Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuntouttava työtoiminta: Pitkospuita pitkin työelämään -ryhmä kantaa polttopuita laavulle (HS)

Vierailija
21.02.2021 |

Kuka näitä puuhasteluprojekteja oikein keksii? Tuli vastaan tällainen kuva Helsingin Sanomissa: kuntouttavaan työtoimintaan osallistuvat kantavat polttopuita Biltema-kasseissa laavulle peräkanassa. Ihan asiallista työtä ja jonkun sekin on tehtävä, mutta jotenkin tuntuu tällaiset hommat vain tehottomalta puuhastelulta, jonka tärkein tarkoitus on saada laiska työtön liikkeelle, ei niinkään työn tuottavuus. Tämä ei ainakaan lisäisi omaa motivaatiotani. Lisäksi tuo nimi on jotenkin typerä ja kuulostaa parodialta.

https://www.hs.fi/politiikka/art-2000007815340.html

Kommentit (332)

Vierailija
221/332 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, kuntouttavalle työtoiminnalle vaihtoehtoja on mm., että haet sairauslomaa ja sairauspäivärahaa jos et ole työkykyinen. Huom.: et välttämättä saa näita, ja jos sairauspäiväraha hylätään ja haet työttömyysetuutta, olet velvollinen osallistumaan työllistymistä edistäviin toimenoiteisiin tai kuntoutuspalveluihin. Jos koet olevasi työkykyinen, voit mennä työkokeiluun tai palkkatukityöhön tai opiskella uuden ammatin jos nykyinen ei työllistä. Jos sulla on päihdeongelma, vaihtoehtona on lähteä päihdekuntoutukseen ja hoitaa itsesi kuntoon, ja sen jälkeen esim. kuntouttavaan työtoimintaan jos rahkeet ei riiitä avoimille työmarkkinoille. Kelakin tarjoaa monenlaisia kuntoutuspalveluita, mm. amatillinen kuntoutusselvitys. Eli tässä muutama vaihtoehto teille pitkäaikaistyöttömille. Sitä vaihtoehtoa ei kohta valitettavasti enää ole, että nautit työttömyysetuutta tekemättä mitään.

t. sossu

Toivottavasti sulla ei ole noin tökerö suhtautuminen asiakkaisiisi?!

Kas kun et ehdottanut, että työkykyinen voi mennä töihin! Ei noihin muihinkaan ehdottamiisi pääse vain ilmoittamalla, että minäpä tulen nyt.

Myöskään uuden ammatin opiskelu ei onnistu, jos sille ei saa lupaa ja rahoitusta. Jo koulutettu ihminen ei välttämättä pääse varmasti työllistävään lähihoitajakouluun, koska pääseminen on tarvehankintaista. Sairaanhoitajaksi taas ei heru rahoitusta, jos/kun opintotukikuukaudet on käytetty aiempaa koulutukseen. Työttömyysetuudella opiskeleminen ei ole omavalintainen päätös.

Suurella osalla työttömiä rahkeet riittäisivät työmarkkinoille, mutta töitä ei vaan ole tarjolla. Eikä niitä saa sillä, että on kuntouttavassa. Siitä on runsaasti tutkimustuloksia tarjolla, että kuntouttava työtoiminta ei edistä työmarkkinoille sijoittumista.

Työllistämistoimien ongelma on se, että niitä tarjotaan oman asenteesi mukaisesti rangaistusluontoisesti, "nautit työttömyysetuutta tekemättä mitään". Joukko, joka hyötyy näistä aktiviteeteista, on hyvin rajallinen. Ongelmattomille siitä ei ole mitään hyötyä kuten ei myöskään liian ongelmallisille tapauksille.

