Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kesälomani laitetaan TAAS (kolmatta kertaa peräkkäin) syyskuulle ja ainoa peruste on siihen että olen sinkku

Vierailija
21.02.2021 |

Kun muut ovat perheellisiä ja ovat yhdessä suunnitelleet lomamatkoja ym. tekemistä, minkä vuoksi heidän "täytyy" pitää lomat kesä- , heinä- ja elokuussa. Ja jonkun pitäisi olla aina paikalla...

Suostuisitko tähän mukisematta?

Kommentit (436)

Vierailija
381/436 |
08.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämmöiseltä jahnaamiselta välttyy kokonaan kun ei palkkaa pienten lasten vanhempia. Onneksi työllistän alalla, jossa työntekijät voi valita melko vapaasti. Nyt talossa on liki 30 henkilöä, yksikään ei ole pois lasten sairastelun tai hoito-ongelmien vuoksi. Henkilöstön vaihtuvuus on olematonta.

Niin varmaan joo. Ne on poissa muitten asioiden vuoksi, jos ovat ollakseen. Annatko sä potkut, jos perustaakin perheen? Typerä lausuma.

Vierailija
382/436 |
08.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

He, minä saan kesäloman aina heinäkuulle sillä perusteella että lasten päiväkoti on silloin kiinni :)

Hassunhauskaa. Minuakin aina naurattaa, kun tämän lisäksi joudun tekemään ylitöitä, jotta projektit eivät kaadu kotona sairasta lasta hoitavan kollegan poissaoloihin. Hehheh :) Onhan se niin kova saavutus, että on lisääntynyt ja lapsettomien pitää polvistua mamman edessä. 

Tää on nyt ihan puhtaasti sun tulkintasi asiasta. Sanoisitko samaa, jos työkaverisi jäisi kotiin hoitamaan sairasta puolisoaan tai vaikka vanhempaansa? Luuletko, että sua ei samassa tilanteessa tuettaisi?

Tällaista mahdollisuuttahan työnantaja ei palkallisena tarjoa. Tällaiseen ei saa mahdollisuutta välttämättä lainkaan muuten kuin sen oman saikun kautta. Taitaa olla etuoikeuksien sokaisemaa sakkia koko lapsellisten porukka kun joustoa saa vaikka mistä, mutta se ei riitä!

Niin, mutta eihän se sen työkaverin tilannetta muuta mitenkään vaikka se toinen on palkattomana pois. Ongelma tuntuu olevan nillittäjillä se, että ihmiset on poissa juuri sen lapsen vuoksi. Siksihän mä kysyin, että nillitettäisiinkö myös syöpäsairaan puolison vuoksi poissaoloista. Sama jousto se on sillä lapsettomallakin. Kumman paljon vauvapalstalla lapsia suorastaan vihaavat jaksaa jauhaa. Jodelissa bannit?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
383/436 |
08.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En suostuisi. Nimittäin tällaiselle ei loppua näy. Esimiehet, jotka sallivat tämän, jakavat työntekijänsä eri arvoluokkiin työn ulkopuolisten seikkojen perusteella, oli se seikka sitten vanhemmuus tai vaikkapa ulkonäkö. Ja tämä ei jää vain pikku lapsi aikaan, vaan äipät, joiden lapset ovat jo kolmekymppisiä ovat samoin perustein vaatimassa edelleen, että heidän pitää saada vaikkapa joulua ennen lomaa, koska pitää laittaa joulua perheelle yksi viikko ennen aattoa. Saavutetuista eduista ei luovuta missään vaiheessa.

Lomani olen saanut neuvoteltua hyvin, mutta tiedän, mitä tämä voi pahimmillaan olla. Minulle eräs entinen esimies totesi, että voin tehdä enemmän viikonloppuvuoroja kuin muut, koska minulla ei ole lapsia. Ja muiden lapset olivat siis esimiestä lukuun ottamatta kolmekymppisiä, joita nähdään harvoin sieltä satojen kilometrien päästä. Tosin tämä esimies oli eriarvoistava ja epävakaa töksäyttelijä muutoinkin eikä heijasta siis esimiehiä noin yleensä.

Ymmärrän lapsiperheitä ja vaikeutta sovittaa lomia esimerkiksi koulujen lomien kanssa yhteen iässä, kun lapset vielä tarvisivat vanhempaa huoltamaan ja valvomaan eikä muuta mahdollisuutta ole. Mutta ymmärrän myös, ettei lapsen saaminen saa taata toista diskriminoivia erioikeuksia. Ja Suomen syyskuu ei ole heinäkuu.

