Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kesälomani laitetaan TAAS (kolmatta kertaa peräkkäin) syyskuulle ja ainoa peruste on siihen että olen sinkku

Vierailija
21.02.2021 |

Kun muut ovat perheellisiä ja ovat yhdessä suunnitelleet lomamatkoja ym. tekemistä, minkä vuoksi heidän "täytyy" pitää lomat kesä- , heinä- ja elokuussa. Ja jonkun pitäisi olla aina paikalla...

Suostuisitko tähän mukisematta?

Kommentit (436)

Vierailija
261/436 |
23.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos tuntuu että omia oikeuksia on poljettu, eikä keskustelu(yritys) esimiehen kanssa ole tuottanut tulosta, on olemassa henkilöitä, joitten puoleen voi kääntyä ja saada tukea ja apua. En uskalla ruveta luettelemaan nimikkeitä, koska voi olla että ne ovat sadassa vuodessa jo muuttuneet (samalla kun minä olen muuttunut fossiiliksi). Työsuojelu, ammattiliitto, luottamusmies....?

Ja juuri siksi on näitä tahoja ja instansseja olemassa, kun työnantajat pakkaa olemaan sellaisia, että toimivat miten heille itselleen sopii ja huvittaa, eivätkä kaikki heidän edustajansa tajua, että työntekijälläkin on oikeuksia.

Miksi ap:n oikeudet on isommat kuin työkaverin oikeudet?

Ei ole isommat, vaan samat. Siis pitäisi olla.

Ap kirjoitti, että jonkun pitää olla aina paikalla. Miksi siis ap saisi määrätä muiden loma-ajat?

Vierailija
262/436 |
23.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun äidillä valtiolla oli aikanaan niin, että pomo halusi juhannuksesta elokuun loppuun ihan joka vuosi. Äitini oli sen sijainen aina ja joutui ottamaa joka vuosi muun ajankohdan.

Eli mun äidillä ei koskaan ollut lomaa juhannuksen ja elokuun alun välillä.

Pomo halusi yli 2 kk kesäloman? Ei valtiollakaan nyt tuollaisia lomia ole.

Yksityisellä on vuosilomien lisäksi pekkaset, joten helposti saa 2 kuukautta lomaa

vuodessa. Jos vaan kehtaa ottaa.[/quote

Höpön höpön! Pekkasia on vain aloilla missä ei ole ruokatuntia vaan 8 h töitä ilman taukoa. Lähinnä siis tehdastöissä tms. Pekkaset on korvaus pidemmästä työajasta.

Yleisin yksityisellä on 5 vkoa lomaa, 4 kesällä ja 1 talvella

Lain mukaan pekkaset kuuluvat jos viikkotyöaika on 40h. Työnantaja saa kuitenkin antaa työntekijälleen ihan etuja haluaa. Laki määrää vain minimin. 

Totta, mutta suurin osa saa tuon minimin. Ei yksityisellä puolella ole julkisen puolen 7-8 viikon lomia juuri kenelläkään. Ensimmäinen kirjoittaja yritti sumuttaa, että yksityisellä olisi muka paremmat lomat....

Ei julkisellakaan ala tollasia lomia olemaan kuin aikaisintaan 15 vuoden työsuhteen jälkeen.

Julkisella on enemmän lomapäiviä vain siksi, että työnantajalla ei ole ollut "varaa" maksaa yleisiä palkankorotuksia rahana. Vasta 10 vuoden työkokemuksen jälkeen on 30 pvää lomaa, kuten yksityisellä heti ekasta täydestä vuodesta.

Julkisella lauantait eivät ole lomapäiviä joten ajallisesti lomaa kertyy enemmän kuin yksityisellä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/436 |
23.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tuo, joka kertoi, ettei saa pitää lomia, koska on määräaikainen. Kiitos teille vastauksista ja näkemyksistänne. Myönnän olevani ylikiltti ja omia oikeuksiani mitätöivä. Olen vähän kynnysmatto ja minun on vaikea pitää puoliani. Tunnen, että minua kohdellaan väärin, mutta "hyväksyn" huonon kohtelun. Sen takia olen aika katkeroitunut. Moni muu määräaikainen meillä saa pitää lomat normaalisti, eikä heitä anella töihin kesken loman.

Olen hakenut apua työuupumiseen ja masennukseen. Suunnittelen työpaikan vaihtamistakin. Yksi tuttuni ehdotti, että ottaisin yhteyttä liittoon.

