Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Enkö saa ansiosidonnaista kun työssoloehtoni ei täyty? :(

Vierailija
21.02.2021 |

Olen siis ollut töissä palkkatuella määräaikaisessa työsuhteessa, jonka sitten keskeytin opintojen vuoksi.
Työssäoloehto ei täyty eli 26 viikkoa viimeiseltä puolelta vuodelta.

Sitä ennen kuitenkin minulle maksettiin ansiosidonnaista noin puolivuotta kun koronan takia jäin työttömäksi.

Ytk ilmoitti ettei työssäoloehtoni täyty mutta en ymmärrä nyt kuitenkaan. Olen ollut töissä pitkään ennen koronaa ja nyt vähän välissäkin kävin tekemässä ennen opintoja.
Vielä olis ansiosidonnaista jäljellä yli 300 päivää mutta en nyt ymmärrä..

Kommentit (53)

Vierailija
21/53 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

automaatti kirjoitti:

Saat sitä ansiopäivärahaa, jota sinulla on jäljellä. Työssäoloehdon täyttyessä se lasketaan uudelleen, jos edellisen laskemisesta on "alle vuosi". (Käytännössä kyllä menee kai niin, että on vuosi ja joitain päiviä.)

Eli.. saan siis samaa päivärahaa kuin aikaisemmin? 

Päivärahani laskettiin joskus viime vuoden maalis-huhtikuussa ensimmäistä kertaa. 

Nyt on jatkohakemus joka kai käsitellään tässä parin viikon sisään.. 

Ap

Vierailija
22/53 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tälle ammatti-ap:lle ei koskaan mikään vastaus riitä eikä kelpaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/53 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelu voi pidentää työssäoloehdon täyttymisen tarkasteluaikaa. Eikä työssäolo mitään nollaannu, tuo kommentoija ei tiedä mitä horisee. Nyt silmä käteen ja laskemaan täyttyykö työssäoloehto todella ja sitten asianmukainen hakemus/oikaisupyyntö kassalle. Palkkatukityö kerryttää työssäoloehtoa 75% eli vähemmän kuin normaali työ.

Vierailija
24/53 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos työssäoloehto ei ole täyttynyt kohdallasi uudelleen, jatketaan päivärahan maksamista entisin perustein. Eli päivärahaa suuruutta ei nyt määritellä uudelleen. Päivärahaan sinulla on edelleen oikeus.

Vierailija
25/53 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se työssäkäynti katkaise ansaittua etuutta, vain se täyttyykö työssäoloehto 28 kk:n aikana.

Hirveästihän noissa tapahtuu virheitä, äskettäin oli uutisissa että Kelan toimeentulotukipäätöksistä joka 5. on virheellinen! Miettikää kuinka moni tajuaa tehdä valitusta. Ja harvoin Kela itse myöntää virheensä, oikaisu tapahtuu seuraavassa valitusportaassa, sen aikaa asiakas on rahattomana.

Vierailija
26/53 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet karenssissa jos olet lähtenyt määräaikaisesta työpaikasta omaehtoiseen opiskeluun.

Itseasiassa te-toimisto on hyväksynyt omaehtoisen opiskeluni ja minulla on oikeus ansiosidonnaiseen. 

On eri asia kun on palkkatuettu työ niin siirtyä opiskelemaan jos ala on todennäköisesti työllistävä. 

Ap 

Vierailija
27/53 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet karenssissa jos olet lähtenyt määräaikaisesta työpaikasta omaehtoiseen opiskeluun.

Tietyistä (julkisen sektorin) palkkatukipaikoista voi lähteä opiskelun vuoksi.

Vierailija
28/53 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selvä, kiitos. 

Vähän jo pystyn hengittämään. Pelottaa vain aina nämä päätökset varsinkin kun kelalta tosiaan olen saanut aika pahasti ruoskaa tässä viimeaikoina niin mietin, että meneeköhän tämänkin penkin alle. 

