Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Enkö saa ansiosidonnaista kun työssoloehtoni ei täyty? :(

Vierailija
21.02.2021 |

Olen siis ollut töissä palkkatuella määräaikaisessa työsuhteessa, jonka sitten keskeytin opintojen vuoksi.
Työssäoloehto ei täyty eli 26 viikkoa viimeiseltä puolelta vuodelta.

Sitä ennen kuitenkin minulle maksettiin ansiosidonnaista noin puolivuotta kun koronan takia jäin työttömäksi.

Ytk ilmoitti ettei työssäoloehtoni täyty mutta en ymmärrä nyt kuitenkaan. Olen ollut töissä pitkään ennen koronaa ja nyt vähän välissäkin kävin tekemässä ennen opintoja.
Vielä olis ansiosidonnaista jäljellä yli 300 päivää mutta en nyt ymmärrä..

Kommentit (53)

Vierailija
1/53 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee työttömyysturvan hakemus KELAAN. Laskevat sen uudelleen ja jos työssäoloehto täyttyy, niin voit hakea YTK:sta uudelleen. Jatkossa liity kunnolliseen liittoon ja kassaan.

Vierailija
2/53 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ytk:ssa lukee: 

Työssäoloehtoa ei tarvitse kerätä yhdenjaksoisesti. Työssäoloehtoon voi kerätä työtä 28 kuukauden tarkastelujakson ajalla. 

Ja minähän siis olen ollut töissä 28 kk aikana ja tiedot on aikaisemmin kyllä laitettu ytk:hn. 

Sain päivärahaa tosiaan kun jäin työttömäksi ja menin sitten töihin hetkeksi ja nyt omaehtoinen opiskelu, te-lausunto ytk:lla jne. Ansiosidonnaista vielä jäljellä tosiaan yli vuodeksí. 

Niin mitä ihmettä? 

Kysyin ytk:lta vain, että lasketaanko päiväraha uudestaan niin tuli tuo vastaus ettei työssäoloehto täyty.

Itse ajattelin niin, että kun päivärahojen laskemisesta on alle vuosi aikaa niin niitä ei lasketa uudestaan. 

Se oli taka-ajatuksena tässä miettiä, että maksetaanko minulle samaa päivärahaa vai ei.. 

Nyt alkoi pelottamaan, että maksetaanko minulle mitään :( 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/53 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei makseta niin ottaa kyllä päähän, että edes menin töihin tuossa välissä! 

Sekoitti pakan aivan totaalisesti.. 

Ahdistaa. 

AP

Vierailija
4/53 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos se työssäoloehto ei täyty niin sitten ansiosidonnaista ei voi saada. Viime vuonna oli koronan vuoksi voimassa erityissäädökset mutta enää ei ole, joten sunkin tilanne on muuttunut. Jos olet vain opiskellut viimeisen puolen vuoden sisällä, niin tietenkään työssäoloehto ei täyty.

Vierailija
5/53 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos se työssäoloehto ei täyty niin sitten ansiosidonnaista ei voi saada. Viime vuonna oli koronan vuoksi voimassa erityissäädökset mutta enää ei ole, joten sunkin tilanne on muuttunut. Jos olet vain opiskellut viimeisen puolen vuoden sisällä, niin tietenkään työssäoloehto ei täyty.

Olin töissä vajaa puoli vuotta ja sitten opiskelemaan. 

Sitä ennen sain päivärahaa.

Ja olen tosiaan kahden vuoden sisään täyttänyt työssäoloehdon heittämällä, 

Nyt itkettää jos taas heittää häränpyllyä tämäkin homma. Mitä ihmettä?? 

Vierailija
6/53 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoisin, että päätöksessä on virhe tai olet täyttänyt hakemuksen jotenkin virheellisesti.

Vierailija
7/53 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päätöksessä on virhe. Työssäkäyminen ei heikennä työssäoloehtoa. Soita työkkäriin.

Vierailija
8/53 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voitteko rauhoitella minua? Haluan selittää tämän vielä yksinkertaisemmin. 

Olin töissä ennen koronaa usean vuoden - jäin työttömäksi. 

Sain kassalta päätöksen - 400 päivää ansiosidonnaista ja x määrä päivärahaa. 

Menin palkkatuettuun työhön - jäin pois, sillä opiskelen itselleni varmasti työllistävän alan. 

Te- toimisto hyväksyi omaehtoisen opiskelun ja mahdollisuuden ansisidonnaiseen. 

Tein nyt sitten jatkohakemuksen ytk:lle ja mietin, onko päivärahani sama kuin aikaisemmin. 

Sain vastauksen, ettei työssäoloehto täyty viimeisimmässä työssäni. 