Vierailija
264/436 |
23.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En todellakaan suostuisi. Tuo ei käy perusteeksi. Täytyy olla kiertävät lomalistat jos muuten ei saada sopua aikaiseksi.

Järjestääkö työpaikka lapsille heinäkuuksi päivähoitopaikan? Jos ei niin pakkohan tuolloin on pitää lomaa, jos ei ole hoitajaa. Tai sitten lapsi on töissä muita häiritsemässä.

Kunta järjestää kyllä hoitopaikan heinäkuuksi. Se ei vaan taida kelvata, kun voi olla jossakin muussa toimipisteessä?

Vierailija
265/436 |
23.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En todellakaan suostuisi. Tuo ei käy perusteeksi. Täytyy olla kiertävät lomalistat jos muuten ei saada sopua aikaiseksi.

Järjestääkö työpaikka lapsille heinäkuuksi päivähoitopaikan? Jos ei niin pakkohan tuolloin on pitää lomaa, jos ei ole hoitajaa. Tai sitten lapsi on töissä muita häiritsemässä.

Kunta järjestää kyllä hoitopaikan heinäkuuksi. Se ei vaan taida kelvata, kun voi olla jossakin muussa toimipisteessä?

Menin itse vuosia tähän ei hoitopaikkaa heinäkuussa -retkuun kun lapsettomana en tiennyt että hoitopaikka kyllä järjestyy. Ymmärrän kyllä, että lapsen ja vanhempien mielestä vieras hoitopaikka ei ole kiva, mutta ei sillä verukkeella ehkä ole reilua vaatia aina heinäkuuksi lomaa.

Vierailija
266/436 |
23.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen tuo, joka kertoi, ettei saa pitää lomia, koska on määräaikainen. Kiitos teille vastauksista ja näkemyksistänne. Myönnän olevani ylikiltti ja omia oikeuksiani mitätöivä. Olen vähän kynnysmatto ja minun on vaikea pitää puoliani. Tunnen, että minua kohdellaan väärin, mutta "hyväksyn" huonon kohtelun. Sen takia olen aika katkeroitunut. Moni muu määräaikainen meillä saa pitää lomat normaalisti, eikä heitä anella töihin kesken loman.

Olen hakenut apua työuupumiseen ja masennukseen. Suunnittelen työpaikan vaihtamistakin. Yksi tuttuni ehdotti, että ottaisin yhteyttä liittoon.

Varmaan ihan hyvä idea vaihtaa työpaikkaa, mutta sehän ei ongelmaasi vielä ratkaise. Niin kauan kun annat ihmisten kävellä sun yli, niin kauan sitä tulee tapahtumaan. Tämä maailma ei ole kilttien, valitettavasti. Näkisin, että ensisijainen osoitteesi olisi työterveyspsykologi, tai vielä mielummin psykoterapeutti, joka auttaa sinua pääsemään kiinni juurisyihin siitä, miksi olet niin kiltti. Katkeruudestasi et nimittäin tule pääsemään ennen kuin jämäköidyt.

Vierailija
267/436 |
23.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta loma täytyy saada kesä-heinä-elokuulle, tai muuten on työpaikkakiusaamista. Erikseen tietysti ne alat, joilla oikeasti sesonki osuu kesään. Vakituiset kun jaksottaa noille kolmelle kuulle, niin on helppo ottaa sijaiset koko kesäksi. Harva kesätyöntekijä edes voi jäädä enää syyskuuksi.

Vuosilomalain mukaan kesälomakausi on touko-syyskuu. Voit pitää tykönäsi sen kiusaamismielipiteesi. Tasapuolinen pitää toki olla.

Vierailija
268/436 |
23.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan näin esimiehenä totean, että työnantaja päättää lomien ajankohdan, ei työntekijät tai joku lista. Työntekijöiltä tulee kysyä loman ajankohdasta etukäteen, mutta mikään laki ei vaadi noudattamaan jokaisen toivetta.

Näinkin on. Työntekijöitä täytyy kuitenkin kohdella yhdenvertaisesti.

Vierailija
269/436 |
24.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen tehnyt määräaikaisuuksia 10 vuotta yhteen putkeen samalla työnantajalla kunnalla. Tiedän, etten ole esimiesten silmissä oikea työntekijä enkä koskaan samanarvoinen kuin vakituiset. Harmittaa silti, kun en saa pitää lomia. Minulle maksetaan lomat rahana, vaikka olen pyytänyt mahdollisuutta pitää lomat lomina. Kesällä saan jämäviikot sieltä täältä, jos saan edes niitäkään. En saa esittää lomatoivomuksia. Työsopimukset tehdään niin, että välissä on vaikea olla työttömänä / "omalla lomalla". Minut on aneltu töihin kesken loman ja jopa kesken sairasloman.

