Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kesälomani laitetaan TAAS (kolmatta kertaa peräkkäin) syyskuulle ja ainoa peruste on siihen että olen sinkku

Vierailija
21.02.2021 |

Kun muut ovat perheellisiä ja ovat yhdessä suunnitelleet lomamatkoja ym. tekemistä, minkä vuoksi heidän "täytyy" pitää lomat kesä- , heinä- ja elokuussa. Ja jonkun pitäisi olla aina paikalla...

Suostuisitko tähän mukisematta?

Kommentit (436)

Vierailija
241/436 |
23.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikeuslaitos sen lopulta päättää, onko työnantaja toiminut tasapuolisesti loma-aikojen määräämisessä. ;)

Meillä onneksi ei ole tarvinut lähteä lakitupaan asioita selvittelemään, vaan loma-ajat on saatu sovittua ihan oman väen kesken ja kaikki ovat saaneet ainakin suurimman osan kesälle osuvista vuosilomistaan ihan haluamaansa aikaan.

Itse nykyään pidän kesälle osuvan loman kahdessa pätkässä eli touko-kesäkuun vaihteessa viikon ja mustikoiden kypsymisen aikaan pari-kolme viikkoa. Loput vuosilomistani (ja saldovapaistani) ripottelen pitkin vuotta.

Kesälomien jakoa tuskin lähdetään oikeudessa käsittelemään vaikka joku sen yrittäisi sinne viedä. Ja vaikka sellainen ihme tapahtuisi että se käsiteltäisiin niin oikeus ei voi lomalista vaatia vaan korkeintaan määrätä työntekijälle rahakorvauksen.

Työasiat käsitellään työoikeudessa, sinne voi päästäkkin. Vaatii toki sen ettei työnantaja anna millään periksi.

Vierailija
242/436 |
23.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Loma-ajankohtaa voi työntekijä ainoastaan toivoa ja ehdottaa. Siitä kuitenkin lopullisesti päättää työnantaja.

Kesälomakauden (touko-elokuu) ulkopuolella pidetyn loman saa korotettuna.

Syyskuu on hyvä lomakuukausi, missään ei ole tungosta. Mökkejä on tarjolla jne.

Työnantaja tekee päätökset, mutta työnantajan päätösten tulee noudattaa yhdenvertaista kohtelua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/436 |
23.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan järkyttävää perseilyä. Tuohon ei ole pakko suostua. Meillä yritettiin samaa. Muut saivat viiden viikon loman + palkattomat viikot päälle aina parhaisiin aikoihin. Samat ihmiset vuodesta toiseen heinäkuussa. Sitten kiltit ja ylitunnolliset, hyväksi käytettävissä olevat saivat lomansa viikon pätkissä siellä täällä. Parille maksettiin lomat yhtäkkiä rahana, eivätkä he huomanneet. Näin saatiin sijaisia kesäksi. Minulle yritettiin samaa. No sitten kohtalo järjesti parin kuukauden sairasloman, kun jouduin onnettomuuteen (ei ollut tahallista).

Voi jeesus, miten vihaan tuota työpaikkaa.

Ei lomia saa antaa rahana. Ei päivääkään. Semmoiset lain rikkomiset siellä teidän työpaikalla. Tuosta kun nostatte äläkän, työnantaja on pahasti ku sessa. Loma täytyy lain mukaan aina antaa, sitä ei lain mukaan saa missään tapauksessa muuttaa rahaksi.

Vierailija
244/436 |
23.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun äidillä valtiolla oli aikanaan niin, että pomo halusi juhannuksesta elokuun loppuun ihan joka vuosi. Äitini oli sen sijainen aina ja joutui ottamaa joka vuosi muun ajankohdan.

Eli mun äidillä ei koskaan ollut lomaa juhannuksen ja elokuun alun välillä.

Pomo halusi yli 2 kk kesäloman? Ei valtiollakaan nyt tuollaisia lomia ole.

