Nyt se on todettu; lihavuus ei ole ihmisen oma syy
Tänään Sanomalehti Kalevassa lihavuustutkija ja professori Kirsi Pietiläinen toteaa "Kun ihminen lihoo, hänen kehonsa ja aivonsa muuttuvat niin, että ne alkavat suosia lihavuutta, eikä ihminen itse voi sille mitään".
Lisäksi terveyskirjasto.fi-sivustolla sanotaan; Nykyään tiedetään, että lihavuuteen taipuvaisilla ihmisillä aivojen toiminnan biologia on osittain erilaista kuin normaalipainoisilla. Lihavia henkilöitä ei voida syyttää itsekurin tai tahdonvoiman puutteesta, sillä taustalla on biologisia eroja.
Että muistakaa, jos pilkaatte jotakuta lihavuudesta, se on melkein sama kuin pilkkaisitte syöpäsairasta hänen syövästään.
Kommentit (175)
Laihat väittää vastaan koska he ovat olleet siinä uskossa että laihana pysyminen on joku saavutus ja että he syövät muita vähemmän :D.
99 prosentti läskeistä laihtuu jos pakotetaan tai itse haluavat.
Jos se olisi geenien määräämää, he eivät laihtuisi.
Lihavuus on valinta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki kehopositiivisuus on itse hankittua. Neurolepteissäkään ole pikku pillereissä mitään ihmekaloreita, itse ne silloinkin kaloreina syöden/juoden hankitaan. Mielihaluja lääkkeet toki voivat lisätä, mutta kalorit mätetään aina ihan itse.
Aina tätä samaa seliseliä ja toiset samanlaiset "tukemassa" näitä juttuja vaikka kaikki hyvin tietävät jotta läski on itse hankittua 😍Olet väärässä. Hormonitoiminta lihottaa tai laihduttaa, ja lääkkeet vaikuttavat hormoneihin.
Ajattelin seuraavalla massakaudella lopettaa ruoan syömisen kokonaan ja syödä pelkkiä neuroleptejä. Tulee halvaksi kun ei syö mitään ja hormonitoiminnan seurauksena paino silti vaan nousee.
Syö neuroleptejä ja ruokaa normaalisti niin lihot.
Miksi ihmisiä kiinnostaa toisten paino näin paljon?
Vierailija kirjoitti:
Kaikki kehopositiivisuus on itse hankittua. Neurolepteissäkään ole pikku pillereissä mitään ihmekaloreita, itse ne silloinkin kaloreina syöden/juoden hankitaan. Mielihaluja lääkkeet toki voivat lisätä, mutta kalorit mätetään aina ihan itse.
Aina tätä samaa seliseliä ja toiset samanlaiset "tukemassa" näitä juttuja vaikka kaikki hyvin tietävät jotta läski on itse hankittua 😍
Väität siis että neuroleptit eivät vaikuta käyttäytymiseen? Sitähän tuo tarkoittaa. Kieltäydyt ymmärtämästä asiaa jotta voisit väittää vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Alkuperäinen lihominen on ihmisen oma syy.
Meinaatko että kun olin jo alle kouluikäisenä lihava, niin se oli oma syyni?
Siis minähän en ole laihaa päivää nähnyt. 60-luvulla tenavat olivat harvoin lihavia, minä oli kuvassa aina se paljon muita paksumpi.
Vierailija kirjoitti:
Ja höpö höpö! Jokainen ihan itse sen ruuan suuhunsa lappaa.
Joo, kyllä täällä palstalla on parempi tieto kuin tutkijoilla.
Ap, olen tiennyt tuon jo kauan. Se opitaan ravitsemustieteen peruskursseilla. Kuten myös mm. peptidihormonien toiminta. Mutta en viitsi tällaisella palstalla yrittää opettaa ihmisiä, joilla ei ole edes halua lukea paria yksinkertaista tieteellistä artikkelia aiheesta.
Vierailija kirjoitti:
Lihavuus on valinta.
99 prosenttia läskeistä haluaisi laihtua. Jos pakotettaisiin jollain nälkäleirillä niin laihtuisimme kyllä, sen myönnän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lihavuus on valinta.
99 prosenttia läskeistä haluaisi laihtua. Jos pakotettaisiin jollain nälkäleirillä niin laihtuisimme kyllä, sen myönnän.
Haluaa ja haluaa. Jos oikeasti haluaa, niin hyväksyy syömisestä aiheutuvan nautinnon vähentymisen ja nälänkin sietämistä.
Mäkin haluaisin ihan aidosti nostaa 120 kg penkistä, mutta jos en viitsi käydä salilla, niin mitä merkitystä sillä haluamisella on.
Jotenkin näistä vauvapalstan lihavuusketjuista tulee aina mieleen miten huonolla tolalla on Suomen mielenterveyspalvelut. Ei ole normaalia vihata ventovieraan ihmisen ulkoisia piirteitä niin paljon että vaivautuu niitä palstalle suoltamaan.
Vierailija kirjoitti:
Tutkijalla unohtui että lihavuus on vasta nyt räjähtänyt, jos tuo uus teoria pitäisi paikkaansa, lihavia ois ollu yhtä paljon aina ennenkin.
T. toinen tutkija, eri alalta.
Oiskohan sillä mitään tekemistä asian kanssa, että aikoinaan ei yksiselitteisesti ollut ruokaa.