Tuli ahdistus, että tarkoittaako tämä, ettei sitä työtä oteta huomioon ja ansiosidonnainen jatkuu edellisillä tiedoilla vai sen ettei työssäoloehto täyty lainkaan... ÄÄÄÄ. 

Ap

Vierailija
9/53 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan pyörryttää jo.. 

Ap

Vierailija
10/53 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen tiedän, että jos työssäoloehto täyttyy omaehtoisen opiskelun aikana, silloin ei makseta ansiosidonnaista, mutta kun tapauksessasi on kyse ennen opiskelua tapahtuneesta työssäolosta, niin en ymmärrä. Enkä myöskään sitä, etteikö maksettaisi vielä sun vanhojen päivien mukaan kun niitä on jäljellä. Kyllä asia varmasti selviää kun olet yhteydessä kassaan.

Vierailija
11/53 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

10 jatkaa, oletan noilla tiedoilla, että saat vanhan määrittelyn mukaan ansiosidonnaista.

Vierailija
12/53 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt tiedä, voiko työssäoloa laskea mukaan ajalta ennen työttömyysjaksoa? Näkisin tämän niin, että aiempi työttömyys jakso on nollannut työssäolosi ja jotta saisit uudestaan ansiosidonnaista, niin sinun olisi pitänyt olla töissä 26 vko viimeisenä puolena vuotena.

Vierailija
13/53 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ihan järjellä ajateltuna kun tässä olen lukenut ytk:sta jatkuvasti tätä hommaa ja järki jo menee kun huolestuttaa niin paljon. 

Olen siis kuvitellut, että päiväraha on sama kuin aikaisemmin koska siitä on alle vuosi aikaa kun se on laskettu. Ne lasketaan uudestaan korkeintaan kerran vuodessa. Niin siellä lukee. 

Lisäksi minulla on jäljellä vielä siellä reippaasti tuota aikaisemmin laskettua. 

Elikkä.... 

Eikö järjellä ajateltuna se vain jatku tuosta mihin viimeksi jäi?

Ainoa vaan, ettei hyödytä tuo edellinen työ niin kauheasti, että päivät lisääntyvät tai että päiväraha lasketaan uudestaan. 

En minä tiedä. Ihan ahdistaa taas. Vttu.. 

Ap 

Vierailija
14/53 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päätöksessä on virhe. Työssäkäyminen ei heikennä työssäoloehtoa. Soita työkkäriin.

Ei sitä työkkärissä ratkota vaan kassassa.

Vierailija
15/53 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet ollut palkkatuella, työssäoloehdon pituus on 35 viikkoa

Vierailija
16/53 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En nyt tiedä, voiko työssäoloa laskea mukaan ajalta ennen työttömyysjaksoa? Näkisin tämän niin, että aiempi työttömyys jakso on nollannut työssäolosi ja jotta saisit uudestaan ansiosidonnaista, niin sinun olisi pitänyt olla töissä 26 vko viimeisenä puolena vuotena.

Jos ap:lla on päiviä käyttämättä, niin eivät ne mihinkään katoa. Meinaatko että jos olisin kuukauden työtön (ja saisin kassasta rahaa) ja sitten vaikka 4 kk töissä niin tipahtaisin työmarkkinatuelle tuon 4 kk:n jälkeen?

Vierailija
17/53 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkä helvetin takia se nollattaisiin? 

Kun kyllä työssäoloehtoni täyttyy viimeisen 28kk aikana. Niinhän tuolla sanotaan, että se otetaan huomioon siltä väliltä, 

Olisi jotenkin naurettavaa jos tämän viimeisimmän työn takia joudun nyt sitten puille paljaille kun minä nyt otin opiskelupaikan vastaan, että varmasti työllistyn tulevaisuudessa. Mielummin se kun epävarma määrä-aikainen työpaikka vs varmasti työllistävä ala. 

Ap 

Vierailija
18/53 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saat sitä ansiopäivärahaa, jota sinulla on jäljellä. Työssäoloehdon täyttyessä se lasketaan uudelleen, jos edellisen laskemisesta on "alle vuosi". (Käytännössä kyllä menee kai niin, että on vuosi ja joitain päiviä.)

Vierailija
19/53 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet karenssissa jos olet lähtenyt määräaikaisesta työpaikasta omaehtoiseen opiskeluun.

Vierailija
20/53 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ap:lla on päiviä käyttämättä, niin eivät ne mihinkään katoa. Meinaatko että jos olisin kuukauden työtön (ja saisin kassasta rahaa) ja sitten vaikka 4 kk töissä niin tipahtaisin työmarkkinatuelle tuon 4 kk:n jälkeen?

No näin minäkin olen ajatellut, eihän ne voi sieltä kadota ja kai minulla nyt on oikeus päivärahaani. 

Olin hyvillä mielin mutta enpä ole enää. Tuntuu, että kaikki kaatuu päälle. 

AP

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi kuusi