Puistattaako ketään muuta lapsen kutsuminen "meidän neidiksi" tai "prinsessaksi"?
Lähipiirissä on muutama ihminen, jotka eivät juuri koskaan puhu tyttäristään nimellä kun kertovat näiden edesottamuksia, vaan aina "meidän neiti sitä ja tätä". Tuo kuulostaa korvaani jotenkin halveksuvalta tai vaihtoehtoisesti vähän ylpistelevältä. Onko vika minun tulkinnassa vai tuossa ilmaisussa? Toinen vähän oksua suuhun tuova ilmaisu on kutsua tyttölasta prinsessaksi. Meillä on itsellä tyttövauva ja en tykkää yhtään, jos joku häntä nimittää prinsessaksi. Ihan kuin hän olisi joku hienohelma palvelijoineen.
Ja näin tasa-arvon aikakautena täytyy sanoa, ettei kauhean usein kuule vastaavia nimityksiä pojista (prinssi tai herra).
Kommentit (688)
Itse kutsun aivan kaikkia lapsia tasa-arvoisesti joko nimellä penikka tai kakara, sukupuolesta riippumatta.
Ei...poikien jälkeen tulee prinsessa.Kaikki tykkää.Prinsessat ovat vaikeampia kuin pojat,heh..ehkä jaksamme yhden prinsessan kasvattaa yhdessä.Totta kait tämä prinsessa hemmotellaan.Ensi jouluna prinsessa lahjat ,hän on vielä kohdussa.
"Meidän neiti päätti ettei haluakaan laittaa punaisia housuja päiväkotiin".
Tulee mieleen kuolaava hermoja riipiviä pikkulapsi. Lähes poikkeuksetta nämä "meidänneiteilijät" ovat työväenluokkaisia vanhempia.
Poitsu on vielä pahempi. Meidän neiti hyvä kakkonen.
Oks. nousee kurkkuun kun kuulen esim. työkaverin puhuvan miehestään, miekkonen sitä tai tätä. Kyse kuitenkin yli 40v tavasta puhua.
Paha kyllä , että poikkis kuuluu saman sarjaan.
Ihmisillä on kuitenkin kaikilla etunimi!
Vierailija kirjoitti:
Todellakin. Minua tökkii myös se, jos minua rouvitellaan. Ehkä minulla on asenneongelma näitä siviilisäätyä korostavia titteleitä kohtaan.
Prinsessa on ihan kuvottava.
Paras on kutsua nimellä tai jollain lempinimellä.
Minusta rouvattelun kohteena oleminen on ihanaa.
Neiti ja prinsessa on yhtä noloja kuin etupylly.
No huh huh kyllä teillä on taas maailman suurimmat ongelmat käsittelyssä toivottavasti tulee sota pian tännekin.
Vierailija kirjoitti:
Vaavi ja muksu on omasta mielestä rasittavia sanoja.
Mä käytän omasta lapsestani etunimeä ja yhtä lempinimeä, kun puhun muille. Kotona vauvalla on sata lempinimeä ja hellittelynimeä.
Juuri näin. Muiden seurassa me vanhemmat puhuttelemme lapsia etunimellä, vaikka kotona käytössä onkin liuta erilaisia hellyttely- ja hassuttelunimiä.
Mummit ja vaarit saavat sanoa, mutta vanhemmat voisivat vieraiden kuullen lopettaa lässyttämisen ja yli kehumisen. Narkkareita niistä kuitenkin tulee, eikä mitään Teemu Selänteitä
Mun tuttu kutsuu tytärtään "neiti näpsäksi" 🤢
Vierailija kirjoitti:
Nää on varmaan näitä, jotka jo sikiöaikana ovat masuasukkeja, rakkauspakkauksia ym. ällöttävän imelää :)
Olen kuudennella kuulla raskaana, eikä tulis mieleenikään puhua sikiöstä. Kyllä se kohdussa kasvava on juurikin masuasukki, meidän nuppu, pikkumyyriäinen, hepsankeikka. Hänen "työnimensä" on isän keksimä Lullukka. Kivaa. Mutta sikiö? Lääketieteellinen ilmaisu. Mutta perheen kesken on jo varsin varteenotettava rakkauspakkaus.
Vierailija kirjoitti:
Itse kutsun aivan kaikkia lapsia tasa-arvoisesti joko nimellä penikka tai kakara, sukupuolesta riippumatta.
Uh, olet outo. Lapsi on lapsi, ei eläimen penikka. Kakara-sana on katkeran lapsivihaajan ilmaisu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enemmän mua turhauttaa ne kaikenmaailman lempinimet, joita vanhemmat omista itse nimeämistään lapsistaan käyttää.
🤷♂️🙆🏼♀️🙄Haluaisin oikeasti kuulla sen vanhemman perustelun, joka käyttää lapsestaan vain lempinimeä ja puhuttelee sillä lastaan myös muille niin, että alkuperäistä nimeä ei näy enää kuin passissa. Siis tyyliin lapsen nimi on vaikka Nikolas ja vanhempia myöten kaikki kutsuvat vain Nikkeksi. Miksei voinut antaa sitten suoraan sitä nimeä Nikke jos Nikolas on liian vaikea suuhun? Tai Elli-Noora jota kutsutaan vain Elliksi tai jopa Eltsuksi. Mitä varten tuo lisänimi sitten oikein on?! En ymmärrä ollenkaan.
Et niin. Olen pahoillani sinun ja kaltaistesi puolesta. Olisikohan sinulle jotain muuta puuhaa? Ja pällisteltävää?[/quote
Lapset itse puhuvat toisistaan lyhennetyillä "lempparinimillä".
On sulla pienet ongelmat, kun joudut tällaisen asian esiin tuomaan.
Meillä lapsia kutsutaan heidän etunimillään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän neiti, rinsessa, masuasukki, meillä sylitellään, tissitellään ja pottaillaan. Meillä on myös samanlaiset trikoopipot meidän neidillä ja Äityli-emännällä. Isukki-isimieskin meillä asuu ja koira jonka nimi on Hän. Lässyn Lässyn.
Kiitos hyvistä nauruista. 😀
Äityli..... brrr. Onko sukua paitulille?
Paituli on äitylin suosikki-yöppis ♥️
Paitulihan oli 90-luvulla (vai jo 80-luvun lopulla?) myyty yli-iso paita.
Siis vähän niinku yöpaita, mutta päällysvaate.
Yök kirjoitti:
Mummit ja vaarit saavat sanoa, mutta vanhemmat voisivat vieraiden kuullen lopettaa lässyttämisen ja yli kehumisen. Narkkareita niistä kuitenkin tulee, eikä mitään Teemu Selänteitä
Meillä on kolme lasta ja jokaista on taaperoaikoihin kutsuttu hellittelynimillä. Nyt jo isoja, mutta jokaisella silti käytössä lyhennys nimestä, samoin kavereilla. Osa käyttää vaan sukunimiä ja nekin on muokkkautuneet tyyliin: Oksanen-Okanen. Siis nuorten itsensä taholta.
Vierailija kirjoitti:
Neiti ja prinsessa on yhtä noloja kuin etupylly.
Meidän yksivuotias, prinsessa-neiti ei takuulla ole vähääkään kiinnostunut "etupyllystä".
Vaavi ja muksu on omasta mielestä rasittavia sanoja.
Mä käytän omasta lapsestani etunimeä ja yhtä lempinimeä, kun puhun muille. Kotona vauvalla on sata lempinimeä ja hellittelynimeä.