Puistattaako ketään muuta lapsen kutsuminen "meidän neidiksi" tai "prinsessaksi"?
Lähipiirissä on muutama ihminen, jotka eivät juuri koskaan puhu tyttäristään nimellä kun kertovat näiden edesottamuksia, vaan aina "meidän neiti sitä ja tätä". Tuo kuulostaa korvaani jotenkin halveksuvalta tai vaihtoehtoisesti vähän ylpistelevältä. Onko vika minun tulkinnassa vai tuossa ilmaisussa? Toinen vähän oksua suuhun tuova ilmaisu on kutsua tyttölasta prinsessaksi. Meillä on itsellä tyttövauva ja en tykkää yhtään, jos joku häntä nimittää prinsessaksi. Ihan kuin hän olisi joku hienohelma palvelijoineen.
Ja näin tasa-arvon aikakautena täytyy sanoa, ettei kauhean usein kuule vastaavia nimityksiä pojista (prinssi tai herra).
Kommentit (688)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Neiti ja prinsessa on yhtä noloja kuin etupylly.
Meidän yksivuotias, prinsessa-neiti ei takuulla ole vähääkään kiinnostunut "etupyllystä".
Ei ollut mun kummityttökään, mutta niin vaan alle kakskymppisenä kertoi lesboudestaan.
Vierailija kirjoitti:
Minulle erityisesti neiti kuulostaa pahalta, koska neidit ovat jo naimaikään ehtineitä tyttöiän ohittaneita naispuolisia. Pienestä tytöstä puhuminen neitinä antaa siis viitteen, että hän olisi valmis naimakauppaan. Eivätkö vanhemmat todellakaan tajua tätä merkitystä?
Miksi ihmeessä ei voida puhua tytöistä tai ihan vaan lapsesta, jos ei halua korostaa lapsen sukupuolta?
Prinsessa ei kuulosta niin pahalta korvaani, sillä sillä ei ole niin suurta seksuaalikypsyyttä osoittavaa merkitystä.
Seksuaalikypsyys on parivuotiaalle tuntematon käsite. Sillä vouhkaavat vain aikuiset´.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enemmän mua turhauttaa ne kaikenmaailman lempinimet, joita vanhemmat omista itse nimeämistään lapsistaan käyttää.
🤷♂️🙆🏼♀️🙄Haluaisin oikeasti kuulla sen vanhemman perustelun, joka käyttää lapsestaan vain lempinimeä ja puhuttelee sillä lastaan myös muille niin, että alkuperäistä nimeä ei näy enää kuin passissa. Siis tyyliin lapsen nimi on vaikka Nikolas ja vanhempia myöten kaikki kutsuvat vain Nikkeksi. Miksei voinut antaa sitten suoraan sitä nimeä Nikke jos Nikolas on liian vaikea suuhun? Tai Elli-Noora jota kutsutaan vain Elliksi tai jopa Eltsuksi. Mitä varten tuo lisänimi sitten oikein on?! En ymmärrä ollenkaan.
Et niin. Olen pahoillani sinun ja kaltaistesi puolesta. Olisikohan sinulle jotain muuta puuhaa? Ja pällisteltävää?
Jos lapselle annetaan virallisesti nimi Elli-Noora muotoutuu se jälkeepäin käytännössä pelkäksi Elliksi/Eltsuksi. Miestäni on aina kutsuttu Tapsaksi vaikka virallinen nimi on Tapani.
Vierailija kirjoitti:
"Meidän neiti päätti ettei haluakaan laittaa punaisia housuja päiväkotiin".
Tulee mieleen kuolaava hermoja riipiviä pikkulapsi. Lähes poikkeuksetta nämä "meidänneiteilijät" ovat työväenluokkaisia vanhempia.
Meidän Pikkuneidillä on akateemiset vanhemmat.
Ihme asioista porukka ärsyyntyykin...
Vierailija kirjoitti:
Mä kutsun meidän teinejä kusiaivoiksi ja paskiaisiksi, oman pääni sisällä toki. Siitä huolimatta ne määrää täällä ja juoksuttavat äitiään, minkä ehtivät rahan vinkumiseltaan. Pari vuotta vielä lusittavaa...
Luojan kiitos, meidän teinit eivät ole lainkaan kusiaivoisia paskiaisia. Päinvastoin, mukavia ja reiluja nuoria ihmisiä.
Jos titteli sattuu olemaan bileprinsessa niin se on vain positiivinen asia.
Käyttäjä2108 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep! Prinsessa Yessica Alexia Camomilla Jurvanen...
Jo on kansainvälinen nimi.Ei sovi yhteen sukunimen kanssa.
Vähän kuin Boris Johnson. Slaavilainen ja skandinaavi yhdessä. Yäk.
Tai Eliel Saarinen-kivasti (! ) yhdistetty hebrealainen etunimi ja savolainen lannantallaajanimi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Meidän neiti päätti ettei haluakaan laittaa punaisia housuja päiväkotiin".
Tulee mieleen kuolaava hermoja riipiviä pikkulapsi. Lähes poikkeuksetta nämä "meidänneiteilijät" ovat työväenluokkaisia vanhempia.
Meidän Pikkuneidillä on akateemiset vanhemmat.
Jotka asuvat maaseudulla. Tai Turussa. Ei siinä mitään.
Niistä, joita on lapsena kutsuttu prinsessoiksi, tulee luonnehäiriöisiä aikuisia. On omakohtaista kokemusta.
Minusta on ihanaa, että isäni kutsui minua prinsessaksi.. kaikesta ihmiset hikeentyvätkin..
Yksi mikä joskus ärsyttää, on potkupallovanhempien hokema omasta kersastaan, "superjunnu". Vaikka olisi aivan toistaitoinen kaveri kentällä.
Tietysti jopa tyhmempi palstan lukija ymmärtää, että kritiikissähän on kyse siitä, että opettajat ym joutuvat kärsimään näistä typeristä tubettajista ja influenssereista. Onneksi vankila lopulta kasvattaa, ellei mikään muu.
Vierailija kirjoitti:
Yksi mikä joskus ärsyttää, on potkupallovanhempien hokema omasta kersastaan, "superjunnu". Vaikka olisi aivan toistaitoinen kaveri kentällä.
Siis käyttääkö joku muka oikeasti tuota termiä omasta lapsestaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todellakin, potkupallokeskusteluissa useinkin törmää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Neiti ja prinsessa on yhtä noloja kuin etupylly.
Meidän yksivuotias, prinsessa-neiti ei takuulla ole vähääkään kiinnostunut "etupyllystä".
Voi kun olet ihana sievistelijä! Suukkosia sulle!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todellakin, potkupallokeskusteluissa useinkin törmää.
On varmaan tullut nahkakuula sitten liian monta kertaa nuppiin.
Pahin mitä olen nähnyt kirjoitettuna on ”meijän rinsessa”.
Jos tämä on tosijuttu, niin tuohan on ihan s.a.i.r.a.s.t.a. 🤢 YÖK. Mitä jos poika puhuisi muille ihmisille äitinsä toosasta??