Lapsi jäi vuoropäiväkotiin vastoin tahtoani :-(
Olin tänään iltavuorossa ja haastavan asiakkaan takia jäin hieman ylitöihin. Vuoropäiväkodissa on sääntö, että lapsi täytyy hakea viim. klo 20.00, tai muuten lapsi jää yöksi. Lapseni ei ole KOSKAAN ollut yötä tarhassa, koska ehdin aina hakea hänet viim. klo 19.45.
Tänään ehdin paikalle vasta 20.10. Lapsi oli vielä hereillä. Kuulin hänen äänensä ja hän kuuli minun. Siltikään en saanut häntä mukaani.
Kuvitelkaa, lapseni ei ole koskaan ollut siellä yötä ja yhtäkkiä en saakaan häntä kotiin yöksi!!! Mä en käsitä.
Neuvottelin hoitajan kanssa asiasta melkein puoli tuntia. Uskomatonta. En mitenkään voi ymmärtää!!!
Kommentit (44)
Itsekin olen vuoropäiväkodissa töissä, ja ap:n juttu on enemmän kuin uskottava. Valitettavasti.
ole aihe mihinkään sosiaaliviranomaisille soittoon, eli kyllä ne odottavat jonkun aikaa, ja VARSINKIN kun pk auki, eikä tarvitse hoitajankaan kotiin mennä/hakemaan omaa alsta pk:sta.
Ainahan voi vaikka bussi jättää tulematta tai auto mennä rikki tms.
Tuo oli vapauden riisto, ihan oikeasti. Saanhan mä hakea lapseni vaikka keskellä yötä kotiin hoitopaikasta, jos tilanne jostain syystä niin vaatisi. Ei pk ole vankila.
Vierailija:
sehän on vapauden riistoa. Nyt haet sairaslomaa tai jotain järjestelyjä, ja et vie lastasi enää sinne vaan hommaat uuden hoitopaikan
Ilmoitin jo hoitajallallekin, ettei lapseni sinne enää huomenna tule. Lapsen saa hakea klo seitsemän, ja varmasti olen silloin tikkana paikalla!
Kieltämättä mullakin alkoi hieman pinna palaa ja uhkailin jo lakimiehillä ja poliiseilla.
Jotenkin sitä on niin voimaton tuollaisten " auktoriteettien" (heh, lastenhoitaja :)) edessä, ettei uskalla uhmata. Harmittaa.
Eikä muuten ole provo, vaan totisinta totta :-( Kuvitelkaa, en myöhästynyt kuin sen max. kymmenen minuuttia! Lapsi huusi siellä makuuhuoneessa ikäväänsä.
Lapsi on neljävuotias.
ap
Ja kaikki av-mammat taas katsovat asiaa aikuisen kannalta.
En todellakaan olis nöyrtynyt tuollaiseen älyttömään sääntöön ja jättänyt lasta yöksi sinne.
En veisi minäkään enää tuonne lastani!
En olisi jättänytkään sinne.
Toivottavasti saat hyvän hoitopaikan!
Ei kai kukaan nyt niin onneton ole, että jättää lapsensa yöksi tarhaan vain siksi, että tarhan täti sanoo niin. HALOO!!
miten voi olla tottakaan.
Ole kiltti, ja kirjoita esim Iltalehden yleisönosastolle, sinne voi kirjoittaa netissäkin muistaakseni, ja voit kirjoittaa nimimerkillä. Ihan oikeasti olisi todella hyvä, jos kirjoittaisit!!! Ei tarvitse laittaa omaa nimeään lehteen, nimimerkki riittää. Toimitukselle menee kyllä tieto nimestä, mutta ei kai se haittaa! Tuo olisi nyt viisain teko sinulta, ja auttaisi muitakin!
itse vuoropk:ssa töissä ja meillä raja klo 23 jonka jälkeen lapset jäävät yöksi, mutta että ei annettu tuohon aikaan!! ota yhteyttä päivähoidon johtajaan.
Ei siinä auta ininät.
Olist ollut järkevä jos et olisi mennyt mesomaan asiasta.
Kuitenkin jo viedessäsi lapsen vuoropäiväkotiin tiedät sen säännön.
Meillä on ihan sama juttu.
20. 00 lapsi menee nukkumaan eikä vanhemmat sen jälkeen saa hakea.
Kamalaa , mutta lapsella säilyy rutiinit ja unirytmit.
klo 22 mennessä. Sen jälkeen hoitajat SUOSITTELEVAT että lapsi jää yöksi,varsinkin jos lapsen seuraava hoitopäivä alkaa seitsemältä.
Missään päiväkodissa ei lasta väkisin pidetä jos äiti/isä tulee lasta hakemaan!!!
Hän pahoitteli kovasti asiaa ja myönsi hoitajan olleen väärässä. Kenenkään lasta ei saa väkisin pitää (tietenkään!!!). Nyt asia otetaan puheeksi.
Ymmärrän, että säännöt on säännöt, mutta mielestäni on (samoin päällikön mielestä) KOHTUUTONTA, että lapsi jää täysin yllättäen ja valmistelematta kokonaiseksi yöksi hoitoon.
Tälle hoitajalle seuraa puhuttelu ja samoin päiväkodin johtajaa kuunnellaan.
Irtisanoin tämän hoitopaikan.
