori ei ole siihen puuttunut.
Tämä on hyvä linjaus.
Sen verran korjaan, että tilanne ei todellakaan ole pahentunut. Tutkimusten mukaan kiusaaminen on vähentynyt merkittävästi koko 20:00-luvun. Myös nuorten tekemät henkirikokset ja pahoinpitelyt ovat jatkuvasti vähentyneet. Viime vuosi oli poikkeus.
Kenen etua palvelee tämä jatkuva pillitys, kuinka ennen oli paremmin ja kuinka kukaan ei tee mitään? Se ei ole totta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei muuta kuin niin, että jos on osoitettu, että kiusaamisesta on ilmoitettu, mutta rehtori ei ole siihen puuttunut.
Tämä on hyvä linjaus.
Kannattaa muistaa, että rehtori voi puuttua vaikka aamusta iltaan, mutta se ei tarkoita, että kiusaaminen loppuu.
Koulun pitää pystyä luomaan turvallinen työilmapiiri oppilaille. Jor rehtori ei voi stiä järjestää johtamassaan lafkassa, niin mitä virkaa semmoisella esimiehellä on? Suomessa heitetään pallilta pois huonoja johtajia aivan liian harvoin. Pitäisi älytä rehtorin itsekin erota eli kantaa vastuu.
Sensuroitu kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tosi hieno oivallus, vähän sama kuin nainen oivaltaisi, että pukeutumisella voi vaikuttaa siihen tuleeko ahdistelluksi, mutta siinä on se ero, että jälkimmäisessä vastuu ei ole tässä yhteiskunnassa naisella eikä vastuu kiusaamisesta saa myöskään olla kiusatulla. Jos meitä kiinnostaa näin vähän miten kaikista heikoimmassa asemassa olevat lapsemme pärjäävät niin ei meidän aikuistenkaan pidä odottaa armoa, keneltäkään.
Ihmisten väliset vuorovaikutukset perustuu sosiaalisille taidoille. Usein se kiusaaminen on juuri sitä, kun ei osaa olla muiden kanssa. Siihen ei toisia voi pakottaa, mutta on iso asia, jos saa tukea näihin taitoihin. Oppii toimivaan ryhmissä, saa kavereita ym.
Ei ole olemassa toista yhtä hyvää keinoa.