Kannattaa vastaisuudessakin pysyä siellä eri alalla.
Onhan tuota ruokaa ollut yllinkyllin ainaki sata vuotta.
Geenit vaan muuttu joskus 90 -luvulla ja alettiin lihomaan.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmisiä kiinnostaa toisten paino näin paljon?
Koska toiset saavat mielihyvää muiden mollaamisesta, ja ylipainoiset ovat helppo kohde, kun paino on arka aihe. Minulta tällaiset lihavien haukkujat eivät saa kovinkaan suurta arvostusta osakseen.
14 vuotta sitten pudotin painoa 93 kg ->72 kg lyhyessä ajassa 40+ v iässä kunnon dad bodystä aika fitiksi. Pysynyt tuossa painossa. Ihan oma valinta tuo on ollut. Punkeroksikin tulin ihan itse ahmimalla ja herkuttelemalla.
Tajusin mässätessäni hyvin, että perjantaipitsan mättö, sipsien, kolan ja bissen kanssa ja kaikki muu napostelu arkena oli ylimääräistä nautintoa. Lopulta kyllästyin ähkyisään oloon eikä ruokamättökään antanut enää kiksejä.
Musta tämä nykyihminen ei pysty vastustamaan kiusauksia -jargon on ihme lätinää. Miten voidaan ajatella, että joku voisi sitten lopettaa, tupakan, alkoholin tai huumeet, jos ihmisellä ei ole valinnan mahdollisuutta omaan käytökseen.
Surullista jos osa jää haluamattaan lihavaksi, kun tuetaan uskoa, ettei sille mitään voi.
Vierailija kirjoitti:
Onhan tuota ruokaa ollut yllinkyllin ainaki sata vuotta.
Geenit vaan muuttu joskus 90 -luvulla ja alettiin lihomaan.
Luepas vähän historiaa. Esim. sota-aikoina ruokaa ei todellakaan ollut. Sen saamista säännösteltiin.
Rumaa se lihavuus joka tapauksessa on. Oli syy neurolepteissa, aivotoiminnassa, hengitysilman mukana ihon läpi imeytyvissä kaloreissa tai isoissa luissa. Kun ihminen saa enemmän energiaa kuin kuluttaa, niin ylimääräinen varastoituu. On itselläkin ylimääräistä, mutta peilistä se ratkaisun avain löytyy.
Hienoja uutisia!
Pitänee korkata uusi sipsipussi ja huuhtoa sipsit jaffalla alas pohjattomaan vatsaan.
Olen periaatteessa sitä mieltä, että kalorit lapetaan itse, joten ihminen on isolti itse vastuussa omasta painostaan. Olen ollut pulskempi nuorena, ja sitten laihduttanut hoikaksi ja pysynyt siinä vuosia.
Nyt en kuitenkaan osaa itse selittää sitä, miten voi olla että olen raskaana kerryttänyt lähes 20kg massaa lisää. Olen syönyt samalla tavalla kun ennen raskautta, jättänyt alkoholin pois jota ennen tuli juotua kuitenkin silloin tällöin. Ymmärrän että raskaudessa painaa muukin kun läski, mutta kun lähes 20kg on tullut niin pakkohan siinä läskiäkin on olla. Nyt tuntuu oikeasti siltä että paino nousee hallitsemattomasti teen mitä vaan. Eli mistä minä tiedän jos jollekin läskille on käynyt samoin. Näköjään se on mahdollista lihoa vaikka ei syö liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Aina tätä samaa seliseliä ja toiset samanlaiset "tukemassa" näitä juttuja vaikka kaikki hyvin tietävät jotta läski on itse hankittua 😍
Ihminen joka syö neuroleptejä, on jo valmiiksi masentunut. Syyllistäminen varmasti auttoi itseäsi nousemaan vähäpätöisempien ihmisten yläpuolelle omassa kuplassasi, mutta lääkityksen haittavaikutusten lihottamia tuskin auttoi vähääkään. Mikä mahtoi olla se valtava uusi oivallus,jota kommentissasi tarjosit?
Toisaalta tätä geneettistä alttiutta edesauttaa nykyaikainen elämäntapa, jossa liikumme yhä vähemmän ja saamme melko vaivatta houkuttelevaan pakettiin käärittyä energiaa yli tarpeemme. Näin ei ole ollut aina.
Täällä jotkut huutelee, että ”itse ihminen ruuan lauttaa suuhunsa”, mutta jos asia olisi noin yksinkertainen, ei lihavuus olisi ongelma. Geneettinen/biologinen alttius on YKSI selittävä tekijä, yhtälailla on tutkimusta opittujen tapojen merkityksestä, yksilön persoonallisuuden piirteistä tai sosioekonomisen aseman yhteydestä elintapoihin ja terveyskäyttäytymiseen. Miksi ihmeessä kukaan kuvittelee että pelkkä tieto riittäisi?
Yksi painonpudotuksen epäonnistumista ennustava tekijä on ehdottomuus ja mustavalkoisuus. Sama asenne paistaa myös lihavuuteen liittyvässä keskustelussa. Ei ymmärretä ihmistä, ei sitten yhtään. Ja edelleen kuvitellaan että yksi selitys kattaisi kaiken.