Ei siinä mitään tökeröä ole, että kertoo mitkä vaihtoehdot ovat. Ei sossu lakeja tee, sossu kertoo sinulle miten niiden puitteissa voit tehdä valintoja. Näissä kuntouttavissa ja muissa palveluissa sitä opiskeluhalua kannattaa tuoda esiin ja siihen voi sitä kautta järjestyä rahoitus työttömyyskorvausten muodossa. Jos jostain alasta ei ole ihan varma, voi käydä vaikka työkokeilussa katsomassa millaista työtä se olisi. Opiskelupaikkaa ei voida taata, mutta hakemisessa autetaan. Kuntouttavaan ei voi jäädä "palkkatyöhön", se on väylä päästä pois työttömyydestä ja löytää tie työmarkkinoille. t: toinen sossu

Markkinatalous tarvitsee työttömiä toimiakseen. Kun työttömiä on reservissä ja työttömänä olemisesta tehdään tarpeeksi inhottavaa, työnantajilla on parempi neuvotteluasema sekä olemassaoleviin työntekijöihinsä että uusiin työntekijöihin. Tietty määrä työttömiä pitää huolen myös siitä, että tulijoita on aina, kun työnantaja tarvitsee. Tämä pitää huolta myös siitä, että ns hanttihommiin löytyy tekijöitä, kun ihmisiä voidaan tarvittaessa esim tukien menettämisen uhalla pakottaa ottamaan vastaan työtä, johon vapaaehtoisesti ei löytyisi tekijöitä. Se, että työpaikasta luopumisesta rangaistaan, on myös työnantajan etu, pienentää vaihtuvuutta. Työnantajat eivät missään nimessä halua sellaista asetelmaa, että he olisivat huonommassa neuvotteluasemassa, kuin työntekijät. 

Yksilön syyllistäminen työttömyydestä ja pakottaminen työllisyystoimiin ei tule koskaan poistamaan työttömyyttä. 

t. kauppatieteilijä

Vierailija
222/332 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut työkyvytön viime vuodet. Pelkäsin itse eniten sitä, että minua ei todeta työkyvyttömäksi ja anneta tukia sen perusteella, vaan painostetaan loputtomaan kuntouttavaan työtoimintaan ja jään joksikin työkkärin väliinputoajaksi työkkärituelle työkyvyttömänä. En kuitenkaan pystyisi kuntoutumaan työelämäänkään sairauksien takia. Jotenkin menisin vain sinne pakotettuna kykenemättä nousemaan siitä, vaikka oikeasti minut pitäisi todeta työkyvyttömäksi. Onneksi näin ei käynyt vaan oikeus tapahtui. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/332 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut työkyvytön viime vuodet. Pelkäsin itse eniten sitä, että minua ei todeta työkyvyttömäksi ja anneta tukia sen perusteella, vaan painostetaan loputtomaan kuntouttavaan työtoimintaan ja jään joksikin työkkärin väliinputoajaksi työkkärituelle työkyvyttömänä. En kuitenkaan pystyisi kuntoutumaan työelämäänkään sairauksien takia. Jotenkin menisin vain sinne pakotettuna kykenemättä nousemaan siitä, vaikka oikeasti minut pitäisi todeta työkyvyttömäksi. Onneksi näin ei käynyt vaan oikeus tapahtui. 

Pääsin siis työkyvyttömyys eläkkeelle. Tiedän, että minun tarinani on onnekas, ja kaikkien työkyvyttömien tarina ei ole yhtä onnekas. 

224/332 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuntouttavan työn tarkoitus ei ole olla tuottavaa, vaan kuntouttaa.

Mielestäni tämän ”kuntoutuksen” voisi jättää kokonaan pois työllistämistoimenpiteistä.

Se on nöyryyttävää ja siinä mennään liikaa henkilökohtaiselle alueelle.

Kannatan mieluummin ”yhteiskuntatyön” mallia, jossa kaikki työttömyyskorvausta/toimeentulotukea saavat joutuisivat korvaamaan yhteiskunnalle saamansa tuet tekemällä viikossa 10-20 tuntia työtä.

Se voisi olla mitä tahansa avustavaa työtä, ulkoilualueiden siistimistä tms.

Jokainen voisi olla hyödyksi, eikä kenenkään tarvitsisi tuntea olevansa joku reppana kuntoutettava.

