Voiko hammaskiveä poistaa itse kotona jotenkin?
Kommentit (28)
Koiran purulelulla, ei vahingoita kiillettä.
Vierailija kirjoitti:
Voi jos sinulla on joku sopiva väline.
Mikä olisi hyvä? Hakaneula tai voiveitsenkärki?
Mä olen saanut pois hammaslangalla, hammasväliharjoilla ja kynsillä, jos on ihan uutta hammaskiveä.
Vierailija kirjoitti:
Irtoaako se muka jollain kumisella lelulla? :O
Itse olen rapsutellut sitä pois varovasti parsinkeulalla. Toimii erityisen hyvin kun itsellä tuppaa hammaskiveä muodostumaan alahampaiden väliin. Pitää olla vaan varovainen ettei töki sillä neulalla vahingossa ikeniin.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen rapsutellut sitä pois varovasti parsinkeulalla. Toimii erityisen hyvin kun itsellä tuppaa hammaskiveä muodostumaan alahampaiden väliin. Pitää olla vaan varovainen ettei töki sillä neulalla vahingossa ikeniin.
Siis parsinneulalla.
Siitä vaan vetelet koirien Dentastixiä yhden päivässä.
Vaikkapa saksien kärjillä, jotain millä et voi satuttaa itseäsi mutta on myös tarpeeksi "terävä" siihen hommaan.
Siihen saa muistaakseni isommista apteekeistakin kaapimia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Irtoaako se muka jollain kumisella lelulla? :O
ei kun sellaisella järsittävällä patukalla, miksi niitä nyt sanotaan?
Jos harjaa huolella ja myös hampaiden välit päivittäin,niin sillä voi ennaltaehkäistä.
Itselleni posti toi hammashygienistin instrumenttisetin Kiinasta. Saa niitä varmaan Suomestakin?
Menet vaan yöllä snagarijonoon aukomaan päätäs. Jos nyt snagarin tai jonon satut löytämään..
Hammaspintojen puhdistukseen on saatavilla puhdistuspakkauksia, joissa on yleensä hammaspeili ja erilaisia raaputtimia ja piikkejä. Maksavat muutaman euron. Saa varmaankin apteekista tai hammasvälineitä myyvistä verkkokaupoista.
Ikenen alta et luultavasti saa hyvin itse vahingoittamatta ikeniä. Mutta ikenen päällisen saanet osittain pois itsekin.
Kannattaisi käydä hygienistillä poistattamassa koska se kaikista salakavalin hammaskivi muodostuu ientaskuun ja sitä ei itse oikein pysty rapsuttelemaan. Jos se saa muhia tarpeeksi pitkään, alkavat hampaat irtoilemaan.
Vierailija kirjoitti:
Itselleni posti toi hammashygienistin instrumenttisetin Kiinasta. Saa niitä varmaan Suomestakin?
Joo, kyllä saa.
Joskus näkee joillain sellaista hammasluuta keltaisempaa kerrostumaa hampaan ja ikenen rajassa. Tämä ei ole mitään ruoanjämää vaan jotain pysyvämpää. Voiko olla hammaskiveä noin paljon, että peittää melkein puolet hampaista? Olen olettanut, että nämä tuntemani käyvät hammaslääkärillä säännöllisesti.
Voi jos sinulla on joku sopiva väline.