Saako jenkki-äidit pienikokoisia lapsia, vai suomalaiset suuria??
Katsoin Avalta jotain ohjelmaa synnytyksistä ja pisti silmään kun 3,5 kiloista vauvaa pidettiin suurena ja neljäkiloista vauvaa valtavana. Mistä johtuu, että suomessa tuon kokoiset vauvat ovat aivan normaalikokoisia? Tuntui olevan kova stressi lääkäreillekkin, kun tiesivät että on tulossa "iso" vauva, varautuivat kaikkiin apukeinoihin jo etukäteen.
Kommentit (28)
Itse sain pienehkön vauvan (2,9 kg) ja kun pohdin "pienuutta", lääkäri kotiinlähtötarkastuksessa totesi, että vauva on juuri sopivan kokoinen, normaalipainoisuus vain on nykyään hämärtynyt, kun syntyy niin paljon sokerivauvoja.
Jenkkilässä on niin paljon sairaalloisen ylipainoisia äitejä että miten on mahdollista ettei siellä olisi raskausdiabetesta reippain määrin?
Kyllä itseä oikeen puistatti kun hoitaja makasi äidin mahan päällä, että lapsi saatiin ulos kun juuttui hartioistaan jne.
Toki 3 kiloinen vauva on suomessakin normaalipainoinen, mutta ei täällä kuitenkaan nelikiloista vielä suuren suureksi luokitella.
Itse olen synnyttänyt kolme 4 kiloista lasta, eikä kukaan pitänyt lapsiani mitenkään valtavina. Enkä sairastanut raskausdiabetestä ja omaa painokin minulla on vaan 55kg., siis normaalitilassa.
Ap
Suomalaisen vauvan keskipainohan on syntyessään siinä 3500g hujakoilla. Suurin osa lähivuosina synnyttäneistä tuttavistani ovat saaneet nelikiloisen eivätkä ole kärsineet raskausdiabeteksestä. Ainakin istukka toimii silloin hyvin, kun vauva on kunnollisen kokoinen. Itse synnytin kolmekiloisen, mutta koska olen itsekin aika hento oli mukava, ettei tarvinnut jättiläistä ponnistaa.
ja pienikokoisempia (huom. valtava latinoväestö, jossa naiset suht pienikokoisia jo perimältään).
Ja Jenkeissä hiki pukkaa pintaan lekureilla ihan siitä syystä, että meni mikä hyvänsä pieleen (siis vaikka lääkäri olisi tehnyt kaikkensa) se tulee aina kalliiksi sairaalalle/ klinikalle tai suoraan lekurille itselleen.
Mutta kyllä kait pohjoismaissa vauvat on suurempia kuin muualla Euroopassakaan, Italiassa yksi tuttu äiti oli sairaalan nähtävyys 4,5kg vauvansa kanssa...
ja se tarkoittaa, että sen ympärillä on tietty vaihtelu, joka on ihan normaalia. Osa lapsista on vähän alle keskipainon ja osa vähän yli keskipainon ja vasta kun menee alle 2,5 kilon katsotaan poikkeavan pieneksi.
tiedän, että monessa maassa halutaan synnytykset käynnistää heti kun vauva alkaa olla n. 3,5kg.
4,5kg syntyessään eikä äidillä ollut raskaus- tai muutakaan diabetestä. En sitten tiedä vaikuttaako syntymäpaino myöhempään painoon, hän on koko elämänsä ollut normaalipainon ylärajoilla (mutta ei kuitenkaan lihava). Itse olin 3,5kg syntyessäni ja aina ollut normaalipainon keskivaiheilla (nyt bmi 21).
Sen vuoksi aletaan ajatella, että 4-kiloinen on "normaali" ja 3-kiloinen "pieni".
ja se tarkoittaa, että sen ympärillä on tietty vaihtelu, joka on ihan normaalia. Osa lapsista on vähän alle keskipainon ja osa vähän yli keskipainon ja vasta kun menee alle 2,5 kilon katsotaan poikkeavan pieneksi.
porukalla ihmettelemässä reilut kuusikiloista syntynyttä vauvaa. Kyselivät toisiltaan, että kävitkö jo katsomassa ja näitkö millaiset jalat jne. Vauva oli joutunut osastolle tarkkailtavaksi. Mietin itsekin, että millainen jättiläinen mahtoi olla kyseessä!
jItaliassa yksi tuttu äiti oli sairaalan nähtävyys 4,5kg vauvansa kanssa...
Sen vuoksi aletaan ajatella, että 4-kiloinen on "normaali" ja 3-kiloinen "pieni".
viimeisten vuosikymmenten aikana. Itse olin syntyessäni -87 himpun päälle 4kg ja todellakin SUURIKOKOINEN vastasyntynyt, jota joukolla sairaalassa ihmeteltiin.
Eipä taida olla syntymäpainolla tekemistä myöhemmän painon kanssa, koska ainakin omat nelikiloiset ovat nyt alakoululaisina todella hoikkia. Yksi ollut jopa seurannassa alhaisen painonsa takia. Syövät kuin hevoset, mutta eipä jää paljon luiden ympärille. Tosin äidillä ja isälläkin sama juttu, joten empä huolestu asiasta. Parempi hoikka, kuin pullero ihan terveydellisistä syistä.
AP
belgialainen harjoittelijatyttö. Hän sanoi silmät pyöreänä että suomalaiset synnyttää hurjan isoja lapsia. Että nelikiloiset on Belgissa harvinaisuuksia.
Ja mitä tulee tuohon ylipainoasiaan, niin eikö jenkkilässä jos missä pitäisi syntyä sokerivauvoja. Juuri luin lehtijutun, jonka mukaan 25 prosenttia jenkeistä on ylipainoisia, ja ylipainoisiksi laskettiin tuossa tutkimuksessa muistaakseni yli 30 bmi. Kukaan ei edes vaivaudu laskemaan väliltä 25-29, joka siis myös on jo ylipainoa.
mutta suhde ei ole niin suoraviivainen, että pullea lapsi, pullea aikuinen. Esim. pieni syntymäpaino altistaa metaboliselle oireyhtymälle johon puolestaan kuuluu lihavuus.
Suomessa synnyttäjien keski-ikäkin on noussut.
ovat olleet 2,8kg ja 3,2 kg syntyessään, ja monet ovat taivastelleet, ovatko syntyneet ennen aikojaan, olleet sairaita tms! No todellakaan eivät, täysin terveet ja täysiaikaiset lapset, tosin vähän pienikokoisimmista suvuista. jotenkin tuntuu että se neljä kiloa alkaa isojen lasten vanhempien mielestä olla jo normi.
Itse olin 4,5kg syntyessäni (siihen aikaan oikea jätti), myöhemmin lapsena todella laiha, esim. 5-vuotiaana painoin vain 17kg enkä ole myöhemminkään ollut herkkä lihomaan.
Kun taas anoppini on syntynyt alle kilon painoisena keskosena (ihme että selvisi 40-luvulla) ja on koko aikuisikänsä ollut ylipainoinen.
syntymäpainolla ja myöhemmällä painolla on tilastollinen yhteys.
että jenkeissä äidit aina synnyttävät selällään maaten peiton alla eivätkä päästä pihahdustakaan?
Siellä synnyttäjät huumataan kipulääkkeillä ja synnytykset käynnistetään etukäteen ellei sitten sektioida, kuten varmaan lähes puolet äideistä.