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
225/332 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen työni puolesta tavannut näitä ihmisiä, jotka ovat kuntouttavassa. Kyllä siinä pitkä matka on talsittavana pitkospuilla ennen kuin voidaan puhua aidosta työllistymisestä. Näitä ihmisiä yhdistää se, että työelämässä ei olla oltu juuri lainkaan. Ikää voi olla 25, 35 tai jopa 55 ja palkkanauhaa ei ole ikinä saatu käsiin. Koulutkin on jääneet käymättä. Takana ja läsnä on vahvasti päihdeongelmia, fyysisiä kremppoja ja sakkaava mielenterveys. Mikään ei kuitenkaan ole lähelläkään työkyvyttömyyseläkkeiden rajoja, vaan oikeasti näitä ihmisiä pitäisi jotenkin saada normi-ihmisten joukkoon ja tienaamaan elantoaan itse. Jos me haluamme tässä maassa, että vauvoilla on mahdollisuus olla kotona vielä toisena ikävuotena, niin näitä ressukoitahan yritetään potkia työmarkkinoille ihan vaan, että niiden vauvojen äitien kotonaoloon on rahaa.

Olipas yksipuolinen, herjaava näkökulma ihmisiin, jotka pakotetaan tämän sosialistijärjestelmän kehittämiin, tehottomiin systeemeihin mukaan, kuten kuntouttava työtoiminta on. Tosiasiassa monella voi olla useiden vuosien/vuosikymmenienkin työkokemus, suurin syy on nopea rakennemuutos työmarkkinoilla, työnantajien törkeät irtisanomiset, lomautukset, pätkätyöt ja huonot työyhteisöt ym., jotka ajavat ihmiset mahdottomiin tilanteisiin.

Minä tunnen yhden tohtoristasoisen tyypin, jonka tutkijanura katkesi aneyrusmaan. Jännä, miten työttömäksi muuttumisen jälkeen sellaistakin kohdellaan kuin vajaaälyistä pikkulasta.

Vierailija
226/332 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paitsi, että tämä on tyhmää ko. puuhasteluun osallistuville henkilöille, on tämä vahingollista koko kansantaloudelle.

Kansakunnan varakkuus määräytyy jotakuinkin työn tuottavuuden mukaan, mitä mitataan esim. bruttokansantuotteella. Miten luulette, että suuren osan työikäisestä työvoimasta sitouttaminen 0-tuottavuuden työhön vaikuttaa keskimääräiseen työn tuottavuuteen? Keskimääräinen tuottavuus on jo laskussa Suomessa, mikä on erittäin huolestuttavaa, koska sen pitäisi kasvaa esim. teknologian kehittymisen myötä.

Vierailija
227/332 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffepulla kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuntouttavan työn tarkoitus ei ole olla tuottavaa, vaan kuntouttaa.

Mielestäni tämän ”kuntoutuksen” voisi jättää kokonaan pois työllistämistoimenpiteistä.

Se on nöyryyttävää ja siinä mennään liikaa henkilökohtaiselle alueelle.

Kannatan mieluummin ”yhteiskuntatyön” mallia, jossa kaikki työttömyyskorvausta/toimeentulotukea saavat joutuisivat korvaamaan yhteiskunnalle saamansa tuet tekemällä viikossa 10-20 tuntia työtä.

Se voisi olla mitä tahansa avustavaa työtä, ulkoilualueiden siistimistä tms.

Jokainen voisi olla hyödyksi, eikä kenenkään tarvitsisi tuntea olevansa joku reppana kuntoutettava.

Samalla sinun työsi voisi osa-aikaistaa 20-30 tuntiin viikossa, ja antaa loppuosan jollekin työttömälle.

Tapaisitte sitten osa-aikaisesti siellä avustavassa työssä ulkoalueiden siistimisessä.

Mitä muuten nämä palkatut ulkoalueiden siistijät alkaisivat tehdä? Tuo on ihan normaalia palkkatyötä, mitä kunnossapitoyksiköt kunnissa tekevät.

