Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kesälomani laitetaan TAAS (kolmatta kertaa peräkkäin) syyskuulle ja ainoa peruste on siihen että olen sinkku

Vierailija
21.02.2021 |

Kun muut ovat perheellisiä ja ovat yhdessä suunnitelleet lomamatkoja ym. tekemistä, minkä vuoksi heidän "täytyy" pitää lomat kesä- , heinä- ja elokuussa. Ja jonkun pitäisi olla aina paikalla...

Suostuisitko tähän mukisematta?

Kommentit (436)

Vierailija
201/436 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole oikein mutta lapsettomana sinun on otettava huomioon, että perheellisten työntekijöiden lapset ovat joko yksin kotona (koululaiset) tai joutuvat jonnekin toiseen päiväkotiin kesäksi. Minulla ei le tukiverkkoa ja tulevaisuudessa joudun olemaan todennäköisesti kesät työtön/ palkattomalla koska lapselle ei ole mitään mummoa tai tätiä jonka luona viettää koko kesän koululaisena.

Miksi ihmeessä minun lapsettomana pitäisi vaivata päätäni muiden ihmisten lastenhoitojärjestelyillä? Varsinkin jollei näitä ihmisiä minun toiveeni kiinnostaisi sen vertaa, että ei tarvitsisi aina olla vasta syksyllä kesälomalla?

-ei ap.

Katso viesti nro 187. Siksi.

- eri

Juuri tuon takiahan, jotta siis ei katkeroituisi, kannattaa pitää kiinni oikeuksistaan eikä alistua vuodesta toiseen perheellisten kynnysmatoksi.

Siihen katkeroitumiseen taitaa vaikuttaa moni muukin asia kuin lomakierto...miehettömyys, lapsettomuus, heikot uranäkymät, ystävättömyys...

Toki se, jollei elämässään tunnu saavan juuri mitään sellaista, mitä olisi halunnut, on omiaan aiheuttamaan katkeruutta. Mutta tuskin tämä lapsettomien ongelma on sen enempää kuin lapsellistenkaan. Lapsettomuushan ei ole sama asia kuin miehettömyys, ystävättömyys ja heikot uranäkymät. Ihan samoin nuo voivat vaivata lapsellisiakin.

Omasta puolestani olen siitä onnellisessa asemassa, että olen lapseton vapaaehtoisesti, miesystävä löytyy ja ystävillekin riittää aikaa. Työura on myös ihan mieluisalla mallilla, vaikken kylläkään mikään uratykki ole koskaan ollut. Mulle riittää normityö normipalkalla. En kaipaa sen kummempaa uralla etenemistä. Kesälomatkin meillä menee tasapuolisesti, eikä minun oleteta joustavan yhtään muita enempää toisten lastenhoitojärjestelyjen vuoksi. 🙂

202/436 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ruokitte trollia? Missään työpaikalla nykyään ole noin älytöntä lomakiertoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/436 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hankkikaa lapsia niin ehkä saatte tällaisia etuja. Lapset ovat kuitenkin tulevia veronmaksajia ja työntekijöitä. Minusta loma-aikani viettäminen lasten kanssa parhaaseen kesäaikaan on palkinto siitä, että olen uhrannut vuosia työurastani lasten kasvatukseen ja tekoon. Meilläkin on töissä näitä milleniaaleja, jotka luulevat, että on ihan ok lähteä vaikka Ruisrockiin miten haluaa tai kiireisimpään aikaan marraskuussa haluavat vapaata, koska pitää päästä Lontooseen tai New Yorkiin. Kasvakaa aikuisiksi.

Olen alalla töissä missä työpaikkoja on paljon vähemmän kuin tulijoita. Jos meillä on paikka auki sitä saattaa hakea 90 henkilöä. Organisaatiossamme on perusajatuksena työnteko mistä  maksetaan ihan mukava korvaus. Meillä ei ole mitän merkityssä lomaien sopimisessa oletko perheelinen,leski, eronnut, sinkku  tai moniavioinen. Meilläon kiertävä lista ja voimme keskenömme vaihdella lomaviikkoja pomin hyväksymällä, että hommat tulee tehdyksi.

Vierailija
204/436 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Loma-ajankohtaa voi työntekijä ainoastaan toivoa ja ehdottaa. Siitä kuitenkin lopullisesti päättää työnantaja.

Kesälomakauden (touko-elokuu) ulkopuolella pidetyn loman saa korotettuna.

Syyskuu on hyvä lomakuukausi, missään ei ole tungosta. Mökkejä on tarjolla jne.

Silti ketään ei saa syrjiä näissä lomien "jakamisessa". Kesälomakautta on myös syyskuu.

Syrjintä pitäisi pystyä todistamaan.

Vierailija
205/436 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Siihen katkeroitumiseen taitaa vaikuttaa moni muukin asia kuin lomakierto...miehettömyys, lapsettomuus, heikot uranäkymät, ystävättömyys..."

Kipeitä asioita mutta sellaista se elämä on.

