Mitä ammattia alkaisit harjoittamaan jos joutuisit äkillisesti keskiajalle?
Päjäisitkö työssäsi, vajoaisitko katuojaan vai nousisitko juhlituksi tieteen sankariksi (ehkä noitasyytöksiä jatkuvasti kohdaten!)
Kommentit (149)
Eka koulutukseni tässä elämässä: taidetekstiilikutoja. Pellavaakin osaan käsitellä langaksi asti ja kasviväreillä värjätä. Noilla taidoilla pärjäisin keskiajallakin.
Ryhtyisin ihan sovinnolla nunnaksi.
Tää on helppo, oon tän suunnitellut jo aikoja sitten siltä varalta että vahingossa joudun aikakoneeseen: Käsityöläinen, ehkä kankaankutoja ja sivutoimen tarinankertoja, Karjalainen itkijänainen.
Enköhän jonkinlaisena mekaabänisen voiman koneinsinöörinä pärjäisi, esim tuulimyllyjen tai vesirattaiden suunnittelija-tekijänä.
Ei mulle tuohon aikaan olisi muuta järkevää homma kuin nunna. Naisena olisi ollut vaikea harjoittaa vaikkapa kirjurin tai puusepän ammattia tai mitään muutakaan, mitä kunnolla osaan. No yksi vaihtoehto olisi jokin kiertävä komeljanttari, sillä osaan kyllä ilveillä, laulaa ja kertoa juttuja. Mut heilläkin oli varmaan aika epävarma toimeentulo ja kehno arvostus. Jollei sitten joku mukava, kelvollisesti toimeentuleva mies ihastuisi minuun, mutta siinäkin taisi olla hyvin tiukat rajoitukset, mistä säädystä saa puolisonsa ottaa, joten tuskinpa sekään toimisi, jollen onnistuisi väärentämään sukukirjojani. Joo, nunnaksi pyrkisin.
Varmaan tallimestari tai muu eläinten parissa työskentelevä.
Osaan tulkita Tarot-kortteja, niin se olisi varmaan ainoa hyödyllinen nykyinen taitoni keskiajalla. Toinen vaihtoehto olisi se nunna, voisin jopa viihtyä luostarissa.
Mestaaja tai ilotyttö.
Hilma, 88
Käsityöläinen, noita tai ilotyttö.
Keraamikko, tekisin kayttoastioita koko kylalle. Jos sinne oltaisiin rakentamassa kirkkoa voisin avustaa lasimaalausten teossa. Muitakin taitoja on mutta eikohan noilla paasisi alkuun.
Käsityöläinen, kirjanpainaja. Kokisin tekeväni hyödyllistä. Toinen voisi olla nunna, hoitaisin sairaita.
Koristemaalari tai puuseppä. Kaivertaisin koristekuvioita huonekaluihin.
Ryhtyisin kaikkien alojen asiantuntijaksi. Viljelisin hyviksi havaittuja neuvojani joka paikassa. Olisin hyvin usein oikeassa ja vaikuttaisin viisaalta. Minut valittaisiin huutoäänestyksellä pormestariksi. Multitaskaisin menemään sadan eri projektin kanssa samanaikaisesti. Asuinpaikkani kukoistaisi ja kaikki voisivat hyvin. Minulla olisi vastaus kysymykseen kuin kysymykseen.
Osaan jotain peruslääkitsemistaitoja ja koirahommia. Muista kyvyistä ei ois ehkä tuolla apua (sähköala) 😝 Päätyisin siis ehkä kenneltyöläiseksi ja koirien hoitajaksi.
Rakennusinssi kirjoitti:
Pärjäisin kirvesmiehenä tai puuseppänä. Ryhtyisin kuitenkin mielummin pyöveliksi.
Ainakin Suomessa pyövelin homma on kai ollut ”oman toimen ohessa”-duunia. Nimittäin niitä teloi.tuksia ja ruos.kimisia ei ole riittänyt edes joka kuukaudelle.
Vähän kuin jäänmurtajan kapteeni kesällä.
Mitä olen palstaa seuraillut, moni haikailee pyöveliksi.