228/332 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen pitäisi olla jotain sellaista, joka ei vie ”oikeaa” työpaikkaa keneltäkään.

Mielestäni tukien vastineeksi saa myös odottaa ihmiseltä jotain.

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
229/332 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffepulla kirjoitti:

Sen pitäisi olla jotain sellaista, joka ei vie ”oikeaa” työpaikkaa keneltäkään.

Mielestäni tukien vastineeksi saa myös odottaa ihmiseltä jotain.

Mielestäni tehdyn työn vastineeksi pitää maksaa palkkaa. Tuet eivät ole palkka, vain vähä-älyinen ei sitä tajua.

Vierailija
230/332 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietääkseni kuntouttavassa työtoiminnassa tarkoitus ei ole olla mahdollisimman tuottoisa, vaan saada kuntouttavassa työtoiminnassa oleva henkilö tosiaan liikkeelle ja antaa heille sellaisia töitä, josta he kykenevät suoriutumaan. Antamalla liian raskaita työtehtäviä he todennäköisesti epäonnistuvat ja saavat siitä vain huonon omatunnon.

Selitä mulle miksi nämä kuntouttavassa olevat saavat 9 euroa kun samaan aikaan puuhutaan 4000 osatyökykyiselle oikeaa työtä oikealla palkalla yhteiskunnan kustantamana 25 000 euroa per naama? Miten voi olla että kuntouttavassa oleva saa 9 euroa mutta välittäjässä oleva tespalkan?

Vierailija
231/332 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moniko on huomannut, että ensi vuonna voimaan tulee aktiivimalli 2 eli on pakko hakea 4 työpaikkaan joka kuukausi? Paitsi kuntouttavassa työtoiminnassa olevan, he saavat helpotuksia työpaikanhakuun, koska katsotaan, että eivät välttämättä ole työkykyisiä.

On huomattu ja ihmettelen kun se kelpasi ammattiliitoille ym. Mitään kitinää ei ollut mistään suunnasta. Demarit vei aktiivimallin 1 pois ja toi ton kakkosen tilalle joka on vielä pahempi kun se alkuperäinen.

Siis mitä? Sun pitää hakea neljää työpaikkaa kuukaudessa, eli naputtelet yhden hakemuksen per viikko. Toiko on sulle liikaa?

Ja joutuu käymään työkkärissä fyysisesti kahden viikon välein. Ota asioista selvää idiootti.

On se raskasta. Töissä joutuu käymään viitenä päivänä viikossa, joka aamu pitää lähteä.

Töissä käymisestä maksetaan palkkaa. On vähän eri asia.

Et selvästikään tajua homman pointtia puupää. Ammattiliitot vastusti aktiivimalli ykköstä. Ei tätä. Varmaan juuri siksi kun ammattiliitot ovat demareille tärkeät ja ne ovat tämän uuden aktiivimallin alkuunpanijoita. Pitäisi kysyä esa elorannalta, että miksi tämä kelpaa, mutta ykkönen ei.

Sinä puupää et selvästi tajua aktiivimallien merkittävää eroa. Työntön pystyy itse päättämään kuinka monta hakemusta lähettää, mallissa ei vaadita mitään mikä ei olisi työttömien omissa käsissä.

Aktiivimalli ykkösessä toteutumien oli muista kiinni. Työtön ei voi päättää saako hakemansa työpaikan tai järjestääkö te-toimisto niin paljon kursseja, että työtön mahtuu niihin

Turha pölkkypäälle puhua. Kakkonen on paljon kontrolloivampi ja vielä kahden viikon välein paikan päälle te-toimistoon pakko mennä. Ykkönen leikkasi mitättömän pienen siivun työmarkkinatuesta, vaikka olikin tosi epäoikeudenmukainen kun siihen ei voinut itse vaikuttaa vaikka hakikin pupukurseille niin rankaistiin jos ei päässyt. Tämä uusi on kuitenkin vielä paskamaisempi. Ainakin näin paperilla teoriassa. Käytäntö näyttää mitä se sitten on.