No mutta tosiaan toivottavasti se nyt on niin, että kun minulla on vielä jäljellä yli 300 pv maksamatonta ansiosidonnaista, te-toimistolla on hyväksytty päätös oikeuteen liitonrahoista niin tulee tuo päiväraha tuosta jatkumaan.. 

AP

Vierailija
29/53 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työssäoloehtoa ei voi kerryttää pätkissä. Vain viimeisin työssäolojakso ennen työttömyyttä lasketaan. Voit toki valittaa.

Vierailija
30/53 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko kyseessä olla tilanne, ettei kassa ole saanut TE-toimistolta työvoimapoliittista lausuntoa omaehtoisesta opiskelusta? Kaiken järjen mukaan saat sitä aiempaa ansiosidonnaista, kun kerran päiviäkin on vielä reilusti jäljellä.

Vierailija
31/53 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työssäoloehtoa ei voi kerryttää pätkissä. Vain viimeisin työssäolojakso ennen työttömyyttä lasketaan. Voit toki valittaa.

No niinhän se tekeekin, koko ajan.

Vierailija
32/53 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin ymmärrän toki etten saa tuosta lisää päiviä ansiosidonnaiseen ok tai sitä ei muuten huomioida.

Kysymys vaan on siitä, että nuo päivärahat jatkuvat jotka ovat jäljellä vielä tuolla, 

Ja sillä mennään kuin ennenkin. 

AP

Vierailija
33/53 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on puppua. Tarkastelujakso on 28 kuukautta ja hyväksytystä syystä vielä pidempi. Itse sain työssäoloehdon täyteen tekemällä kolme eripituista pätkää 1,5 vuoden sisällä.

Vierailija
34/53 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Olen siis ollut töissä palkkatuella määräaikaisessa työsuhteessa, jonka sitten keskeytin opintojen vuoksi."

Siis nykyinen statuksesi on opiskelija, silloi et ole oikeutettu mihinkään ansiosidonnaiseen. JA liity kunnon kassaan, sinne mitä alaa opiskelet.

Vierailija
35/53 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisiko kyseessä olla tilanne, ettei kassa ole saanut TE-toimistolta työvoimapoliittista lausuntoa omaehtoisesta opiskelusta? Kaiken järjen mukaan saat sitä aiempaa ansiosidonnaista, kun kerran päiviäkin on vielä reilusti jäljellä.

Hakija on aloittanut työllistymissuunnitelmaansa tai sitä korvaavaan suunnitelmaan sisältyvän omaehtoisen opiskelun ajalle -  Työttömyysetuuden maksamiselle ei ole työvoimapoliittista estettä.

Näin siellä lukee. 

Ap 

Vierailija
36/53 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en saanut aikoinani liitosta mitään kun en hakenut päivärahaa työttömyyden ensimmäisen 6kk aikana :) liiittoon olin kuulut lähemmäs 10v, sanoin itseni irti ja matkustelin 6kk enkä hakenut mitään tukia, sitten kun olisin hakenut rahaa liitosta en saanut tuon takia mitään.

Vierailija
37/53 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös nyt korona-aikaan työssäoloehtoihin ole tullut jotain helpotuksia?

Vierailija
38/53 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivien pitää olla käytetty kun ansiosidonnainen lasketaan uudelleen. Jos sulla on päiviä jäljellä, niin kulutat ne. Kun ne loppuvat, silloin ansiopäiväraha lasketaan uudelleen ja tarkastellaan täyttyykö työssäoloehto.

Vierailija
39/53 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ymmärsin myös niin, että työssäoloehto ei täyty uudelleenlaskentaan, eli vanhalla laskennalla menet vielä.

Vierailija
40/53 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noniin alkaa jo helpottamaan. 

Sitten vielä tässä mietin saanko korotettua ansiosidonnaista, sillä siihenkin on mahdollisuus opiskelujen myötä. 

Ap 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän kahdeksan