Vierailija
384/436 |
08.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valtion virastossa on keskellä kesää tooodelka hiljaista. Ei soi puhelimet, eikö käy asiakkaat.

Kesällä vii hiippailla töissä aivan rauhassa, ei tarvi tehdä mitään, kaikki on lomilla, pomokin.

Kun koittaa marraskuu, ja kiire alkaa todella, niin minä lähden kuukaudeksi Aasiaan. Tai lokakuussa taikka olen poissa joulupäivistä tammikuun loppuun.

Kyllä on yritetty vi-lla, että muut jätetään kiireeseen raatamaan.

Silloin voi aina muistuttaa, että minä raadoin yksin KOKO kesän.

Kyllä tää on mulle toiminut näin ihan hyvin.

Vierailija
385/436 |
08.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla olisi tuossa tilanteessa juhannukselta neljän viikon sairausloma ja syyskuussa sitten vuosiloma.

Vierailija
386/436 |
08.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En suostuisi. Nimittäin tällaiselle ei loppua näy. Esimiehet, jotka sallivat tämän, jakavat työntekijänsä eri arvoluokkiin työn ulkopuolisten seikkojen perusteella, oli se seikka sitten vanhemmuus tai vaikkapa ulkonäkö. Ja tämä ei jää vain pikku lapsi aikaan, vaan äipät, joiden lapset ovat jo kolmekymppisiä ovat samoin perustein vaatimassa edelleen, että heidän pitää saada vaikkapa joulua ennen lomaa, koska pitää laittaa joulua perheelle yksi viikko ennen aattoa. Saavutetuista eduista ei luovuta missään vaiheessa.

Lomani olen saanut neuvoteltua hyvin, mutta tiedän, mitä tämä voi pahimmillaan olla. Minulle eräs entinen esimies totesi, että voin tehdä enemmän viikonloppuvuoroja kuin muut, koska minulla ei ole lapsia. Ja muiden lapset olivat siis esimiestä lukuun ottamatta kolmekymppisiä, joita nähdään harvoin sieltä satojen kilometrien päästä. Tosin tämä esimies oli eriarvoistava ja epävakaa töksäyttelijä muutoinkin eikä heijasta siis esimiehiä noin yleensä.

Ymmärrän lapsiperheitä ja vaikeutta sovittaa lomia esimerkiksi koulujen lomien kanssa yhteen iässä, kun lapset vielä tarvisivat vanhempaa huoltamaan ja valvomaan eikä muuta mahdollisuutta ole. Mutta ymmärrän myös, ettei lapsen saaminen saa taata toista diskriminoivia erioikeuksia. Ja Suomen syyskuu ei ole heinäkuu.

Missäs iässä ne lapset voi olla sun mielestä yksin kotona? Ja syyskuu ei ole heinäkuu ja hauki on kala.

Vierailija
387/436 |
08.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole oikein mutta lapsettomana sinun on otettava huomioon, että perheellisten työntekijöiden lapset ovat joko yksin kotona (koululaiset) tai joutuvat jonnekin toiseen päiväkotiin kesäksi. Minulla ei le tukiverkkoa ja tulevaisuudessa joudun olemaan todennäköisesti kesät työtön/ palkattomalla koska lapselle ei ole mitään mummoa tai tätiä jonka luona viettää koko kesän koululaisena.

Lapsettomien kollegoiden ei millään tavalla tarvitse ottaa huomioon sinun lastenhoito-ongelmiasi.

Olen samaa mieltä mutta tietenkin kollega voi halutessaan huomioida lastenhoito-ongelmasi.

Heillä ei ole mitään velvollisuutta tehdä niin, koska ethän ole heiltä kysynyt koskaan että haluan nyt tehdä lapsia, suostuthan sinä ottamaan kaikki kesälomasi seuraavat 15 vuotta muuna aikana kuin kesä-elokuussa koska minulla ei ole heille tuona aikana hoitajaa.

Ja muuten, oletettavasti jossain kohtaa kesää ne lapset joutuvat jonnekin muualle hoitoon joka tapauksessa, koska harvoilla tavallisilla vanhemmalla on kaksi ja puoli kuukautta lomaa, kesäkuun alusta elokuulle koulujen alkuun. Eikö nykyään saa enää edes ketään 16-vuotiasta lapsenvahdiksi vaikka 8 vuotialle lapselle kesällä?

Sepä se, kun tässähän ei puhuta siitä, että perheelliset haluaisi sen heinäkuun, heidät on pakotettu siihen. Kesäkuussa ja elokuussa hoitajia ja leirejä on, heinäkuussa ei. Suomi seisoo heinäkuussa.

