Mitä ammattia alkaisit harjoittamaan jos joutuisit äkillisesti keskiajalle?
Päjäisitkö työssäsi, vajoaisitko katuojaan vai nousisitko juhlituksi tieteen sankariksi (ehkä noitasyytöksiä jatkuvasti kohdaten!)
Kommentit (149)
Vierailija kirjoitti:
Tuo on kateutta.
Sinä saisit olla renki ja aseenkantaja.
t. Miekkasankari
2
Luulenpa, että olisit kuin Monty Pythonin musta ritari. "This but a scratch". "Just a fleshwound."
Alkaisin mestaajaksi eli irrottelisin päitä, seivästäisin ruumiin aukkojen kautta tai grillaisin asikkaita roviolla...
Ryhtyisin hovineidoksi koska olen kielitaitoinen, muotitietoinen ja sivistynyt.
Mitään järkeviä kädentaitoja mulla ei ole joten tuo lienee ainoa vaihtoehto.
Miekkailin jo lapsena kirjoitti:
Varsinkaan jos oltaisi miekkailtu! Et tajuaisi koska olisin voittaja ja häviäjillä ei ajatus enää juokse.
Minä olen paras miekkailemaan. Ritareita voisi tulla isot nivaskat niin pistäisin nippuun.
Miekkailin nuorena poikana 4h putkeen päivän aikana. Molempia käsiä välillä käyttäen.
Ei keskiajalla minulle pärjättäisi. Olen sen verran tieteellisempi iskijä.
Ja sisua minussa on enemmän kuin kymmenessä egossa.
En elä mitään muuta varten kuin miekkailua.
Ottaisin keskiaikaisen kylän valtaani ja hallitsisin sitä rautaisella otteella.
Siinäpä viesti, jollaisen voi saada aikaan vain täydellisen tietämättömyyden aiheuttama itsevarmuus. Tietämättömyys sekä keskiajan yhteiskunnasta että keskiajan aseista.
Vierailija kirjoitti:
perustaisi ruokapaikan jossa tarjottaisiin nykyajan herkkuja, kuten pizzaa ja hampurilaisia. tosin hiivaa ei ole tuohon aikaan keksitty, joten pizzan joutuu unohtamaan.
Etkö osaa hapanjuurta kasvattaa? Luuletko että leipien kohottaminen keksittiin 1700-luvun lopulla (kun viinanvalmistajat alkoivat myydä mäskin päälle syntynyttä ylijäämähiivaa)?
Hapanjuurella voi leipoa ihan pirun hyvät pizzat. Ainoa vain että joudut odottelemaan Kolumbuksen Amerikanretkeä ennenkuin saat tomaatteja! 😁
Nostetaan tätä, todella hyvä ketju.
Hyvällä tuurilla emännäksi maataloon, vähän huonommalla piiaksi. Suurin osa väestöstä oli kuitenkin tuolloin maaseudulla.
Olen IT-projektipäällikkö. Alkaisin organisoida toimintaa keskiajallakin.
Todennäköisesti joutuisin yhteisön hylkimäksi ja alkaisin myydä yläpääni sijasta alapäätä. :/
Käsityöläisammatti tai vaihtoehtoisesti merimies. Jos saisin käydä kouluja niin maanmittari tai rakennusmestari/arkkitehti.
Mitä en haluaisi olla ovat talonpoika/maatyöläinen, sotilas, enkä pappi tai tuomari .
Pyöveliksi. Elanto ois taattu. Sais olla rauhassa, ei tulis ruttotautiset iholle ja muutenkin.
Vierailija kirjoitti:
Kirjoitus- luku- ja laskutaitoisena varmaan jonkunlainen kirjuri. Kalligrafiaakin on tullut harrastettua. Lisäksi latina on hanskassa jossain määrin, joten siitä olisi varmaan hyötyä. Ehkä menisin nunnaluostariin, siellä olisi parhaimmat mahdollisuudet edetä.
Mulla tää. Käsikirjoitusten kopiointi täysihoidolla ja vähän yrttitarhan hoitelua siihen päälle.
sethämiesh kirjoitti:
Pyöveliksi. Elanto ois taattu. Sais olla rauhassa, ei tulis ruttotautiset iholle ja muutenkin.