232/332 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät tuet ole palkka tietenkään, eikä 10-20 tuntia viikossa aputyötä ole oikeaa työtä, josta pitäisi oikeaa palkkaa edes maksaa. Kyse on vain avustavasta työstä.

Jostainhan yhteiskunnan pitää myös repiä rahat satojen tuhansien ihmisten tukiin. Jos yhteiskunta säästää rahaa aputöiden avulla, tai niiden avulla voidaan tuottaa jotain yleishyödyllistä palvelua (johon muuten ei olisi rahaa) kannatan sitä ehdottomasti.

Jokaisella on oikeus olla hyödyllinen yhteiskunnan jäsen.

Ihmisillä on aivan vääristynyt kuva yhteiskunnasta nykyään. Kuvitellaan, että yhteiskunta on mulle kaiken velkaa.

Pelkkiä oikeuksia, ei mitään velvollisuuksia.

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
233/332 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eikös sen kuntouttavan työtoiminnan tarkoitus ole tehdä yhteiskunnalle hyödyllisiä töitä tuetusti ja valvotusti ja oppi heräämään säännöllosesti

Mikä sitten ois tarpeeksi "hienoa"

Vierailija
234/332 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietääkseni kuntouttavassa työtoiminnassa tarkoitus ei ole olla mahdollisimman tuottoisa, vaan saada kuntouttavassa työtoiminnassa oleva henkilö tosiaan liikkeelle ja antaa heille sellaisia töitä, josta he kykenevät suoriutumaan. Antamalla liian raskaita työtehtäviä he todennäköisesti epäonnistuvat ja saavat siitä vain huonon omatunnon.

Annetaan harava käteen ja käsketään haravoida lehtiä vaikka pakkasta on niin että lehdet jäätyneet nurmikkoon. Todella fiksua, mutta totta kohdallani. Näin eräässä kuntoutuspaikassa tapahtui 😆 T.kokemusasiantuntija

Vierailija
235/332 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

SE on sellaissta peliä

Kunnat tekevät sitä välttäkksseen

Sakkomaksut työttömistä

Se ei johda mihinkään palkkaduuniin

Yksinkertaisenpaa olisi siirtyä perustuloon

Lopettaa puuhastelut.

Vierailija
236/332 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffepulla kirjoitti:

Eivät tuet ole palkka tietenkään, eikä 10-20 tuntia viikossa aputyötä ole oikeaa työtä, josta pitäisi oikeaa palkkaa edes maksaa. Kyse on vain avustavasta työstä.

Jostainhan yhteiskunnan pitää myös repiä rahat satojen tuhansien ihmisten tukiin. Jos yhteiskunta säästää rahaa aputöiden avulla, tai niiden avulla voidaan tuottaa jotain yleishyödyllistä palvelua (johon muuten ei olisi rahaa) kannatan sitä ehdottomasti.

Ihmisillä on aivan vääristynyt kuva yhteiskunnasta nykyään. Kuvitellaan, että yhteiskunta on mulle kaiken velkaa.

Ei pidä luoda mitään palkattomia aputöitä. Jos on tekemätöntä työtä, niin sitten luodaan oikea työpaikka, josta maksetaan palkkaa.

Ihmisillä on kumman vääristynyt kuva, että toisen pitäisi raataa yhteiskunnan eteen palkatta ja vain osalle kuuluu palkka työstään.

Sinä voit itse lupautua palkattomiin töihin vaikka seuraavaksi 50 vuodeksi, kun palkattomia töitä niin ihannoit.

Vierailija
237/332 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen yksi näistä ns. kuntoutettavista. Jäin nelisen vuotta sitten työttömäksi Seppälän mentyä konkkaan. Olen 56-vuotias myyntityön ammattilainen, enkä pääse edes Alepan kassalle töihin, koska näytän vanhalta ja ikälisäni ovat suuret. Kaipuu työhön on niin kova, että olen sen vuoksi masentunut. Kuntouttaviin on pakko osallistua, jos aikoo saada pidettyä korvaukset työttömyysaikana. Jollain on elettävä.

