Kesälomani laitetaan TAAS (kolmatta kertaa peräkkäin) syyskuulle ja ainoa peruste on siihen että olen sinkku
Kun muut ovat perheellisiä ja ovat yhdessä suunnitelleet lomamatkoja ym. tekemistä, minkä vuoksi heidän "täytyy" pitää lomat kesä- , heinä- ja elokuussa. Ja jonkun pitäisi olla aina paikalla...
Suostuisitko tähän mukisematta?
Kommentit (436)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En todellakaan suostuisi. Tuo ei käy perusteeksi. Täytyy olla kiertävät lomalistat jos muuten ei saada sopua aikaiseksi.
Järjestääkö työpaikka lapsille heinäkuuksi päivähoitopaikan? Jos ei niin pakkohan tuolloin on pitää lomaa, jos ei ole hoitajaa. Tai sitten lapsi on töissä muita häiritsemässä.
Jos tienaa niin vähän, että tulee edullisemmaksi ottaa palkatonta lomaa kuin palkata lapsenvahti, niin siinä tapauksessahan valinta lienee selvä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedän perheellisen joka pitää viime vuoden kesälomaansa tällä hetkellä. Hieno tämä maailma kun joillain on niin paljon töitä ettei saa lomaa edes samalle vuodelle mutta samalla on älytön määrä työttömiä.
Onko jonkin alan tes:issä vielä erikseen kesälomat? Meillä on vain vuosiloma x-määrä vuodessa ja siitä on työntekijälle annettava vähintään 2 viikon yhtäjaksoinen loma 2.5.-30.9. väliselle ajalle.
Ja löytyipä sieltä loma-aikoihin liittyen tällainenkin kohta: "Työnantajan on mahdollisuuksien mukaan otettava huomioon työntekijöiden/viranhaltijoiden esitykset ja noudatettava tasapuolisuutta lomien sijoittamisessa." Eli mielivaltaisesti sanellen ei voi lomia työntekijöille määrätä.
Mutta työnantaja päättää, onko se tasapuolisuus tämän vuoden lomissa vain otetaanko huomioon kaikki edellisen 10 vuoden lomat. Jos joku sai jo talvella itselleen tärkeän lomaviikon, niin pitääkö hänen saada myös kesällä vuosiloma haluamaansa aikaan vai onko tasapuolisuutta se, että silloin joku toinen on etusijalla.
Useimmiten perheellisten on Hyvin Tärkeää saada talvilomansa koululaisten lomaviikolle. Sellaista tasapuolisuutta ei tietenkään tarvitse huomioida kesälomien ajankohdissa, kesä ja talvihan ovat eri asioita...
Olen aloittanut lomani juhannukselta viimeiset 14 vuotta. Syy siihen on että työpaikalla on niin nyhveröitä, kuten ap, jotta eivät osaa pitää oikeuksistaan kiinni.
Tänä koronavuonna tuo epäkohta on eduksi, olet ehkä jo saanut rokotteen ja pääset lomailemaan helpommin ulkomaille halutessasi.
Hinnat laskee syyskuunpuolella etelän maissa, elokuu on eurooppalaisten lomakuukausi.
Kreikassa kuitenkin vielä lämmintä, madeira, menorca jne baleaarit, azorit, italia. Ihan lämmintä. Ei pätsejä kuten heinä-elokuussa.
Sitten kanaroansaarilla on aina kai lämmintä.
Oikeuslaitos sen lopulta päättää, onko työnantaja toiminut tasapuolisesti loma-aikojen määräämisessä. ;)
Meillä onneksi ei ole tarvinut lähteä lakitupaan asioita selvittelemään, vaan loma-ajat on saatu sovittua ihan oman väen kesken ja kaikki ovat saaneet ainakin suurimman osan kesälle osuvista vuosilomistaan ihan haluamaansa aikaan.
Itse nykyään pidän kesälle osuvan loman kahdessa pätkässä eli touko-kesäkuun vaihteessa viikon ja mustikoiden kypsymisen aikaan pari-kolme viikkoa. Loput vuosilomistani (ja saldovapaistani) ripottelen pitkin vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen tehnyt määräaikaisuuksia 10 vuotta yhteen putkeen samalla työnantajalla kunnalla. Tiedän, etten ole esimiesten silmissä oikea työntekijä enkä koskaan samanarvoinen kuin vakituiset. Harmittaa silti, kun en saa pitää lomia. Minulle maksetaan lomat rahana, vaikka olen pyytänyt mahdollisuutta pitää lomat lomina. Kesällä saan jämäviikot sieltä täältä, jos saan edes niitäkään. En saa esittää lomatoivomuksia. Työsopimukset tehdään niin, että välissä on vaikea olla työttömänä / "omalla lomalla". Minut on aneltu töihin kesken loman ja jopa kesken sairasloman.