Yksityisellä on vuosilomien lisäksi pekkaset, joten helposti saa 2 kuukautta lomaa

vuodessa. Jos vaan kehtaa ottaa.[/quote

Höpön höpön! Pekkasia on vain aloilla missä ei ole ruokatuntia vaan 8 h töitä ilman taukoa. Lähinnä siis tehdastöissä tms. Pekkaset on korvaus pidemmästä työajasta.

Yleisin yksityisellä on 5 vkoa lomaa, 4 kesällä ja 1 talvella

Lain mukaan pekkaset kuuluvat jos viikkotyöaika on 40h. Työnantaja saa kuitenkin antaa työntekijälleen ihan etuja haluaa. Laki määrää vain minimin. 

Vierailija
245/436 |
23.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen tehnyt määräaikaisuuksia 10 vuotta yhteen putkeen samalla työnantajalla kunnalla. Tiedän, etten ole esimiesten silmissä oikea työntekijä enkä koskaan samanarvoinen kuin vakituiset. Harmittaa silti, kun en saa pitää lomia. Minulle maksetaan lomat rahana, vaikka olen pyytänyt mahdollisuutta pitää lomat lomina. Kesällä saan jämäviikot sieltä täältä, jos saan edes niitäkään. En saa esittää lomatoivomuksia. Työsopimukset tehdään niin, että välissä on vaikea olla työttömänä / "omalla lomalla". Minut on aneltu töihin kesken loman ja jopa kesken sairasloman.

Nykyään kaikki lomani ovat sairaslomia. Olen todella uupunut. Minulla murtui kerran käsi, ja ensimmäinen ajatukseni oli, että ihanaa kun pääsee sairaslomalle. Toivoin, että käsi paranisi hitaasti ja joutuisin vaikka leikkaukseen.

Inhoan loma-aikoja. Harmittaa, kun työkaverit suunnittelevat lomia ja reissuja. Olen ollut näin kauan töissä ja harmittaa olla ö-luokan työntekijä. Tunnen olevani arvoton.

Olet ö-luokan työntekijä, koska et hae muualle töihin.

Sinä olet ö-luokan ihminen.

ohis

Vierailija
246/436 |
23.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun äidillä valtiolla oli aikanaan niin, että pomo halusi juhannuksesta elokuun loppuun ihan joka vuosi. Äitini oli sen sijainen aina ja joutui ottamaa joka vuosi muun ajankohdan.

Yksityisellä on vuosilomien lisäksi pekkaset, joten helposti saa 2 kuukautta lomaa

Höpön höpön! Pekkasia on vain aloilla missä ei ole ruokatuntia vaan 8 h töitä ilman taukoa. Lähinnä siis tehdastöissä tms. Pekkaset on korvaus pidemmästä työajasta.

Lain mukaan pekkaset kuuluvat jos viikkotyöaika on 40h. Työnantaja saa kuitenkin antaa työntekijälleen ihan etuja haluaa. Laki määrää vain minimin. 

Totta, mutta suurin osa saa tuon minimin. Ei yksityisellä puolella ole julkisen puolen 7-8 viikon lomia juuri kenelläkään. Ensimmäinen kirjoittaja yritti sumuttaa, että yksityisellä olisi muka paremmat lomat....

Vierailija
247/436 |
23.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta, mutta suurin osa saa tuon minimin. Ei yksityisellä puolella ole julkisen puolen 7-8 viikon lomia juuri kenelläkään. Ensimmäinen kirjoittaja yritti sumuttaa, että yksityisellä olisi muka paremmat lomat....

Ei julkisellakaan ala tollasia lomia olemaan kuin aikaisintaan 15 vuoden työsuhteen jälkeen.

Vierailija
248/436 |
23.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on varmaan joku provo. Ei noin voi olla. Ei ole tasavertaista jos joku olisi kaikki kesät töissä

Ihan normaalia käytäntöä Suomessa tuollainen. Jotenkin huvittaa kun poliitikot puhuvat Suomesta edistyksen ja tasa-arvon mallimaana, mutta oikea elämä onkin sitten aivan toisenlaista.

Vierailija
249/436 |
23.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ratkaisu on helppo. Ota sairaslomaa itsellesi sopivana ajankohtana.

