Onko neidittely Suomessa alentavaa kielenkäyttöä?
Ranskalaisten mademoiselle, englantilaisten miss, italialaisten signorina tai espanjalaisten señorita ovat arvostavia ja myönteisiä nimityksiä nuoresta naisesta.
Saksassa sanan "Fräulein" käyttö on vähättelevää ja jopa kiellettyä. Miten on suomalainen "Neiti"?
Miehen nimittäminen neidiksi saattaa aiheuttaa jopa väkivaltaa.
Kommentit (58)
Vierailija kirjoitti:
"Hei kuule" on ihan riittävää puhuttelua Suomessa. Ei tartte arvailla sukupuolia eikä siviilisäätyjä.
Joopa joo "Hei kuule"! Noinhan se menee kun nykylapset syntyvät sukupuolettomina olentoina.
Meille syntyi tyttöjä ja poikia.
Heti näki kumpi tuli. 😁
En ikinä neiditte, teititte, rouvitte, herroittele enkä pojittele. Sanon aina tua ja sää.
Vierailija kirjoitti:
Neidittely on perua ajalta, jolloin oletettiin, että Neiti = Neito = Neitsyt.
Nykyisin tuo oletus on 95% väärä. Teini-iän jälkeen kaikkia naisia pitäisi rouvitella.
Se on justiinsa noin! 👍
Ei naitu neiti ole enää neiti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kutsuin Vantaan kaupungilla työssä ollessani erästä nuorempaa naisihmistä "tytöksi", niin sain kenkää. Että silleen.
Jep aivan varmasti
Tämä tarina on totta. En olisi itsekään uskonut että näin voi toimia, mutta kyllä totta on.
Ei. Alkaa ärsyttämään tämä jauhanta.
N24
Entä onko Jenkeissä käytetty termi Lady/lady lähinnä vinoilua, kun sillä kutsutaan myös esim. puliakkatasolla olevia kadun asukkeja? Ainakin mitä tv-ohjelmista olen havainnut.
Vierailija kirjoitti:
N24
Kirjoittaa Neiti24
Vierailija kirjoitti:
Entä onko Jenkeissä käytetty termi Lady/lady lähinnä vinoilua, kun sillä kutsutaan myös esim. puliakkatasolla olevia kadun asukkeja? Ainakin mitä tv-ohjelmista olen havainnut.
Yes Sir! Kassi-Almatkin on ladyja jenkkilässä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N24
Kirjoittaa Neiti24
Niin kirjoittaakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saksassa vain naistarjoilijoita saa kutsua neidiksi.
Googletinpa huvikseni ja kysyin perheeltäni toki myös ja perhe oli sitä mieltä, ettei misään tapauksessa mitään Fräuleinia voi nykyään enää käyttää, ja joka käyttää, on epäkohtelias. Googletuksen tuloksena samoin, Fräuleinia pidetään sopimattomana. Monet vastasivat, että jos on pakko yrittää saada tarjoilijan huomiota puoleensa, "Entschulgung" eli "anteeksi" on korrekti ratkaisu.
T. Saksasta
Totta, Fräuleinia ei yleisesti käytetä mutta kyllä sitä joskus kuulee baijerilaisen Landgasthofin terassilla 80-vuotiaiden suusta.
toinen saksalainen
Kokisin myönteisenä jos Suomeen muuttaneet alkuasukkaat nimittäisivät minua "Massa-Pentiksi" tai "Big Bwana Pentiksi"
Vierailija kirjoitti:
"Hei kuule" on ihan riittävää puhuttelua Suomessa. Ei tartte arvailla sukupuolia eikä siviilisäätyjä.
Jep, täähän on paras ja helpoin, ei pitäis kenenkään vetää hernettä nenään.
Ite saatan heittää neiti tai leidi vanhemmille naisille ja ainakin huomaa että ollaan ilosia etten rouvittele.
Sitten vaihtoehtoisesti saatan vahingossa heittää ämmä tai muija, mutta osaan sanoa sen ilman että kukaan pahastuu asiasta, kuten ei pitäiskään. Kohteliaisuuksia kaikki:)
Vierailija kirjoitti:
Ei ole lähinnä vinoilua, vaan kohteliaisuussana. Hyvätapainen, asiansa osaava asiakaspalvelija sanoo this/that lady ennemmin kuin this/that woman. Sama gentleman-sanan kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Nykyisin tuo oletus on 95% väärä. Teini-iän jälkeen kaikkia naisia pitäisi rouvitella.
rouva taas tarkoittaa kunniallista naista joka on jumalan hyväksymässä pyhässä avioliitossa miehen kanssa. heitä suomessa on n.2%
Kyllä naispuolisia henkilöitä saa aina kutsua neideiksi siviiilisäätyyn katsomatta. Minun niukkaan lausevarastooni kuuluu pyyntö: Neiti, tuotteko vielä yhden!
Vierailija kirjoitti:
Eikös tuo "neiti"-sana katsota jo muissakin maissa ja kielissä vähätteleväksi, ei vain Suomessa.
Itse en kannata tuota kaikesta loukkaantumista missään muodossa, mutta helpoimmalla pääsee, kun kutsuu nuoria naisia ihan vain heidän nimellään. Ja ellei tiedä nimeä, niin olkoon vaikka "nainen" tai "hän". Kenenkään perään en laita mitään -oletettua enkä ala käyttämään keksittyjä sukupuolineutraaleja nimityksiä muissa kielissä.
Kaikki nimitykset ovat keksittyjä.
Vierailija kirjoitti:
Lady kuten monet hienommat naisen nimitykset ovat tulleet alas. Bag lady tietenkin, ja monissa alemman statuksen ammateissa, Avon lady, tea lady, lollipop lady. Samaa ei ole tapahtunut gentleman-sanalle. Myös neiti on historian kuluessa muuttunut vähemmän fiiniksi.