Onko neidittely Suomessa alentavaa kielenkäyttöä?
Ranskalaisten mademoiselle, englantilaisten miss, italialaisten signorina tai espanjalaisten señorita ovat arvostavia ja myönteisiä nimityksiä nuoresta naisesta.
Saksassa sanan "Fräulein" käyttö on vähättelevää ja jopa kiellettyä. Miten on suomalainen "Neiti"?
Miehen nimittäminen neidiksi saattaa aiheuttaa jopa väkivaltaa.
Kommentit (58)
Vierailija kirjoitti:
"Hei kuule" on ihan riittävää puhuttelua Suomessa. Ei tartte arvailla sukupuolia eikä siviilisäätyjä.
Olet aivan oikeassa! Seuraavat Miss Suomi-kilpailut pitää nimetä: Hei, kuule Suomi-kisoiksi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin. Miksi miehet loukkaantuu ja erityisesti käyttää neitiä haukkumasanana? Ikäänkuin naiset olisi jotenkin vähäpätöisempiä, vääränlaisia, miehiin verrattuna. 🤔
Eihän kyse ole siitä kuka on vähäpätöisempi. En minäkään pidä siitä, jos mies sanoo et oon ku joku rekkamies, koska en sellaiseksi identifioi itseäni. Siitä on kyse. Ei rekkamiehissä ole mitään vikaa. Tasa-arvoisia tässä ollaan! Joskus vanhemmat saattaa sanoa isoille lapsille, et "älä ole tuollainen vauva". Ihanko tosissaan luulet, et vauvaa pidetään vähemmän tärkeänä, tai vääränlaisena?
Älä ole tyhmä. Jotain rajaa jatkuvaan uhriutumiseen.
Niin millaisia asiasisältöjä sitten liität siihen neitiin? Mitä sellaista siinä on, ettei mies pitäisi siitä, kun kutsutaan neidiksi?
En tiedä miksi asiakkaita synnärillä kutsutaan, kun meillä ei niitä lapsiakaan ole. Eläimiä hankkiessa ei siviilisäätyä ole kysytty eikä koskaan onneksi rouviteltu.
Vierailija kirjoitti:
Maria 66 kirjoitti:
No minä olen 54 vee ja usein esim ravintolassa tarjoilijan kysyessä mitä rouvalle saisi olla korjaan tarjoilijalle olevani neiti. Neiti on nimitys jonka mielestäni menettää kun menee naimisiin...tämän jälkeen on joko eronnut tai leski muttei enää ikinä neiti. Mummuni aina sanoi veljelleni ”et siten ketään neiti ihmistä löytänyt” kun valitsi puolisokseen eronneen. Itse olen ylpeästi neiti, avoliitossa tosin jo 37 vuotta saman miehen kanssa...en halua tehdä virhettä...mieluummin syntiä. En halua vaihtaa siviliisäätyäni enkä sukunimeäni. Minua saa neiditellä sehän osoittaa sen etten ainakaan ole eronnut, ex enkä toisella saatikka kolmannella kierroksella rouvana vaikka kierrätystä suosinkin niin en suhdekierrätystä.
Synnytyslaitoksella kaikkia tituleerataan rouviksi.
No ei kyllä. Ihan neidistä menin. Eri.
Maria 66 kirjoitti:
No minä olen 54 vee ja usein esim ravintolassa tarjoilijan kysyessä mitä rouvalle saisi olla korjaan tarjoilijalle olevani neiti. Neiti on nimitys jonka mielestäni menettää kun menee naimisiin...tämän jälkeen on joko eronnut tai leski muttei enää ikinä neiti. Mummuni aina sanoi veljelleni ”et siten ketään neiti ihmistä löytänyt” kun valitsi puolisokseen eronneen. Itse olen ylpeästi neiti, avoliitossa tosin jo 37 vuotta saman miehen kanssa...en halua tehdä virhettä...mieluummin syntiä. En halua vaihtaa siviliisäätyäni enkä sukunimeäni. Minua saa neiditellä sehän osoittaa sen etten ainakaan ole eronnut, ex enkä toisella saatikka kolmannella kierroksella rouvana vaikka kierrätystä suosinkin niin en suhdekierrätystä.
No mikäpäs siinä. Jos itsestä tuntuu vanhempana avovaimona olla neiti, niin ihan huoletta voi pysyä neitinä lopun ikää. Ei nimi eikä siviilisääty ihmistä pahenna!
P.S. Nykyään suuri osa rouvista käyttää tyttönimeään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin. Miksi miehet loukkaantuu ja erityisesti käyttää neitiä haukkumasanana? Ikäänkuin naiset olisi jotenkin vähäpätöisempiä, vääränlaisia, miehiin verrattuna. 🤔
Eihän kyse ole siitä kuka on vähäpätöisempi. En minäkään pidä siitä, jos mies sanoo et oon ku joku rekkamies, koska en sellaiseksi identifioi itseäni. Siitä on kyse. Ei rekkamiehissä ole mitään vikaa. Tasa-arvoisia tässä ollaan! Joskus vanhemmat saattaa sanoa isoille lapsille, et "älä ole tuollainen vauva". Ihanko tosissaan luulet, et vauvaa pidetään vähemmän tärkeänä, tai vääränlaisena?