Nykyään kaikki lomani ovat sairaslomia. Olen todella uupunut. Minulla murtui kerran käsi, ja ensimmäinen ajatukseni oli, että ihanaa kun pääsee sairaslomalle. Toivoin, että käsi paranisi hitaasti ja joutuisin vaikka leikkaukseen.
Inhoan loma-aikoja. Harmittaa, kun työkaverit suunnittelevat lomia ja reissuja. Olen ollut näin kauan töissä ja harmittaa olla ö-luokan työntekijä. Tunnen olevani arvoton.
Olet ö-luokan työntekijä, koska et hae muualle töihin.
Vähän rumasti tuon sanoit, mutta tottahan se on. Ei kannata jäädä roikkumaan yksipuoliseen suhteeseen. Ei edes työsuhteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Tänä koronavuonna tuo epäkohta on eduksi, olet ehkä jo saanut rokotteen ja pääset lomailemaan helpommin ulkomaille halutessasi.
Hinnat laskee syyskuunpuolella etelän maissa, elokuu on eurooppalaisten lomakuukausi.
Kreikassa kuitenkin vielä lämmintä, madeira, menorca jne baleaarit, azorit, italia. Ihan lämmintä. Ei pätsejä kuten heinä-elokuussa.
Sitten kanaroansaarilla on aina kai lämmintä.
Voitaisiko lopettaa tuollainen tyhjänpäiväinen jankutus? Jos sinkku haluaa syyskuussa ulkomaille, hän toivoo lomansa syyskuulle. Mutta kaikki sinkut EIVÄT HALUA matkoille syyskuussa, suurin osa haluaa viettää lomaa ystävien ja sukulaisten kanssa kotimaassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen tehnyt määräaikaisuuksia 10 vuotta yhteen putkeen samalla työnantajalla kunnalla. Tiedän, etten ole esimiesten silmissä oikea työntekijä enkä koskaan samanarvoinen kuin vakituiset. Harmittaa silti, kun en saa pitää lomia. Minulle maksetaan lomat rahana, vaikka olen pyytänyt mahdollisuutta pitää lomat lomina. Kesällä saan jämäviikot sieltä täältä, jos saan edes niitäkään. En saa esittää lomatoivomuksia. Työsopimukset tehdään niin, että välissä on vaikea olla työttömänä / "omalla lomalla". Minut on aneltu töihin kesken loman ja jopa kesken sairasloman.
Nykyään kaikki lomani ovat sairaslomia. Olen todella uupunut. Minulla murtui kerran käsi, ja ensimmäinen ajatukseni oli, että ihanaa kun pääsee sairaslomalle. Toivoin, että käsi paranisi hitaasti ja joutuisin vaikka leikkaukseen.
Inhoan loma-aikoja. Harmittaa, kun työkaverit suunnittelevat lomia ja reissuja. Olen ollut näin kauan töissä ja harmittaa olla ö-luokan työntekijä. Tunnen olevani arvoton.
Olet ö-luokan työntekijä, koska et hae muualle töihin.
Vähän rumasti tuon sanoit, mutta tottahan se on. Ei kannata jäädä roikkumaan yksipuoliseen suhteeseen. Ei edes työsuhteeseen.
Noin minäkin ajattelin nuorempana. Nyt 50 vuotiaana näkee ja kokee maailman erilaisena. Tai maailma kohtelee vanhempia ihmisiä eritavalla kuin nuoria.
Millä työpaikalla on muka sovittu jo kesän loma-ajankohdat?
Vierailija kirjoitti:
Onpa yllättävän paljon katkeria sinkkuja täällä. Silloin kun olin lapseton niin se oli minulle kotikasvatuksen perusteella melkeinpä itsestään selvyys, että joustin loma-ajoista jottei perheellisillä mennyt liian hankalaksi lastenhoidon järjestäminen.
Niin. Lapset kun ovat yhteiskunnan tulevaisuuden tae. Et sinä katkera sinkku(nainen) joka raataa pystyäkseen maksamaan siivouskoppiyksiön kantakaupungissa ja hörppiäksesi viiniä ja napsiaksesi suklaata työpäivän päätteeksi. Tai matkustellaksesi ahdistustasi pakoon kaukomaille. Tai...
.......Tämä sun kommentti kääntyy itseään vastaan, kun se kuulostaa, että sinä oot nyt katkera sinkuille.
Vierailija kirjoitti:
Loma-ajankohtaa voi työntekijä ainoastaan toivoa ja ehdottaa. Siitä kuitenkin lopullisesti päättää työnantaja.
Kesälomakauden (touko-elokuu) ulkopuolella pidetyn loman saa korotettuna.
Syyskuu on hyvä lomakuukausi, missään ei ole tungosta. Mökkejä on tarjolla jne.