Vielä muutama sana pyövelin hommasta keskiajalla.
Pyövelin elanto ei ollut taattu. Keski-Eurooppalaisista lähteistä on löynyt useammankin pyövelin kotikaupungilleen tekemät anomukset avustuksesta köyhyyden tähden. Pyöveleille ei yleensä maksettu mitään kiinteää palkkaa, vaan palkka tuli suoritetuista työtehtävistä: mestauksista ja ruumiinrangaistusten toimeenpistämisestä. Aika monessa paikassa pyövelin toimeenkuvaan kuului myös kuolleiden eläinten ja kunniattomasti kuolleiden ihmisten ruumiiden hävittäminen. Joissakin kaupungeissa pyövelit saivat myös joitain taloudellesia etuja. Esim. yhdessä kaupungissa pyöveli sai ottaa kaupunkiin myyntiin tuotavista juustokuormista yhden juuston itselleen.
Kuolematuomioiden lukumäärän suhteen keskiaika ei ollut huippuaikaa, se alkoi vasta 1500-luvun lopulla, kun valtiovalta oli vahvistunut. Keskiajalla noin pääsääntöisesti oikeus pyrki yhteiskuntarauhan palauttamiseen ja ankarat rangaistukset eivät olleet samanlainen itseisarvo kuin uuden ajan alussa.
Ruotsin valtakunnassa voimassa olleissa laeissa (joita siis Suomessakin noudatettiin) säädettiin kuolemantuomio aika monesta rikoksesta, mutta sen toimeenpanolle oli paljon rajoituksia. Esimerkiksi henkirikosten osalta pääsääntö oli, että kuolemaan voitiin tuomita vain, jos epäilty saatiin kiinni vuorokauden sisällä taposta. Muuten tekijä selvisi sakoilla (tähän oli joitain poikkeuksia erittäin raskauttavien asianhaarojen ollessa kyseessä). Samoin varkaudesta hirtettiin vain itse teossa kiinni saadut, joilla oli saalis vielä hallussaan.
Naisin jonkun rikkaan hyvästä suvusta olevan miehen ja alkaisin kotiäidiksi, tosin synnytys voisi olla tuskaa ilman kipulääkkeitä.
Ja en oikein keksi mitään keskiaikaista ammattia joka liittyy it alaan
Majatalon tai ilotaloon emäntä, tai parantaja
Niin tosiaan, tällä lääketieteen maallikkotietämyksellähän olisi ihan kuningastason parantaja keskiajalla!
Samalla hourupäinen noita. "Kuule kun tän taudin aiheuttaa sellainen täysin näkymätön juttu, me voidaan ehkäistä se pesemälle kädet!"
Samaten olisi koko maan parhain maksullinen, kun nykyajan täysin normaalit jutut olisivat täysin ennenkuulumatonta ja rohkeaa!
Vierailija kirjoitti:
Niin tosiaan, tällä lääketieteen maallikkotietämyksellähän olisi ihan kuningastason parantaja keskiajalla!
Samalla hourupäinen noita. "Kuule kun tän taudin aiheuttaa sellainen täysin näkymätön juttu, me voidaan ehkäistä se pesemälle kädet!"
Samaten olisi koko maan parhain maksullinen, kun nykyajan täysin normaalit jutut olisivat täysin ennenkuulumatonta ja rohkeaa!
Ei nykyajan rohkeat seksi asiat ole uusia.
Jo pompeijin raunioista löytyi yhtä rohkeita seksitapoja esittäviä kuvia.
Ei nykypolvi keksinyt seksiä. Kaikki on keksitty ja kokeiltu jo tuhansia vuosi sitten. Vain ehkäisypillerit keksittiin nykyaikana.
Te saisitte tauteja ja aviottomia lapsia siellä keskiajalla, jos toimisitte noin! Eli suuret puheet, mutta toisin tekisitte.
Talonpojat, porvarit, papisto, aatelisto. Tuosta luettelosta löytyy nykyinen ammatti, joten sillä mennään.
Olisin hirveän hyvä puoskari (se oli arvostettu ja tärkeä ammatti). Majataloakin voisin pitää. Muussa tapauksessa elelisin omavaraisesti. Toisaalta voisin elää myös luostarissa ja/tai opettaa, kopioida kirjoja...