Niin millaisia asiasisältöjä sitten liität siihen neitiin? Mitä sellaista siinä on, ettei mies pitäisi siitä, kun kutsutaan neidiksi?
Miksi miehen pitäisi pitää siitä, että häntä kutsutaan sellaiseksi mitä hän ei ole? Mikä helvetti sua vaivaa? Ei kukaan halua tulla kutsutuksi miksikään mitä ei ole. Ja siinä ei ole yhtään mitään väärää. Mene keksimään itkun aihettaa taas jostain muualta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinhän te olettekin.
Ja tämän kerrot myös äidillesi? Siskollesi? Ja ennen kaikkea tyttärellesi?
Miksi miehiä kutsutaan?
Siksi, että ne tulisivat kotiin.
Miespuolinen vastine neidille on tietenkin i n c e l. Pitääkin alkaa käyttää sitä jatkossa, kun pyydän toimiston nuoria miehiä keittämään kahvia.
Vierailija kirjoitti:
Saksassa vain naistarjoilijoita saa kutsua neidiksi.
Googletinpa huvikseni ja kysyin perheeltäni toki myös ja perhe oli sitä mieltä, ettei misään tapauksessa mitään Fräuleinia voi nykyään enää käyttää, ja joka käyttää, on epäkohtelias. Googletuksen tuloksena samoin, Fräuleinia pidetään sopimattomana. Monet vastasivat, että jos on pakko yrittää saada tarjoilijan huomiota puoleensa, "Entschulgung" eli "anteeksi" on korrekti ratkaisu.
T. Saksasta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja mene etsimään neiti-sanan merkitys, jos - ja kun - ei sulle tuttu ilmeisesti ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maria 66 kirjoitti:
Synnytyslaitoksella kaikkia tituleerataan rouviksi.
No ei kyllä. Ihan neidistä menin. Eri.
Joskus synnärien henkilökunnilla oli määräys rouvitella kaikkia, etteivät AU-lasten äidit olisi joutuneet häpeään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Hei kuule" on ihan riittävää puhuttelua Suomessa. Ei tartte arvailla sukupuolia eikä siviilisäätyjä.
Olet aivan oikeassa! Seuraavat Miss Suomi-kilpailut pitää nimetä: Hei, kuule Suomi-kisoiksi!
Onko napakympissä sitten Hei kuule x?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi miehen pitäisi pitää siitä, että häntä kutsutaan sellaiseksi mitä hän ei ole? Mikä helvetti sua vaivaa? Ei kukaan halua tulla kutsutuksi miksikään mitä ei ole. Ja siinä ei ole yhtään mitään väärää. Mene keksimään itkun aihettaa taas jostain muualta.
Esimerkissäsi lasta verrattiin vauvaan, tämän vertauksen ymmärrän. Mutta jos mielestäsi neidittely ei ole kenenkään vähättelyä, miksi mies loukkaantuisi, jos häntä kutsutaan neidiksi? Ei naisetkaan loukkaannu, jos sanotaan, että niillä on munaa.
Yritä nyt ymmärtää, että kyse on mielikuvista, joita sanoilla herätetään. Miehen neidittely on vähättelevää. Ja yritä pysyä aiheessa äläkä syyllisty vastapuolen haukkumiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Googletinpa huvikseni ja kysyin perheeltäni toki myös ja perhe oli sitä mieltä, ettei misään tapauksessa mitään Fräuleinia voi nykyään enää käyttää, ja joka käyttää, on epäkohtelias. Googletuksen tuloksena samoin, Fräuleinia pidetään sopimattomana. Monet vastasivat, että jos on pakko yrittää saada tarjoilijan huomiota puoleensa, "Entschulgung" eli "anteeksi" on korrekti ratkaisu.
T. Saksasta
Onko "Mädchen" ok?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja mene etsimään neiti-sanan merkitys, jos - ja kun - ei sulle tuttu ilmeisesti ole.
En kysynyt sanan merkitystä, kysyin että millaisia asiasisältöjä sinä siihen liität. Teit itsekin vertauksen lapsen ja vauvan välille, joten ymmärrät, mitä tarkoitan. Älä heittäydy tyhmäksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Saksasta
Tämä satu olisi uskottavampi, jos osaisit kirjoittaa perussanaston oikein.
Se on tosi halventavaa jos sanotaan että "älä ole tuollainen neiti/ämmä/akka tms", ikäänkuin naiseus olisi jotenkin huono tai nolo asia.
Miesten keskuudessa ainakin käytetään tuota usein, esim jos joku itkee, on tunteellinen tai muuten vaan näyttää yhtään inhimillisyyttä.
Maria 66 kirjoitti:
En tiedä miksi asiakkaita synnärillä kutsutaan, kun meillä ei niitä lapsiakaan ole. Eläimiä hankkiessa ei siviilisäätyä ole kysytty eikä koskaan onneksi rouviteltu.
Minua ehkä vähän harmittaisi kypsässä iässä olevana avovaimona, jos neidiksi tituleerattaisi. Tuntuisi hieman kettuilulta... 😏
Riippuu missä asiayhteydessä sanaa käyttää ja myös millä äänensävyllä. Kyllä sen huomaa onko sana tarkoitettu vittuilumielessä vaiko kohteliaisuutena.