Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paksusuolen TÄHYSTYS! Kerro kokemuksesi ja ystävällisesti suosittele lääkäriä, joka teki sen kivuttomasti

Vierailija
25.02.2021 |

Pääkaupunkiseudulta siis kokeneita ja taitavia alan lääkäreitä haussa! Voit mainita myös lääkäriaseman nimen, mikäli kävit yksityisellä. Kiitos :)

Kommentit (105)

Vierailija
81/105 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paksusuolen tähystys on vielä aika helppo taski, mutta vatsalaukun tähystys on jo toinen juttu. Sekin kyllä riippuu paljon lääkäristä, sillä ensimmäisellä kerralla endoskoppi sullottiin alas väkisin ja verta oli joka paikassa, tapahtui  Terveystalolla. Toinen kerta TAYSsissa meni tosi helposti, kiitos pätevän lääkärin ja kunnon esilääkityksen.

Vierailija
82/105 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se itse tutkimus varsinaisesti satu ainoastaan se ilma joka kertyy suolistoon tutkimuksen aikana. Se supistelee , kouristelee ja sattuu kun ei saa piertyä kaikkea heti ulos.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/105 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tykkäsin, se ei ainakaan ole kivulias ellei sitä tehdä suun kautta. Olettehan te joskus anaaliseksiä harrastaneet. Se kamera letku vaan on ohuempi ja pidempi kuin miesten kalu.

Anaaliseksissä ei työnnetä kahta metriä mutkaiseen suolistoon.

Vierailija
84/105 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tykkäsin, se ei ainakaan ole kivulias ellei sitä tehdä suun kautta. Olettehan te joskus anaaliseksiä harrastaneet. Se kamera letku vaan on ohuempi ja pidempi kuin miesten kalu.

Suun kautta paksusuolen tähystys? :D

Niinpä on taas Yliksen jonneja fantasioimassa asioita

Vierailija
85/105 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suolistossa on hermosoluja. Todella kivulias tutkimus.

Vierailija
86/105 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tampereen Hatanpään sairaalassa ja todella kivulias oli. En pystynyt olla huutamatta ja hoitaja vielä torui kuin lasta.. Kyllä aikuinen kuulemma kivun kestää huutamatta. Kipu oli sietämätön ja jouduin sanomaan, että keskeyttävät tutkimuksen. Itkin puoli tuntia parkkipaikalla enkä puoleen tuntiin voinut istua autoon kipujen takia..

Miksi se oli kivulias, löytyikö sieltä jotain tulehdusta tms?

Itsellä se tuntui joistain kohdista epämiellyttävältä kun ilmaa oli niin paljon, muttei se kivulias ollut. Hankalimmissa mutkakohdissa hoitaja paineli, siirteli vatsan peitteitä vai mitä lie läskiä se oli.

Vierailija
87/105 |
14.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä ihmisiä nykyään vaivaa, kun suolta pitää tähystää?

No hohhoijaa taas. Nykyään alkaa ulosteen veri -seulonnat 60 vuotta täyttäneille, koska paksunsuolen syöpä on lisääntynyt. Eli jos lähettämästäsi kakkanäytteestä löytyy verta, tulee kutsu tähystykseen.

Minulla ei ole koskaan ollut mitään ruoansulatuselimistön vaivoja, mutta koska anemisoiduin selittämättömästi, piti tähystää mahalaukku, paksusuoli ja vielä ohutsuolikin kapselikameran avulla.

Mahalaukun tähystystä pelkäsin voimakkaan oksennusrefleksini takia, mutta se sujui midatsolaami-lääkityksen avulla hyvin. Paksunsuolen tähystyksessä rankempana koin tyhjennykset kuin itse tutkimuksen. Kapselikameran nielemistä jännitin, kun on kookkaampi kuin mikään nielemistäni lääkkeistä.

Hyvin sujui sekin. Mitään epäasiallista käytöstä en ole koskaan kokenut kenenkään ammattilaisen taholta. Ja olen asian tiimoilta tavannut sekä julkisen, että yksityisen sektorin asiantuntijoita.

Kiitollinen olen kaikesta.

Vierailija
88/105 |
14.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pelleillään ruokavalion kanssa ja sitten onkin suoli paskana.

Onhan noita suolistovaivoja ja -sairauksia nykyään paljon ja jo nuorilla. Jostain se kertoo. Ruokavalio, alkoholin tissuttelu. Tai sitten geenit huonontuneet omaan sukupolveen verrattuna.

N55

Vierailija
89/105 |
14.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen käynyt tähystyksessä lukuisia kertoja. Nykyään ainakin Laakson sairaalassa on uudet hienot laitteet. Ei koskenut yhtään. Pyysin kanyylin valmiiksi suoneen, jos tulisi kipulääkkeen tarvetta. Edellinen kerta Terveystalolla Ruoholahdessa oli pahempi, kuin painajainen. Toimenpidettä EI SAATEHDÄKIIREELLÄ, vaan rauhassa ja yhteistyössä potilaan kanssa. Terveystalolla huusin suoraa huutoa kivusta. Tajusin, että tekijä vain runnoi tähystimen suoleen, eli toimi tahallaan väkivaltaisesti. Eteneminen on tehtävä rauhallisesti, välillä tultava taaksepäin ja sitten taas eteenpäin.

Tyhjennyksen aloitin suositusta aikaisemmin ja siitä sain kiitosta, kun suoli oli niin tyhjä ja puhdas.

Saatanpa tietää kuka tähystyksen teki. Kävin hänen vastaanotollaan ja jo vastaanottotilanne oli niin hätäinen ja ylimielinen, että menin muualle teettämään tähystyksen.