Se on sinun ongelmasi mihin lykkäät lapset heinäkuussa hoitoon. Ei lapsettomien tarvi aina olla heinäkuuta töissä sen takia, että työkaverilla on lapsi

Vierailija
388/436 |
08.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se nyt vaan on niin, että ne joilla on kouluikäisiä lapsia on etuoikeutettuja niihin lomapäiviin, jolloin on koululomat. Näin meillä ainakin. Ei se missään parisuhteesta riipu, vaan siitä että on lapsia. Se on ihan oikeudenmukaista.

Lapsettomana sinkkuna voit ihan hyvin pitää lomasi syyskuussa ja olet vapaa matkustamaan milloin vain ulkomaille.

Lapset eivät aseta työtekijän toiveita muiden edelle loma-ajankohtia päätettäessä.

Tuleeko yllätyksenä, että kaikki eivät resua lomiaan ulkomailla.

Vierailija
389/436 |
08.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuule se nyt vaan on niin, että meidän joilla on lapsia on pidettävä lomat kesällä, koska lapset ovat kotona. Ei niitä aina voi jättää yksin kotiinkaan (14 v ja 16 v). EI sillä ole sinkkuuden kanssa mitään tekemistä vaan lapsien. Olemme ansainneet kesälomamme pidettäväksi lasten kanssa.

Sinä et ole yhtään sen enempää ansainnut lomaa pidettäväksi heinäkuulle kuin lapseton työntekijä. Lapset eivät ole syy asettaa työntekijöitä eriarvoiseen asemaan.

Vierailija
390/436 |
08.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole oikein, mutta ajattele niin, että sulla on silloin mahdollisesti jo rokote ja pääset ulkomaille lomalle paljon suuremmalla todennäköisyydessä kuin jos sun loma olisi kesä-heinäkuussa. Itse aion vapaaehtoisesti pitää suurimman osan lomastani vasta syksyllä.

Kaikki eivät vietä lomiaan ulkomailla, joten Suomen säällä on merkitystä loman kannalta.

Vierailija
391/436 |
08.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole oikein mutta lapsettomana sinun on otettava huomioon, että perheellisten työntekijöiden lapset ovat joko yksin kotona (koululaiset) tai joutuvat jonnekin toiseen päiväkotiin kesäksi. Minulla ei le tukiverkkoa ja tulevaisuudessa joudun olemaan todennäköisesti kesät työtön/ palkattomalla koska lapselle ei ole mitään mummoa tai tätiä jonka luona viettää koko kesän koululaisena.

Lapsettomien kollegoiden ei millään tavalla tarvitse ottaa huomioon sinun lastenhoito-ongelmiasi.

Olen samaa mieltä mutta tietenkin kollega voi halutessaan huomioida lastenhoito-ongelmasi.

Heillä ei ole mitään velvollisuutta tehdä niin, koska ethän ole heiltä kysynyt koskaan että haluan nyt tehdä lapsia, suostuthan sinä ottamaan kaikki kesälomasi seuraavat 15 vuotta muuna aikana kuin kesä-elokuussa koska minulla ei ole heille tuona aikana hoitajaa.

Ja muuten, oletettavasti jossain kohtaa kesää ne lapset joutuvat jonnekin muualle hoitoon joka tapauksessa, koska harvoilla tavallisilla vanhemmalla on kaksi ja puoli kuukautta lomaa, kesäkuun alusta elokuulle koulujen alkuun. Eikö nykyään saa enää edes ketään 16-vuotiasta lapsenvahdiksi vaikka 8 vuotialle lapselle kesällä?

Sepä se, kun tässähän ei puhuta siitä, että perheelliset haluaisi sen heinäkuun, heidät on pakotettu siihen. Kesäkuussa ja elokuussa hoitajia ja leirejä on, heinäkuussa ei. Suomi seisoo heinäkuussa.

Se on sinun ongelmasi mihin lykkäät lapset heinäkuussa hoitoon. Ei lapsettomien tarvi aina olla heinäkuuta töissä sen takia, että työkaverilla on lapsi

No eihän ne lapsettomat olekaan sen vuoksi töissä heinäkuussa 😅 Aikamoinen voimafantasia sulla, jos sä kuvittelet olevasi se, joka nää loma-ajat pelastaa. Onko sun vaikea erottaa itsesi muista? Kesälomat eivät ole mitään yksilöllisiä räätälöityjä ratkaisuja vaan kokonaisuus.

Vierailija
392/436 |
08.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä töissä on pitkään kaikki joustaneet. Keskimäärin ollaan oltu saman työnantajan palveluksessa yli 15 v.