Itse asiassa kuntottavaan työtoimintaan ei ole pakko suostua, jos ei ole kuntouksen tarpeessa eli toisin sanoen työkyvytön. Jos olet työkykyinen ja sinut laitetaan kuntouttavaan työtoimintaan vastoin tahtoasi, on toimittu laittomasti.

Tiedä oikeutesi.

Käytännössä bullshittiä. Työkyvyttömyyden todistamiseksi tarvitaan lääkärin lausunto, ja ei ketään passiteta lääkärille ennen kuntouttavaan ohjaamista, ainakaan ellei itse avaudu mahdollisista terveysongelmista. Toisekseen, jos lääkäri toteaa työkyvyttömäksi, pitäisi ihmistä ohjata hakemaan kuntoutusta, eikä heivata "kuntouttavaan" työtoimintaan. Jos työkkäri/sossu määrää kuntouttavaan, karenssi siitä tulee jos kieltäytyy. Paskaa mitä paskaa, mutta niin se menee. Itse eivät lakia noudata eikä heillä ole siihen mitään velvollisuutta. Kunhan saadaan työttömät pois kortistosta, sitähän tää politiikka ajaa keinolla millä hyvänsä.

Vierailija
238/332 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen saanut 2000 päivää työmarkkinatukea, sekä 2000 päivää työttömyyskorvausta. Kymmenen vuotta siinä välissä elin pelkällä toimeentulotuella. Kuntouttavassa olen ollut viisi kertaa kolmen vuosikymmenen aikana.

Nyt kun homma siirtyy kunnille, niin nehän saavat hepulin mun tietojen kohdalla kun kuulemma jo joku 700 päivää työmarkkinatukea on tosi tosi paha homma. Näillä lukemilla kunta ilmeisesti maksaa tukeni kokonaan?:) Mutta en enää lähde risusavottaan, viisi kertaa riittää kiitos, älkää vaivautuko soittelemaan.

Työnteossa sinänsä nyt ei mielestäni ole mitään pahaa, mutta en todellakaan enää kaipaa sitä muiden vastaavien luuseriurpojen kanssa seurustelua ja kahvittelua. On täysin pimeä idea laittaa työtön "kuntoutumaan" muiden kaltaistensa keskelle. Se on ohi osaltani nyt. Jos soittelette, niin puhelusta tulee ihan viihdyttävä, sanon asiallisesti kaikkeen ei kiitos.

Jos on rahkeissa varaa tai vaikka eläkeikä lähestyy, niin mikä ettei.  Useimmilla ei tuossa jamassa olisi, niin sellaisille syöttäisi vaikka ulostetta.  Käytännössä tuollainen "kuntoutus" on kidutusta, mutta työttömästä ei piitata sen enempää.  Herroilla ja muilla räkyttäjillä on tietysti hauskaa. 

Vierailija
239/332 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Annetaan harava käteen ja käsketään haravoida lehtiä vaikka pakkasta on niin että lehdet jäätyneet nurmikkoon. Todella fiksua, mutta totta kohdallani. Näin eräässä kuntoutuspaikassa tapahtui 😆 T.kokemusasiantuntija

Heh. Tulipa tuosta mieleen eräs amerikkalainen vankilassa ollut tubettaja, joka kertoi, että siellä pantiin haravoimaan täysin puhtaita lehdettömiä nurmikoita ihan vaan, että tekisivät jotain työtä.......

Vierailija
240/332 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffepulla kirjoitti:

Jos yhteiskunta tarvitsee tuottavuutta, niin tuon polttopuuryhmän vetäjä voisi yksin kantaa puut siinä ajassa ja sillä palkalla kun hän valvoo muiden näennäispuuhastelua ja pakkoryhmäytymistä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä yksi