Se tuntuu ikävältä että toiset saavat pitää aina loman parhaimpaan aikaan, ja toisten oletetaan joustavan kokoajan. Saatetaan sanoa että voi lähteä pois ja joku muu kyllä pitää loman mielellään syyskuussa, kuten tässäkin ketjussa. Sijaisena ja viimeisenä työpaikalle tulleena pitäisikin olla joustava, mutta on niinkin että viimeisenä tullut voi vaatia paljon ja sanella mikä milloinkin sopii. Sekään ei ole oikein. Vakituista väkeä pitäisi kohdella reilusti, ei ole perusteltua miksi joku saa aina joustaa ja toisen ei tarvitse. Se ruokkii riitoja ja huonoa työilmapiiriä.

Vierailija
206/436 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän perheellisen joka pitää viime vuoden kesälomaansa tällä hetkellä. Hieno tämä maailma kun joillain on niin paljon töitä ettei saa lomaa edes samalle vuodelle mutta samalla on älytön määrä työttömiä.

Vierailija
207/436 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tietenkään (nyt) suostuisi. Periaate tulisi olla että kesäloma-ajankohdat kiertävät vuodesta seuraavaan ja jokainen vuorollaan saa sitten sen juhannukselta alkavan loman. Näin ainakin vakinaisissa työsuhteissa olevien osalta. Kaikkihan me tiedämme, miten kohdellaan pitkäaikaisia ei-vakinaisia, joilla kertyy kesälomapäiviä siinä kuin muillakin. Itselläni kokemusta kuntatyönantajasta ja alalta, jolla samat tyypit olivat olleet töissä jo kivikaudesta lähtien - heillä kai sitten erityisoikeuksia muihin nähden? Vai onko ihan silkkaa toisen oikeuksien polkemista ja epätasa-arvoa.

Tiedän tunteen, kun yhtäkkiä vain näkee että jokin päätös on tehty kysymättä ja keskustelematta. Eivät ne ole kovin kivoja muistoja työelämävuosilta. 

Vierailija
208/436 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tehnyt määräaikaisuuksia 10 vuotta yhteen putkeen samalla työnantajalla kunnalla. Tiedän, etten ole esimiesten silmissä oikea työntekijä enkä koskaan samanarvoinen kuin vakituiset. Harmittaa silti, kun en saa pitää lomia. Minulle maksetaan lomat rahana, vaikka olen pyytänyt mahdollisuutta pitää lomat lomina. Kesällä saan jämäviikot sieltä täältä, jos saan edes niitäkään. En saa esittää lomatoivomuksia. Työsopimukset tehdään niin, että välissä on vaikea olla työttömänä / "omalla lomalla". Minut on aneltu töihin kesken loman ja jopa kesken sairasloman.

Nykyään kaikki lomani ovat sairaslomia. Olen todella uupunut. Minulla murtui kerran käsi, ja ensimmäinen ajatukseni oli, että ihanaa kun pääsee sairaslomalle. Toivoin, että käsi paranisi hitaasti ja joutuisin vaikka leikkaukseen.

Inhoan loma-aikoja. Harmittaa, kun työkaverit suunnittelevat lomia ja reissuja. Olen ollut näin kauan töissä ja harmittaa olla ö-luokan työntekijä. Tunnen olevani arvoton.

Vierailija
209/436 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihtaisin työpaikkaa. Oma työpaikkani on sellainen, että kukin voi itse päättää milloin lomansa pitää, ja tästä olen kiitollinen, mutta ymmärrän ettei tällainen ole mitenkään mahdollista kaikkilla. Jotain joustavuutta kuitenkin pitää olla!

Vierailija
210/436 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen tehnyt määräaikaisuuksia 10 vuotta yhteen putkeen samalla työnantajalla kunnalla. Tiedän, etten ole esimiesten silmissä oikea työntekijä enkä koskaan samanarvoinen kuin vakituiset. Harmittaa silti, kun en saa pitää lomia. Minulle maksetaan lomat rahana, vaikka olen pyytänyt mahdollisuutta pitää lomat lomina. Kesällä saan jämäviikot sieltä täältä, jos saan edes niitäkään. En saa esittää lomatoivomuksia. Työsopimukset tehdään niin, että välissä on vaikea olla työttömänä / "omalla lomalla". Minut on aneltu töihin kesken loman ja jopa kesken sairasloman.

Nykyään kaikki lomani ovat sairaslomia. Olen todella uupunut. Minulla murtui kerran käsi, ja ensimmäinen ajatukseni oli, että ihanaa kun pääsee sairaslomalle. Toivoin, että käsi paranisi hitaasti ja joutuisin vaikka leikkaukseen.

Inhoan loma-aikoja. Harmittaa, kun työkaverit suunnittelevat lomia ja reissuja. Olen ollut näin kauan töissä ja harmittaa olla ö-luokan työntekijä. Tunnen olevani arvoton.

Miksi suostut tuollaiseen? Muille (myös työnantajalle) pitää pystyä asettamaan rajoja ja vaatia kunnioitusta ihmisenä.