Vko 8 on varattu koululaisten vanhemmille, siihen asti, kun nuorin lapsi on täyttänyt 17 v.

Tehdään työtä vaikka vähemmällä henkilömäärällä, jos mahdollista.

Koululaisten vanhemmat saa kesäloman koulun ollessa kiinni ja päiväkotilaisten vanhemmat heinäkuussa.

Nämä ovat hiljaisia sopimuksia, joista joustetaan, jos on tarve.

Uutena soppaan on tullut isovanhemmat, jotka myös haluavat vkon 8 vapaaksi.

Sinkut saavat joulun - uudenvuoden välin vapaaksi, sekä helatorstain jälkeisen päivän .

Jos minä olisi töissä teidän työpaikallanne, tuolle toiminnallenne tulisi LOPPU.

Vierailija
393/436 |
08.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole oikein, mutta ajattele niin, että sulla on silloin mahdollisesti jo rokote ja pääset ulkomaille lomalle paljon suuremmalla todennäköisyydessä kuin jos sun loma olisi kesä-heinäkuussa. Itse aion vapaaehtoisesti pitää suurimman osan lomastani vasta syksyllä.

Kaikki eivät vietä lomiaan ulkomailla, joten Suomen säällä on merkitystä loman kannalta.

No voi kyynel, jos kesälomalla sataa ja on kylmä. Aika erikoinen lomailija olet, jos kesä menee (Suomessa huom) sään vuoksi pilalle. Suomessa on semmoset 4 vkoa hyvä sää, touko-syyskuun väliin yleensä osuu. Se on ihan arpapeliä osuuko just sun lomalle vai ei.

Vierailija
394/436 |
08.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syrjintäähän tuo on.

Vierailija
395/436 |
08.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En todellakaan suostuisi. Tuo ei käy perusteeksi. Täytyy olla kiertävät lomalistat jos muuten ei saada sopua aikaiseksi.

Järjestääkö työpaikka lapsille heinäkuuksi päivähoitopaikan? Jos ei niin pakkohan tuolloin on pitää lomaa, jos ei ole hoitajaa. Tai sitten lapsi on töissä muita häiritsemässä.

Työnantajasi ei ole vastuussa lastesi hoidon järjestämisestä. Vastuu on sinun, vaikka lomasi ei osuisi toivomaasi ajankohtaan

Vierailija
396/436 |
08.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikeesti joku on niin kujalla että luulee saavansa lisääntymisestä jotain "etuoikeuksia" työpaikalla?

Nyt ymmärrän mitä on myötähäpeä.

Mistä etuoikeudesta sä puhut? Lomaoikeus on kaikilla, ihmiset on keksineet tuon heinäkuun nyt olevan joku etuoikeutettu kuukausi. Moni heinäkuussa lastensa vuoksi lomaa pitävä pitäisi mielummin elokuussa lomansa.

Etuoikeus saada valita lomansa ajankohta ensin. Lapsettomien pitäisi tyytyä siihen mitä jäljelle jää

Vierailija
397/436 |
08.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä lapsettomana pidän lomat aina kesä-elokuun aikana, muuhun en suostu. Se että on lapsia ei todellakaan ole mikään etuoikeus saada lomat hyvälle ajalle, ihan sama oikeus on lapsettomallakin. Kyllä me lapsettomatkin ollaan tehty runsaasti lomasuunnitelmia, meilläkin on paljon läheisiä joiden kanssa haluamme olla samaan aikaan lomalla. Lisäksi ihan samalla tavalla haluamme nauttia kesästä lomalla eikä töissä.

Vierailija
398/436 |
08.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmat on vastuussa lastensa hoidon järjestämisestä kesäkaudella. Se ei ole työnantajan eikä työkavereiden ongelma millään tavalla.

Vierailija
399/436 |
08.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No eihän ne lapsettomat olekaan sen vuoksi töissä heinäkuussa 😅 Aikamoinen voimafantasia sulla, jos sä kuvittelet olevasi se, joka nää loma-ajat pelastaa. Onko sun vaikea erottaa itsesi muista? Kesälomat eivät ole mitään yksilöllisiä räätälöityjä ratkaisuja vaan kokonaisuus.

Sitähän lapsiperheet täällä juuri huutaa, että sinkkujen pitää pelstaa heidän perhelomansa. Lapsen takia kun loma on pakko saada tiettyyn aikaan ja joka paikasta ei koko henkilöstö voi olla samaan aikaan pois

Vierailija
400/436 |
08.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan suostuisi. Siviilisääty ei sitä paitsi kuulu millään tavalla työpaikalle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi kaksi