Kuinka yleistä on pyyhkiä alapää etukautta?
Katsoin yhtä sarjaa (The Fall) ja siinä kuvattiin naista, kun se kävi vessassa. Kuulostaa oudolle sarjalle, mutta se naisen vessassakäynti ei ollut sen tilanteen pointti! :D Se nainen siis näkyi siinä tilanteessa vaan taustalla. Olin ihan ihmeissäni, kun se pyyhki etukautta?! Ei ole koskaan tullut mieleenkään pyyhkiä niin. :D Ajattelinkin nyt sitten tehdä kyselyn tästä tärkeästä aiheesta ihan mielenkiinnosta, että kuinka yleistä tuo etukautta pyyhkiminen oikein on.
Kommentit (128)
Etukautta molemmat. Kankeana en ole ikinä saanut kättä takakautta pyyhkimään.
Pitää vaan vessassa olla tilaa että pääsee kunnolla kumartumaan eteenpäin.
Ja totta kai ison hädän jälkeen pyyhin taaksepäin, ei mene kakkapaperi väärään paikkaan.
Vierailija kirjoitti:
Lihavat ja kankeat/vaivaiset pyyhkivät etukautta. Normaalipainoiset tai vain vähän pulskat pyyhkivät takakautta. Olen sairaalassa töissä sairaanhoitajana ja auttelen potilaita vessassa, ja oman kokemukseni mukaan väitteeni on totta noin 90% tapauksista.
Olen aina pyyhkinyt etukautta pissan jälkeen eikä ole edes tullut mieleen pyyhkiä takakautta muuta kuin kakkosen jälkeen. Olen luullut, että kaikki tekee näin. Juu enkä ole koskaan ollut lihava ja kankea.
Käsi pysyy siistimpänä takakautta, etukautta pyyhkiessä jalkoväli pakostakin koskettaa koko kämmentä koska jalkoja ei kuitenkaan pysty levittämään pikkuhousujen ottaessa kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lihavat ja kankeat/vaivaiset pyyhkivät etukautta. Normaalipainoiset tai vain vähän pulskat pyyhkivät takakautta. Olen sairaalassa töissä sairaanhoitajana ja auttelen potilaita vessassa, ja oman kokemukseni mukaan väitteeni on totta noin 90% tapauksista.
Olen aina pyyhkinyt etukautta pissan jälkeen eikä ole edes tullut mieleen pyyhkiä takakautta muuta kuin kakkosen jälkeen. Olen luullut, että kaikki tekee näin. Juu enkä ole koskaan ollut lihava ja kankea.
Mä taas olen pyyhkinyt takakautta etupään vain odottaessani kaksosia eli kun en pallomahan yli enkä viereltä saanut kättä kaartumaan edestä. Silloin oli helpompi pyyhkäistä takaa, kankeana ja vaivaisena. Niin muuten kyllä taivun edestä ja takaa pyyhkimään ilman että kumpaakaan ajattelisi jotenkin vaivattomien etuoikeudeksi. Kai se sitten joillekin on sitäkin. Mahtaa harmittaa kun näillä kyvyillä pääsee leuhkimaan vain AV:lla, onhan se nyt jotakin jos taakseen taipuu.
Vierailija kirjoitti:
Käsi pysyy siistimpänä takakautta, etukautta pyyhkiessä jalkoväli pakostakin koskettaa koko kämmentä koska jalkoja ei kuitenkaan pysty levittämään pikkuhousujen ottaessa kiinni.
Nyt oli kyllä huttua 🤣
Ehkä näin, jos on legoukko ja pikkarit ovat kovaa muovia eikä kämmenessä ole sormia, vaan yhtenäinen lättänä🤦🏼♀️🤣
Sivusta. Molemmat! Enpä olisi arvannut että näin moni on etutyylin kannattajia, se on itselleni viimeinen vaihtoehto. Joten epäluonnollinen ja hankala. Sivusta siis paras, mutta takaa jos ei jostain syystä voisi normaalisti :D.
Minä pyyhin aina etukautta, mutta erikseen ja eri paperilla. Ei sitä paperia tarvitse vetää peräreiästä ylös asti (ajatuskin kuvottaa) vaan pienillä liikkeillä pyyhkii kakkosen, saa huolellisemmin kuin takaapäin. Näin olen aina tehnyt enkä ole ikinä saanut mitään tulehdusta. Kotona ollessa pesen aina kakkosen jälkeen bideellä, niin ei ainakaan jää mitään.
Kakkosella. Aloitan etukautta niin että vedän takaa eteenpäin, mutta pysäytän liikkeen ennen välilihaa, sitten (edestä päin edelleen) liikkeen suunta taaksepäin paperin puhtaalla osalla. Olen välillä tietoisesti yrittänyt takaa päin, mutta siinä asennossa itselläni käsi/ranne saattaa vetää persposkien välistä, mikä on aika ällöä
Etukautta molemmat, ovat siinä niin kätevästi hollilla ja näkee mihin koskee, takakautta pyyhkiessä pitäisi nuohota käsi koko persvaon läpi ja sokkona olisi vaarana osua myös pytynseinämiin.