Vierailija
211/436 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedän perheellisen joka pitää viime vuoden kesälomaansa tällä hetkellä. Hieno tämä maailma kun joillain on niin paljon töitä ettei saa lomaa edes samalle vuodelle mutta samalla on älytön määrä työttömiä.

Onko jonkin alan tes:issä vielä erikseen kesälomat? Meillä on vain vuosiloma x-määrä vuodessa ja siitä on työntekijälle annettava vähintään 2 viikon yhtäjaksoinen loma 2.5.-30.9. väliselle ajalle.

Ja löytyipä sieltä loma-aikoihin liittyen tällainenkin kohta: "Työnantajan on mahdollisuuksien mukaan otettava huomioon työntekijöiden/viranhaltijoiden esitykset ja noudatettava tasapuolisuutta lomien sijoittamisessa." Eli mielivaltaisesti sanellen ei voi lomia työntekijöille määrätä.

Vierailija
212/436 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpa sulla p*ska tilanne ja p*ska työnantaja :( On jo todella pahan uupumuksen todella paha merkki, että toivoo sairaslomaa ja sen pituutta (tiedän henkkoht kokemuksesta).

Työnantajasi toimii sitä paitsi laittomasti, on selvää, että sinun tilanteessasi on jo pitkään ollut kyseessä vakituisen työntekijän tarve. Jos sinulla joskus riittää siihen voimia, vie asiaa liiton takia eteenpäin. Jos teet  jatkuvasti eri henkilöiden sijaisuuksia, niin myös siinä on vakituinen työpaikka, jos vakituisesti ympäri vuoden 10 vuotta putkeen teet sijaisuuksia. Kunta ei siis voi vedota siihen, kun sijaisen tarve on selvästi täysin pysyvä. Kaikki heidän muut tekonsa lomilta ja sairaslomilta töihin kutsumisineen vain todistavat työn vakituista luonnetta.

Vierailija
213/436 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten voi olla mahdollista, että muut ovat lomalla kesä-, heinä- ja elokuussa eli kolmelle kuukaudelle jaettuna, mutta et saa lomia noille kuille? Eikö kaksi kolmasosaa ole paikalla suuren osan kesää? Vai onko vielä syyskuussa hiljaisempaa, jolloin jonkun on kätevä olla lomalla?

Oletko suunnitellut koskaan lomaa etukäteen ja pyytänyt sitä varten vapaata?

Vierailija
214/436 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi suostut tuollaiseen? Muille (myös työnantajalle) pitää pystyä asettamaan rajoja ja vaatia kunnioitusta ihmisenä.

Siinäpä käy äkkiä niin, ettei niitä määräaikaisuuksiakaan ole enää tarjolla. Tilalle tulijoita riittää ja työnantaja ei menetä mitään. Saattaa jopa voittaa, jos uusi on ollut vähemmän aikaa alalla ja hänet saa palkattua pienemmällä tuntipalkalla (tes).

Vierailija
215/436 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi et valehtele ... 

Tyypillinen demarin ratkaisu.

Vierailija
216/436 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmeen kesälomaa? Se on vuosiloma, josta tietty osa tulee antaa kesälomakautena ja loput saa antaa sen ulkopuolella. Olin lomalla heinäkuussa 2 vko ja nyt minulla on 3 vko vuosilomaa, joka on pidettävä ennen 1.4. Siihen päälle 3 vko ylityövapaita, niin ihan mukava lomanenhan tästä muodostuu.

Vierailija
217/436 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakaan viime vuonna en olisi suostunut, koska kesällä oli huomattavasti parempi koronatilanne kuin syksyllä.

Vierailija
218/436 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En todellakaan suostuisi. Tuo ei käy perusteeksi. Täytyy olla kiertävät lomalistat jos muuten ei saada sopua aikaiseksi.

Järjestääkö työpaikka lapsille heinäkuuksi päivähoitopaikan? Jos ei niin pakkohan tuolloin on pitää lomaa, jos ei ole hoitajaa. Tai sitten lapsi on töissä muita häiritsemässä.

Vierailija
219/436 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko jonkin alan tes:issä vielä erikseen kesälomat? Meillä on vain vuosiloma x-määrä vuodessa ja siitä on työntekijälle annettava vähintään 2 viikon yhtäjaksoinen loma 2.5.-30.9. väliselle ajalle.

Ja löytyipä sieltä loma-aikoihin liittyen tällainenkin kohta: "Työnantajan on mahdollisuuksien mukaan otettava huomioon työntekijöiden/viranhaltijoiden esitykset ja noudatettava tasapuolisuutta lomien sijoittamisessa." Eli mielivaltaisesti sanellen ei voi lomia työntekijöille määrätä.

Mutta työnantaja päättää, onko se tasapuolisuus tämän vuoden lomissa vain otetaanko huomioon kaikki edellisen 10 vuoden lomat. Jos joku sai jo talvella itselleen tärkeän lomaviikon, niin pitääkö hänen saada myös kesällä vuosiloma haluamaansa aikaan vai onko tasapuolisuutta se, että silloin joku toinen on etusijalla.

Vierailija
220/436 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet ö-luokan työntekijä, koska et hae muualle töihin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme seitsemän