Nykyään kaikki lomani ovat sairaslomia. Olen todella uupunut. Minulla murtui kerran käsi, ja ensimmäinen ajatukseni oli, että ihanaa kun pääsee sairaslomalle. Toivoin, että käsi paranisi hitaasti ja joutuisin vaikka leikkaukseen.

Inhoan loma-aikoja. Harmittaa, kun työkaverit suunnittelevat lomia ja reissuja. Olen ollut näin kauan töissä ja harmittaa olla ö-luokan työntekijä. Tunnen olevani arvoton.

Törkeää miten kunnat rikovat työsopimuslakia. Noin pitkään jatkuneet määräaikaiset työsuhteet osoittaa, että kunnan työvoiman tarve on selvästikin pysyvä, jolloin työsopimuslain mukaan määräaikainen työsuhde on laiton. Liittoon yhteys!

Vierailija
270/436 |
24.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos tuntuu että omia oikeuksia on poljettu, eikä keskustelu(yritys) esimiehen kanssa ole tuottanut tulosta, on olemassa henkilöitä, joitten puoleen voi kääntyä ja saada tukea ja apua. En uskalla ruveta luettelemaan nimikkeitä, koska voi olla että ne ovat sadassa vuodessa jo muuttuneet (samalla kun minä olen muuttunut fossiiliksi). Työsuojelu, ammattiliitto, luottamusmies....?

Ja juuri siksi on näitä tahoja ja instansseja olemassa, kun työnantajat pakkaa olemaan sellaisia, että toimivat miten heille itselleen sopii ja huvittaa, eivätkä kaikki heidän edustajansa tajua, että työntekijälläkin on oikeuksia.

Miksi ap:n oikeudet on isommat kuin työkaverin oikeudet?

Ei ole isommat, vaan samat. Siis pitäisi olla.

Ap kirjoitti, että jonkun pitää olla aina paikalla. Miksi siis ap saisi määrätä muiden loma-ajat?

Ei saisi eikä määrääkään. Työnantaja määrää, ja työnantajalla taas on velvollisuus kohdella työntekijöitä tasapuolisesti. Tarkoittaa sitä, että lomia ei jaeta perhetilanteen perusteella, vaan kaikille vuorollaan myös ne parhaat kuukaudet.

Vierailija
271/436 |
24.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En suostuisi. Olisin jo siinä vaiheessa nostanut "metelin" jos työnantaja olisi moista

ehdottanut toista kertaa peräkkäin. Älä ap missään nimessä suostu, jos pomosi ei tule asiassa vastaan 

ota yhteys luottamusmieheen tai liittoon. Jos sieltä ei apua saa, tekisin niinkuin joku jo aiemmin 

ehdottikin hakisin sairaslomaa vaikka sitten työuupumuksen takia.

Vierailija
272/436 |
24.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun äidillä valtiolla oli aikanaan niin, että pomo halusi juhannuksesta elokuun loppuun ihan joka vuosi. Äitini oli sen sijainen aina ja joutui ottamaa joka vuosi muun ajankohdan.

Eli mun äidillä ei koskaan ollut lomaa juhannuksen ja elokuun alun välillä.

Pomo halusi yli 2 kk kesäloman? Ei valtiollakaan nyt tuollaisia lomia ole.

Yksityisellä on vuosilomien lisäksi pekkaset, joten helposti saa 2 kuukautta lomaa

vuodessa. Jos vaan kehtaa ottaa.[/quote

Höpön höpön! Pekkasia on vain aloilla missä ei ole ruokatuntia vaan 8 h töitä ilman taukoa. Lähinnä siis tehdastöissä tms. Pekkaset on korvaus pidemmästä työajasta.

Yleisin yksityisellä on 5 vkoa lomaa, 4 kesällä ja 1 talvella

Lain mukaan pekkaset kuuluvat jos viikkotyöaika on 40h. Työnantaja saa kuitenkin antaa työntekijälleen ihan etuja haluaa. Laki määrää vain minimin. 

Totta, mutta suurin osa saa tuon minimin. Ei yksityisellä puolella ole julkisen puolen 7-8 viikon lomia juuri kenelläkään. Ensimmäinen kirjoittaja yritti sumuttaa, että yksityisellä olisi muka paremmat lomat....