Joo se on tosi kiva lähteä yskin sinne mökkeilemään syyskuiseen vesisateeseen kun kaikki kaverit ja kumppani ovat pitäneet lomansa jo 2kk sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun äidillä valtiolla oli aikanaan niin, että pomo halusi juhannuksesta elokuun loppuun ihan joka vuosi. Äitini oli sen sijainen aina ja joutui ottamaa joka vuosi muun ajankohdan.
Eli mun äidillä ei koskaan ollut lomaa juhannuksen ja elokuun alun välillä.
Pomo halusi yli 2 kk kesäloman? Ei valtiollakaan nyt tuollaisia lomia ole.
Yksityisellä on vuosilomien lisäksi pekkaset, joten helposti saa 2 kuukautta lomaa
vuodessa. Jos vaan kehtaa ottaa.[/quoteHöpön höpön! Pekkasia on vain aloilla missä ei ole ruokatuntia vaan 8 h töitä ilman taukoa. Lähinnä siis tehdastöissä tms. Pekkaset on korvaus pidemmästä työajasta.
Yleisin yksityisellä on 5 vkoa lomaa, 4 kesällä ja 1 talvella
Hommaa lapsia urpo. Jos elämän tarkoitus kerran on lomailla heinäkuussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpa yllättävän paljon katkeria sinkkuja täällä. Silloin kun olin lapseton niin se oli minulle kotikasvatuksen perusteella melkeinpä itsestään selvyys, että joustin loma-ajoista jottei perheellisillä mennyt liian hankalaksi lastenhoidon järjestäminen.
Niin. Lapset kun ovat yhteiskunnan tulevaisuuden tae. Et sinä katkera sinkku(nainen) joka raataa pystyäkseen maksamaan siivouskoppiyksiön kantakaupungissa ja hörppiäksesi viiniä ja napsiaksesi suklaata työpäivän päätteeksi. Tai matkustellaksesi ahdistustasi pakoon kaukomaille. Tai...
.......Tämä sun kommentti kääntyy itseään vastaan, kun se kuulostaa, että sinä oot nyt katkera sinkuille.
Ööh...ai miten niin? Miksi olisin? Toin vain esiin miten nämä velat ja pelat penäävät kyllä oikeuksiaan, mutta eivät jousta eivätkä osallistu yhteiskunnan rakentamiseen.
Törkeää itsekeskeisyyttä muilta. Ja vielä laitetaan sinun syyksi koko asia? "koska olet sinkku" Ei helvetti.
Irtisanoisin itseni ja antaisin johdolle palautetta, mistä syistä en halua enää olla töissä kyseisessä firmassa. Ja nauraisin ajatukselle, siitä miten ratkaisevat kesälomaongelman lähtöni jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Olen aloittanut lomani juhannukselta viimeiset 14 vuotta. Syy siihen on että työpaikalla on niin nyhveröitä, kuten ap, jotta eivät osaa pitää oikeuksistaan kiinni.
Millä tavalla sinut pitää lyödä, että saa pidettyä omat oikeutensa? Tiesitkö että omat oikeudet ja muiden oikeudet ovat ja pysyvät kuin matot lattialla - pitelemättä.
Vierailija kirjoitti:
Oikeuslaitos sen lopulta päättää, onko työnantaja toiminut tasapuolisesti loma-aikojen määräämisessä. ;)
Meillä onneksi ei ole tarvinut lähteä lakitupaan asioita selvittelemään, vaan loma-ajat on saatu sovittua ihan oman väen kesken ja kaikki ovat saaneet ainakin suurimman osan kesälle osuvista vuosilomistaan ihan haluamaansa aikaan.
Itse nykyään pidän kesälle osuvan loman kahdessa pätkässä eli touko-kesäkuun vaihteessa viikon ja mustikoiden kypsymisen aikaan pari-kolme viikkoa. Loput vuosilomistani (ja saldovapaistani) ripottelen pitkin vuotta.
Kesälomien jakoa tuskin lähdetään oikeudessa käsittelemään vaikka joku sen yrittäisi sinne viedä. Ja vaikka sellainen ihme tapahtuisi että se käsiteltäisiin niin oikeus ei voi lomalista vaatia vaan korkeintaan määrätä työntekijälle rahakorvauksen.
Nyt kun olen lapsellinen olen pitänyt lomani kesä-heinä-elokuussa, ihan kuin kaikki muutkin, isossa kaupungissa päiväkoti järjestyy myös heinäkuuksi.. Itsekkäimpiä heinäkuun haluajia on ehdottomasti +50 lapset jo kotoa poistuneet(tai lapsettomat).
Yksityisellä on vuosilomien lisäksi pekkaset, joten helposti saa 2 kuukautta lomaa vuodessa. Jos vaan kehtaa ottaa.