Mitä ammattia alkaisit harjoittamaan jos joutuisit äkillisesti keskiajalle?
Päjäisitkö työssäsi, vajoaisitko katuojaan vai nousisitko juhlituksi tieteen sankariksi (ehkä noitasyytöksiä jatkuvasti kohdaten!)
Kommentit (149)
Vierailija kirjoitti:
Olisin Kvothe.
Kunnollisella juonihaarniskalla ja Gary Stun osaamisella pääsee kieltämättä pitkälle
liittyisin paikalliseen kiltaan ja ensialkuun hoitelisin helppoja kohteita, kuten goblineita, limajuttuja ja jäniksiä joilla on sarvi.
Vierailija kirjoitti:
kik booser kik booser kirjoitti:
Potkun nyrkkeilyä ja miekka taidon opettajaksi ja mestariksi.
Aluksi voittaisin ritarin paljain käsin ja anastaisin tältä miekan. Sen jälkeen verottaisin miekalla koko kylää ja aloittaisin kylä päällyyden.
Opettaisin huitomaan teroitetulla metallin kappaleella ja valloittaisin lähimmäiset naapurit.
Jopas.
Jos nyt lähdetään vaikka siitä, että keskiaikainen ritari ei ollut oikeastaan koskaan yksin. Eli et voi tapella vain ritaria vastaan, vaan tappelet samalla myös paria ritarin palvelijaa vastaan, jotka myös ovat aseistettuja.
Toisekseen, enpä jaksa uskoa, että olisit kovin hyödyllinen miekkailun opettajana. Keskiaikaisia miekkoja käytettiin eri tavalla kuin miten miekoilla harjoitellaan moderneissa kamppailulajeissa. Jos olisit joskus harjoitellut miekalla ja kilvellä, niin et kuvittelisi pystyväsi helposti voittamaan aseistettua ja koko elämänsä aseiden käyttöä harjoitellutta miestä paljain käsin.
Ja kolmanneksi, yksi aseistettu mies ei alista kokonaista kylää. Sieltä kun tulee 15 miestä seipäiden, varstojen, viikatteiden ja veitsien kanssa, niin kuka tahansa yksinäinen mies jää toiseksi.
Sun on nyt jotenkin vaikea tajuta että olen paras miekkailemaan.
Tän takia et voi oikein sanoa mitään.
Pyöveli haluaisin olla. Luulisin, että olisin erittäin arvostettu ihminen, samoinkuin kaikki somevaikuttajat nykyisin. Voi miten ihanaa olisikaan ihmisten kauloja katkoa.
Vierailija kirjoitti:
Olet aivan oikeassa. En jaksa ymmärtää sitä, että olisit maailman paras miekkaillija.
Vіeraіlіja kirjoitti:
Pyövelі haluaіsіn olla. Luulіsіn, että olіsіn erіttäіn arvostettu іhmіnen, samoіnkuіn kaіkkі somevaіkuttajat nykyіsіn. Voі mіten іhanaa olіsіkaan іhmіsten kauloja katkoa.
Nііn kuіn täällä jo sanottііn, keskіajalla pyövelіt olіvat arvostuksessa aіvan pohjalla. Taі no, olіhan pyövelіn alapuolella vіelä pyövelіn renkі. Pyövelіn arvostus nousі jonkіn verran keskіajan jälkeen, mutta sііhen vaadіttііn vahvan valtіovallan tukea.
Käytännössä keskіajalla pyövelіksі ryhtyі vaіn mіes, jolla eі ollut vaіhtoehtoja. Pääosіn olіvat rіkollіsіa taі pyöveleіden poіkіa. Rіkollіnen tausta näkyy sііnä, että aіka monen pyövelіn ensіmmäіnen vіrkatehtävä olі edeltäjänsä teloіttamіnen. Suomesta toіmіneіsta pyöveleіstä noіn joka kymmenes tuomіttііn kuolemaan, tosіn nämä Suomen pyövelіt ovat uuden ajan puolelta. Keskіajalta tіedetään vaіn yksі Suomessa toіmіnut pyövelі, ja hänestä tіedetään vaіn se, että hänet hіrtettііn 1470-luvulla Tukholmassa hevosvarkaudesta - kіrjaіmellіsestі aіnoa maіnіnta hänestä on Tukholman tuomіokіrjassa oleva kuolemantuomіo.
Käsityöläinen, joka olen osittain nytkin tai parantaja, joka olenkin.
Kääntäisin Agricolan kanssa Se Wsi Testamentin 50 vuotta aikaisemmin, että pysyttäisiin keskiajan aikakehyksessä.
Nypläisin pitsiä. Joskus opettelin tuon taidon ja jos oli osaava (ja nopea) niin sillä tienasi enemmän kuin "normaaleissa" ammateissa.
Olisin todennäköisesti jo kuollut toinen toistaan seuraavien synnytysten, niiden komplikaatioiden, jatkuvan aliravitsemuksen ja/tai laillisen lähisuhdeväkivallan seurauksena.
Vierailija kirjoitti:
perustaisi ruokapaikan jossa tarjottaisiin nykyajan herkkuja, kuten pizzaa ja hampurilaisia. tosin hiivaa ei ole tuohon aikaan keksitty, joten pizzan joutuu unohtamaan.
Hiivaa on olemassa luonnossa ilman keksimistäkin. Mm. Oluen panosta ei olisi tullut mitään ilman hiivaa. Ongelmasi on ennemminkin valkoisen vehnän puute, tuohon aikaan viljeltiin enemmän ohraa, ruista ja kauraa paremman satovarmuuden vuoksi. Toki vehnääkin, mutta vähemmän.
Ei mun ammattia olisi olemassakaan. Mä olisin kädentaidottomana aika pulassa. Vielä kun naiset eivät saaneet tehdä juuri mitään. Mutta varmaan sitten olisin vain kotirouva. Kyllä multa leipominen onnistuisi ja ruuanlaitto.
Kaiketi mun tittelini olisi lapsenpäästäjä.
t. Kätilö
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet aivan oikeassa. En jaksa ymmärtää sitä, että olisit maailman paras miekkaillija.
Varsinkaan jos oltaisi miekkailtu! Et tajuaisi koska olisin voittaja ja häviäjillä ei ajatus enää juokse.
Minä olen paras miekkailemaan. Ritareita voisi tulla isot nivaskat niin pistäisin nippuun.
Miekkailin nuorena poikana 4h putkeen päivän aikana. Molempia käsiä välillä käyttäen.
Ei keskiajalla minulle pärjättäisi. Olen sen verran tieteellisempi iskijä.
Ja sisua minussa on enemmän kuin kymmenessä egossa.
En elä mitään muuta varten kuin miekkailua.
Ottaisin keskiaikaisen kylän valtaani ja hallitsisin sitä rautaisella otteella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on kateutta.
Sinä saisit olla renki ja aseenkantaja.
t. Miekkasankari
Varastaisin rikkailta ja jakaisin köyhille.
perustaisi ruokapaikan jossa tarjottaisiin nykyajan herkkuja, kuten pizzaa ja hampurilaisia. tosin hiivaa ei ole tuohon aikaan keksitty, joten pizzan joutuu unohtamaan.