Ei julkisellakaan ala tollasia lomia olemaan kuin aikaisintaan 15 vuoden työsuhteen jälkeen.

Julkisella on enemmän lomapäiviä vain siksi, että työnantajalla ei ole ollut "varaa" maksaa yleisiä palkankorotuksia rahana. Vasta 10 vuoden työkokemuksen jälkeen on 30 pvää lomaa, kuten yksityisellä heti ekasta täydestä vuodesta.

Julkisella lauantait eivät ole lomapäiviä joten ajallisesti lomaa kertyy enemmän kuin yksityisellä

Yksityisen vuosilomat plus pekkaset antavat enemmän lomia kuin julkisella.

Miksi muuten me yksityisillä työssä käyvät emme korjauta tes:eistä tuota muinaisjäännettä lauantaipäivistä? Olemmeko lampaita?

Vierailija
273/436 |
24.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
274/436 |
06.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
275/436 |
06.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli sama. Aina napsahti myös juhlapyhinä se ikävin vuoro minulle koska elän yksin. Hain kahdesti sairasloman tällaisen epäreilun ajan päälle. Menin lääkärin luo ja kerroin kuinka minusta tämä on kiusaamista ja sitten aloinkin aidosti itkeä tästä. Olin saikulla koko heinäkuun ja kesälomalla syyskuun. Jouluna uusiksi ja sairauslomaa täydet kaksi viikkoa.

Kyllähän niistä letkauteltiin, mutta lopputulos oli kiertävät listat.

Vierailija
276/436 |
06.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä halusin lomani syyskuussa aina ja vapaaehtoisesti. Yleensä sainkin sen, joskus piti ottaa vähän elokuuta mukaan.

Minusta paras. Mutta ap:tä ymmärrän hyvin: minä halusin näin, ei pakotettu. Väärin on! Sinullakin on oikeus saada loma joskus kesä-heinä-elokuu -ajoilla, jos kerran muutkin.

Vierailija
277/436 |
06.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän takia siirryin keikkatyöläiseksi ja suunnittelen itse omat listani. Lomat siellä kun haluan ja niin pitkään kuin haluan.

Ei paljon alan työvelvoitteet tai lomakiellot puristele.

Eikä muutkaan työnantajan nakit.

Vierailija
278/436 |
06.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli vähän samaa kunnes aloin ottamaan joka kesä 2 viikkoa saikkua heinäkuun lopulla. Sitten alkoikin yhtäkkiä onnistua se, että mulla oli kesäloma kesäkuukausina eikä vasta elo-syyskuun vaihteessa.

Miten otetaan saikkua? Meillä se edellyttää lääkärissä käyntiä ja 2 viikkoa kuulostaa omituisen pitkältä. Sitä ei suorilta saa.

Ah, teillä ei siis ole tuota kahden viikon sairausloma -kierrettä koskaan ollut - tuommoisen pätkän saa silloin kun on henkisesti ihan loppu, ja ainakin meillä yhden tai kahden sellaisen jälkeen lähdetään talosta, joskus tyhjänkin päälle, kunhan vain päästään pois. Jos sitä tapahtuu usein, sitten on koko yksikkö työpsykologien hoivassa ja tehdään viimein se kehittämistyö, joka olisi pitänyt tehä paljon aikaisemmin.

Loman saa pidennystä myös ottamalla lomarahat vapaina, minulla näytti olevan optio kuuteentoista päivään, minulla on mielestäni kuitenkin ihan tarpeeksi lomaa, joten on kiva jos on rahaa käytössä hiukan enemmän.

Vierailija
279/436 |
06.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei ole ainoa syy. Turhaan trollaat. Jos ei ole kiertoa, niin silti on paljon syitä miksi jakautuu noin. Älä väitä sellaista mikä ei ole totta. Pura kiukkusi siihen esimieheen, älä perheellisiin.

Vierailija
280/436 |
06.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa erikoiselta. Ei työnantaja voi vedota yksittäisen työntekijän perhe-suhteisiin, onko sinkku vai ei. Lomien kuuluu kiertää. Työntekijä, joka on pitänyt vuoden 2020 kesälomansa syyskuussa, ei hänen tarvitse hyväksyä sitä, että se on pysyvä ratkaisu. Valita, ja mielellään ääneen, ei kukaan työnantaja sinun valitusta täältä lue.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan yksi