Kertoisitko miten sitä sairaslomaa "otetaan" tuosta vaan? Mihin vaivaan sitä myönnetään ja millä alalla? Tuollainenhan ei onnistu joka paikassa.

Vierailija
250/436 |
23.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun pitää oppia pitämään puolesi. Ihmisarvosi ja oikeutesi ei ole pätkääkään perheellisiä vähäisempi.

Vierailija
251/436 |
23.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä suostuisin, koska syyskuussa ei luultavasti olisi liian kuuma. Jaksaisi jotain tehdäkin lomallansa.

Minäkin pyrin siihen että kesäloma olisi elo-syyskuussa, koska inhoan kuumuutta. Teen tosin ruumiillista työtä kesät talvet ja kesällä tuo työ on hirvittävää, koska hikoilen litroittain vuoron aikana.

Vierailija
252/436 |
23.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan suostuisi. Olen itse perheellisenä pitänyt lomia myös syyskuussa eikä perhe ole pätevä syy siihen, että pitäisi saada pitää loma heinäkuussa. Toki ymmärrän, että yksinhuoltajilla tarve sille on suurempi.

Itse jopa tykkäsin tuosta syyskuun lomasta. Koululaiset oli koulussa ja olin heitä vastaanottamassa heti koulupäivän jälkeen. Päiväkotilainen oli pari päivää viikossa päivähoidossa ja sain kerrankin itsekseni vain olla. Toki meillä oli tilanne hyvä sen suhteen, että lapset olivat olleet jo pitkän kesäloman vapaalla isänsä kanssa.

Vierailija
253/436 |
23.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tuntuu että omia oikeuksia on poljettu, eikä keskustelu(yritys) esimiehen kanssa ole tuottanut tulosta, on olemassa henkilöitä, joitten puoleen voi kääntyä ja saada tukea ja apua. En uskalla ruveta luettelemaan nimikkeitä, koska voi olla että ne ovat sadassa vuodessa jo muuttuneet (samalla kun minä olen muuttunut fossiiliksi). Työsuojelu, ammattiliitto, luottamusmies....?

Ja juuri siksi on näitä tahoja ja instansseja olemassa, kun työnantajat pakkaa olemaan sellaisia, että toimivat miten heille itselleen sopii ja huvittaa, eivätkä kaikki heidän edustajansa tajua, että työntekijälläkin on oikeuksia.

Vierailija
254/436 |
23.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei julkisellakaan ala tollasia lomia olemaan kuin aikaisintaan 15 vuoden työsuhteen jälkeen.

Julkisella on enemmän lomapäiviä vain siksi, että työnantajalla ei ole ollut "varaa" maksaa yleisiä palkankorotuksia rahana. Vasta 10 vuoden työkokemuksen jälkeen on 30 pvää lomaa, kuten yksityisellä heti ekasta täydestä vuodesta.

Vierailija
255/436 |
23.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

no tekaise itsellesi adoptilapsi, tai "sijaishuolto lapset" tai kumppanin lapset...mitä se pomolle kuuluu... ja sanot hyvissä ajoin että "perheesi" on jo varannut matkat Maleiiveille koko heinäkuuksi ja sitä ei voi perua....

Vierailija
256/436 |
23.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt kun olen lapsellinen olen pitänyt lomani kesä-heinä-elokuussa, ihan kuin kaikki muutkin, isossa kaupungissa päiväkoti järjestyy myös heinäkuuksi.. Itsekkäimpiä heinäkuun haluajia on ehdottomasti +50 lapset jo kotoa poistuneet(tai lapsettomat). 