Vierailija
90/105 |
14.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kampin Terveystalon mies oli hyvä ja sanokin, että jos sattuu, niin se on väärin tehty ja jos rupee liikaa sattumaan, niin lyödään morfiinia suoneen. Tuntunut oikein muulta kun vähän kun mahassa möyryäis. Tampereella taas joku nainen samasta firmasta päässyt edes ekasta mutkasta eteenpäin ja sattu aivan hel""" tisti! Homma jouduttiin 20min kidutuksen jälkeen keskeyttämään.

Vierailija
91/105 |
14.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pelleillään ruokavalion kanssa ja sitten onkin suoli paskana.

Onhan noita suolistovaivoja ja -sairauksia nykyään paljon ja jo nuorilla. Jostain se kertoo. Ruokavalio, alkoholin tissuttelu. Tai sitten geenit huonontuneet omaan sukupolveen verrattuna.

N55

Aspartaamia mätetään joka paikkaan mikä tutkitusti tuhoaa suolistobakteereita. Mikromuovit sekä astianpesukonemyrkyt.

Vierailija
92/105 |
14.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen potilas reakoi niin omalla tavallaan tutkimuksiin.

Itse en pahiten jännittäisi paksusuolen tai peräsuolen tähystystystä, jotenkin se ois kai (?) iisimpää...?

Kun taas jos tähystetään kurkkua tai mahalaukkua suun kautta tynnettävällä letkulla, SE olisi kamalampaa !!!

Koska tulisi tunne että en pysty hengittämään tai tukehdun tai saan paniikkikohtauksen, tiedän että paniikkikohtauksia saa tuossa tutkimuksessa jonkun verran.

Vierailija
93/105 |
14.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin hinurina nautin.

Vierailija
94/105 |
14.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kivuloisuus ei aina ole lääkäristä kiinni. Kolmesti yritettiin, lääkitys maksimissa, homma hoidettiin TT- kuvauksena. Suolisto oli liian mutkikas.

Vierailija
95/105 |
14.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se kolonoskopia kummoinen ole! Otat gastrokirurgin, joka on konkari. Aivan tavallista jokapäiväistä heille. Tyhjennys ei ollut herkkua mutta siitäkin selviää.

Vierailija
96/105 |
14.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se kolonoskopia kummoinen ole! Otat gastrokirurgin, joka on konkari. Aivan tavallista jokapäiväistä heille. Tyhjennys ei ollut herkkua mutta siitäkin selviää.

Enkä tarvinnut mitään lääkettä. Välillä hieman kirosin kun tuntui mutkissa.

Vierailija
97/105 |
14.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla esim. syynä syöpä. Olisi pitänyt tähystää jo paljon aikaisemmin niin kasvain ei olisi ehtinyt niin suureksi.Tähystetty useita kertoja. Leikkauksen jälkeen tähystys ei ole aiheuttanut koskaan kipuja. Tyhjennys on kyllä rankkaa. Nykyisin aloitan tyhjennyksen jo edellisenä aamupäivänä eikä tarvitse sitten valvoa yötä. Juon runsaasti erilaisia nesteitä. Eritt. hyviä ovat apteekin ravintoliuokset. Täytyy vain katsoa sellainen, joka sopii tähystyksen yhteydessä. Tiedän, että on ihmisiä, jotka kokevat ehkä kovaakin kipua tähystyksen yhteydessä. Minun kohdallani ei onneksi ole näin. Menenkin toimenpiteeseen aina rauhallisin mielin ja pystyn olemaan rentona. Lisäksi lääkärit ja hoitajat ovat olleet eritt. lämpimän ja ystävällisen oloisia. Tehty Meilahden sairaalassa ja kerran Laakson sairaalassa.

Vierailija
98/105 |
13.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko muilla jotka kärsineet ripulista huomanneet että tyhjennyksen ja tähystyksen jälkeen olisi mahan/suolen toiminta hetkeksi aikaa normalisoitunut? Pitäisiköhän tehdä suolen tyhjennys säänöllisesti ilman tähystystä jos sillä saisi huonoja suolistobakteereja pois.

Vierailija
99/105 |
13.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edellisenä päivänä se tyhjennys nesteen juonti menee aluksi hyvin. Sitten se viimeisen litran juominen määräajassa menee sisulla.

Itse toimenpide ei tunnu oikein miltään. Kyljellään maaten voi seurata kuvaruudulta tutkimuksen etenemistä suolistossa. Lääkäri kommentoi mitä näkyy ja mitä tekee.

Vierailija
100/105 |
04.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle on kerran tehty muutama vuosi sitten ja menossa ensi viikolla toisen kerran. Tyhjennys meni silloin ok, join monta litraa sitä nestettä. Kunhan pysyttelee vessan lähellä. Minulle tutkimus oli aika kivulias. Sain jonkun pillerin etukäteen mutta en usko, että vaikutti mitenkään. Suoleni on kovin mutkikas ja kaksi hoitajaa paineli aina välillä voimalla vatsaa, että saatiin letkua eteenpäin. Useaan kertaan vaihdoin asentoa selälleen ja taas kyljelleen, välillä pidettiin taukoa. Henkilökunta Hatanpäässä oli kyllä asiallista ja mukavaa. Nyt olen menossa toiseen paikkaan, että taas saa jännittää.

Kaksi synnytystä olen kestänyt ääntä päästämättä mutta tuo oli sellainen toimenpide, että pakko oli pari kertaa ähkäistä. Lääkettä suoneen en halua, kanyylin laittaminen viimeksi polilla (muuhun liittyen) ei onnistunut. 7 eri ihmistä yritti sitä laittaa, mukana yksi lääkäri, joka ultralla etsi suonta mutta ei sitä vaan saatu siinä paikalleen. Aika kidutusmuoto sekin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi yksi