Mitä ammattia alkaisit harjoittamaan jos joutuisit äkillisesti keskiajalle?
Päjäisitkö työssäsi, vajoaisitko katuojaan vai nousisitko juhlituksi tieteen sankariksi (ehkä noitasyytöksiä jatkuvasti kohdaten!)
Kommentit (149)
Vierailija kirjoitti:
Rakennusinssi kirjoitti:
Pärjäisin kirvesmiehenä tai puuseppänä. Ryhtyisin kuitenkin mielummin pyöveliksi.
Ainakin Suomessa pyövelin homma on kai ollut ”oman toimen ohessa”-duunia. Nimittäin niitä teloi.tuksia ja ruos.kimisia ei ole riittänyt edes joka kuukaudelle.
Vähän kuin jäänmurtajan kapteeni kesällä.
Pyövelit oli ihan oma ammattinsa, eivätkä tehneet muuta työtä. Pyöveliksi "pääsi" yleensä rikollinen, joka olisi muuten mestattu rikoksistaan mutta jos paikkakunnalla ei pyöveliä ollut, jollekin rikolliselle annettiin mahdollisuus elää jos hommaan ryhtyisi. Pyöveli asui yleensä sivummalla muusta väestä eikä ns. kavereita paljoa ollut. Tienestiä saattoi lisätä sontakuskina tyhjentämällä ihmis- ja eläinkakkaa pois kyliltä ja kaupungista. Ei siis mikään haluttu ammatti siihen aikaan. Saattoi pyövelillä olla vaimo ja lapsiakin, mutta hekin jäivät yhteisön ulkopuolelle.
Suunnittelen taloja ja kaupunkeja, jatkaisin sitä.
Tosin pitäisi esiintyä miehenä.
Kirjansitoja, kutoja tai muu käsityöläinen. Tulkki, jos nainen voisi harjoittaa sitä hommaa.
Kaikkein mieluiten menisin luostariin.
Naisella ei paljon mahdollisuuksia ole, jollei ole leski (eli itsellinen ilman holhoojaa). Mieheni olisi joko ajuri tai kirvesmies, itse osaan nyplätä ja tuolloin sillä saattoikin tienata talouteen lisää varoja. Harmi ettei enää nykyään sillä elä...
Voisin vaikka pitää lampaita ja tehdä villasta vaatetta.
Käsityöläisenä ja jonkin sortin näkijänä olisin varmasti käsityöläinen ja noita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi olen ollut rakentamassa taloja niin menisin raksalle töihin. Suun pitäisin visusti supussa ettei livahtaisi tulla ennustuksia noita maineen pelossa. Puolisolle joskus leikilläni ennustaisin ja kertoilisin tulevaisuuden maasta. Oisi varmasti riskinsä vaikka kuumatkoista puhua tai että on nähdyt lyhyitä välähdyksiä marssin pinnalta videolähetyksinä!
Muuten hyvä muuta naisia ei otettu keskiajalla rakentamaan taloja. Mikä oli oikein.
M38
Miksi ajattelit, että tämän kirjoittaja olisi nainen?
Jos olisin mies, olisin ehkä voinut edetä nykyammattiini eli arkkitehdiksi, realistisemmin ehkä vain kisälliksi. Olen kuitenkin naispuolinen niin todennäköisesti minurta olisi tullut piika, emäntä, yms. kodinkone ei-halutun lapsikatraan keskellä.
Ei minulla varmaan olisi valinnanvaraa, kuten useimmilla keskiajan ihmisillä ei ollut. Useimmat elivät maalla sitä viljellen ja karjaa hoitaen ja penskoja synnyttäen, niin varmaan minäkin.
Noidaksi tai parantajaksi, riippuen siitä, kumpi on yhteiskunnassa sallitumpi ja millä välttää rovion.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi olen ollut rakentamassa taloja niin menisin raksalle töihin. Suun pitäisin visusti supussa ettei livahtaisi tulla ennustuksia noita maineen pelossa. Puolisolle joskus leikilläni ennustaisin ja kertoilisin tulevaisuuden maasta. Oisi varmasti riskinsä vaikka kuumatkoista puhua tai että on nähdyt lyhyitä välähdyksiä marssin pinnalta videolähetyksinä!
Muuten hyvä muuta naisia ei otettu keskiajalla rakentamaan taloja. Mikä oli oikein.
M38
Miksi ajattelit, että tämän kirjoittaja olisi nainen?
Hän varmaan luulee, että silloin oli vain naispuolisia noitia. Muuten, aika moni tähän ketjuun kommentoinut on takertunut tähän noitateemaan, kun puhutaan keskiajasta. Se on yksinkertaistava, viihteestä siinnyt ajattelutapa. Nautin muutamien historiaa paremmin tuntevien asiantuntevien vastauksista tässä ketjussa, mutta suurin osa kommentoijista vaikuttaa aika uuveloilta.
Tekisin samaa kuin nytkin, mutta joutuisin elämään miehenä. Irtoparta naamaan ja tissit huppuviitan alle lättänäksi aina, kun ihmisten ilmoille joutuisin. Enimmäkseen huhkisin yksin pajallani. Joku kulkukoira varmaan jäisi seurakseni, ja jos menisi hyvin, ottaisin oppipojan tai pari.
Vierailija kirjoitti:
Tekisin samaa kuin nytkin, mutta joutuisin elämään miehenä. Irtoparta naamaan ja tissit huppuviitan alle lättänäksi aina, kun ihmisten ilmoille joutuisin. Enimmäkseen huhkisin yksin pajallani. Joku kulkukoira varmaan jäisi seurakseni, ja jos menisi hyvin, ottaisin oppipojan tai pari.
Oletko joulupukki?
Varhaiskasvatuksen kasvatustieteilijä.
Jos mies olisi mukana ei olisi hätää, mies on taitava käsistään joten jonkinlaisen kädentaitoon liittyvän ammatin löytäisi. Ja minä olisin kunniallinen naimisissa oleva nainen.
Yksin taas olisi melko kusiset oltavat, kun en nivelreumani kanssa pysty oikein mihinkään.
En mä ehtisi mitään miettiä, kun mut kärrättäisiin noitana hirsipuuhun! Pitkät punaiset hiukset, tatuointeja, silmälasit, oudot vaatteet ja kyselee missä on lähin Starbucks :D
Kuninkaaksi.