Lapseni on tämän viikon vanhemmillani ja käytän ennemmin vaikka MLL:n palveluja kuin vien lapseni kunnalliseen hoitoon.
ap
Eihän missään voida pakolla lasta pitää, varsinkaan tässä tapauksessa, kun kyseessä oli myöhästyminen, eikä lapsen ollut edes tarkoitus olla yötä. Toisekseen, minkälainen äiti jättää lapsensa yöksi tosta vaan. Itse olisin marssinut sisään, napannut lapsen kotiin ja painellut kotiin. Aamulla irtisanonut hoitopaikan.
JOS tämä olisi totta, miettikää mitkä traumat lapselle jää tuosta. Mulla nousi oikein ihokarvat pystyyn kun mietin omia lapsiani tuossa tilanteessa. IKINÄ en yöksi olisi jättänyt.
Tiedän vuoropäiväkodin, josta lapset on myös haettava tiettyyn kellon aikaan mennessä. Tämän jälkeen ilta rauhoitetaan ja lapset laitetaan nukkumaan.
Kuvitelkaa nyt mitä siitä sitten tulisi jos lapsia haetaan milloin sattuu. Lapset ovat jo luonnostaan levottomia ja sitten koko ilta menee siinä, kun Teppo haetaan ja Saara haetaan ja viimein tulee IItunkin äiti ja ehkä myös vielä jonkun muun vähän myöhässä. Lapsille ja aikuisille on selkeämpää, kun on tietyt säännöt ja rajat.
Toki jos on alunperin sovittu, ettei lapsi jää yöksi niin pieni ensimmäistä kertaa tapahtuva myöhästyminen ei voi aiheuttaa sitä, ettei lasta saa kotiin. Etenkin kun lapsi on kuullut äidin äänen, minä olisin hakenut lapsen kotiin ja keskustellut asiasta seuraavana päivänä johtajan kanssa.
Ilmeisesti ap:lle ei edes ollut säännöt selvät, jolloin ne pitäisi johtajan kanssa käydä läpi uudelleen ja sen jälkeen sitten soveltaa taas käytäntöön
Tuttu päiväkodinhoitaja on usein sanonut, että äidit eivät edes kuuntele mitä heille sanotaan, esimerkiksi säännöistä tai päiväkodin " opetusohjelmista" sitten ollaan hoomoilasena taivastelemassa, kun " ei meidän päiväkodissa ainakaan ole sellaista"
mene nyt ensin itseesi ja opi tästä erheestä jotain. Päiväkoti ainakin suhtautui sinuun asiallisesti
mutta haluat tulla hakemaan lapsen... Uskon, että olisi ollut neuvottelukysymys.
Tuommoisesta voi jäädä lapselle elinikäiset traumat.
Ja niinkuin muutkin ovat kommentoineet minä olisin ottanut lapseni kotiin vaikka väkisin tai kutsunut poliisit paikalle jos ei muuten onnistu.
klo 22 kun olin iltavuorossa ja jos mies oli samaan aikaan yövuorossa ei millään oltu hakemassa klo 22. Kun asia oli tiedossa eivät päiväkodissa kuitenkaan laittaneet lapsia nukkumaan vaan saivat leikkiä hoitajan kanssa toisessa huoneessa kun yökkö nukutti muita lapsia. Minulla meni vartti ajaa töistä pk:lle jos ei mitään ihmeitä ollut. Jos jokin viivästys tuli soitin aina ja ilmoitin viivytyksestä. Lapset jäivät hoitoon yöksi vain jos olisivat olleet seuraavana päivänä aamuvuoroon menossa. Muuten hain heidät pois oli kello mitä tahansa ja kun asiasta oli sopinut se onnistui kyllä. Kerran hain lapset vasta klo 23.10 ja sekin onnistui. Meni töissä pitkiksi ja ilmoitin asiasta niin hoitaja lupasi että voin hakea. Sanoin että lapsien voi antaa nukahtaa ja kannan sitten nukkuvian autoon. Olivat sitten nukkumassa patjalla jumppasalin lattialla jotta muut lapset eivät häiriinny kun heidät haetaan. Lapset eivät edes siirroksiin heränneet ja olivat aamulla onnellisia kun heräsivät äitin kainalosta. Asisosta voi sopia vikka tietyt säännöt olis mutta jos tulee haluun muutos pitää siitä toki ilmoittaa sillä jos lapset on jo nukkarissa niin kaikkien lasten nukkumiset häiriintyy jos sieltä yksi haetaan yhtäkkiä pois. Jos taas asiasta ilmoittaa niin osaavat jättää lapsen toiseen huoneeseen leikkimään.
kenenkään lasta ei voi pitää väkisin! itse en ole työskennellyt vuoropäiväkodissa mutta laki velvoittaa kaikkia päiväkoteja. vaikka ymmärrän kyllä myös päiväkodin kannan asiaan jos iltatoimat esim. jo aloitettu.
sitten vielä siitä että jos lasta ei normaalista päiväkodista haeta sulkemiseen mennessä ei todellakaan heti soiteta sossuille. se on viimeinen vaihtoehto. ensin soitetaan vanhemmille monta kertaa ja sitten varahakijoille ym. jos klo.19 mennessä ei ole otettu yhteyttä tai haettu vasta sitten. oman urani aikana näin on käynyt kerran.
t.lto
Säännöt on säännöt. Pitäisi aikuisen ihmisen ne selvittää ja tosiaan sopia poikkeavasta ajasta.
Ei päivätarhastakaan voi myöhässä lasta hakea! Laittavat sosiaalitantoille jos ei sulkemisaikaan mennessä vanhempia näy.
Pisteet hoitajalle, vaikka kyllä suakin ymmärrän :(.