Kaikilla on samanlainen oikeus haluta itsekkäästi lomansa heinäkuuksi, työnantajan tehtävä on jakaa lomavuorot tasapuolisesti. Olen vapaaehtoisesti lapseton ja vielä kolmekymppisenä halusin lomailla heinäkuussa, kun suurin osa kaverimenoista ajoittui siihen. Nyt kun 40 alkaa olla lähempänä, toivon mieluummin elokuuta, ne vähät mökkeilyt ja lähiseudun festarit jaksaa kyllä selvinpäin viikonloppuvapaan aikana. Elokuussa on vielä kesäkelit ja koulujen alun jälkeen rauhallisempaa. Mutta olisi kyllä vetänyt katkeraksi, jos perheelliset olisivat säännöllisesti ajaneet ohi kesäkuukausina ja itse olisi saanut aina ne huonoimmat kuukaudet. Saati sitten jos jotain säännöllistä syyskuun lomaa olisi perusteltu sillä, että sinkku pääsee silloin halvalla Kreikkaan.

Vierailija
257/436 |
23.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En missään tapauksessa enää kolmen vuoden jälkeen. Olet joustanut tarpeeksi. Jos ei asia asiallisesti huomauttamalla korjaannu, vie asia liittoon (liity nyt, jos et ole jäsen) perusteena syrjintä  siviilisäädyn ja lapsettomuuden vuoksi. Kysymys on oikeudenmukaisuudesta ja tasa-arvoisuudesta työpaikalla. Loma-aikojen määräytymiseen ei saa vaikuttaa onko sinkku, parisuhteessa, muiden etukäteen varatut lomamatkat ennen kuin edes tiedetään loman ajankohta, koulujen lomat, päiväkotipaikat tai mikään muukaan vastaava asia. Ihmiset päättävät itse tekevätkö lapsia vai valitsevatko mieluummin sinkkuuden. Mikä ihme siinä on, että muiden pitäisi jatkuvasti joustaa toisten vieraiden ihmisten elämänvalintojen takia. Jokainen täysjärkinen aikuinen tietää tehdessään lapsia, että heidän vuokseen todennäköisesti joutuu tekemään erilaisia järjestelyjä elämän aikana. Ei ole muiden asia kantaa vastuuta muiden perhe-elämästä. Myös sinkulla voi olla vastuullaan muita ihmisä esim, iäkkäät vahemmat, sairas sukulainen,, vaikeassa elämäntilanteessa oleva ystävä jne. .Jokainen on lomansa ja leponsa ansainnut.

Vierailija
258/436 |
23.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Loma-ajankohtaa voi työntekijä ainoastaan toivoa ja ehdottaa. Siitä kuitenkin lopullisesti päättää työnantaja.

Kesälomakauden (touko-elokuu) ulkopuolella pidetyn loman saa korotettuna.

Syyskuu on hyvä lomakuukausi, missään ei ole tungosta. Mökkejä on tarjolla jne.

Työnantaja tekee päätökset, mutta työnantajan päätösten tulee noudattaa yhdenvertaista kohtelua.

Tuskin ap:lla on kirjallisena työnantajan päätöstä siitä, että perheettömänä voit lomailla syyskuussa. Aika hankala on oman ällittelyn perusteella saada tuomioistuinta päättämään, että kun yhtenä vuonna en saa lomaa haluamaani aikaan, niin kaikkina edellisinäkin vuosina minua on kohdeltu väärin.

Vierailija
259/436 |
23.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos tuntuu että omia oikeuksia on poljettu, eikä keskustelu(yritys) esimiehen kanssa ole tuottanut tulosta, on olemassa henkilöitä, joitten puoleen voi kääntyä ja saada tukea ja apua. En uskalla ruveta luettelemaan nimikkeitä, koska voi olla että ne ovat sadassa vuodessa jo muuttuneet (samalla kun minä olen muuttunut fossiiliksi). Työsuojelu, ammattiliitto, luottamusmies....?

Ja juuri siksi on näitä tahoja ja instansseja olemassa, kun työnantajat pakkaa olemaan sellaisia, että toimivat miten heille itselleen sopii ja huvittaa, eivätkä kaikki heidän edustajansa tajua, että työntekijälläkin on oikeuksia.

Miksi ap:n oikeudet on isommat kuin työkaverin oikeudet?

Vierailija
260/436 |
23.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ap:n oikeudet on isommat kuin työkaverin oikeudet?

Ei ole isommat, vaan samat. Siis pitäisi olla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän kuusi