Etukautta ei ole yhtään sen suurempaa bakteeririskiä kun tietää mihin pyyhkii (eikä vain pyörittele samaa paperia joka röörissä).
Vierailija kirjoitti:
Sivusta. Molemmat! Enpä olisi arvannut että näin moni on etutyylin kannattajia, se on itselleni viimeinen vaihtoehto. Joten epäluonnollinen ja hankala. Sivusta siis paras, mutta takaa jos ei jostain syystä voisi normaalisti :D.
Kuinka ihmeessä pyyhitään ”sivusta”…? Eikö jalat ole tiellä…?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on liikkuvuudessa ongelmia, joten kyllä kakkonenkin täytyy hoitaa etukautta.
En suosittele jos ei ole ihan pakko. Ulosteessa on E. Coli-bakteeria joka aiheuttaa virtsatietulehdusta. Siis kannattaa varoa ettei sieltä peräaukosta ole "yhteyttä" virtsateihin.
Eihän hän suosituksia kysynyt, kun liikkuvuudessa on ongelmia. Eli hänellä on pakkotilanne ja hän vain totesi asian. Vastasit kysymykseen, jota ei esitetty, hienoa.
Onks täällä tosiaan kaltaisias ääliöitä, harvoin täällä käyn mut alan ymmärtää miks pidetään vähän vajakkijenginä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Takakautta pyyhkivien perce haisee aina pahalta, ei onnistu takakautta kunnollinen pyyhintä.
Haisee jokaisella pyllistäessä ihan siltä itseltään, paitsi niillä jotka rassaa pulloharjalla varmuuden vuoksi.
Hyvä idea!
Kyllä mulle äiti opetti että pyyhitään edestä taaksepäin joka hädän jälkeen. Muakin nyt vähän järkyttää miten moni ährää etupuolelta pyllynkin pyyhinnän. :D Kakkosen jälkeen pestään vedellä, sit nostetaan vähän kankkua ja pyyhitään takapuolelta, miks ihmeessä pitäisi jalkojen väliin työntää käsi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen aina pyyhkinyt etukautta, eikä minulla ole ollut ainokaistakaan virtsatulehdusta. Ensin etumus, sitten työnnetään paperi taaksepäin, jos on iso hätä.
Mulle gyne sanoi, että virtsatieinfektiot ovat lisääntyneet, kun on ruvettu putsaamaan bidee-suihkulla paperin sijaan. Bakteerit pääsevät lentämään myös virtsa-aukolle.
Joo, pesemällähän ne bakteerit tunnetusti leviävät... Ihan ihme mutujuttuja, kuka sitä likavettä nyt antaa valua emättimeensä ja virtaputkelle. Nekin varmaan kannattaa huuhtaista, järki hoi. Sinuna vaihtaisin täyspäiseen gyneen.
Noh, kun miettii kuinka huolellisesti ihmiset "pesevät" kätensä silloin kun ne kuuluisi pestä, vaikka se on hyvin helppoa. Niin en usko, että hankalammin saavutettavan alapään pesu pytyllä tapahtuu kovinkaan hyvin. Plus kuivaus joka on ihan yhtä tärkeää.
koulussa teveydenhoitaja kertoi, että pojat saa pyyhki kummin tahansa. mutta tyttöjen pitää pyyhkiä kakka reikä taaksepäin. näin ei mene vahingossa pöpöjä pimppaan.
Se on aika vaikeaa takakautta. Mä pyyhin etukautta, mutten pyyhi sitä takaa eteen, vaan enemmän taputtelen/painan kuivaksi tai sitten pyyhin etukautta mutta edestä taakse.
Etupuoli etukautta ja takapuoli takakautta, molemmat omalla paperillaan. En ole ikinä oppinut sitä että etukautta pyyhkisin samalla paperilla molemmat :D
Eikö takakautta pimpsan pyyhkiminen ole tosi hankalaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka ihmeessä pyyhitään ”sivusta”…? Eikö jalat ole tiellä…?
Hankalaa hahmottaa. Pitää melkein kokeilla seuraavalla kerralla.
Ja itse edestä, molemmat. Ja olen laiha. Ja pikkarit polvien alapuolelle, niin mahtuu levittämään jalat jos tarvetta.
Tuli jotenkin osasta kommenteista mieleen rintsikat edestä/ takaa ketju, kun haukuttiin läskiksi kaikki edessä hakaset kiinnittävät. Itse siis kankea läski (55kg, yliliikkuvat nivelet) joka saa kädet kyllä solmuun selän taakse, muttei ole koskaan oppinut sokkona saamaan hakasia hyvin.
Miten te ä m m ä t saatte reiänpyyhkimisestäkin jonkin paremmuuskilpailun?